Veneen vedenalaisissa pronssiosissa havaittiin noston jälkeen jonkin verran syöpymistä,joka näyttäisi aiheutuneen siitä, että joku sähkölaite vuotaa nyt veteen. Syöpymiä eniten vannasputken alapään laakerin tienoilla, pronssipotkurissa, joka oli valkean tahnan peittämä ja peräsintä suojaavissa pronssilevyissä lähellä potkuria. Sinkki vannasputken alapään laakerin vieressä perävantaassa oli jonkin verran syöpynyt. Itse epäilisin lähinnä 25 vuotta vanhan Volvo Penta 2003:n alkuperäistä laturia, joka tänä kesänä on alkanut näyttää mittarissa jänniteheilahteluja vihreän alueen maksimissa ja minimissä -aiempina vuosina tasaisesti minimissä. Keväällä uusittu kaksi hupiakkua ja starttiakku sekä vaihdettu sopimuksen irtisanonut 25 vuotta vanha 30A Philippi maasähkölaturi uuteen 30 A Victron laturiin. Miten paikallistan vuodon aiheuttajan? Pitäisikö moottorin ja akselin välille tehdä eristys? Mitä muita varotoimenpiteitä maasähkövuodon estämiseksi tarvitaan?
Neuvoista etukäteen kiittäen
Vester
Sähköisen syöpymisen merkkejä veneessä
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: 06.12.2004 17:28
- Paikkakunta: Helsinki
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Sähköisen syöpymisen merkkejä veneessä
Tämä onkin kirjan kokoinen aihe... Josta on erilaista "varmaakin" tietoa, riippuen kuka sanoo.
Mutta se mikä on jokseenkin varmaa, niin se koneen laturi ei ole tuohon syyllinen, siinä on vaan jotain muuta vikaa. Jos tuollaista ei ole aikaisemmin esiintynyt, eikä satamapaikan muiden veneiden sähköt ole muuttuneet, niin silloin syyllinen on kohtuu loogisesti uusi maasähkölaturi, tai sen asennustapa.
Mutta se mikä on jokseenkin varmaa, niin se koneen laturi ei ole tuohon syyllinen, siinä on vaan jotain muuta vikaa. Jos tuollaista ei ole aikaisemmin esiintynyt, eikä satamapaikan muiden veneiden sähköt ole muuttuneet, niin silloin syyllinen on kohtuu loogisesti uusi maasähkölaturi, tai sen asennustapa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.