Sivu 1/1

Vanhan perämoottorin sähkön ulostulon kytkentä

Lähetetty: 23.06.2019 0:25
Kirjoittaja Maija-Liisa
Minulla on purjeveneessä vanha Volvo Penta 39 -perämoottori (3,6 hv), jossa on virran ulosotto. Haluaisin kytkeä kaksi 10 W kulkuvaloa siihen (mastonhuipussa on valkoista valoa ympäriinsä näyttävä led-lyhty, joka saa virtansa akusta). Tasasuuntaajaa ja latausrelettä en viitsisi vielä ruveta askartelemaan, koska vasta tämän kesän jälkeen tiedän tulenko pitämään perämoottorin jatkossakin. Moottori tuottaa vaihtovirtaa, jonka jännite muuttuu kierrosluvun mukaan. Moottorin ohjekirjassa sähköntuotosta sanotaan: 12 V 30 W AC. Lisäksi ohjekirjassa on kytkentäkuva, joka käsittääkseni kertoo, että neljä 12 V/10 W lamppua voidaan kytkeä niin, että kaksi rinnan kytkettyä laitetaan sarjaan toisten kahden rinnan kytketyn kanssa. Jos käyttäisi vain yhtä polttimoa, sen tulisi olla 24 V/15 W.

Osaisiko joku neuvoa miten kaksi 10 W polttimoa kytkettäisiin? Käsittääkseni tarvitaan vastus, mutta kuinka se pitäisi kytkeä ja montako ohmia vastuksen resistanssin pitäisi olla?
Kuva

Re: Vanhan perämoottorin sähkön ulostulon kytkentä

Lähetetty: 23.06.2019 3:47
Kirjoittaja CC
Nää on aina totaalisen epämääräisiä. Aikansa typeryyksiä.
Laita ne kaksi 10W lamppua sarjaan ja kokeile. Paljon muuta ei voi ehdottaa. Ja siis hehkulamppuja.
Ledilampuista monet on sopivia 12-24V, mutta ne saattaa tykätä huonoa vaihtosähköstä.
Purjevenehän on muistaakseni poikkeus, mutta kai ne valot vois miettiä toimimaan muulloinkin kun koneajossa?

Re: Vanhan perämoottorin sähkön ulostulon kytkentä

Lähetetty: 24.06.2019 8:47
Kirjoittaja Maija-Liisa
Eikös mopoissakin ennen ollut sähköjärjestelmä tämmöinen? Tähän hätään huutelen nyt siis semmoista henkilöä, joka osaisi tarvittavan vastuksen määritellä. Kokeilemiseksihan se lopulta voi mennä kuitenkin. Mikäli polttimoita (10 W) kytketään vain kaksi sarjaan, käy käsittääkseni niin, että hetken aikaa polttimot palavat kovin kirkkaasti ja palavat sitten. Eli kokonaisvastuksen pitäisi olla jonkun kokoinen.

Paatissa on trikolori mastonhuipussa sitä varten, että käytetään sitä purjeilla mentäessä. Mutta kun moottorilla ajaessa pitäneisi käyttää kajuutan sivuissa olevia lyhtyjä. Niin ajattelin, että käyttäisi moottorista tulevaa virtaa niihin silloin kun moottori on käynnissä. Tietysti järkevintä olisi asentaa tasasuuntaaja ja latausrele ja varastoida moottorista tuleva sähkö akkuun. Mutta en vielä viitsisi tehdä sitä, koska vasta tämän kesän jälkeen tiedän tulenko tulevaisuudessa ko. moottorivanhusta käyttämään.

Re: Vanhan perämoottorin sähkön ulostulon kytkentä

Lähetetty: 24.06.2019 9:58
Kirjoittaja CC
Mahdollisen vastuksen voi oikeestaan määritellä vasta testikykennän mittailun jälkeen.

Re: Vanhan perämoottorin sähkön ulostulon kytkentä

Lähetetty: 26.06.2019 23:19
Kirjoittaja CMK77
Kytke ne sarjaan, vastusta ei tarvita.

Toi 12V 30W AC on oudosti ilmoitettu kun se selvästi antaa 24V kytkentä esimerkin mukaan. Myöskin valojen tiedot viittaa siihen että on 24V järjestelmä kyseessä.

Mopoista sen verran että suurin osa oli ennen 6V tekniikalla. Hieman kun viritti ja kierrokset nousi niin sieltäkin tuli 24V jolloin jännitteensäädin ja kaikki valot paloi. Vaihtamalla sen ja polttimot 12V versioon niin laitteet pysyi kunnossa.

Suosittelisin siis 12V jännitteensäätimen käyttöä..
https://www.tuontitukku.fi/tuote/jannit ... 362413512/

Re: Vanhan perämoottorin sähkön ulostulon kytkentä

Lähetetty: 27.06.2019 1:37
Kirjoittaja Maija-Liisa
Kiitos neuvosta. Tilasin tuommoisen jännitteensäätäjän. Verkkosivu kertoo, että jännitteensäätäjässä näkyy olevan neljä nastaa ja tämmöinen kytkentä:
Kuva
Vaan eihän tuo vekotin nyt kuitenkaan tasasuuntaa vaihtovirtaa (en toki pahastuisi vaikka tasasuuntaisikin)? Kuinkahan pitäisi kytkeä? Laittanen moottorilta tulevat piuhat noihin vaihtovirtanastoihin ja lampuille menevät piuhat + ja - nastoihin? Ja 10 W polttimot sarjaan siis?

Re: Vanhan perämoottorin sähkön ulostulon kytkentä

Lähetetty: 29.06.2019 9:35
Kirjoittaja Eeppo
Äkkiseltään näyttäisi nimenomaan tasasuuntaajalta tuo kytkentä, toki sattaahan siinä olla jännitteensäädinkin mukana. Voithan yleismittarilla mitata, antaako tuo tasaista jännitettä ulos eri kierroksilla.

Jos ulos tulee tasainen 12V, niin kytke polttimot rinnan. Jos huitelee lähempänä 24V, niin kytke sarjaan. Sarjaan kytkeminen tavallaan puolittaa kummankin polttimon yli kulkevan jännitteen, rinnankytkentä taas tuplaa kytkennässä kulkevan virran, mutta jännite pysyy samana.

Eeppo