Pilssipumpun valinta edessä...

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
MÖsteri
Viestit: 1136
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23.02.2016 14:52

Mä en millään saa päähäni sen Scyllan nimeä. Omistaja on nuorehko kaveri, joka oli ostanut veneen Kotkasta. Vene on talvisin maissa siinä kaupungin rannalla pressukatoksessa. Toissavuonna hän teki siinä katoksessa tosi ison remontin, siinä oli auki keulaa kannen ja laidan liitoksesta. Ainakin reelinkiä siinä vaihtui, ja kai pätkä keulasteeviäkin, urhoollinen remontti kumminkin!

Täytyypä katsoa, josko löytäisin jostain valokuvasta sen veneen. Aina ollaan morjensteltu, kun on samaa materiaalia veneet.

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 25.02.2016 19:07

Kiitos vastauksistanne!
Luulen että hankin kaksi pumppua. Isommaksi ajattelin Rulen 1100(70 l/min ja 29mm letkulle) ja siihen joku Rulen kohokytkimistä. En oikein vielä tiedä miten ne eroaa toisistaan...
Pienemäksi pumpuksi ajattelin vaikkapa Johnsonin L550 (53 l/min ja 19 mm letkulle) ja myös tähän joku kohokytkin.

Nyt tuli vaan mieleen että jos toisen pumpun letku on 29mm ja toinen 19mm, niin tarkoittaako se että tarvitsen kaksi poistoreikää, yksi kummallekin pumpulle? Vai voiko eripaksuiset letkut yhdistää jossain ennen ulosmenoa?

Ensimmäisiä pumppuja ostamassa, kuten ehkä kysymyksistäkin jo huomaa 8|

Jossai luin että suljetut sisäänrakennetut kohot on hyvä välttää koska roskat ja mömmöt on vaikeampi huomata ja poistaa pumpusta, eli ongelmat ovat paremmin piilossa... Mietin elektronista kytkintä, mutta ne ovat aika kalliit enkä tiedä onko paljon hyötyä verrattuna kohoon.

Ainiin, olin alunperin ajatellut yhdellä pumpulla pärjätä, ja silloin kytkeä se kohoon sekä ohjaamossaolevaan kytkimeen varoitusvalolla. Nyt jos laitankin kaksi pumppua, miten silloin kannattaa kytkeä?
Pienempi pumppu niin kuin alunperin olin ajatellut ja isompi pumppu vain koholla vai isompi vain ohjaamossaolevalla kytkimellä vai isompi samalla tavalla kuin pienepi?

Alottevalla artistilla on aina niin paljon paineita kun ei halua näyttää niin hölmöltä kuin oikeastaan onkaan :-)

Sitten vielä pumppujen sijoittelu. Tilavin paikka pilssissä on aivan moottorin takana istuinosassa. Siellä syvyys ja leveys parhaimmillaan. Onko järkeä laittaa molemmat samaan paikkaan ja vain kohot eri paikkoihin? Pilssi on yhtä ja samaa tilaa paatin keulasta aina perään asti...

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Pellis » 25.02.2016 20:12

Pilssipumppujen letkuja ei ole suositeltavaa yhdistää ainakaan ilman takaiskuventtiilejä sillä kun toinen pumppu menee päälle menee puolet vedestä pilssiin toisen pumpun kautta ja toisin päin. Takaiskuventtiilit syövät pumpun tehosta helposti lähes puolet ilmoitetusta. Jos haluaa maksimoida pilssipumpun kapasiteetin niin kaikille pumpuille omat läpiviennit ja ilman takaiskuventtiiliä. Tällöin tulee huomioida että vesi ei tule letkua pitkin kalllistuneena pilssiin takaisinpäin eli joutsenkaulalla mahdollisimman lähellä keskilinjaa mahdollisimman ylös siihen kohtaan laponestoventtiili ja sitten alaspäin viettäen kyljestä ulos parikymmentä senttiä vesilinjan yläpuolella. Laponestoventtiili tarvitaan koska jos vene on kallistuneena ja pumppu hörähtää syntyy lappo ja vettä alkaakin virrata takaisin pilssiin. :P
Oksa on puun kukkanen.

