sähkömoottori+aggregaatti

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Puupää
Viestit: 27
Liittynyt: 17.04.2003 14:48
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

sähkömoottori+aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Puupää » 24.03.2005 22:01

Onko jollain kokemusta laittaa vanhan bensa- tai dieselkoneen tilalle sähkömoottori+aggregaatti? Löytyykö ylipäätänsä moottoria joka jaksaa työntää n.1800kg painavan veneen tarvittaessa satamaan. Hiljaisia aggregaatteja löytyy mukavasti, ja saisihan tuosta virtaa kaikkeen muuhunkin tarvittavaan (lämppäri + elektroniikka + valot jne). Löytyykö linkkejä sivuille josta löytyyy tietoja aiheesta? Kiitos!

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

agregaatti on hauska idea

Viesti Kirjoittaja hkhk » 24.03.2005 22:34

Onhan maailmalla tavara, pientä ja suurta. Eiks ne suurten laivojen jotkut potkurit toimi tällä periaatteella.
Sähkömoottoria on ainakin helppo säätää.
Kyyrö

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23.03.2004 18:39
Paikkakunta: Kuopio

Veneilystä

Viesti Kirjoittaja Tommi » 04.04.2005 15:15

Elikkäs nythän sitä mietin tässä kun tuo benssiini alkaa kallistumaan pikkuhiljaa aika rankasti. Liittyen tähän sähkömoottori keskusteluun niin joskus löysin netistä vahingossa sivut missä olivat laittaneet sähkömoottoreita veneisiin. Ihan isoja ( minun mittakaavassa ) veneitä siellä oli myös, mutta tietenkään en enää ole kyseistä sivustoa millään löytänyt. Noh palataan asiaan mitä minä ajattelin:
1. Purjevene ei tarvitse bensaa ja kulkeminen on halpaa.
2. Sähkömoottori siihen kuljettamaan pieniä matkoja jos ei sitten pidempiäkin ( riippuen akkujen koosta ja miten nopeasti niitä lataa.)
3. Aurinkokennoilla toteutettu akkujen lataus ja polttokennoilla ( uusimmassa veneilijä lehdessä jonka voi lukea netissä ). Lainaten

" Max Power tuo markkinoille ensimmäisen venekäyttöön suunnitellun polltokennon, nimeltään Marine Fuel Cell ( MFC ). Kulutusakkujen lataamiseen tarkoitettu MFC lata akkuja pienellä virralla, täysin hiljaisesti moninkertaistaen näin veneen akkukapasiteetin. Jatkuvat ongelmat sähkön riittävyyden kanssa on taaksejäänyttä elämää. MFC on teholtaan 50W ja on ideaalinen apu purjeveneisiin kokoluokassa 30 - 45 jalkaa. "

No kuitenkin teksti lupaa vielä 7 kg polttokennolle 100Ah/vrk tuoton. Käyttövoimakseen kenno tarvitsee metanolia ja 5 litraa pitäisi riittää 72 tunniksi.

Miten paljon purjeveneellä normaalisti pitää päivään ajaa ( riittääkö tuon latausteho päivittäiseen moottorin käyttöön. ) Tarkoitus olisi keksiä sellainen yhdistelmä millä olisi edullinen veneillä bensan kallistuessa. Jos laittaa veneeseen aurinkopaneelit lataamaan akkuja ja tuollaisen kennon tuottamaan lisävirtaa sade kelillä.

No tämä oli taas tälläistä pohdintaa, mutta paljonko bensa maksaa 15 vuoden päästä.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

sähköllä ajosta

Viesti Kirjoittaja hkhk » 04.04.2005 22:00

Jos ollaan oikein ajan kanssa purjeveneellä vesillä, ei moottoria tarvitse kuin laituriin tultaessa ja sieltä lähdettäessä.
Asetelma vain tahtoo olla paljon hätäisempi. Pitää ehtiä aikataulussa Maarianhaminaan. Pitää tulla vastatuuleen nopeasti Virosta pois, kun jonkun on ehdittävä lentokentälle.
Näissä yhteyksissä taravitaan tehoa, jota on vaikea saada akuilla, aurinkokennoilla ja pienillä tuulimyllyillä.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.04.2005 22:03

Vaikea se on tuota polttoaineen hintaa etukäteen ennustaa mutta nykyään se on suorastaan naurettavan halpaa - vaikka toisaalta ainahan kaikki on kallista maksajalle. Muistuupa mieleen -70 luvun loppu kun saudit löivät ihan vaan piruillessaan hanat kiinni aavikolla. 99 oktaaninen maksoi muistaakseni 4,70mk/litra ja jos sen suhteuttaa tähän päivään niin hinnan pitäisi olla jossain reilun 3 euron tietämissä. Ja silti II-r Cortina vinkui kuin sika joka ilta jääradalla ;)
Kyllähän se taitaa olla kuitenkin edessä oleva tosiasia että polttonesteet kallistuu ja jossakin määrin on mentävä uuteen tekniikkaan. Pienet fuusioydinvoimalat joka veneeseen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

