Aurinkokenno

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21

Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja Maa » 01 Marras 2017 18:25

Jos pitäisi väliaikaista kennoa (taiteltavaa) veneen katolla satamassa viikolla ,,,niin pitääkö laittaa lataussäädin ,,, akut ovat 2kpl 120ah latauksen vuorottelijalla ? Vai ovatko pienet kennot turhia kapistuksia ?
Missä menee raja kennon koko vs.akun koko ?

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja kaller » 03 Marras 2017 10:07

Panelin kokohan tässä vaikuttaa siihen että tarvitaanko säädin vai ei. Jos akut on pienet ja säädintä ei ole niin akuthan siellä keittää.

Itse en koskaan laittaisia panelia ilman latauksensäädintä 10-50e säästö ei ole sen arvoista. Sillä voi tuhota akut ja kustannus onkin moninkertainen.

Itsellä on akkuja 2*100ah ja 50w paneli kiinteästi asennettuna. Tämä riittää pitämään akut koko ajan täytenä omalla kohdalla. Paljonhan on kiinni siitä paljonko kulutusta on. Minulla tuolla ei käy kuin pilssipumppu ja radion muisti kun vene on laiturissa.

vanjukka
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Maalis 2016 17:54

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja vanjukka » 03 Marras 2017 17:59

Minulla on 135W paneeli ja 20a säädin, akku on 250ah agm akku. Käytössä on jääkaappi n. 25-30a/vrk Wallas diesel liesi puhallinkannella, plotteri, kaiku, trimmitasot, led valoja ja puhelimen ja tabletinlatausta. Vieta on tistaiseksi riittänyt, parhaimmillaan virtaa tulee n.7a/tunti, tönkkösumullakin 0.5-2a/tunti. Syksykeleillä vähän mietityttää riittääkö virta aamuun asti, jos ollut oikein pilvistä ja sateista sateellakin lataa sen muutaman ampeerin tunnissa. Starttiakku on irti koko hupipuolesta, mutta olen hommannut automaattisen ( Blue Sea) lataussäätimen. Asennan keväällä paikalleen. Ivecossa on uusi isompi laturi, niin virtaa riittäisi ajon aikana hupiakullekin ja satamassa päpnvastoin, ku hupiakku täysi, niin virta menee paneelilta starttiakulle. Katotaan ensi kesänä miten toimii. |+| |+| Niin ja säätimeltä on oma näyttö hytissä. Näkee heti tilanteen mikä akulla on.

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja Qubik » 03 Marras 2017 19:20

Kaikki lataukset starttiakulle ja sieltä relee säätää hupi puolelle, kun startti on täynnä. Jos jätat kennon hupi puolelle, niin rele aistii sen olevansa täynnä panelin jännitteesta johtuen ja ei lataa moottorilaturilla hupia ollenkkaa päiväaikana.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

harza
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Elo 2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja harza » 03 Marras 2017 20:19

Asia lienee useimmiten niin kuin Qubik yllä kirjoitti, mutta tottahan tästä on poikkeuksiakin, jotka joissakin tapauksisssa voivat osoittautua hyödyllisiksi esim. jos hupiakkujen fyysinen sijainti helpottaa paneelin säätimen kytkemistä tms. (aika kaukaa haettua toki..) Alla kuitenkin suora lainaus BEP marinen DVSR toiminanan kuvauksesta. Tälläinen kapistus on Kiiskessä ja kokeilujeni perusteella toimiikin kuten kuvattu.
DVSR Operation Explained - Charging: The DVSR is connected between two battery banks. When the DVSR senses a charging voltage (13.4VDC or 26.8VDC) on either of the banks, it automatically activates and joins the two battery banks after a short delay (5 seconds), so they are charged as one battery bank.
Isolation: When the DVSR senses that batteries are not being charged (voltage drops to 12.8V DC or 25.6V DC) the DVSR deactivates following a 20 second delay, separating the combined battery banks into two isolated banks.
Eli lyhyesti suomeksi: Kun hupi- tai starttiakkulla havaitaan latausjännite, kytketään ne kimppaan. Jännitteen laskiessa akut erotetaan.