MÖsteri
Viestit: 1136
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 26.02.2016 12:54

Woodenboatforumilla joku ideoi toisen pumpun poiston esim mahdollisen keittiön lavuaarin kautta. Eli letku tuleekin siihen. Menisi samalla läpiviennillä. Toki voi olla vähän tylsää, jos on tiskit siinä lillumassa, kun 2.pumppu tuikkaa siihen pilssivedet sekaan..

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 26.02.2016 16:34

Mulla vaan niin pieni vene että lavuaaria ei ole. Se täyttäisi melkein koko hytin :-)

En kyllä haluaisi laittaa toista ulostuloa runkoon. Onko hassua olettaa että jos ykköspumppu prakaa tai ei tarpeeksi tyhjennä venettä, niin silloin isompi pumppu lähtee käyntiin ja että silloin pumput ei ehkä niin paljon olisi samaan aikaan käynnissä ja yhden poiston taktiikalla ehkä voisi toimia. Siis takaiskuventtiilin kera...

Avatar
Qubik
Viestit: 712
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Qubik » 26.02.2016 19:30

Letkukytkennösta esimerkki: purjevene tuli laituriin, vauhdilla. Hirvee paniikki kuskilla ja vielä hirveempi sisällä äyskäröivalla emännällä, kun nyt on vettä ja tulee lissää!! Pieni kurkistus osoittii, että pilssipumpun imiletkusta puskee sisäanpäin! !!! Ei pitäis millään olla mahdollista. Ok kone seis ja vene niinpaljon ylös, ettei laituriin uppoa. Heti, kun saati kone seis loppui vedentulo kun seinään. Olin oikeesti ihan ihmeissä siellä, että millä saatanan ilveellä sellainen ois mahdollista. Kone käyntii-tulee vettä pilssi imuletkuun, kone seis, ei mitään. Lähin sit seurailee pilssipumpun letkustoa. Siellä välissä kiva pieni kalvopumppu vuodesta kivi ja kirves. Kaikki näytti aivan ehjältä. Ryömin sitten letkua pitkin eteenpäin ja ihmettelin, mikä toi pieni pilli tos pilssin ulosmeno letkussa on nippusideilla kii. Vähän ajan kuluttua löysin sitten T-yhden mihin tuli merkkivesi letku moottorilta, noin 8mm sisähalkaisialta ja pilssin ulosheitto jatkoi matkaa oikeaoppisesti U mutkana ulosmenon. Elikkä moottorin merkkivesi valui takaisin pilssipumppuapäin ja takasinisku ventiili ei kestänyt laponestomutkan nousun aiheuttama painetta enää.
Vika korjaantui uudella pilssipumpulla ja T-yhden siirtämisellä heti ulosmeno läpiviennin lähelle, laponeston jälkeen.

Siinä sulle vastaus- turvallista ois laitta kaksi aivan eri ulosmeno. Jos päätät kuitenkiin liittää ne yhteen, niin yhde mahdollisemman lähelle läpivientiä ja vielä hyvä ois, kun letkuyhde olis suunattu oikeinpäin eikä ihan 90asteen kulmassa. Toki kunnon laponestomutkakin on silloin pakko olla. Noi läppäventiilit ei oo vesitiiviita, joten siihen ei kannattais luotta.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Pellis » 26.02.2016 21:41

Jos nyt laitat ne sitten samaan läpivientiin niin tee tosiaan noin kuin Qubikki ehdotti. Ei T-liittimellä vaan teetät vaikka hitsaamalla sellaisen liitoksen johon nuo kaksi linjaa tulee lähes samassa linjassa poistoläpivientiin nähden ja takaiskun molempiin lähtölinjoihin. Entisessä puuveneessäni lähti pahassa kelillä (yli 14 m/s) molemmat pumput käyntiin välillä yhtäaikaa. Samoin keväisin kun veneen laski vesille. Eli silloin kun näit pumppuja kaipaa, olisi kiva että systeemi todella toimii. On myös oikein suositeltavaa laittaa valo tiskiin joka osittaa kun pilssipumppu käy. Saattaa aiheuttaa vähän sterssiä - mutta tietämättömyys vuodoista ja pumpun toiminnasta saattaa koitua kohtaloksi.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.02.2016 0:14

Moro

Laitat nyt vaan kaikille pumpuille ihan omat letkut ja läpiviennit. Ei se kirpase kun kerran kun poraat sen pienen reiän. Mut sit harmittaa pitkään jos jotain sattuu, kun et malttanu porata pikku reikää. Ja saahan niitä reikiä sitten vaikka tulpattua niin ettei kukaan huomaa että reikää on ollukkaa jos joskus tarttee...