öljyä riittää veneilijöille

Viesti Kirjoittaja hkhk » 04.04.2005 22:11

Niin kauan kuin aurinko paistaa, öljyä riittää ainakin veneisiin. Esim. rypsistä sitä saa lisää. Eikös se Nestekin vie jo nyt jotain biolla höystettyä öljyä Sakuihin, siis höystettyä ei täyttä tavaraa.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.04.2005 22:16

Ja kun pitää veneensä tarpeeksi "alkukantaisena" niin kaikki missä löytyy oktaaneja kolmekymmenen päälle ja palaa niin eipä tule nuusaa polttoaineista ;) Olisi kerrassaan mahtava lisä veneilyharrastukseen kun tiputtelisi omat polttonesteet talvi-iltoina tallissaan...
Vakavasti ottaen kyllä ongelmia on tulossa nykymenolla mutta enemmän minua huolestuttaa jos jokaiseen kiinan talouteen saadaan jääkaappi ;(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23.03.2004 18:39
Paikkakunta: Kuopio

Ajatus

Viesti Kirjoittaja Tommi » 04.04.2005 22:48

Heräsi tässä kun ajattelin tuota purjeveneen pientä tehontarvetta moottoriin ja sitten kun johonkin fiskariin luvattiin sähkömoottorilla yhden latauksen kestävän jotai 4 tuntia. ( en muista akkujen määrää ) ja itse ajattelin purjeveneen hankkimista jossain vaiheessa.
No onhan sitä biojätteellä toimivia autoja jo suomessa joten siinähän se olisi veneeseen septitankin korvike :D. Tuota sähkömoottori hommaa ajattelin itse enemmän käytettävän täällä sisämaan järvillä ( seuraavaan satamaan ei ole niin hirveän pitkä matka). Pitänee harkita pienen purjeveneen ostoja ja jos sellainen liikahtaisi jo perälautaan kytkettävällä moottorilla.... Hejj mutta tässähän sitä ihan yllättyy kun löytyy sivustot mitä olen etsinyt monta päivää.. :D
http://www.albica.com/sahkoveneet.html
Tuossa on alkuperäiseen kysymykseen sivut :D noh ei ne nyt niin isoja veneitä ollutkaan mitä muistelin..

Tuollaisen moottorin asentaminen pieneen purjeveneeseen täällä missä ei ranta häviä näkyvistä, olisi tarkoitus asentaa. Onko kellään piirrustuksia pienestä aloittelijalle sopivasta purjeveneestä ( tai suosituksia koosta/mallista).

Vielä lisäisin tässä nyt tuohon (katso "veneen runkonopeus") keskustelu jatkoa.

http://www.geocities.com/Yosemite/Fores ... rmula.html

Tuossa sivustolla laskettiin veneen nopeutta sähkömoottorilla ja millainen moottori vastaa 5 hevosvoiman hondaa. Itse tuota suomentaessa ei ajatus tunnu toimivan, joten jos joku osaa suomentaa paremmpin tuolta lopusta niin voisi kertoa mitä se tarkottaa suomen kielellä.
Viimeksi muokannut Tommi, 05.04.2005 9:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

paljon veneitä

Viesti Kirjoittaja hkhk » 05.04.2005 9:12

Erilaisia purjeveneitä on paljon.
Mieti kohdaltasi, purjehditko yksin vai perheen yms:n kanssa
Oletko ketterää tyyppiä
Mihin saat veneen talveksi
Oletko kova laittamaan ja värkkäämään

Yleensä kannataa aloittaa vanhasta veneestä. Siinä on moni asia mietitty valmiiksi ja hinnat ovat edullisia, koska veneen myyjä ei saa "koskaan" omia sijoituksiaan takaisin.

Olisi syytä kokeilla toisten kanssa erilaisia purjehtimisfilosofioita.
Pienet nostoköliveneet nimittäin saattavat kaatua. ja isompikin.

Painokölivene on vakaa, mutta rantaan meneminen on joskus ongelma

Sitten on tila. Kilpapurjehdusveneet ovat yleensä ahtaita ja sisältä "sotkuisia" köysien yms:n vuoksi

Yhtäältä voi sanoa, että huvivene ei ole "koskaan" liian suuri. Maissa moni henkilöauton kokoinen paatti näyttää mukavana kokoiselta, mutta vähänkään isommalla selällä se tuntuu lastulta.
Kyyrö

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

kiinalaiset

Viesti Kirjoittaja hkhk » 05.04.2005 9:19

Varmaan Veli-Matttia huolestuttaa kiinalaisten jääkaapissa se, että he tekevät ne varmaan itse kuten kohta kaikki maailman tavarat.