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja Qubik » 03 Marras 2017 20:46

DVSR- DUAL VOLTAGE SENSITIVE RELAY
Elikkä kaksitoiminen. Tiedän sellaisten olemassaolosta, mutta harvoin näkyy myynissä. Yleisemmät on perus relet, mikä aistii vaan yhteen suuntaan. Sen takia n
Koin myös aiheelliseksi hieman varoittaa, ettei tuu ikävä hetkeä vesillä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Zatiainen
Viestit: 84
Liittynyt: 13 Huhti 2007 17:43

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 03 Marras 2017 22:28

Releet yms WEX.

Kaksi erillistä laturia, ei valintakytkimiä. Molemmille oma erillinen piiri, startti ja hupi.
Katolla 250w paneeli ja 10a säädin (oikusulkujännite 8a). Kolmena kesänä hupiakunkaan jännite ei ole ollut ikinä alle 13v.
Starttipuolella 150ah, hupipuolella 400ah.
Että riittää!!!! Ollaan yleensä 3-5 päivää samassa mestassa, luonnossa, ilman lisäsähköä.

Tr
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja kaller » 04 Marras 2017 12:43

Hyvin nuo releet myös toimii. Itsellä on juuri kytketty tuo niin että koneen laturi ja aurinkopanelin lataussäätimeltä tulee johdot starttiakulle. Mitään valintakytkimiä ei tässä ratkaisussa ole mikä vaikuttaisi lataukseen. Pääkytkin on sellainen että sillä voidaan halutessaan kytkeä akut yhteen, mutta oletuksena akut ovat irrallaan toisistaan kun virrat ovat päällä.

Rele haistelee jännitettä, kun jännite kohoaa starttiakussa 13.6V yläpuolelle yli 30 sekunnin ajaksi kytketään akut rinnan releen avulla. Vastaavasti kun jännite on alle 12.75V 30 sekunnin ajan akut erotetaan toisistaan.

Ja releenä siis tämä:
https://www.bluesea.com/products/7610/S ... 4V_DC_120A

Ei ainut ratkaisu ole se että jokaiselle akulle laitetaan oma laturi/oma paneli.

vanjukka
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Maalis 2016 17:54

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja vanjukka » 04 Marras 2017 14:47

Juuri tuon säätimen asennan ensi kesäksi. Katotaan sitten miten käy.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja kaller » 05 Marras 2017 15:40

Yhden kesän kokemukset ainakin on loistavat, toimii juuri kuten on suunniteltukkin.

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja Maa » 05 Marras 2017 20:23

Joo , toi jänittettä mittaava lataus rele on mulla jotenka paneelilta /säätimeltä tulevan jännitteen tulisi olla 13,8v ...???
Jotta kummatkin akut latautuisivat ...

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja Maa » 10 Marras 2017 20:57

Niin siis se mun jakaja rele (latauksen) on 13,4v. (Tarkistin)Jonka ylitettyä alkaa jakamaan toisellekkin akulle , jotenka latauksen säätimen(aurinkokenno) kannattaa olla ilmeisimmin ns.hakkuri jotta se jaksaa tuupata vähäisemmälläkin auringolla !
Ja tosiaankin kytkeä 1. Akun puolelle.
Mulle riittää kaiketi 50w kenno koska ei ole standby kulutusta .

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja kaller » 10 Marras 2017 21:30

Itse asensin oman panelin katolle ja panelina tämä:
https://www.heater.fi/fi/energia/aurink ... x-50w.html

Lataussäätimenä tämä:
https://www.heater.fi/fi/energia/aurink ... 2-24v.html

Taipuisan panelin vedin kattoon kiinni pelkästään kaksipuoleisella teipillä joka on tarkoitettu ulkokäyttöön ja ainakin yhden kesän on hyvin pysynyt.

Avatar
Ada
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Touko 2017 15:10

Re: Aurinkokenno

Viesti Kirjoittaja Ada » 11 Marras 2017 17:27

Mulla on aurinkokennon lataussädin sellainen, että osaa ladata kahta akkua samanaikaisesti.
Lisäksi on valittavissa kuinkapaljon kumpaakin akustoa ladataan. Tällähetkellä latausesta menee 10% starttiakulle ja 90% hupiakulle. Lisäksi kun säädin huomaa, että starttiakku tulee täyteen, siirtyy lataus kokonaan hupiakulle.
Näin on molemmat akut aina täynnä, kun lähdetään viikonlopun viettoon saaristoon.

Vastaa Viestiin