Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
seppo2007
Viestit: 7
Liittynyt: 23.05.2017 23:39

Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Viesti Kirjoittaja seppo2007 » 16.07.2017 22:27

3587075_Instrument-panel-3587075-Volvo-Penta.jpg
onko tuttu paneeli?muutama mittari ja summeri sekä neljä kappaletta varoitusvaloja näytössä(vesi,öljy,lataus,hehku).kiinnostaisi mokoman sielunelämä,
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

seppo2007
Viestit: 7
Liittynyt: 23.05.2017 23:39

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Viesti Kirjoittaja seppo2007 » 16.07.2017 22:28

virtalukko unohtui

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26.06.2012 16:29

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 16.07.2017 23:48

Terve!
Kiinnostais myös; esim. onko OK että virran kytkennän jälkeen palaa keltainen ja vihreä ledi, käy kone tai ei ? Mistä tietää onko ennen käynnistystä hehkutettu riittävästi, kun mittarit eivät reagoi mitenkään? Ajossa jännitemittari näyttää 13.5V?
Kone on 4-syl. volvo penta 130 hv, akselivedolla.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Viesti Kirjoittaja matti » 17.07.2017 6:35

Ei taida olla ihan OK; se keltainen on hehkun merkkivalo, tulisi palaa ainoastaan kun hehkutetaan, siis yks pykälä virtalukossa ennen starttia.
Käsittääkseni se hehkutusaika pitää olla starttaajalla mielessä, jos hitaat hehkutulpat, niin melko pitkä-löytyy ohjekirjasta, ei näy mittaristosta.
Joskus tullut vaihdettua ko valorivistö astetta suppeampaan Volvon paneliin, maksoi maltaita

seppo2007
Viestit: 7
Liittynyt: 23.05.2017 23:39

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Viesti Kirjoittaja seppo2007 » 17.07.2017 18:52

minulla ongelmana lataus,valo palaa,mutta ei lataa ja valo senkun palaa.hehku toimii,öljynp.ok mittarissa,veden lämmösta ei tietoa koska ei ole käytetty tarpeeksi.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta MD30:n mittaripaneeli

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17.07.2017 23:12

Tarkist lataus suora laturilta. Aina! Paksu punainen johto ja maan väliin volttimittari- pitäis näyttää moottori seis akun napajännitettä eli 12,jotain. Moottori käydessä pitäis olla 13 ja enemmän. Jos näin ei ole, niin laturin takana oleva pieni keltainen johto pitäis saata akun jännitteen. Joskus se on orti oma nastasta + klemmarin alta. Jos edelleen ei lataa, niin laturi vaihtoon! Voi toki kikkaillaa ja vaihtaa osia, mutta vanhan laturin fiksaus tarkoittaa sen saman duunin uusimista kerran vuotessa tai parissa.
Mittarissa yleseimpia vikoja on virtalukon rikkoutuminen- ei palauttaa avainta start asennosta, ei jää virrat päälle vaan palauttaa virrattomaksi. Kierroslukumittarit yleensä toimii ja jos ei näyttää niin 99% on vika laturissa. W nastalta saa kierrosluvun signaalin, pulssilukua en nyt muistaa. Kiekkamittarin nestekiden elinikä on max 10 vuotta, siihen mennessä se ylensä himmenee. Omknaisuus enemmän kun vika ja ei vaikuttaa muun sähkön toimivuudeen. Tunteja seuraavalle se on toki harmittava. Loput mittareista on melko toimintavarmoja, volttimittareissa on ollut väsymistä ja näyttää vähemmän, kun järjestelmässä on. Se taas selviä vaikka vertailuarvon mittaamisella vaikka akun navoilta. Merkkibalojen takana olevassa "älypanelissa" on myös ollut häiriöitä, mutta harvoin ja silloin useammin on valot pimeenä. Kaikkia osia saa niin uutena, kun varmaasti käytettynä. Mutta vielä kerran- jos joku mittari on pimeenä on vika useammin muualla ja jos jotain on häikkä virtalukon toimknnassa, niin silloin on useammin vika virtalukossa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin