Sivu 1/1

Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Lähetetty: 16.07.2017 22:27
Kirjoittaja seppo2007
3587075_Instrument-panel-3587075-Volvo-Penta.jpg
onko tuttu paneeli?muutama mittari ja summeri sekä neljä kappaletta varoitusvaloja näytössä(vesi,öljy,lataus,hehku).kiinnostaisi mokoman sielunelämä,

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Lähetetty: 16.07.2017 22:28
Kirjoittaja seppo2007
virtalukko unohtui

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Lähetetty: 16.07.2017 23:48
Kirjoittaja uusalmi
Terve!
Kiinnostais myös; esim. onko OK että virran kytkennän jälkeen palaa keltainen ja vihreä ledi, käy kone tai ei ? Mistä tietää onko ennen käynnistystä hehkutettu riittävästi, kun mittarit eivät reagoi mitenkään? Ajossa jännitemittari näyttää 13.5V?
Kone on 4-syl. volvo penta 130 hv, akselivedolla.

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Lähetetty: 17.07.2017 6:35
Kirjoittaja matti
Ei taida olla ihan OK; se keltainen on hehkun merkkivalo, tulisi palaa ainoastaan kun hehkutetaan, siis yks pykälä virtalukossa ennen starttia.
Käsittääkseni se hehkutusaika pitää olla starttaajalla mielessä, jos hitaat hehkutulpat, niin melko pitkä-löytyy ohjekirjasta, ei näy mittaristosta.
Joskus tullut vaihdettua ko valorivistö astetta suppeampaan Volvon paneliin, maksoi maltaita

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Lähetetty: 17.07.2017 18:52
Kirjoittaja seppo2007
minulla ongelmana lataus,valo palaa,mutta ei lataa ja valo senkun palaa.hehku toimii,öljynp.ok mittarissa,veden lämmösta ei tietoa koska ei ole käytetty tarpeeksi.

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Lähetetty: 17.07.2017 23:12
Kirjoittaja Qubik
Tarkist lataus suora laturilta. Aina! Paksu punainen johto ja maan väliin volttimittari- pitäis näyttää moottori seis akun napajännitettä eli 12,jotain. Moottori käydessä pitäis olla 13 ja enemmän. Jos näin ei ole, niin laturin takana oleva pieni keltainen johto pitäis saata akun jännitteen. Joskus se on orti oma nastasta + klemmarin alta. Jos edelleen ei lataa, niin laturi vaihtoon! Voi toki kikkaillaa ja vaihtaa osia, mutta vanhan laturin fiksaus tarkoittaa sen saman duunin uusimista kerran vuotessa tai parissa.
Mittarissa yleseimpia vikoja on virtalukon rikkoutuminen- ei palauttaa avainta start asennosta, ei jää virrat päälle vaan palauttaa virrattomaksi. Kierroslukumittarit yleensä toimii ja jos ei näyttää niin 99% on vika laturissa. W nastalta saa kierrosluvun signaalin, pulssilukua en nyt muistaa. Kiekkamittarin nestekiden elinikä on max 10 vuotta, siihen mennessä se ylensä himmenee. Omknaisuus enemmän kun vika ja ei vaikuttaa muun sähkön toimivuudeen. Tunteja seuraavalle se on toki harmittava. Loput mittareista on melko toimintavarmoja, volttimittareissa on ollut väsymistä ja näyttää vähemmän, kun järjestelmässä on. Se taas selviä vaikka vertailuarvon mittaamisella vaikka akun navoilta. Merkkibalojen takana olevassa "älypanelissa" on myös ollut häiriöitä, mutta harvoin ja silloin useammin on valot pimeenä. Kaikkia osia saa niin uutena, kun varmaasti käytettynä. Mutta vielä kerran- jos joku mittari on pimeenä on vika useammin muualla ja jos jotain on häikkä virtalukon toimknnassa, niin silloin on useammin vika virtalukossa.