Mersun lataus/käynnistysongelma

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Teräs
Viestit: 13
Liittynyt: 05.01.2016 18:43

Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Teräs » 07.09.2016 11:16

Eli, koneena mersu om621 diesel. Laturi ei ole ladannut akkuja koko puolikkaana kesänä mitä vene on ollut vedessä. Akku on mennyt niin tyhjäksi että käynnistäessä kuuluu ns räikän ääni. Vene kuitenkin saatu aina käyntiin akku täyteen lataamalla. Viime viikolla ilmeni seuraava ongelma, kun virta-avaimesta kääntää kuuluu naksahdus(solenoidi?) jonka jälkeen ei tapahdu mitään. Akun varaustaso oli kuitenkin niin korkea että
koneen olisi pitänyt käynnistyä. Eilen tutkiessani ongelmaa huomasin sulakkeen palaneen joka sijaitsee piuhassa(B?) laturilta-> Releen näköiselle mötikälle.Vaihdoin sulakkeen ja se palaa heti kun virrat kääntää päälle.
Viimeksi muokannut Teräs, 07.09.2016 11:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Teräs
Viestit: 13
Liittynyt: 05.01.2016 18:43

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Teräs » 07.09.2016 11:22

Palatakseni alkuperäiseen ongelmaan eli lataamattomuuteen, voiko syynä olla että johto laturilta(d+, kuvassa punainen) on ollut alapuolisen kuvan mötikästä irti. Musta liitin on ollut kokoajan kiinni vaikka kuvassa se on irti.
image.jpeg
Minulla ei ole mitään kaavioita miten minkäkin johdon tulisi mennä. Alla kuitenkin kuvat vielä
Laturista ja muista laitteista jotka tähän soppaan liittyt. Te varmaan tunnistatte laitteet. Ja älkää syyttäkö johtoviidakosta minua, projekti ei ole valmis
image.jpeg
image.jpeg

matti
Viestit: 1784
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 08.09.2016 17:03

Paljoa mitään sähköistä...
mutta jotain tartteis tehdä 8o

Se D+ on laturin herätevirtajohdin jonka pitäis tulla merkkivalolta ja olla kiinni, jos irti, niin laturi ei lataa. Onko latauksen merkkivalo palanut vaiko ollut pimeänä??
Kummastuttaa se "releen näköinen", muistuttaa kovin jännitesäätimeltä-siis ajalta miekka ja kirves, jolloin jännitesäädin oli erillään eikä laturin perässä.
Minne menevät ne mustan liittimen johdot??

Viimeisessä kuvassa on laturi jossa on säädin paikoillaan, näkyy kuvassa.
Kuvassa näkyy myös B+ johdin joka on puoliksi poikki laturin liittimestä, jos laturi lataa ja em johdin katkeaa laturi hajoaa.
Tapana on, että B+ johdin menee suoraan akulle-siis monessa tapauksessa startin solenoidille samaan napaan johon tulee akulta käynnistyskaapeli, eikä siinä ole sulaketta.

matti
Viestit: 1784
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 09.09.2016 6:52

Tuli vielä mieleen siitä sulakkeen palamisesta kun ekassa viestissä lukee ;-laturilta releen näköiselle mötikälle
Olis parasta ensin mitata onko laturin diodit kunnossa= laturin B+ navan ja rungon välillä tulee olla ääretön vastus kun + on kytketty B+ napaan
Mittauksen voi tehdä tietysti yleismittarilla tai yksinkertaisimmillaan kytkemällä toimivan (siis kun virta kytkettynä latausvalo palaa) latauksen herätejohdon d+ liittimestä jännitteettömään B+ liittimeen, tällöin valon ei tule palaa. Jos valo syttyy, niin on asiaa laturikauppaan. 8\

Teräs
Viestit: 13
Liittynyt: 05.01.2016 18:43

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Teräs » 09.09.2016 14:16

matti kirjoitti:Paljoa mitään sähköistä...
mutta jotain tartteis tehdä 8o

Se D+ on laturin herätevirtajohdin jonka pitäis tulla merkkivalolta ja olla kiinni, jos irti, niin laturi ei lataa. Onko latauksen merkkivalo palanut vaiko ollut pimeänä??
Kummastuttaa se "releen näköinen", muistuttaa kovin jännitesäätimeltä-siis ajalta miekka ja kirves, jolloin jännitesäädin oli erillään eikä laturin perässä.
Minne menevät ne mustan liittimen johdot??

