Sähkö varmistuksia
Lähetetty: 26.09.2017 10:34
Olen aloittanut isomman veneen kunnostuksen ja haluaisin varmistaa asiantuntijoilta muutamia asioita:
12v kaksiakkujärjestelmä (yksi 90A startti ja kaksi 75A rinnakkain hupi), mekaaninen erotuskytkin (1ja2 , both1+2 ja off) vaihtovirtalaturi 50A 12v
1) Voiko huoletta kesken ajon (lennosta vaihtaa, koska on both) ladata ensin startti ja sitten hupi?
2) Pitäisikö laturi vaihtaa isomapaan -95A? (suurin kulutus on jääkaapissa ja lämppärissä , muuten valot on ledejä)
3) Veneeseen tuli planar 44d lämmitin, ohjeessa neuvotaan asentamaan suoraan akkuun (johdossa sulakkeet valmiina). Voisko väliin kuitenkin laittaa mekaanisen kytkimen (vanha yksinkertainen päävirtakytkin). Laittaisin sen niin että kukaan ei pääse kesken lämmityksen katkaisemaan virtaa. Miten nuo lämmittimet tyhjentää akkua jos on aina kyketty (ja pienellä painalluksella lapset voi laittaa vahigossa lämmittimen päälle).
4) Voiko aurinkokennon asentaa säätimen kanssa suoraan akkuun. Saa varmaan ladata myös ajon aikana? Eli muita kytkimiä ei tarvita? Mikä olisi riittävän kokoinen monikidekenno?
5) Miten helpoiten voisi asentaa (johdottaa) ampeeri mittarin ?
6) Ajattelin asentaa yksinkertaisen maasähkön: kelalla laiturilta veneen kannelle jossa sateelta suojattu vikavirralla varustettu jatkohto ja sisällä yksi erillinen yleisvalo ja pari rasiaa härpäkkeiden lataukseen. Koko homma siis erillään 12v järjestelmästä. Ehkä akkulaturin voisi laittaa kiinteänä (voiko se olla päällä kun kätetään 12v järjestelmää ja aurikokenno myös lataa) Onko kytkennässä järkeä kun en halua suurempia järjetelmiä.
Paljon varmistus kysymyksiä mutta, niin kuin tiedätte "jaettu vastuu antaa sikeämmät yöunet"
12v kaksiakkujärjestelmä (yksi 90A startti ja kaksi 75A rinnakkain hupi), mekaaninen erotuskytkin (1ja2 , both1+2 ja off) vaihtovirtalaturi 50A 12v
1) Voiko huoletta kesken ajon (lennosta vaihtaa, koska on both) ladata ensin startti ja sitten hupi?
2) Pitäisikö laturi vaihtaa isomapaan -95A? (suurin kulutus on jääkaapissa ja lämppärissä , muuten valot on ledejä)
3) Veneeseen tuli planar 44d lämmitin, ohjeessa neuvotaan asentamaan suoraan akkuun (johdossa sulakkeet valmiina). Voisko väliin kuitenkin laittaa mekaanisen kytkimen (vanha yksinkertainen päävirtakytkin). Laittaisin sen niin että kukaan ei pääse kesken lämmityksen katkaisemaan virtaa. Miten nuo lämmittimet tyhjentää akkua jos on aina kyketty (ja pienellä painalluksella lapset voi laittaa vahigossa lämmittimen päälle).
4) Voiko aurinkokennon asentaa säätimen kanssa suoraan akkuun. Saa varmaan ladata myös ajon aikana? Eli muita kytkimiä ei tarvita? Mikä olisi riittävän kokoinen monikidekenno?
5) Miten helpoiten voisi asentaa (johdottaa) ampeeri mittarin ?
6) Ajattelin asentaa yksinkertaisen maasähkön: kelalla laiturilta veneen kannelle jossa sateelta suojattu vikavirralla varustettu jatkohto ja sisällä yksi erillinen yleisvalo ja pari rasiaa härpäkkeiden lataukseen. Koko homma siis erillään 12v järjestelmästä. Ehkä akkulaturin voisi laittaa kiinteänä (voiko se olla päällä kun kätetään 12v järjestelmää ja aurikokenno myös lataa) Onko kytkennässä järkeä kun en halua suurempia järjetelmiä.
Paljon varmistus kysymyksiä mutta, niin kuin tiedätte "jaettu vastuu antaa sikeämmät yöunet"