Kaikki on suhteellista. Se on iso talous, sillä on isot resut. Ensin terästäkin vietiin sinne niin, että Suomessa nousi romuraudan hinta. Mutta annas olla, kun Kiinan poika alkoi kaivaa rautaa, niin sitä riittää niin paljon vientiin, että täällä takametsissä ollaan kohta helisemässä. Ja vapaan kaupan puolustaja Amerikka pistää suojatullit.
Kyyrö

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12.01.2005 23:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 05.04.2005 11:26

Tai olisko sit sellanen asia , ett jos kaikilla kiinalaisila olisi jääkaappi nii tämänhetkisen sähköntuotannon perusteella mailman sähköntuotanto ei kykenisi täytämään kysyntää.

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Viesti Kirjoittaja ses » 05.04.2005 12:06

Moi

Mulla on nyt kolmatta kesää sähkömoottori kolmen tonnin mahonkipurjeveneessä; maksiminopeus mitä on kokeiltu oli 5.1 solmua - akut olisi kyllä loppuneet alle tunnissa.

Hyvin on toiminut ja kun laiturilta saa sähköä niin ei ole agregaattia tarvinnut miettiä...

Käyttökelpoisuus nyt sitten riippuu omasta tarpeesta ja veneestä. Jos moottori on vain apumoottori niin pärjäähän sillä jos ei ole tehnyt liian tiukkoja aikatauluja... ja sitten voi kantaa sopivan aggregaatin veneeseen jos tilaa löytyy jos huomaa että tarvitsee pitempiä ajoaikoja. Mun purjehduksissa yleensä tarvitaan konetta n. 5 minuuttia kerralla laiturista lähtiessä ja tullessa, eipähän tarvitse pöristellä dieseliä puolta tuntia jotta se edes lämpenisi kunnolla.

Melkein joka venesatamassa taitaa nykyään saada sähköä jos tarttee ladata. Aurinkokennot ei oikein riitä lataamaan niitä akkuja. Maailmallahan on joitain hiukan nopeampia veneitä joilla on sitten tehty takaisinkytkentä eli pyörivä potkuri lataa akkuja purjehtiessa; yksi katamaraani lehtijutun mukaan tuli takaisin satamaan akut täydempänä kuin lähtiessä...

Yksi hyvä puoli on syyskunnostus - lataa akut... ei tartte tiputella öljyjä pilssiin... :)

Se vielä, vanha diisseli oli 18 hv yanmar, ihan turhan suuri... eikä sillä päässyt max kuin tuo jotain 4 - 5 solmua. Eikäpähän täristä nyt vanhoja lautoja irti toisistaan ja kuulee kaverinkin juttelut huutamatta...

Seppo

termakin
Viestit: 19
Liittynyt: 10.09.2003 13:29

Viesti Kirjoittaja termakin » 05.04.2005 13:17

ses kirjoitti:Moi

Mulla on nyt kolmatta kesää sähkömoottori kolmen tonnin mahonkipurjeveneessä; maksiminopeus mitä on kokeiltu oli 5.1 solmua - akut olisi kyllä loppuneet alle tunnissa.
Seppo
Kerrohan lisää tuosta moottorikonstruktiosta. Onko näitä sähköperämoottoreita vai mikä? Paljonko vehkeelle tuli hintaa?
Olen itse suunnittelemassa nykyisen perämoottorin korvaamista jonkintyyppisellä sähkömoottorilla ja mahd. generaattorilla/laturilla.
Tulisi lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla - ratkaistua nykyään ongelmana oleva sähkönsaanti ja päästyä eroon moottorin pörinästä.

t:ro

Beorn
Viestit: 108
Liittynyt: 17.12.2004 23:33

Pois pörinä!

Viesti Kirjoittaja Beorn » 05.04.2005 14:12

Kiinnostavaa. Millainen moottori? Löytyisikö jonkinlainen kytkentäkaavio?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.04.2005 15:01

Olen vakaasti sitä mieltä että jos jokainen kinkkiperhe saa se jääkaappinsa (joka muuten taitaa vieläkin roikkua mukana yhtenä taloudellisen kehityksen tavoitteena jossakin 5 vuotissuunnitelmassa) se joudutaan toteuttamaan sen tasoisella tekniikalla että sähkökulutus lisääntyy maassa ainakin kolmanteen potenssiin ja taas vastaavasti ilmakehän saastuminen kasvaa samalle tasolle. Puhumattakaan semmoisen kaasun kuin freonin käytön määrästä... Mitenkäs sen kasvihuoneilmiön kanssa olikaan???? Taidanpas perustaa pellolleni mahonkiplantaashin ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin