Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Maa » 09.05.2016 21:40

Moi , tässä melaisan alkuperäinen 70 luvun sähkö/mittari kaappi päivitettynä lattasulakkeilla , tilaa saisi olla enemmän , mutta en halunnut muuttaa hyvin tehtyä kaapelointia .piilotettu avattavan "kampaus peilin " taakse.myös sulakkeiden merkkaustyyli on alkuperäinen.
Pääperiaatteena jokaiselle laitteelle oma sulake , (sulakkeelta kytkimelle ,kytkimeltä laitteelle.)
Joitain ihan pieniä ryhmiä voi yhdistellä mutta isommat laitteet erillään .
Jos vesillä tulee vika se tulee pimeässä ja myrskyssä , jolloin on kivaa kun edes joku valo palaa...
Noi automaatti sulake- kytkin yhdistelmät on hienoja , itse en voinut käyttää niitä kun piti saada kromatut vipukytkimet...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja katiska » 24.05.2016 9:40

Sähköt alkavat olla pikkuhiljaa kasassa. En lähtenyt kiskoon vaan pitäydyin perinteisessä terminal barissa.
Suttuisesta kuvasta puuttuu ohjauspulpetin levystä yksi 100A rele sekä 10A pikasulake kiinnitysrautoineen, samoin akkutilan levystä 10A pikasulake + kytkin rautoineen (ACR/off).
Myötäpäivään: Akkutila, akkutila pass-through, ohjauspulpetti pass-through, ohjauspulpetti, moottoritila (paapuurin tankin tilassa)

Kuva

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja kaller » 25.05.2016 7:00

Kovin on tutun näköisiä osia. Sinulla on tulossa melko isoon veneeseen ilmeisesti nuo kun sulakkeita pelkästään näyttää olevan niin paljon ?

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja katiska » 25.05.2016 10:14

Kaipa tuollainen 9,3m tasaperä lasketaan vielä normikokoiseksi. Vene on sisäperällä/vetolaitteella (takakajuutta) ja akkutila sijaitsee avotilassa kaijan puolella. Noista syistä päädyin tuollaiseen kolmen keskuksen ratkaisuun.
Piuhat menee putkissa koko matkalta. Pääosin 20mm jäykkää putkea, lattian alituksessa ja moottoritilassa taipuisana versiona. Putket on kiinnitetty pehmustetuilla kiinnikkeillä. Nipussa menee 7 putkea.
Kaikki ohjaukset on releistetty poislukien trimmipumppu jonka ohjaukseen on tulossa automatiikkaa väliin.

Kaikki laitteet ja kytkennät ovat omilla sulakkeillaan, valaistukseen liittyviä kytkentöjä on ryhmitetty. Sulakerasiat on joka keskuksessa startti/hupiakulle.
Noiden lisäksi moottoritilassa on yksi sulakerasia jonka kautta viedään Start Isolation sekä hehkun ja pilssien merkkivalot takaisin ohjauspulpetille.

Sulakerasiat on Biltemasta, ACR ja pääkytkin kotimaan markkinoilta, busbar ja power postit Briteistä http://www.12voltplanet.co.uk
Loppu roina Kiinasta http://aliexpress.com

EDIT: Tarkoitushan oli alunperin vaihtaa pari hapettunutta sulakerasiaa ;-)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.05.2016 11:19

Moro

Asiallisen näköistä touhua. Eihän noi busbarit tai kytkentäkiskot ole vain keltapassivoituja?
akkutila sijaitsee avotilassa kaijan puolella
Miten voit olla varma, että aina saat veneen niin, että kaija (laituri) on akkutilan puolella? :))

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja katiska » 25.05.2016 13:03

Northling kirjoitti:Eihän noi busbarit tai kytkentäkiskot ole vain keltapassivoituja?
Busbar ja postit on Blue Sea Systemsin, joten niihin luotan 100%. Kiinalaiset Terminal barit on pohjalta ihan ok. Puristuspalat niissä on kellertävää metallia mutta passivointia niissä ei ole pinnassa. 25A rimat maksoi 1,20€/kpl ja 45A ~5€/kpl. Vaihdetaan sitten laadukkaampiin mikäli noista ei ole mihinkään.
Miten voit olla varma, että aina saat veneen niin, että kaija (laituri) on akkutilan puolella? :))
Eihä sitä ny styyraan kaijata, kuuluu meteli ja työn ääni kapteenin korviin.. :))

krs
Viestit: 19
Liittynyt: 02.04.2016 18:12

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja krs » 02.07.2016 19:31

Seesell kirjoitti:Ja tässä vielä Plan B
HoHHOIJAA Olet oikeilla jäljillä kun olet vaivautunut kynä/paperi-asteelle, eli: suunnittelemaan etukäteen jotta mitä pitäisi tehrä. Mutta nämä sähköhommat on niiiiiin monimutkaisia (ja kuitenkin yksinkertaista, laita sähköä tuohon päähän niin se pyörii/tai jotain). Otan sen riskin että sivuston ylläpitäjä kieltää mainitsemasta jotain kaupallista mutta käy kattomassa www.teksel.net ADM: Minä annan nämä tiedot ilmaiseksi ja kuka tahansa saa ottaa minuun yhteyttä henk.koht. kimmo.selin@pp.inet.fi Minä olen "merisairas", eli: tulen sairaaksi jos EN pääse merelle

