12v jääkaapi

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

12v jääkaapi

Viesti Kirjoittaja Kippo » 08.11.2018 20:56

Jääkaappi pitäisi hommata ja kahta vaihtoehtoa olen miettinyt.Indel/Isoterm cruise 49 tai waeco/dometic coolmatic crx 50.
Onko kokemuksia muilla näistä,vai löytyskö vielä vastaavan hintaluokan n.600-800eur kaappeja.
Waeco vissiin valmistetaan kiinassa,onko sitten merkitystä?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: 12v jääkaapi

Viesti Kirjoittaja bonito » 09.11.2018 22:30

Mulla on Waeco crx 50, laitoin sen vanhoihin 2,5 neliön johtoihin, pituudeltaan 2 m akulta, joissa oli ennen Engel-jääkaappi. Parin kuukauden käytön jälkeen (1v ja kk), siitä hajosi joku palikka, joka maksoi yli 300 €, maahantuoja ei ottanut kantaa edes varaosatakuuseen, sanoivat, ettei mene takuuseen, kun olisi pitänyt olla 4:n neliön syöttöjohdot. Jääkaapin omat johdot ovat 2,5 neliön. Olen lukenut toisten veneilijöiden vastaavista kokemuksista, maahantuoja on ollut huono korvaamaan mitään, aina on ollut vikana joko ali- tai ylijännite. Laitoin 6:n neliön johdot laitteen omiin 2,5 neliön johtoihin, sen jälkeen se on toiminut. Jääkaappi on ollut kolmosella ja käynyt 10 min. ja pitänyt vartin tauon jne., siitä voi päätellä sähkön kulutusta. Mulla on hyötysuhdetta alentavana tekijänä se, että Safiren lämmityksen letku menee jääkaapin takaa, letku on päällystetty Armaflexillä, letku on kyllä hiukan lämmin, ei ollut muuta mahdollisuutta vetää lämmitysletkua.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: 12v jääkaapi

Viesti Kirjoittaja Kippo » 10.11.2018 8:51

Jollain lontoonkielisellä foorumilla kanssa yksi ihmetteli waecon takuun toimimattomuutta.
Samaa kompuraa käyttää kumpikin valmistaja ja molemmat vissiin valmistetaan kiinassa.
Taitaa olla makuasia kumman näistä valitsee.Ehkä vähemmän haukkuja sai isotherm,mitä minä löysin netin syövereistä

Vastaa Viestiin