sähkömoottori+aggregaatti

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

resua ja osaamista löytyy

Viesti Kirjoittaja hkhk » 05.04.2005 15:47

Monasti on niin, että tekniikassa hieman jäljessä tulevat maat hyppäävät suoraan uuteen tekniikkaan. Ei ne Kiinan pojat enää mitää Gorba-mallin puhelimia tee, vaan vähän hienompia kuin Nokia. Pojilla on siellä muuten eniten kännyköitä kuin missään muussa maassa.
Tuollainen yli 10 prossan talouden kasvu per vuosi on hirveä vauhti. Kurjuus on kohta täällä päin maailmaa. Me lapioimme lunta ja ajamme toistemme hiuksia ja pesemme pyykkiä. Ne ovat vähän huonoja vientitavaroita.
Kyllä energiaa löytty. Kiinalaiset tekevät atomivoimalaitoksia siinä missä ransakalaisetkin.

Mutta eiköhän silti vielä ensi kesänä seilata pitkästä aikaa Saimaalla.
Ei me kiinalaisia pelätä.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.04.2005 20:04

Kiinalaisten (ja kohta myös intialaisten) hirvittävässä talouskasvussa on useampia ratkaisemattomia ongelmia kuin ratkaistuja - mutta veneillään me vielä kun voidaan :)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

puupaatti_1_
Viestit: 69
Liittynyt: 20.03.2005 16:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja puupaatti_1_ » 05.04.2005 20:13

ei paljo hetkauta joku kinukki perhe

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Kohta on Euroopassa ratkaisemattomia ongelmia

Viesti Kirjoittaja hkhk » 05.04.2005 21:58

Luulen vaan, että ne ratkaisemattomat ongelmat alkavat olla Euroopassa. Virallinen työttömyys on 10 prosenttia. Siinä on paljon piilottelua kuten Suomessakin. Tilastokeskuksen mukaan, jos joku on kyselykaudella päivän töissä, hän on työssä käyvä. kurssit ja muut piilotyöttömät päälle.
Oliko se niin, että Euroopassa on 15 miljoonaa työtöntä. Aika paljon.

No Suomen pusikoissa selvitään aina. On niitä ollut kovempiakin aikoja.
Joko veli-Matti on pyöritellyt Mamia, ettei mäntä jää kiinni.

Itse yritän kohta uudelleen säätää sitä ei veneessä olevaa ykspyttyistä Olympiaa. Luulen, että kone saa sittenkin liikaa bensaa, kun ei osaa käydä hisukseen. Sen verran pyöräytin vauhtipyörästtä, että huomasin puristusten olevan kovat. Ei mennyt läpi hennoilla otteilla ilman sitä sivureikä-puolipuristusta. Tietysti kylmät öljyt tehostivat tiiviyttä.

Muuten sen sylinterilohko taitaa olla likimain samaa valua kuin Mameissa, ainakin siitä myynnissä olleesta kuvasta päätellen. Jäähdytysveden reijät ovat erilaiset.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.04.2005 10:16

Palataanpa ruotuun ;) ;) ;)
Saa liikaa pensaa kun ei osaa käydä hissukseen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Viesti Kirjoittaja ses » 07.04.2005 12:52

Moi

muutama viesti sitten kyseltiin sen sähkömoottorin konstruktiosta jne.

Ostin koko paketin Albicalta. Moottorin tehohan on muistaakseni 2.2 kW, se on suoralla vedolla ja murtonivelellä painelaakerin kautta akselissa kiinni ja akselitiiviste on tuollainen liukumetallipintakumipakettisysteemi, en nyt muista nimeä (kuulemma talihihnat vie helposti parin hepan verran tehoja...) joka auttaa kans hiukan sähkön pysymiseen akuissa...

Vene kulki muuten jotain 75 watilla yhtä solmua tyvenessä; sillä olisi ajellut sitten jotain 30 tuntia mutta rupesi tuulemaan... :)


Juttu maksoi suunnilleen sen minkä pikkudieselikin. Tämä on sitten tietysti neuvottelukysymys mikä on lopullinen hinta - mitä voi tehdä itse, matkat tms luulisi vaikuttavan.

Netistä olen kans löytänyt joitain selostuksia asennuksista jne. englanninmaalaisilta sivuilta. Näyttivät sen verran yksinkertaisilta rakenteilta että kätevä kaveri tekee moottoriasennuksen itsekin; laturit, säätimet jne on sitten vähän toinen juttu...

Seppo

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 07.04.2005 14:54

Vahingossa löysin, papereita siivotessa, luultavasti Woodenboat lehdessä julkaistun artikkelin. "Electric offshore: time to plug in?" Muistan nähneeni toisenkin sähköllä siirtely artikkelin ko. lehdessä, mut minne lie hävinnyt lehti...
Laitan ne kolme sivua kuvatiedostoina tonne.

Kuva

Toivottavasti saatte selvää, ei kai tää ihan laillista ole laittaa toisten artikkeleita näytille, mut jos joku saa hepulin ni poistetaan sit. Siihen asti olkaatten hyvät vaan.
PS. lähen lomille eli miesten töihin, tonne veneelle. Ettei kasvais juuret tähän työpaikan tuoliin.
T: jaakko
PS.2 On ne vähän vaikeat lukea tuolta msn:stä kun katoin. Jos jotakuta todella kiinnostaa, pistäkää viestillä niin voin lähettää Pdf:nä kun tulen töihin.