Viimeisessä kuvassa on laturi jossa on säädin paikoillaan, näkyy kuvassa.
Kuvassa näkyy myös B+ johdin joka on puoliksi poikki laturin liittimestä, jos laturi lataa ja em johdin katkeaa laturi hajoaa.
Tapana on, että B+ johdin menee suoraan akulle-siis monessa tapauksessa startin solenoidille samaan napaan johon tulee akulta käynnistyskaapeli, eikä siinä ole sulaketta.
Mielestäni latauksen merkkivalo ei ole palanut kertaakaan tänä kesänä.. Toinen "sähkömestari" myös epäili "releen näköisen mötikän" olevan jännitteensäädin. Siitä lähtevät johdot eivät mene minnekkään :)) eli mustalta liittimeltä lähtee kolme johtoa jotka menevät laturin luokse ja päässä on samanlainen liitin. Olisikohan tämä mötikkä ja sen piuhat sitten edellisen koneen ajalta?

Laturilta lähtevä B+ siis menee alapuolisen kuvan alimmalle osalle ja johtimen välissä tosiaan on sulake joka palaa kun virrat kääntää päälle.
image.jpeg

Teräs
Viestit: 13
Liittynyt: 05.01.2016 18:43

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Teräs » 09.09.2016 14:27

Tässä parempi kuva
image.jpeg

Teräs
Viestit: 13
Liittynyt: 05.01.2016 18:43

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Teräs » 09.09.2016 16:19

Tulipa purettua viisi kiloa teippiä pois johtojen ympäriltä ja katseltua haikeasti kun vene toisensa perään lähtee laiturista vesille 8} piirsin nyt jonkinlaisen kaavion, eli alla olevassa kuvassa Kaikki tieto mitä asiasta on nyt saatavilla.
image.jpeg

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja katiska » 09.09.2016 21:37

Mitenkäs akun kytkentä sijoittuu tuohon kuvaan?

matti
Viestit: 1784
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 10.09.2016 8:37

Olenpas kömplö, onhan siihen jo totuttu :P
Eihän sitä laturia enää tarvi mitata; koska se sulake palaa heti virrankytkennän jälkeen, sehän osoittaa sen, että laturi on sökö. Hajonnut silloin kun sulake on palanut= B+ johdin on katkennut laturin pyöriessä, tämän takia laturin johdossa ei ole sulaketta, koska se sulake ei tosiaankaan suojaa laturia vaan hajoittaa sen.
Voihan tuon laturin korjatakin, mutta reilulla satasella saa uuden ja kun firmojen tuntihinta lienee 70-90, niin korjaus tullee ehkä kalliimmaksi kuin uusi???

Tuosta kytkentäkaaviosta ja mötiköiden nimistä;
Solenoidi on startin päällä oleva mötikkä, sen liittimeen tulee akulta/pääkytkimeltä 35-70mm2 starttikaapeli, riippuen startin koosta.
https://www.google.fi/search?q=starttim ... vWkYmWM%3A
toisen viestin toisessa kuvassa pikkusormen yläpuolella on hehkun etuvastus, se johon sininen(alimittainen) johdin menee.
Etusormen yläpuolella , sinisen johdon toisessa päässä on hehkun rele
Tässä parempi kuva; on startin rele. Isohkon startin solenoidin tarvitsema vetovirta on niin suuri, että virtalukko ei kestä, joten virtalukko ohjaa ko relettä. Luulen, että se valkoinen punaviirunen johto tulee virtalukolta ja ruskea menee startin solenoidille, kuten kytkentäkaaviosta ilmenee.

