Tuvan täydeltä elektroniikkaa?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Tuvan täydeltä elektroniikkaa?

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 04.04.2005 17:28

Miten sopii merielektroniikka puupaattiin? Kaksi tuntemaani merikapteenia käyttää puuveneillessään vain perinteistä kompassia ja kelloa. Toinen kun joutui vaihtamaan puupurteensa uuden Volvon, kätki kaikki mittarit sisätiloihin.

Itse olen addiktoitunut luotaimeen ja gepsiin, mutta pyrkinyt pitämään molemmat pieninä, mustavalkoisina ja irroitettavina. Kerran kokeilin kannettavaa tietokonetta gpsiin yhdistettynä, mutta puuveneilyn tunnelma oli mennyttä. Nyt tuli alukseen Garmin GPSMap 172C, pienehkö mutta nopeaprosessorinen ja tarkkaresoluutioinen plotteri. Vaikuttaa kätevältä, mutta vähän arveluttaa, pitääköhän vempainta säilyttää kajuutan puolella. HiTech ei välttämättä istu 1960-luvulle.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Sopii jos sovittaa

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 17.05.2007 17:13

Plotterit ja muut laitteet voi naamioida, esim. puukehyksillä ja muilla koristelistoilla, eihän niitä aina tarvitse katsella mutta tarvittaessä löytyy apuja, ja sehän on mukavaa.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 18.05.2007 9:01

Samaa olen itsekin pohdiskellut ja päätynyt siihen, että Myrskylintuun laitetaan irroitettava kaiku-plotteri sitloodan kaapin oveen sisäpuolelle siten, että oven ollessa kiinni mitään ei ole näkyvissä. Tarpeen vaatiessa oven voi avata ja värkki ilmestyy melkein inhimilleseen käyttöpaikkaa (jos se nyt yleensä Hain sitloodassa on mahdollista ;-)

Enemmän kyllä teki kipeää tuon kaikuanturin poraus pohjaan...
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.05.2007 9:24

Apumies porasi altapäin pohjan läpi polveesi?
Mulle kävi niin kun kaaritin pirtuvenettä ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

ALi
Viestit: 29
Liittynyt: 01.02.2007 20:28
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tuvan täydeltä elektroniikkaa?

Viesti Kirjoittaja ALi » 26.05.2007 10:54

lth kirjoitti:Miten sopii merielektroniikka puupaattiin? ...
... HiTech ei välttämättä istu 1960-luvulle.
Puupaatteja on tehty myöhemmilläkin vuosikymmenillä ! Nimim. "Mahonkivene 2006".

"Vakavasti" sanoen: harmittaa hieman, että puuveneistä puhuttaessa vedetään samalla yhtäläisyysmerkit 60-luvulle tai jonnekin. Se, että puuveneitä on tehty 1970-2000 luvulla vähemmän ei tarkoittane, että puuveneily on vain museotoimintaa:
lth kirjoitti:...puuveneilyn tunnelma oli mennyttä.
Toivon puuvene.fi:in sopivan myös uusien puuveneiden harrastaminen "kaikilla herkuilla".
Valitettavasti uusille puuveneille on vaikeaa löytää tilaajia, jos niihin liitetään automaattisesti mm. -60 luku ja vanhanaikaisuus. Harvat haluavat maksaa "vanhasta" uuden hinnan ?

Tyylikysymykset ovat eri juttu. Puhuttakoon vaikka "perinnepuuveneistä" tai "antiikkipuuveneistä" - ei puuveneistä yleensä.
Kuten puuhuonekaluissakin on puuveneissäkin eri aikoja ja eri tapoja.
Nimim."Antiikkimuovivene 1969".
Viimeksi muokannut ALi, 26.05.2007 15:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vesille venosen mieli, tervasiltakin teloilta. . .

