Plotterista pohdintaa

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja kaller » 13.11.2016 16:36

Itsellä olisi plotterinhankinta ajankohtaista ja paljon olen miettynyt minkälainen sen pitäisi olla ja mitä ominaisuuksia kaipaan. Veneessä on valmiina reikä pohjanläpi anturille joten se olisi vaatimuslistalla. Olen alustavasti katsonut 5 tuumaisia Garmin laitteita joten löytyykö näistä kokemuksia palstalaisilta. Plussana noissa on aiankin se että niihin löytyy ilmainen ohjelmisto koneelle jolla voi tehdä valmiita reittipisteitä. Nämä voi sitten siirtää plotteriin musitikortilla.

Millaisia plottereita muilla on kyätössä ja löytyykö Garminin vehkeistä kokemuksia ?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja bonito » 15.11.2016 8:04

Vähimmäisvaatimuksena olisi 12" näyttö, ei tommosesta vessapaperin kokoisesta näytöstä pysty hahmottamaan muuta maisemaa kuin tutun seudun. Jos sulla on koppivene, laita vaikka miniläppäri ja siihen ND 105 C kepsi. Sea Clear navigointi ohjelma, siihen käy esim. puhelinluettelon ja GT-kartta, jos se on digitaalisessa muodossa. Siihen voi tehdä reittejä, se poistaa näytöltä ja tallentaa vanhan trackin joka päivä klo 24 ohjelman muistiin, löydät ne hakemistosta, jolloin voit vaikka tehdä reitin niiden mukaan, nimim.sillä 14 v ajanut, parempaa ei ole.

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Huovari » 15.11.2016 10:27

Meillä on ollut kolme kesää käytössä 7-tuumainen Garmin Echomap 70 s. Hyvin on toiminut ja ilman häiriöitä. Tuo on yhdistelmälaite, mutta enpä ole saanut aikaiseksi vaihtaa vanhan kaiun anturia uuteen. Nyt jos ostaisin uuden niin en ostaisi pelkästään kosketusnäytöllistä vaan saisi lisäksi olla painikkeet. Vaimon mielestä kartta on epäselvä ja hän navigoi mieluummin puhelimen näytöltä Sailmatea käyttäen, joka siis on perinteisen merikortin näköinen. Seitsemän tuuman näyttö on tietysti pieni, mutta meillä perinteinen merikortti on siinä koko ajan käsillä ja siitä katsotaan isompaa kuvaa ja tarkistellaan että ollaan plotterin kanssa samaa mieltä suunnasta ja sijainnista. Jos aikoisi pelkästään plotterin perusteella navigoida niin mielestäni yli 10-tuumainen pitäisi plotterin näytön olla. Joka tapauksessa plotteri on kyllä aivan loistava mukavuusvaruste ja kiikarointitarve vähenee. Silti, perinteinen merikortti on ja pysyy käden ulottuvilla jatkossakin.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja kaller » 15.11.2016 10:54

Yhdistelmälaitteen haluaisin juuri siitä syystä että tuo kaiku pitää jokatapauksessa asentaa tai vaihtoehtoisesti paikata tuo valmis kaikuanturinreikä pohjassa. Minullakin ideana on reittisuunnittelut ja isompi kuva tarkoitus katsoa suoraan paperikartoista ja tämä lähinnä toimisi apuna sijainnin määritykseen. Sen takia uskoisin tuon pienemmänkin näytön riittävän.

Tuota kosketusnäyttöä olen itsekkin pohtinut ja paras olisi tietysti jos olisi molemmat, mutta olen kääntymässä sen puoleen että painonapit olisivat paremmat jos jompikumpi pitää valita.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.11.2016 18:45

Puhelinkin toimii tosi kehnosti vesisateella ja yleensä kosteassa. Tosin sinulla on katto pään päällä, minulla ei. Otin napeilla toimivan seitsämän tuumaisen Lowrancen. Pöljä kun otin sen, sillä se on niin kalastukseen keskittynyt, etten tarvitse yli puoliakaan sen tiedoista. Minulla ainakin on niin ahtaat tilat, etten näe mitään hyötyä 12 tuumaisesta näytöstä. Minäkin seuraan paperikartalta minne menen. Sitä paitsi risteävät väylät ovat helpompi ymmärtää paperikartalta kuin plotterilta, josta ei välttämättä näe edes minne kukin väylä menee. En ole reittipisteisiin innostunut.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja matti » 17.11.2016 19:35

014.JPG
Esimerkki erikokoisten näyttöjen erosta, alempi hinnaltaan n. puolet ylemmän hinnasta(käytettynä ostettu). 8o

Kuva kääntyy pystyyn klikkaamalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.11.2016 20:44

Mikähän lienee merkkiään, tuo alempi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja kaller » 18.11.2016 9:11