Mulla ainakin on kaikilla kolmella pumpulla omat reiät. Samoin omat ulostulot on laponestolla ja kaasusäiliöllä yms. Kaikissa on nätit messikiset läpiviennit eikä yhtään harmita. Kyllä se silloin aikanaan hurjalta tuntu kun venettä varusteltiin ja puhkottiin pohjaa ja kylkiä niin että hirvitti.

Pitääkin oikein laskea monta reikää meiän paatissa on.
Vesilinjan alla:
1.kone imu
2ja3. avotilan tyhjennys
4. loki
5. kaiku
6. pentry viemäri
7. merivesijalkapumppu
8. Septi tyhjennys
9 WC lavoire viemäri
10. Pytyn huuhteluveden otto
11. tyhjennysproppu

Vesilinjan yllä
1,2,3. pilssipumput 2xsähköstä 1 man
4. Koneen laponesto
5. kaasusäiliön tuuletus
6. pakoputki
7. vesisäilion huohotus
8. septin huohotus
9. löpötankin huohotus
Sitten vielä 30 rustinrautojen 10 mm läpilukkokantapulttia

Jotain varmaan unohtu...

Että montas reikää sun paatissa onkaan?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.02.2016 1:08

Minkä lahden pohjalta ajattelit etsiä venettäsi =) Eihän se voi olla pinnalla enää tuollaisen sveitsijuustokäsittelyn jälkeen :-)

Mulla on ainakin pakoputki, sen olen löytänyt 8]

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.02.2016 1:12

Ainiin, onhan tuossa muutama tuollainen reikä, lasketaanko ne? 8}
Liitteet
IMG_8847a.jpg
IMG_8847a.jpg (96.7 KiB) Katsottu 1467 kertaa

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.02.2016 1:25

Hold on!

Onkos tämä kuvassa oleva vene josta puuttuu noita lautoja se vene jota alat kyllästämään?
Noi laudat pitäisi kyllä liimata ennen kyllästystä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.02.2016 1:59

No hätä, nyt on laudat vaihdettu, tuo oli tilanne-kesken kuva =)
Mutta löysin muutamia muita reikiä joiden kanssa voisin testata teidän kaikkien venetuntemustanne (Toisin sanoen: Mulla ei ole hajuakaan mitä nää kaikki reijät ja ulostulot ja pimpulat ja pampulat on mutta te osaatte varmaan nauraa kanssani samalla kun opin uutta taas) :-)

Vähän meni offtopikiks, mutta menkööt =)
Eli onko näissä kuvissa kyse pilssipumpun poistosta? Omasta mielestäni aikaslailla pieni ulostulo, vai mitä olette mieltä?
Liitteet
IMG_6879b.jpg
IMG_6793b.jpg
IMG_6793b.jpg (125.23 KiB) Katsottu 1465 kertaa
DSC_1922a.jpg

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.02.2016 2:01

Ja entä tässä?

Veneen keulassa on dieseltankki, ja sen yläpuolella aika korkealla löytyy tämä ulostulo. Letkun toisessa päässä on kiinnitetty muovipullo. Mikä hiivatin ratkaisu ja ajatus tässä on, ja mitä se tekee?
Liitteet
IMG_6957b.jpg
IMG_6276b.jpg
IMG_6272b.jpg

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.02.2016 2:02

ja jatkuu...
Liitteet
IMG_7057b.jpg
IMG_6982b.jpg
IMG_6639b.jpg

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.02.2016 2:04

Ja entä nämä?
Ensimmäisessä on hana aivan moottorin edessä.What?
Toisessa on ilmeisesti pilssin tyhjennysreikä?
Kolmannessa olisko moottorin jäähdytysotto??
Liitteet
IMG_7673b.jpg
IMG_7673b.jpg (121.84 KiB) Katsottu 1465 kertaa
IMG_6975b.jpg
IMG_6254b.jpg
IMG_6254b.jpg (78.42 KiB) Katsottu 1465 kertaa

Vastaa Viestiin