Puupää
Viestit: 27
Liittynyt: 17.04.2003 14:48
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

S/Y Sabina?

Viesti Kirjoittaja Puupää » 07.04.2005 18:15

Seppo! Löysin viimevuoden TekniikanMaailmasta juttua S/Y Sabinasta, onko kyse samasta veneestä? Onko ollut ongelmia systeemin kanssa? Entäs tehot, onko tehoa tuossa moottorissa liikaakin? Kiitos vinkeistä, kohdallani homma pääsee alkuun pikkuhiljaa, ainakin suunnittelu vaiheeseen:-)

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Viesti Kirjoittaja ses » 11.04.2005 12:04

joo, sama purtilo.

Teho on sopiva; pidettiin vanha potkuri (joka on kyllä hiukan liian iso, menee lavat liian lähelle puuosia...). Toisessa veneessä toisilla lähtökohdilla vois kuvitella että tulee vastaan onko potkuri sopiva jne.

Näitähän on sitten saksanmaallakin - sieltä löytyy ainaskin Perm Motor Gmbh jolla on enklanniksikin sivuja. Lynch Motor on sitten toinen jolla on pdf:iä asennusesimerkeistä yms. tietoa joka näyttää ihan asialliselta.

yksi pikkujuttu mitä ei kai tullut sanottua: ei tartte paljon murehtia lähteekö käyntiin vai ei niku oli vanhalla diisselillä... saa sitten nähdä pitemmän päälle tuleeko kontaktiongelmia tms. Vielä on toiminut ihan hyvin.


Seppo

jorolla
Viestit: 3
Liittynyt: 16.01.2006 14:33

Sähkömootori+polttomoottori

Viesti Kirjoittaja jorolla » 16.01.2006 14:39

Itse pistin vanhaan keskimoottoriveneeseen ison sähkömoottorin ja pienen dieselmoottorin peräkäin.Eli ajan dieselillä jolloi sähkömoottori lataa akkuja,sitten eiku vaan kone sammuksiin ja sähkiksellä liikenteeseen.Hiljasta on !

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 17.01.2006 7:40

Olen lukenut artikkelin sähkömoottoriasennuksesta jossa lataus toimi ikäänkuin takaperin=purjehdittaessa potkuri pyörittää moottoria joka toimii laturina ja sähköä riittää, tais olla jossakin multihull tms lehdessä, pitää etsiä josko löytyis. Moottori oli sellainen lyhyt suurihalkaisijainen limpun näköinen, samanlainen kuin aussien jokiveneessä joka on Wb:n viimesyksyisessä nossa.

Matti

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähkömootori+polttomoottori

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 17.01.2006 9:32

jorolla kirjoitti:Itse pistin vanhaan keskimoottoriveneeseen ison sähkömoottorin ja pienen dieselmoottorin peräkäin.Eli ajan dieselillä jolloi sähkömoottori lataa akkuja,sitten eiku vaan kone sammuksiin ja sähkiksellä liikenteeseen.Hiljasta on !
Onko sulla kuvaa tuosta "voimalaitoksesta"? Onko ne siis samalla akselilla ja kytkin välissä, vai onko siinä välissä jokin "joko tai"-ratkaisu? Mikä sähkömoottori se "iso" on?

Hannu

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 17.01.2006 15:51

Asia rupes oikein vaivaamaan; se WB:n no 185 jossa on se aussien sähkövene, siinä on 5,5 kw Etek-moottori (ilmeisesti Brggs-strattonin) aurinkopaneelit ja 1 kw Honda gener. varalla jos solpoweri alkaa loppuun.
Vene tarvii 1,5 kw marssivauhdilla ja tekstissä arveltiin sen voivan aurinkoisella kelillä kulkea 10h ajan pelkällä aurinkosähköllä lataamatta välillä, tosin honda käyntiin= saa ajella niinkaun kun bensaa riittää (vajaalla marssivauhdilla)(seuraavaan veneeseen 2 kw gener=täys matkanopeus gener.)
Tehokkuus oli otettu huomioon; hyytelöakut , tehosääädin aurinkokennolataukseen, keraaminen akselitiiviste, ohut akseli, hammashihnaveto=alennus, (mekaaniset kitkat minimoitu)

Matti

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12.02.2006 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 12.02.2006 20:26

Mielestäni sähkömoottori kannattaa laittaa esim. purjeveneessä suoraan kölin taakse,läpi tulee vain piuhat, kyselin kerran Aditalta 2Kw 24V molempiin suuntiin pyörivää moottoria hinta oli jotain 300eur +kotelointi ja painelaakeri .

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 12.02.2006 23:10

Dunckerin Merivuokossa oli sellainen potkurinakseliin kytketty vaihtovirtalaturi jos en väärin muista. Eli sähkö tulis sekä koneen laturilta että tältä lisälaitteelta. Tehoahan se vie mutta tuo myös. Liekkö muilla kokemusta. Tuollainen purjehtiessa pyörivä potkuri olisi aika kiva, kovilla keleillä toisi mukavasti virtaa. Pitäisi vaan laskea välityksiä jne. Mut sehän on vaan tekniikkaa. Entäpä veneen perään ikään kuin perämoottorin tavoin laskettava potkuri joka pyörittää generaattoria?
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Vastaa Viestiin