Kuvassa näkyy hyvin tuo ero kyllä näytön koon välillä toki laitteiden väleillä taitaa olla kartoissakin eroa. Mikä softa ja mitkä kartat sinulla pyörii läppärissä ?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja matti » 18.11.2016 10:55

Läpprin kuvassa ylälaidassa taitaa lukea OPEN CPN 3.2.2 (tai 5.2.2?)
Kartoista ei ole tietoa . Itse kun en ymmärrä, niin "atk-tuki" hoitaa päivitykset. 8}

Jaakolle; alempi näyttö on Panasonic toughbook kannettava, uutena hintava, mutta on sään ja kolhujen kestävä(sateen ja pudotus 1m korkeudesta), lisäksi tuon näytön voi kääntää näppäimistön päälle siten, että kuva on näkyvissä, vasemassa alakulmassa näkyy säilytyksessä"kynä" jolla voi ohjata kosketusnäyttöä.


http://micronordic.fi/panasonic/panason ... cgodOzEOaA
Tuossa näkyy, että saa myös sisään asennetulla gps varustettuna, joten ei tarvis kuin virtajohdon kiinni.

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Maa » 19.11.2016 11:20

Moi , mulla on nyt rayman plotteri / kaiku yhdistelmä , mutta jos nyt olisin hankkimassa niin ostaisin i-pad ja siihen ilmainen ohjelma app storesta ja langaton kaiku ...niin tolla i- padilla on paljon muutakin käyttöä mökillä ja veneessä , voi lukea säätiedotukset , uutiset , ja vaikka katsoa metflix elokuvia ...plotterit on aika kalliita ja ovat suuren osan ajasta käyttämättä ja vanhenevat...

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Maa » 19.11.2016 11:23

Navionics on toi ilmais ohjelma , kannatta vaikka kokeilla jonkun padilla .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.11.2016 12:09

Moro

Mä olen käyttänyt viime kesän tuota Open CPN:ää joka Matinkin läppärissä näyttää olevan.
Se on kyllä toiminut MACissa hienosti ilman ongelmia. Ulkoinen GPS mokkula vaan USB porttiin kiinni ja menoksi.
Open CPN.jpg
Open CPN 2.jpg
Tässä pari screenshottia mäntyluodon edustalta.
Alemmassa on kursori viety Kallon loiston päälle, jolloin ohjelma näyttää sektoriloiston värivalojen sektorit suoraan kartan päälle.

Kartat eivät väylien ulkopuolelta ole ihan yhtä tarkkoja kuin Loistossa mutta riittävät kyllä.

Pari kesää tappelin Windows läppärin kanssa Loistolla, mutta siihen ei voinut luottaa kun se hyytyi aina välillä. Sama GPS mokkula, joka MACissä toimii moitteetta, hukkasi Loiston kanssa paikkansa aina joskus.

Varalaitteeksi on jäänyt iPad ja Navionics. Sekin toimii hienosti. Ruutu on kirkas, mutta pienempi kuin läppärin 15"

Varsinaista plotteria en ole harkinnutkaan näille vesille, kun nuo on toimineet moitteetta. Paperikarttahan on aina ohessa, mutta vähiin jää sen vilkuilu kun nämä navigaatiosoftat näyttää tarkasti paikan suunnan ja nopeuden. Sitä paperikartta ei vielä osaa :))

Sen verran on kokemusta muutaman vuoden takaa charter veneen Raymarin plotterista että ruutu oli auttamattoman pieni. Käyttöliittymä hankala, zoomaustoiminnot tuskastuttavan hitaita ja hankalia, joten se jäi käyttämättä ja iPadilla ja Navionicsilla mentiin, sen käytön oppii alla minuutissa.

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

nikom
Viestit: 112
Liittynyt: 22.01.2006 14:05

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja nikom » 19.11.2016 12:11

Ääni myöskin pädille, sailmatelta saa suomalaisenkin merikortin siihen.
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

nikom
Viestit: 112
Liittynyt: 22.01.2006 14:05

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja nikom » 20.11.2016 11:28

Innostuin tutkimaan kaiun toimintaa pädille ja löysin kalastukseen tarkoitettuja pallo luotaimia joihin löytyy ohjelmia appi kaupasta, saa nähdä tuoko joulupukki sellaisen minulle pienveneilyyn. ;-)
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Plotterista pohdintaa

Viesti Kirjoittaja kaller » 20.11.2016 12:57

Kaikki liputtaa niin vahvasti tablettien/tietokoneen puolesta että pitääkö se itsekkin pyörtää puheensa. Yksi android tabletti on ja Applen tietokoneita useampikin. Tuon Open CPN:n latasin koneelleni ja se vaikuttaa ihan pätevältä. Kysymys kuuluu että mistä olette siihen kartat hankkineet ?

Vastaa Viestiin