Metalliosissa vihertymistä - mistä johtuu?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Patetku
Viestit: 6
Liittynyt: 13.02.2015 22:04

Metalliosissa vihertymistä - mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Patetku » 31.07.2015 20:18

Osaisiko joku valaista on sähköpuolella jokin isompi ongelma vai missä kun esim. polttoainemittari joka toiminut moitteetta n 35v ei enää näytä kuin äärilaitoja tyhjää taikka täyttä kun laittaa siihen virrat ja muutamat metalliosat, esim. Ko. pa-mittarin runko, luukkujen salvat ja vaatekoukut ovat alkaneet vihertämään.

Veneessä on 4 akkua, joista 3:a lataa maissa ollessa
3 isompaa aurinkopaneelia ja koneessa 1kpl 12v laturi.
Jännite voi olla volttimittarin mukaan vaikka
13-14V välissä mutta virtaa ei riitä 71hv Ekström-Mitsubishi S4E2 dieselin käynnistämiseen. Yhden akun avulla jonka kytken aina ajon ajaksi ja irroitan aina maissa saan koneen käyntiin. Saattaa olla nuo 3 akkua rasittuneet liikaa aurinkopaneelien pumppaavasta latauksesta ja jääkaapin yms purkauksesta että ovat vaan tulleet tiensä päähän?

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Metalliosissa vihertymistä - mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.07.2015 20:49

Moro

Kupari ja pronssiosat veneessä oksidoituvat. Kuparin hapettumat muuttuvat vihreiksi ilman epäpuhtauksien vaikutuksesta ja esim kloorin käytöstä. Ilmiö on veneessä ihan normaali.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pronssi

Jos se mittari on jo 35 vuotta palvellut veneessä se on jo pieni ihme!

Akuilla on yleensä tietty elinikä; keskimäärin ehkä n 5 vuotta. Akkujen syväpurku lyhentää akkujan käyttöikää.
Yleinen ongelma veneissä on se että sähkölaitteet lakkaavat toimimasta kun johtimien liitokset ovat ajan saatossa hapettuneet (Vihertyneet). Tarkista kaikki kaapeliliitoksen ja puhdista ne tarvittaessa. Erityisesti kannattaa katsella jos on puristettuja päätteitä pilssin puolella niin meriympäristössä ne alkavat vihertää jo muutamassa vuodessa. Vaseliinilla tai erilaisilla sähkösprayllä niitä voi suojata. Mutta tärkeää olisi että liitokset olis puhtaita, jotta ne johtavat hyvin sähköä. Paras kaapeli veneeseen olis tinattu kuparikaapeli, se kestää hapettumista parhaiten.
Tässä taulukko akun varaustilasta. eli 12,72 on täysi ja 11,04 on tyhjä (eli menetetty akku). Ja nämä on navoista mitattuna kun akkusta ei oteta virtaa.
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%

Käsittääkseni kun mennään alle 12,o Voltin niin akun käyttöikä alennee selvästi (Napajännite)
Ja minähän en ole mikään sähkömies (ihan veneharrastelija vaan), joku viisaampi korjatkoon jos on virheitä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Patetku
Viestit: 6
Liittynyt: 13.02.2015 22:04

Re: Metalliosissa vihertymistä - mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Patetku » 31.07.2015 21:35

Iso kiitos Northling :)

Tuossa tuli paljon asiaa joka osin huojentaa, koska on normaalia, mutta vaatii myös toimenpiteitä.

Tulipa tarkistettua nyt samalla tarkemmin veneen konehuonetta ja peräkannelta konehuoneen läpi etupään keittiöön johtavan kuparisen kaasuputken pintaa ja samaa vihertymää oli siinäkin paikoitellen ! Pariin vuoteen kaasua (ainoa joka on enää kaasulla toimiva on liesi) mutta sitä ei onneksi ole käytetty eikä ollut edes kaasupulloa kytkettynä. Vuosittainen katsastus suoritettu ilman kaasulaitteiden koeponnistusta koska sitä ei käytetä.

Nuo 3 akkua ovat siis käyttöikänsä päässä. Ovat menneet jopa alle 10V jännitteen joskus. Tuo 4:s akku on sekin jo ainakin 3:tta kesää käytössä.

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Metalliosissa vihertymistä - mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.07.2015 21:49

Moro

Kuparisen Kaasuputken pinnassa oleva oksidaatio ei ole vaarallista, koska kupariputki harvoi syöpyy merkittävästi vaikka pinta näyttääkin rumalta.
Katseleppa vanhoja kuparisia kattoja kaupungissa, ne ovat ihan vihreitä mutta eivät silti vuoda!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1157
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Metalliosissa vihertymistä - mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.08.2015 0:34

Juuri näin. Chouanin myötä opin juuri nämä asiat. Veneessä ei toiminut oikein kunnolla juuri mikään valo. Syynä olivat vihreiksi hapettuneet johtimet ja sokeripalaliitokset. Akuista, surkeakin akku näyttää latauksen jälkeen yli 12 volttia jännitettä. Mutta kokeile mitatata jännite kuormitettuna, oikeastaan ihan millä vaan. Silloin erottuu hyvä ja huono akku. Bensakoneissa on noin 10,5 volttia alaraja, jonka jälkeen puola ei enää tee kipinää, eli kone ei käynnisty, vaikka moottori jotenkuten pyörisi.

Starttimoottori ilmeisesti vaatii aika railakkaan virran pyöriessään. Testailin volvon starttia irrallaan höyläpenkillä. Ihmettelin kun ei meinannut pyöriä, vaikka akku piti olla ok. No, yleismittari napoihin, ja johan selvisi, kun jännite hiipui alle 7 voltin... Ja samalla akulla vielä muutama viikko sitten käyttelin iloisasti pilssipumppua vesillelaskussa... Akku kesti vuodesta 2008.

Muutenkin kannattaa perehtyä sähköjärjestelmään, ja ainakin yrittää laatia joku oma kaavio siitä.

Vastaa Viestiin