Sivu 1/1

Sähkö varmistuksia

Lähetetty: 26.09.2017 10:34
Kirjoittaja keihässalmi2
Olen aloittanut isomman veneen kunnostuksen ja haluaisin varmistaa asiantuntijoilta muutamia asioita:
12v kaksiakkujärjestelmä (yksi 90A startti ja kaksi 75A rinnakkain hupi), mekaaninen erotuskytkin (1ja2 , both1+2 ja off) vaihtovirtalaturi 50A 12v
1) Voiko huoletta kesken ajon (lennosta vaihtaa, koska on both) ladata ensin startti ja sitten hupi?
2) Pitäisikö laturi vaihtaa isomapaan -95A? (suurin kulutus on jääkaapissa ja lämppärissä , muuten valot on ledejä)
3) Veneeseen tuli planar 44d lämmitin, ohjeessa neuvotaan asentamaan suoraan akkuun (johdossa sulakkeet valmiina). Voisko väliin kuitenkin laittaa mekaanisen kytkimen (vanha yksinkertainen päävirtakytkin). Laittaisin sen niin että kukaan ei pääse kesken lämmityksen katkaisemaan virtaa. Miten nuo lämmittimet tyhjentää akkua jos on aina kyketty (ja pienellä painalluksella lapset voi laittaa vahigossa lämmittimen päälle).
4) Voiko aurinkokennon asentaa säätimen kanssa suoraan akkuun. Saa varmaan ladata myös ajon aikana? Eli muita kytkimiä ei tarvita? Mikä olisi riittävän kokoinen monikidekenno?
5) Miten helpoiten voisi asentaa (johdottaa) ampeeri mittarin ?
6) Ajattelin asentaa yksinkertaisen maasähkön: kelalla laiturilta veneen kannelle jossa sateelta suojattu vikavirralla varustettu jatkohto ja sisällä yksi erillinen yleisvalo ja pari rasiaa härpäkkeiden lataukseen. Koko homma siis erillään 12v järjestelmästä. Ehkä akkulaturin voisi laittaa kiinteänä (voiko se olla päällä kun kätetään 12v järjestelmää ja aurikokenno myös lataa) Onko kytkennässä järkeä kun en halua suurempia järjetelmiä.

Paljon varmistus kysymyksiä mutta, niin kuin tiedätte "jaettu vastuu antaa sikeämmät yöunet"

Re: Sähkö varmistuksia

Lähetetty: 27.09.2017 14:24
Kirjoittaja MÖsteri
Moi,

Enhän minä näistä mitään tiedä teoriassa... :))

Mutta:

1) Ainakin mun veneessä voi tehdä just noin.
2) Laturin koko, eikö periaatteessa ole niin, että koon pitäisi olla jossain suhteessa akkujen kapasiteettiin.. Toisaalta 50A:sta jää vielä rutosti jäljelle lataukseen kaikkien laitteidenkin jälkeen. Eli ehkä ei tarvitse vaihtaa.
3) Wallaksen ohjeissa muistaakseni suoraan kielletään tuollainen kytkentä, syynä se, ettei laiteta missään tilanteessa sammuteta suoraan tulilta. Syy siis liittyy laitteen sisäiseen toimintaan jäähdytyksineen. Ja samalla on just toi, että mitä jos katkaisijaan osuu jotain joka räppää laitteen suotta päälle. Olisiko suojakotelo katkaisijalle mahdollinen vaihtoehto? Entäpä sijoitus? Omani ruuvasin paikkaan, jossa on naulakko turhan lähellä. => kassi heilahtaa ja wallas käynnistyy.
6) Kai se käytännössä sähköä kuljettaa. Vikavirtasuoja on ainakin hyvä juttu. Muuten on vissiin aika paljon vastakkaistakin mielipidettä näistä maasähköhommista. Ja kiinteitä asennuksia saa tehdä vain.. no. Jos vene palaa ja polttaa laiturillisen veneitä, niin omat sähköhommelit voi olla vähän ongelma. En alkaisi omaan paattiin rakentelemaan tuommoisia systeemejä. Kaapelikelasta saa sähkön kaikkeen kuviteltavissa olevaan tarpeeseen. Tarvittaessa kytkee vielä akkulaturin lykkäämään sähköä akkuihin. Sitten toimivat jo veneen omat 12 voltin valot.

