Akkulaatikon tekeminen
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Akkulaatikon tekeminen
Veneessäni on yhteensä 5 akkua, takana kahdesta akusta koostuva käynnistysakusto ja edessä punkkien alla kolmesta akusta koostuva hupiakusto.
Haluaisin laittaa akut katsastusäännösten mukaiseen koteloon, mutta yksittäiset kotelot veisivät liikaa tilaa. Katselin ensin sopivia muita muoviastioita mutta juuri oikeankokoista ei tunnu löytyvän.
Looginen jatkoajatus tietysti on että tekee itse, esim vanerista ja sitten laminoisi epoksilla. Eli, ensimmäiseksi mieleen tulee että kestääkö epoksi akkuhappoa?
Onko tietoa, pitääkö kotelossa olla kansi katsastussääntöjen mukaan? Kannenhan pitäisi joka tapauksessa päästää ilma/kaasut kiertämään. Itse en näe kannelle oikein virkaa kunhan kotelon reunat tulevat tarpeeksi ylös.
Haluaisin laittaa akut katsastusäännösten mukaiseen koteloon, mutta yksittäiset kotelot veisivät liikaa tilaa. Katselin ensin sopivia muita muoviastioita mutta juuri oikeankokoista ei tunnu löytyvän.
Looginen jatkoajatus tietysti on että tekee itse, esim vanerista ja sitten laminoisi epoksilla. Eli, ensimmäiseksi mieleen tulee että kestääkö epoksi akkuhappoa?
Onko tietoa, pitääkö kotelossa olla kansi katsastussääntöjen mukaan? Kannenhan pitäisi joka tapauksessa päästää ilma/kaasut kiertämään. Itse en näe kannelle oikein virkaa kunhan kotelon reunat tulevat tarpeeksi ylös.
-
- Viestit: 2763
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Akkulaatikon tekeminen
Moro
Epoksoitu vanerikotelo kestää akkuhappoa.
Ja myös epoksimaalit.
Ei tarvitse olla kantta, mutta akut pitää olla vyötetty etteivät putoa jos vene kaatuu .
Nortti
Epoksoitu vanerikotelo kestää akkuhappoa.
Ja myös epoksimaalit.
Ei tarvitse olla kantta, mutta akut pitää olla vyötetty etteivät putoa jos vene kaatuu .
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akkulaatikon tekeminen
Hyvä, sittenhän tässä pääsee kotelontekopuuhiin! Kiitos Northling.
- Ada
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18 Touko 2017 15:10
Re: Akkulaatikon tekeminen
Laatikoiden tuuletus ulos, ei taida onnistua ilman kansia. Jos ei laatikot ole ulkotilassa.
-
- Viestit: 2763
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Akkulaatikon tekeminen
Moro
Veneessä kannattaa käyttää suljettuja akkuja esim. AGM- tyyppisiä.
En oikein ymmärrä miten veneessä voisi järjestää kunnollista tuuletusta akkukotelolle, kun akut tulis painonsa takia sijoittaa mahdollisimman alas lähelle painopistettä.
Nortti
Veneessä kannattaa käyttää suljettuja akkuja esim. AGM- tyyppisiä.
En oikein ymmärrä miten veneessä voisi järjestää kunnollista tuuletusta akkukotelolle, kun akut tulis painonsa takia sijoittaa mahdollisimman alas lähelle painopistettä.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akkulaatikon tekeminen
Joo, AGM varmaan hyvä mutta viiden uuden AGM:n ostaminen ihan hyväkuntoisten akkujen tilalle tuntuu rahantuhlaukselta, tai turhan kalliilta mulle joka tapauksessa. En ehkä myöskään liioittelisi tuuletuksen kanssa. Nyt ajatukseni on että jos joku akku sattuu vuotamaana niin happo ei ensimmäisenä syö veneen pohjaan reikää. Vähäiset määrät vetyä haihtunevat ilmaa keveämpänä kaasuna tuuletusräppänöistä pihalle. Tai näin mä ajattelin... ja mielelläni laittaisin veneen katsastuskelpoiseksi.
- Ada
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18 Touko 2017 15:10
Re: Akkulaatikon tekeminen
Mulla menee akkujen omista letkuliitännöistä letkut ylös ja laidasta läpi. Näin latauksessa syntyvät kaasut menevät veneen ulkopuolelle.Northling kirjoitti: En oikein ymmärrä miten veneessä voisi järjestää kunnollista tuuletusta akkukotelolle, kun akut tulis painonsa takia sijoittaa mahdollisimman alas lähelle painopistettä.
Nortti
- Ada
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18 Touko 2017 15:10
Re: Akkulaatikon tekeminen
Ennen laatikoiden tekoa/sijoittelua kannattaa myös akkukapasiteetti tarkastaa.
Tarvinko oikeasti veneessä 5 akkua.
Tarvinko oikeasti veneessä 5 akkua.
