24v - > 12v

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 05.12.2017 1:07

Hitto että pännii, kun meirän paatissa on 24v järjestelmä.. Iso osa harmituksesta johtuu siitä, että tekisi mieli uusia akustoja ja kasvattaa ampperitunteja, mutta kun tulee niin hemmetin kalliiksi jos haluaisi esimerkiksi nykyiset 60Ah x 2kpl starttiakut päivittää tehokkaammiksi.. Vaatii kahden uuden, teholtaan yli 100Ah, akun ostamisen.

Sama juttu hupipuolella... Sielläkin on nuo säälittävät 2 kpl 60Ah akkuja.. Kompurakaappi imasee nuo aika nopeasti ja jos haluaisi lisää tehoa niin taas pitäisi ostaa vähintään 2kpl lisää niin sais edes 120Ah.. Voishan toki ostaa vaan uudet starttiakut 2kpl 100Ah ja naittaa ne nykyiset noiden hupiakkujen kanssa yhteen, sitten olisi 4kpl (yht 6kpl akkuja) hupiakkuja ja tehoa se 120Ah..huoh..

Jos kaikki akut päivittäisi vaikka 120Ah niin oltaisiin jo tehoiltaan ihan ok lukemissa, tosin hupipuolella olisi vieläkin toiveissa nostattaa.. 4-6 kpl akkuja.. Huhhuhu.. Kalliiksi tulee :-)

Nyt siellä on mittaristossa osa 24v mittareita ja sitten taas 12v puolelle (pilssi pumput, radio, navigointi, valot, jne..) jännitteen muunnetaan nyt 24v to 12v muuntajalla joka sinällään kyllä toimii. Hemmetin sekavalta ja tehottomalta tuo paketti vaan tuntuu ja se tehojen kasvattaminen on hankalaa, kallista ja tilaa vievää.

Laturi on ihan joku Volvon B12 moottorin (Bussi?) 24v laturi ja startti Lantikan oma.
Helpointahan olisi vaihtaa nuo ja mittaristo 12v laitteisiin, mutta riittääkö niissä 12v starteissa paukut pyörittämään tuota 4ltr dieseliä? Nykyinen startti on tehoiltaan 4,5Kw. Ja mistä ihmeestä löytyy sellainen vertailutaulukko josta voisi valita kiinnityksiltään ja hammastuksiltaan samanlaisen mutta 12v version ???
Latureissahan taitaa löytyä kyllä potkua 12v puolellakin, tosin ongelmana vastaavan 12v löytyminen.

Sitten on jotain releitä jne joita jotkut käyttää, niillä saisi ilmeisesti tuon starttipuolen eriytettyä startin ajaksi ja ja ja ja.. Hitto ku ei osaa tätäkään :P

Olisiko raadilla ideoita, onko joku muu miettinyt samaa tai jo ratkaissutkin?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: 24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja CC » 05.12.2017 4:49

Laita koneeseen toinen laturi, joka lataa erikseen hupipuolen 12V akut. Jätät sen 24V osaston vain starttiin ja ajon aikana käytettäviin vehkeisiin yhdellä pikkuakkusetillä.
Osinhan tämä on "väärin", koska wattitunnit ratkaisee kulutusta, mutta onhan 12V varusteet paljon helpommin saatavia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja Jyde » 05.12.2017 5:32

Miksi se ei lähtisi 12v startilla jos sellainen vain jostain löytyy. Ainakin oman paatin 5,4L bedford lähtee kuin palmun alta 12v startillakin.

Toinen vaihtoehto olisi rakentaa releistys joka kytkee starttiakut sarjaan startin ajaksi, ja muuten rinnakkain. Tälläinen ratkaisu on ihan tehtaan keksintönä ainakin vanhassa MB 508 pakussa.

Sellainen juttu kannattaa myös muistaa että usein nuo 24-12 jännitteen alentimet ovat pelkkiä transistoreilla toteutettuja "säätövastuksia", eli jos 12v kulutus on esim. 50w, hukkaa alennin lämpönä taivaalle toiset 50w. Jollei kyseessä ole sitten hakkurimalli.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: 24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 05.12.2017 10:02

Juu just jotain tällaista mitä herrat yllä ehdottelee..

Mites tuo rele.. Se siis kytkee starttiakut käynnistyksen ajaksi sarjaan 24v ja muuten ne akut on sitten rinnankytkettyinä 12v? mites sitten latauspuoli, kun jännitteensäädin puskee sen 28v?

Eli jos on erikseen hupiakut ja starttiakut niin miten tuon kytkentä menee?

Jos kerran akut täytyy olla sarjassa jotta niitä voi 24v laturilla ladata, ja kumminkin haluaa että käyttölaitteille ne olisivat rinnan jotta saisi amppeereja enemmän, niin täytyykö tuo laturi tässä joka tapauksessa muuttaa 12v laturiksi 8}

Nyttenhän kytkentä on siis niin että 2kpl 60Ah akkuja on sarjassa vain starttia varten ja pääkytkimeltä voi valita että latausjännitettä johdetaan myös niille ajon aikana.
Hupiakkuja on myös samat 2kpl 60Ah sarjassa ja niistä lähtee sitten piuhat tuohon muuntajalle joka tiputtaa ne 12v ja näin laitteet voi sitä 60Ah ahmia..

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja Jyde » 05.12.2017 17:17

Niin sitä juuri tarkoitin että systeemit rakennetaan muilta osin 12v mukaisiksi, ainoastaan startti jätetään 24v. Jos siis 12v startti on mahdoton löytää tuohon koneeseen.

Sikälihän tässä nyt mennään metsään, että ei ne ampeeritunnit vaan wattitunnit ovat se mikä ratkaisee. Kahdessa 60Ah 12v akussa on yhteensä 1440Wh energiaa, kytki ne sitten sarjaan tai rinnan. Että sikäli tällä 12v muunnoksella ei saavuteta mitään. 24v vehjes kun ottaa puolet siitä virrasta minkä 12v härveli. Ainoa hukkaa mahdollisesti aiheuttava palikka on tosiaan tuo 24->12 muunnin, jonka olisi syytä olla laadukas step-down hakkuri, eikä puolet tehosta lämpönä taivaalle hukkaava "jarru".
Viimeksi muokannut Jyde, 05.12.2017 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: 24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja danlig » 05.12.2017 17:30

Mull ainakin 4litran ford dieseli lähtee 12v startilla ihan hyvin.

Mikä kone sulla on?

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: 24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 07.12.2017 0:48

danlig kirjoitti:Mull ainakin 4litran ford dieseli lähtee 12v startilla ihan hyvin.

Mikä kone sulla on?
4litran Toyotan 2H Moottori..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: 24v - > 12v

Viesti Kirjoittaja CC » 07.12.2017 5:20

Järkevän valinnan tekeminen kysyjän tapauksessa riippuu aika paljon siitä, mitä itse pystyy tekemään. Kaikki teetetty tahtoo maksaa nykyään perkeleesti, ja mitä sillä saa, on yleensä paskaa tai vitulleen tehty.
Jos osaa ite laittaa hihnapyörän ja lisätä laturin, toi mun aiemmin ehdottama on kustannustehokas ja vähiten muutoksia vaativa systeemi. Sen lisäksi poistuu kiusaus käyttää koneakkuja hupipuolen jatkeena jossain pidemmässä retkeilyssä. Mutta silti on 24V tarjolla, jos sille on oikea tarve.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin