Sivu 4/6

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 16.03.2016 19:15
Kirjoittaja kaller
Yksinkertainen ratkaisu:
Kaksi erillistä pilssipumppu tasoantureilla, josta suora letku läpiviennistä pihalle. Molemmille omat läpiviennit. Kunnon letkut ja haponkestävät tuplaklemmarit kiinnityksiin. Laponestoventtilit molempiin letkuihin.

Unohda y-haarat ja takaiskuventtiilit

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 19.03.2016 14:53
Kirjoittaja Northling
Moro

Tässä hyvä linkki:

http://www.boatingmag.com/choosing-righ ... =fb#page-2

Ei Y-haaroja, ei takaiskuventtiilejä. Kaksi pumppua, täysin erilliset itsenäiset järjestelmät virrasta letkuihin ja läpivienteihin.

Jos kysyy neuvoja ja saa niitä vielä hyvin perusteltuna, niin kannattaisiko niitä noudattaa?
Saattaa olla että neuvojen antajilla on jo kantapääopisto käytynä noiden viritysten suhteen.


Nortti

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 20.03.2016 22:16
Kirjoittaja aparaatti
Ei toi pilssipumppu nyt kovin vaikea asia voi olla. Ostat vaikka tokmannilta (tai jos kalliimmat haluut ni jostai muualta;) 2 pumppua joissa automaatti toiminto, kiinnität ne pilssiin, poraat reiät rungon yläosaan ja vedät kummastakin erillisen letkun näihin läpivienteihin ja sähköt (mahdollisen manuaali käyttö katkaisimen kautta) suoraan akkuun. Sulake väliin.

Itellä ollu nyt kaksi kesää näin ilman mitään laponesoja tai sihtejä ja hyvin toiminu.

Mitänyt ekana kesänä meinas laskun jälkeisenä päivänä upota kun en ollut huomioinut sulakkeen paikkaa sen tarkemmin vaan oli vaih johdon välissä veneen runkoa/pohjaa vasten. Sisään tullut vesi oli sitten päässyt kastelemaan sen ja hapettu. = ei pilssit toiminu.

Virtaakin noi vie niin vähän että kerran kesässä olen auton akun joutunut lataamaan.

Laskun jälkeen on aina jännää ja olen akun kertaalleen varmuudeksi vaihtanut ja käynyt muutaman päivän ajan 2 kertaa päivässä katsomassa että pinnalla. Aluksi nämä 2 pilssiä pumppaa noin 2 minuutin välein muutamankymmentä sekunttia. Mutta väli pidentyy jo vuorokauden aikana muutamaan kymmeneen minuuttiin.

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 21.03.2016 16:12
Kirjoittaja stuuvari
Miksi laponesto pilssipumppuun, mistä se lappaa? Eihän sitä ole ennenkään tarvinnut vai onko jokin uusi idea laittaa uloputki lähelle merenpintaa, ei kait se muuten mistään voi lapota. Taitaa olla taas myyntimiehet olleet asialla 8} kaikenlaisia härpäkkeitä myydään joita luullaan sitten tarvittavan. ???

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 21.03.2016 18:52
Kirjoittaja Qubik
Stuuvari, kaikki ei ole moottorivenemiehia. Kyllä purkkareissa tulee sisään, jos oikein innolla rupee tuulesta nauttii.

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 21.03.2016 22:08
Kirjoittaja stuuvari
Qubik kirjoitti:Stuuvari, kaikki ei ole moottorivenemiehia. Kyllä purkkareissa tulee sisään, jos oikein innolla rupee tuulesta nauttii.
No niinpä tietty, vaikka ei nyt käynyt tuo purjehtiminen mielessäkään ja kun tämä kyselijäkin on moottorvenemies.

Tarvitaanko sitten moottoriveneeseen tuollaisia, ei kait 8}

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 21.03.2016 23:10
Kirjoittaja Qubik
Ei oikeesti. Toki hyödyksimois jos hieman korkeemmalta kaartais ennen ulosmenoa. Ei pääsis vahingossa aaltokaan lyömään sisään. Mulla on kunnia olla vakkarimekaanikko kahdelle puuvenemiehelle ja näis molemmissa on melko pienet pilssipumput, suoran laidan läpi ulos ilman mitään kommerverkkeja ja hyvin pelittaa jo päälle 20vuotta sellaisena. Toki paatit on sisältä huippukunnossa ja mitään kikkailuja ei oo harrastettu. Mielestani halvin tapaa.

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 22.03.2016 18:49
Kirjoittaja matti
stuuvari kirjoitti:Miksi laponesto pilssipumppuun, mistä se lappaa? Eihän sitä ole ennenkään tarvinnut vai onko jokin uusi idea laittaa uloputki lähelle merenpintaa, ei kait se muuten mistään voi lapota. Taitaa olla taas myyntimiehet olleet asialla 8} kaikenlaisia härpäkkeitä myydään joita luullaan sitten tarvittavan. ???
Tota, tota, oliko se viime juhannuksena kun Kotkassa melkein upposi searay 29 moottorivene? oikeastaan upposikin, mutta vasta sapokassa luiskalle!
Tarina; naapurin poika osti himoitsemansa veneen (vähän käytetyn)v-p 300hv diesel koneella, lähti jussina kuutsalosta käymään kaunissaaressa, tuulta melkoisesti, kesken matkan hyytyi(oli ajanut 8h oston jälkeen, ostanut huolletun loistokuntoisen veneen???) hyytyminen johtui ilmeisesti bakteerikasvustosta pa-tankissa
meripelastusseura otti hinaukseen, henkilöt 4 kpl(mm 4v poika) jäivät veneeseen koska siirtyminen olisi ollut riskaapelia aallokon takia, kesken hinauksen veneeseen alkoi tulla vettä, paljon, mistä???? vesi tuli pilssipumpun läpiviennistä, letku oli irronnut hinauksen aikana? vai milloin?
En tiedä kuinka korkealla ko veneessä on pilssin läpivienti ja mitenkä se on järjestetty, onko laponestoa, mutkaa ylös tms
Em osoittaa mielestäni selvästi, että myös moottoriveneessä tulee olla jonkinlainen looppi läpiviennissä, kuten nortin linkissä kirjoitetaan, ettei poikkeavissa olosuhteissakaan tule vedet sisään reijästä josta pitäisi mennä vaan ulospäin.
Tapauksen jälkeen ko veneen omistaja suunnitteli ostavansa perämoottoriveneen kahdella koneella.
Matti

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 22.03.2016 21:14
Kirjoittaja aparaatti
Tä? Jos letku irtoo läpiviennistä niin ei kai siinä letkussa oleva mutka paljo auta

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 23.03.2016 13:55
Kirjoittaja stuuvari
Täytyy olla aika alhaalla tuo poistoreikä matin tarinassa, luulen minä. Niin ja onhan niitä aika laidattomia veneitäkin olemassa, ovat jo muutenkin silloin vaarassa kastua sisältä. Lappaa se laidan ylikin 8}

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 23.03.2016 15:58
Kirjoittaja MÖsteri
Matin juttu kuulostaa kyllä niin nykyveneilijäin hommilta :)

Miksi minusta tuntuu, että esimerkiksi tämän ketjun aloittaneelle nimimerkille ei välttämättä tule vastaavia yllätyksiä? Ehkä siksi, että hän on ennen neitsytmatkaa tutustunut veneensä tekniikkaan n+1 vuotta.. toisin mitä perus nettivene-beikun hankkija saattaa olla. Se ero tekee paljon, se tekee sen, että vettä ei vain ilmesty jostain, vaan omistaja on tilanteessa hereillä, ja tunkee vaikka puutapin sinne läpivientiinsä. Siinä vaiheessa on jo remontin jäljiltä puutyötaito sitä luokkaa, että kartiotappi syntyy nopsasti vaikka kastajaisshampanjapullon korkista!

No, mutta ei kai sitä läpivientiä tosiaan tarvitse niin alas asentaa puuveneessä? Seesellillä taitaa olla jo reiätkin valmiina laudoissa? Jos vene on ylälautaan jo upoksissa, niin tuskin pilssipumppu enää paljon asiaan vaikuttaa muutenkaan. Ämpäri ja epätoivo ovat viimeiset apulaiset.

:)

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 02.04.2016 19:21
Kirjoittaja krs
MOI! Kyllä pirskutarallaa 1 (yksi) pilssipummppu tuon kokoiseen veneeseen riittää. Mutta jos EI riitä niin silloin on kysymyksessä suurempi vuoto :-(

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 02.04.2016 19:36
Kirjoittaja krs
Ohhoh... jaa että mistä tulee vettä takaisin pilssiin? P-vene saattaa olla x-astetta kallellaan suhteessa veden pintaan, jolloin pilssiveden poisto-läpivienti saatta olla jopa 30cm. "alle" veden pinnan. Onhan siinä hyvä olla "takaiskuventtiili", tosin "takaiskuventiili" on väärä määritelmä kyseisissä laitteissa. Pitäisi mielestäni mieluummin olla esim "takavirta-läppä" :)) :)) Ei siinä mitään "iskua" tapahdu.

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 02.04.2016 19:45
Kirjoittaja Warjo
krs kirjoitti:MOI! Kyllä pirskutarallaa 1 (yksi) pilssipummppu tuon kokoiseen veneeseen riittää. Mutta jos EI riitä niin silloin on kysymyksessä suurempi vuoto :-(
Eikös ole parempi varautua siihen isompaankin vuotoon, kuin itkeä sitten kun paatti on pohjassa?
Kahden pilssipumpun järjestelmä on oikeasti järkevä ratkaisu.

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Lähetetty: 03.04.2016 21:36
Kirjoittaja krs
Toki. Voihan sulla olla vaikka 4 pumppua, eikä kuitenkaan estä uppoamasta jos niikseen tulee. On nähty, (3pumppua ja plup plup...). Katsos kun jos se vuoto tulee siitä että jokin läpivienti-letku vesirajan alapuolella pettää niin "mayday... mayday". Laskin meidän purjev. läpivientien määrän kun se oli pukeilla, 11kpl. (yksitoista) joista 7 vesirajan alapuolella.