Kytkentäkaaviosta puuttuu hässäkälle tuleva syöttö, sehän on oltava samassa navassa releellä mihin se B+ laturilta tulee jotta lataus on voinut yleensäkään toimia=yhteys laturilta akulle
Johtimista; hehku- sekä starttireleelle pitäisi tulla ainakin 10mm2 syöttö, että jännite ei putoaisi tarpeettoman alas (luulen, että nyt johdot on lämmenneet jonkinverran?)
b+ johdin on laturin päästä ehkä juuri ja juuri riittävä kun on pienitehoinen 40-60A laturi, mutta sekin muuttuu sulakkeen jälkeen ohuemmaksi!
Jos ja kun tulee uusi ehkä tehokkaampi laturi tulee johdon olla ainakin 10mm2, myös sen - johtimen
Laturin + johto pitää olla yhtäjaksoinen esim sinne startin kaapeliliittimeen asti.

Villi arvaus; koska konetta on starttailtu erittäin vajaalla akulla, sen seurauksena solenoidin kärjet viottuneet eikä sähkö enää kulje startille=myös starttiremontti edessä.
Koska sählöteho, isolla startilla jotain 3-4kw on virran ja jännitteen tulo, akun ollessa tyhjä ja jännite alentunut virta kasvaa ja jopa sulattaa solenoidin kärjet tai itse startin ! 8\

Avatar
CC
Viestit: 799
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 10.09.2016 14:06

matti kirjoitti: Villi arvaus; koska konetta on starttailtu erittäin vajaalla akulla, sen seurauksena solenoidin kärjet viottuneet eikä sähkö enää kulje startille=myös starttiremontti edessä.
Koska sählöteho, isolla startilla jotain 3-4kw on virran ja jännitteen tulo, akun ollessa tyhjä ja jännite alentunut virta kasvaa ja jopa sulattaa solenoidin kärjet tai itse startin ! 8\
Koska etähommassa jää liian paljon arvailun varaan, niin ei viitsi osallistua muuten, mutta tuo virran kasvu alentuneella jännitteellä on näissä kohteissa täyttä tuubaa. Kun nämä eivät ole ac-oikosulkumoottoreita. Jännite kun tippuu, niin virtakin tippuu ja sähköteho vielä neliössä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1784
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 10.09.2016 14:25

Joka päivä oppii jotain uutta, loistavaa!
Edellisen kirjoittamani olen kuullut sertifioidun dieselkorjaamon sähkömieheltä joka näytti ison Scanian sulanutta solenoidia! 8o
Ei pidä näköjään uskoa kaikkea mitä ammattimiehet kertovat.

Avatar
CC
Viestit: 799
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 10.09.2016 14:45

Solenoidin sulamiseen ei tarvita virran kasvua lainkaan. Pelkkä huono kontakti riittää. Itseasiassa siinäkin tapauksessa virta on ollut normaalitoimintaa pienempi, mutta kaikki teho on muuttunut koskettimen ylimenovastuksessa lämmöksi, eikä mennyt sinne minne kuuluu.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Mersun lataus/käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 10.09.2016 23:50

matti kirjoitti:Joka päivä oppii jotain uutta, loistavaa!
Edellisen kirjoittamani olen kuullut sertifioidun dieselkorjaamon sähkömieheltä joka näytti ison Scanian sulanutta solenoidia! 8o
Ei pidä näköjään uskoa kaikkea mitä ammattimiehet kertovat.
Sähköasioissa liikkeellä on niin paljon mutua, arvausta ja kuulopuhetta että on ihan yhdentekevää millä tittelillä niitä hokemia päästellään.

Etänä en tosiaan minäkään viitsi juuri osallistua mutta Mersu lopetti irrallisen latausreleen käytön 70-luvun alkupuolella. Jos laturi on oikeasti sökö, kannattaa hommata samaoihin kiinnikkeisiin sopiva nykyajan Bosch ja repitä ylimääräiset hapertuneet teippiviritelmät pois ja laittaa ne pari uutta johtoa kerralla kunnolla.

Vastaa Viestiin