Re: Sähkö varmistuksia

Lähetetty: 27.09.2017 16:05
Kirjoittaja matti
3. voi laittaa kytkimen väliin varmistukseksi.
Toisissa on jännitevahti valmiina, kun akkujännite tipahtaa alas, niin sammuttaa itsensä.
4. Minulla on suoraan akussa säätimen välityksellä, aina kiinni myös koneen käydessä, sekä jos on maasähkölaturi kiinni.
Katollehan mahtuu melko suurikin.
5. shuntin avulla, latausvirta kulkee shuntin läpi ja mittarille tulee vain ohuet johdot(mittari mittaa jännite-eroa)

https://www.google.fi/search?q=digitaal ... IAW8hXL05M:

Re: Sähkö varmistuksia

Lähetetty: 27.09.2017 20:28
Kirjoittaja matti
Kaikenlaista löytyy;
Ei varsinaisesti ampeerimittari mut oikeastaan korvaa sen ja on erittäin helppo asentaa;
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455626/ ... ySense-CTX

Re: Sähkö varmistuksia

Lähetetty: 28.09.2017 5:55
Kirjoittaja Warjo
5) Miksi ampeerimittari? Se näyttää vain sen hetken tilanteen kun katsot sitä, että meneekö virta akkuun päin vai pois sieltä.
Ampeerimittari ei kerro mitään akkujen varaustilasta tai kunnosta.

Re: Sähkö varmistuksia

Lähetetty: 28.09.2017 13:01
Kirjoittaja kaller
Näillä tiedoilla ei vielä voi varmasti sanoa kaikkea tuohon liittyen, mutta kommentoin sen verran että piirrä kunnon suunnitelmat ja laske kulutukset niin saat kokonaiskuvan tarvittavista latausvirrroista, käyttöajasta yms. Muutama kommentti näihin kohtiin:

1. Et voi varmasti, tämä riippuu täysin kytkimestä. Jos kytkin on sellainen missä both/1/2 vaihtessa kontakti katkeaa niin laturi voi vaurioitua. Jos teet sähköjä uusiksi niin miksi et laita latausreletta ja siihen sopivaa pääkytkintä. Tämä huolehtii tuon homman automaattisesti eli kun startti on ladattu täyteen kytkee se nuo hupiakut rinnan ja lataa myös ne: https://www.bluesea.com/products/7650/A ... Kit_-_120A
Tällöin ei unohdu vaihtaminen ja starttiakku on aina täynnä.

2. Laske kaikkien laitteiden kulutus ja sitä kautta saat tiedon siitä paljonko tarvitaan latausta ja riittääkö nykyinen laturi. Samalla saat tiedon siitä että miten kauan nykyisillä akuilla pärjää jos virtaa ei tule mistään.
4. Itsellä 2*100ah akut ja siinä 50w paneli. Riittää omaan käyttöön hyvin, mutta tämäkin vaatii laskentaa että paljonko kulutus on ja millaisia tuottoja tarvitaan. Onko jääkaappi esim kokoajan päällä.
5. Ampeerimittaria en itse kaipaa mihinkään, volttimittarit akuistoille kertovat lataustilanteesta ja en ole itse kaivannut tarkempaa inffoa. Akkumonitorit ovat kohtuullisen edukkaita nykyään joten ehkä tälläistä laittaisin mieluummin. Shuntilla toki saa ampeerimittarin kiinni.
6. Jos olet jo panelia laittamassa niin miettisin sen koon niin että et välttämättä tarvitse erillistä laturia enää maasähkön perässä. Toki aina voi kytkeä erillisen irtonaisen laturiin kiinni, mutta miettisin onko tämän toteuttaminen järkevää kiinteänä. Jos panostaisi nämä rahat hiukan isompaan paneliin joka aina paikasta riippumatta antaisi virtaa.