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Veneen kokonais ilme

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 26.05.2007 14:39

Siis jos vene on uusi, niin siinä saa olla uusi sisustuskin ilman muuta, mutta jos haluaa säilyttää perinteisen ilmeen niin laitteistoa voi naamioida ettei ihan kaikki paista ensisilmäyksellä täsä oli kai kysymys.

ALi
Viestit: 29
Liittynyt: 01.02.2007 20:28
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ALi » 26.05.2007 15:48

Joo... Tarkoitukseni olikin vähän provosoida yleistyksiä vastaan.
Ja, asiaan:
Tuli mieleeni, että eikös elektroniikkaa voisi pitää kojelaudassa kannen alla piilossa tyyliin pubitikkataulu. "Pariovet" avattaisiin vain tarpeellisen navigoinnin ajaksi ja ankkurissa luukut pidettäisiin kiinni. Päällä voisi pitää vaikka merimiessolmut tablettia. Tämä sopisi vanhan puuveneen tyyliin.
Vesille venosen mieli, tervasiltakin teloilta. . .

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 26.05.2007 18:45

Nojoo, mulla on joku 80-90 lukunen kaikuluotain, GPS ja kannettava tietokone, joilla toimii karttaohjelma, ne on 2000 lukusia, siinä ne on tiskissä kaikki ihan hyvin mahtunu olemaan. Kännykkäkin siihen telineeseen vielä ja la-puhelin, käsimallin meri-vhf ja ei mua oo haitannu niitten olemassaolo siinä näkösällä, mutta mun venehän onkin -92... :)
Pittääkin joskus ottaa kuva, kun on kaikki viritykset paikallaan.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Nimen omaan

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 26.05.2007 18:48

Siitähän se on kiinnni mistä itse pitää, mitä sen väljä jos se ei satunnaista vierailijaa millytäkkään. Kukin tavallaan.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 27.05.2007 21:47

Nojoo, viittaukseni 60-luvulle tarkoitti todellakin omaa, signaturessa näkyvää paattiani, jolla olen veneillyt pikkupojasta lähtien eli vuodesta -68. Se ei ollut tuolloin mitään perinnedesignia vaan monin tavoin moderni alus.

Ei minua puuveneessä viehätä niinkään vanhanaikaisuus vaan tyylikkyys ja rentous. Jos veneillessä edessä näkyy tietokone, niin ollaan jo aika lähellä sitä mistä piti päästä rentoutumaan eli omaa arkista työympäristöä. Siksi yksinkertainen ja vähäeleinen linja on veneillessä mukavaa. Mutta jos jostakusta on hauskaa ihailla välkkyviä valoja ja digitaalisia mittareita veneessään niin mikä ettei.

Itse olen upottanut mittarit ja katkaisijat ihan oikeaan kojelautaan. Kun joskus uuden teetän, niin plotterikin saa jäädä mahonkiluukun alle.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 15.06.2007 17:41

ratkaisin asian omalta kohdaltani näin:
Kuva

Kuva

Kansi pysyy auki kaasujousen avulla, laatikon vasemmassa reunassa on tila kiikareille ym arvoesineille. Sisällä on myös virran ulos-otto kännykän lataukseen. Kannessa on lukko.
Kuva

radiot laitoin näin:

Kuva

kopan etureunan alareunassa on n.5mm rako ja takaseinässä pieni tuuletin jäädytysilman kierrättämiseksi. Tuuletin saa virtansa radion "sähköantenni" johdosta, ts. tuuletin käynnistyy, kun radion avaa.

tällainen on yleisnäkymä:
Kuva

katossa olevan laudan alla menee kaikki sähköt mastoon. Lisäksi siellä on valkoinen ja punainen valoletku. Jomman kumman sytyttämällä saa mukavan yleisvalaistuksen.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30.05.2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 18.06.2007 19:47

simon vene näyttää hienolta joten lisääkin veneestä kuvia voisin katsella
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Kyllä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 19.06.2007 1:12

On tyylikkäitä toteutuksia !!!

Vastaa Viestiin