24v - > 12v
Lähetetty: 05.12.2017 1:07
Hitto että pännii, kun meirän paatissa on 24v järjestelmä.. Iso osa harmituksesta johtuu siitä, että tekisi mieli uusia akustoja ja kasvattaa ampperitunteja, mutta kun tulee niin hemmetin kalliiksi jos haluaisi esimerkiksi nykyiset 60Ah x 2kpl starttiakut päivittää tehokkaammiksi.. Vaatii kahden uuden, teholtaan yli 100Ah, akun ostamisen.
Sama juttu hupipuolella... Sielläkin on nuo säälittävät 2 kpl 60Ah akkuja.. Kompurakaappi imasee nuo aika nopeasti ja jos haluaisi lisää tehoa niin taas pitäisi ostaa vähintään 2kpl lisää niin sais edes 120Ah.. Voishan toki ostaa vaan uudet starttiakut 2kpl 100Ah ja naittaa ne nykyiset noiden hupiakkujen kanssa yhteen, sitten olisi 4kpl (yht 6kpl akkuja) hupiakkuja ja tehoa se 120Ah..huoh..
Jos kaikki akut päivittäisi vaikka 120Ah niin oltaisiin jo tehoiltaan ihan ok lukemissa, tosin hupipuolella olisi vieläkin toiveissa nostattaa.. 4-6 kpl akkuja.. Huhhuhu.. Kalliiksi tulee
Nyt siellä on mittaristossa osa 24v mittareita ja sitten taas 12v puolelle (pilssi pumput, radio, navigointi, valot, jne..) jännitteen muunnetaan nyt 24v to 12v muuntajalla joka sinällään kyllä toimii. Hemmetin sekavalta ja tehottomalta tuo paketti vaan tuntuu ja se tehojen kasvattaminen on hankalaa, kallista ja tilaa vievää.
Laturi on ihan joku Volvon B12 moottorin (Bussi?) 24v laturi ja startti Lantikan oma.
Helpointahan olisi vaihtaa nuo ja mittaristo 12v laitteisiin, mutta riittääkö niissä 12v starteissa paukut pyörittämään tuota 4ltr dieseliä? Nykyinen startti on tehoiltaan 4,5Kw. Ja mistä ihmeestä löytyy sellainen vertailutaulukko josta voisi valita kiinnityksiltään ja hammastuksiltaan samanlaisen mutta 12v version
Latureissahan taitaa löytyä kyllä potkua 12v puolellakin, tosin ongelmana vastaavan 12v löytyminen.
Sitten on jotain releitä jne joita jotkut käyttää, niillä saisi ilmeisesti tuon starttipuolen eriytettyä startin ajaksi ja ja ja ja.. Hitto ku ei osaa tätäkään
Olisiko raadilla ideoita, onko joku muu miettinyt samaa tai jo ratkaissutkin?
Sama juttu hupipuolella... Sielläkin on nuo säälittävät 2 kpl 60Ah akkuja.. Kompurakaappi imasee nuo aika nopeasti ja jos haluaisi lisää tehoa niin taas pitäisi ostaa vähintään 2kpl lisää niin sais edes 120Ah.. Voishan toki ostaa vaan uudet starttiakut 2kpl 100Ah ja naittaa ne nykyiset noiden hupiakkujen kanssa yhteen, sitten olisi 4kpl (yht 6kpl akkuja) hupiakkuja ja tehoa se 120Ah..huoh..
Jos kaikki akut päivittäisi vaikka 120Ah niin oltaisiin jo tehoiltaan ihan ok lukemissa, tosin hupipuolella olisi vieläkin toiveissa nostattaa.. 4-6 kpl akkuja.. Huhhuhu.. Kalliiksi tulee
Nyt siellä on mittaristossa osa 24v mittareita ja sitten taas 12v puolelle (pilssi pumput, radio, navigointi, valot, jne..) jännitteen muunnetaan nyt 24v to 12v muuntajalla joka sinällään kyllä toimii. Hemmetin sekavalta ja tehottomalta tuo paketti vaan tuntuu ja se tehojen kasvattaminen on hankalaa, kallista ja tilaa vievää.
Laturi on ihan joku Volvon B12 moottorin (Bussi?) 24v laturi ja startti Lantikan oma.
Helpointahan olisi vaihtaa nuo ja mittaristo 12v laitteisiin, mutta riittääkö niissä 12v starteissa paukut pyörittämään tuota 4ltr dieseliä? Nykyinen startti on tehoiltaan 4,5Kw. Ja mistä ihmeestä löytyy sellainen vertailutaulukko josta voisi valita kiinnityksiltään ja hammastuksiltaan samanlaisen mutta 12v version
Latureissahan taitaa löytyä kyllä potkua 12v puolellakin, tosin ongelmana vastaavan 12v löytyminen.
Sitten on jotain releitä jne joita jotkut käyttää, niillä saisi ilmeisesti tuon starttipuolen eriytettyä startin ajaksi ja ja ja ja.. Hitto ku ei osaa tätäkään
Olisiko raadilla ideoita, onko joku muu miettinyt samaa tai jo ratkaissutkin?