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akkulaatikon tekeminen
Jaa - mahdollisesti tai sit ei? Nämä on 75 ah/akku. Kolme hupiakkua antaa virtaa seuraaville: Jääkaappi ja erillinen kylmälaatikko, lämmitin (diesel, ei vielä toiminnassa), kaiku, loki, plotteri, liesi (diesel), radio + tietty valot jne. Toinen pilssipumpuista. Sähkötoimisen vessan vaihdoin juuri käsikäyttöiseen. + kännyköiden ja ipadin lataus (jota käytän nyt varsinaisesti plotterina kun vanhaan garminiin ei saa enää karttoja)
Näitä lataa aurinkokennolaturi ja maasähkössä ollessa piuha. Mielellään hupivirta saisi riittää niinkin että useamman (pilvisen) päivän pienen perheen ruuat pysyy kylminä ilman lisävirtaa.
Starttiakkuja on 2 ja niissä on myös iso pilssipumppu kiinni. Tätä ladataan normisti moottorilla. Moottorissakin on kohtalaisesti kokoa joten mieluummin reilummin virtaa käynnistyksiin kuin liian vähän.
Tämä oli siis tilanne venettä ostaessa. Akuille on sinänsä ihan hyvät paikat ja rinnankytkentä ja piuhoitus näyttää hyviltä. En siis näe syytä muuttaa toimivaa systeemiä. Mutta ne kotelot puuttuu ja haluaisin veneen katsastaa ensi kesäksi. Ja kun kuulin että kaverini lasikuitupurkkarissa oli akku hajonnut ja hapot levinneet pilssiin niin aloin miettimään että ehkä kotelosäännös onkin ihan järkevä juttu...
Näitä lataa aurinkokennolaturi ja maasähkössä ollessa piuha. Mielellään hupivirta saisi riittää niinkin että useamman (pilvisen) päivän pienen perheen ruuat pysyy kylminä ilman lisävirtaa.
Starttiakkuja on 2 ja niissä on myös iso pilssipumppu kiinni. Tätä ladataan normisti moottorilla. Moottorissakin on kohtalaisesti kokoa joten mieluummin reilummin virtaa käynnistyksiin kuin liian vähän.
Tämä oli siis tilanne venettä ostaessa. Akuille on sinänsä ihan hyvät paikat ja rinnankytkentä ja piuhoitus näyttää hyviltä. En siis näe syytä muuttaa toimivaa systeemiä. Mutta ne kotelot puuttuu ja haluaisin veneen katsastaa ensi kesäksi. Ja kun kuulin että kaverini lasikuitupurkkarissa oli akku hajonnut ja hapot levinneet pilssiin niin aloin miettimään että ehkä kotelosäännös onkin ihan järkevä juttu...
- Qubik
- Viestit: 1080
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Akkulaatikon tekeminen
Aikuisten oikeesti, yksimoottoriasennuksessa ei tarvii enemmän kun 3 akkua ja ehkä keulapotkurille yksi lisäksi keulaan. starttiakku moottorille, kaksi hupiakkua sähköhärveleille ja silla siisti. 5 akun kasaa ei keskivertamoottorin peruslaturilla ees latautuu täyteen. Aurinkokenno on enemmän ylläpidoon, jos on käyttäjät kytketty.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Akkulaatikon tekeminen
Joo, uskotaan. Eikä mulla edes ole keulapotkuria tai ankkurivinssiä sun muita isoja virtasyöppöjä. Ehkä pitäis joskus laskea maksimikulutus ja kattoo paljon se vaatii energiaa ja mihin asti milläkin akulla pärjää.
Eli kai sitten kun näistä aika jättää satsaan vaikka kolmeen agm:ään, mut nyt ajattelin silti mennä tällä - jos ei ole rikki niin älä korjaa? Noi hupiakut latautuu kuitenkin maasähköllä täyteen, kesällä ainakin silloin tällöin on yöt piuhan päässä. Starttiakkuja on ne kaksi, moottori ei lataa hupiakkuja ollenkaan.
Eli kai sitten kun näistä aika jättää satsaan vaikka kolmeen agm:ään, mut nyt ajattelin silti mennä tällä - jos ei ole rikki niin älä korjaa? Noi hupiakut latautuu kuitenkin maasähköllä täyteen, kesällä ainakin silloin tällöin on yöt piuhan päässä. Starttiakkuja on ne kaksi, moottori ei lataa hupiakkuja ollenkaan.
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21
Re: Akkulaatikon tekeminen
Moi, jos akut sijaitsevat hytissä pitää niille rakentaa jonkinlainen tuuletus , mieluiten ulos !
Jos latauksen säädin hajoaa ja alkaa ylilataamaan tavallisia lyijy akkuja niistä muodostuvat kaasut ovat vähintäänkin vaarallisia !
Jos latauksen säädin hajoaa ja alkaa ylilataamaan tavallisia lyijy akkuja niistä muodostuvat kaasut ovat vähintäänkin vaarallisia !