krs
Viestit: 19
Liittynyt: 02.04.2016 18:12

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja krs » 02.07.2016 19:46

Northling kirjoitti:Moro

En oo mikään sähkömiäs enkä ymmärrä suunnitelmastasi suuremmin...
Mutta mun sähkösuunnittelija sano et mitään jakoja tai jatkoja ei tehdä johtoihin.
Laturit, akusto, sähkötaulu, sulake/katkaisinpaneeli mahdollisimman lähelle toisiaan ja päävedot riittävän neliöisillä kaapeleilla. Paneelista sitten jokaikiselle laitteelle omat yhtäjaksoiset johtimet (+ ja -) numerot kaapeleiden molempiin päihin.
Tuoossakin on asiaa käsitelty:
http://puuvene.net/keskustelu/viewtopic ... 128#p91128

Ehkä joku sähkäri vois ottaa kantaa paremmin muihin kysymyksiisi...

Nortti
Oikeassa olet. Itse olen "sähläri". Olen tehnyt sähköistysasennuksia jos monenmoisiin veneisiin. Huh hellettä, kun näen minkälaisia virityksiä joku on tehnyt, vieläkin näen painajaisia. Haluaisin liittää muutamia kuvia tähän mutta en tiedä miten? Käyppä tsiigaamassa www.teksel.net niin sietä avautuu tietoa tavalla tai toisella

krs
Viestit: 19
Liittynyt: 02.04.2016 18:12

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja krs » 02.07.2016 20:08

katiska kirjoitti:Sähköt alkavat olla pikkuhiljaa kasassa. En lähtenyt kiskoon vaan pitäydyin perinteisessä terminal barissa.
Suttuisesta kuvasta puuttuu ohjauspulpetin levystä yksi 100A rele sekä 10A pikasulake kiinnitysrautoineen, samoin akkutilan levystä 10A pikasulake + kytkin rautoineen (ACR/off).
Myötäpäivään: Akkutila, akkutila pass-through, ohjauspulpetti pass-through, ohjauspulpetti, moottoritila (paapuurin tankin tilassa)

Kuva
Moi. On erittäin hieno ja asiallinen. Tavalliselle "ei sähkö" ihmiselle on olemassa erittäin hienoja kytkentä "boxeja" joissa on valmiina kykentätrimoja, siis vähän pienempiin sovelluksiin www.teksel.net

P.S. Mikä hemmetin 100A sulake? 100Ah akku on TÄYSIN tyhjä 1 tunnin jälkeen-

krs
Viestit: 19
Liittynyt: 02.04.2016 18:12

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja krs » 02.07.2016 20:19

Seesell kirjoitti:Voi hitsi, mun kaikki kysymykset taisivat olla liikaa sivustolle. Vaikuttaa siltä että koko sivusto on kaatunut kun ei tule mitään palautetta 8o
Höh... Älä lannistu.. ei oo nää sivut kaatunu.. kuin ei voi purjevenettäkään kaataa, (paitsi jos ihan kaatamalla yrittää kaataa. ja silloinkin se vaatii aikamoista tieto/taiyo osaamista. Hah, soita minulle ja kysy sähköongelmistasi 0406653060 Ei maksa mitään, tämä EI OLE mainos

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 02.07.2016 21:14

krs kirjoitti:
P.S. Mikä hemmetin 100A sulake? 100Ah akku on TÄYSIN tyhjä 1 tunnin jälkeen-
Jos kerran olet sähköistä perillä, niin varmaan ymmärrät, ettei akkukapasiteetillä ole mitään tekemistä sulakekokoon?
Vai mitä tarkoitit tuolla lauseella?
Raudassa ei ole raha hukassa...

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja katiska » 02.07.2016 22:57

Warjo kirjoitti:
krs kirjoitti:
P.S. Mikä hemmetin 100A sulake? 100Ah akku on TÄYSIN tyhjä 1 tunnin jälkeen-
Jos kerran olet sähköistä perillä, niin varmaan ymmärrät, ettei akkukapasiteetillä ole mitään tekemistä sulakekokoon?
Vai mitä tarkoitit tuolla lauseella?
Jep, nuo 100A sulakkeet ovat ihan järeämmän kaapeloinnin suojasulakkeita oikosulkuvirtoja vastaan, eli tässä tapauksessa akkutilasta ohjauspulpetille sekä moottoritilaan. Startti- ja hupiakun syötöille on omansa.

Vastaa Viestiin