Viimehetken hyvät neuvot??

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja kimsir » 01.07.2015 20:56

Terve

Eilen kaikki oli kristallin kirkasta mutta tänään asennustyötä tehdessä homma sitten sumeni.

Eli moottorin sähköistyksestä olis kysymys. Kaksiakkujärjestelmä, hupi ja startti puoli. Toimivat monivalintakytkimen avulla kahtena erillisenä piirinä, jossa kahden akun yhdistelmä ei ole käytössä.

Moottori Sole mini 17 laturi (40) 50 A. Kokonaisuuteen kuuluu Mastervoltin diodi 720 ja monivalintakytkin. Hupiakku 100 A, AGM ja Starttiakku 60 A, AGM.

Asennus siten, että Diodille menee molempien akkujen plus navoista piuha Diodin uloimpiin napoihin ja kolmas piuha laturilta diodin keskimmäiseen napaan.

Monivalinta kytkimellä 1 napa on hupiakulle ja 2 napa Startille. Lataussähkö ei mene lainkaan monivalintakytkimen kautta vaan suoraan akuille, kuten pitääkin.

Monivalintakytkimeltä menee 25 mm2 kaapeli solenoidiin ja sitä edeltää 35 mm2 kaaåpeli akulta monivalintakytkimelle.

Jumitin tuohon laturin piuhaan. Minkä paksuinen piuha pitäis laturin ja diodin yhdistämiseksi asentaa. Diodilla on 8 mm napa/ruuvi, kun laturissa taasen on ehkä neljän millin napa/ruuvi. Käsittääkseni piuha sais olla 16 mm2 paksu, mutta mitens noitten napojen kytkennät tehdään. Laitanko erikokoiset lenkkiliittimet vai kui?

Akuilta kaapelit monivalintakytkimeen ja diodiin on 35 mm2, eli hieman eri kokoisia eri kohteissa. Aiheuttaako harmia?

Jos joku ehtis opastamaan/ohjeistamaan, niin kiitos olis iso. Huomenna pitäis koekäynnistää moottori, niin sähköt sais olla kohdillaan.



Kimmo
HELMIIDA

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja CC » 01.07.2015 21:18

Laturille kyllä riittää joku 6 neliön johto. Ja mahdollisimman sopivat lenkkiliittimet kumpaankin päähän.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja Pellis » 01.07.2015 21:54

6 mm johto voi riittää, mutta häviöitä siinä tulee aivan turhaan. Juuri latauksessa on tärkeää että johdotuksessa ei tule häviöitä, jotta latausssäädin ja akulle oikeasti päätyvä jännite ymmärtävät toisiaan, jotta akku latautuu täyteen. Jännitehäviöt latauksessa täydellä teholla olisi hyvä pitää alle 3%. Peruskaava sopivalle johdolle 12 V järjestelmässä tulee kertomalla virta ja virran kulkumatka (lähteestä kohteeseen ja takas) joka sitten jaetaan 20 llä.

Jos laturilta akulle on vaikka kaksi metriä ja miinus tulee koneelle sen saman 2 metriä niin on 4 metriä matkaa virralla kulkea. Virta on 50 A. Silloin (4 * 50)/20 = 10 mm2.

Virtaa 6 mm2 johto 75 C kestävällä kuorella kestää 54 A eli aika rajoilla on tuo 6 mm vaikka paluu akun miinuksesta olisikin vaikkapa 25 mm2.

Toinen juttu on se diodin virtahäviö joka voi olla jopa 0,5 V mutta uudemmissa jopa melko olematon. Siitä pääsee eroon laittamalla ulkoisen säätimen joka haistaa suoraan akun jännitettä tai laittamalla sensoripiuhaan diodin joka aiheuttaa samansuuruisen vastuksen. Jos kompensaatiota ei tee niin akku ei koskaan lataudu täyteen koska säädin luulee akkua täydeksi vaikka vielä mahtuisi paljonkin virtaa sisään.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja CC » 01.07.2015 23:14

Käytännössä 6 neliön johto riittää tuon kokoiselle laturille mainiosti, eikä kyllä vaikuta mitenkään akun täyteen saamiseen. Akku kun ei latauksen loppuvaiheessa juurikaan ota enää virtaa, eikä veneessä useinkaan ole jatkuvia kymmenien ampeerien kuormia päällä. (laturin vakiojännitteellä jää tyhjänkin akun latauksessa maksimi virranotto melko lyhytaikaiseksi)
Diodin JÄNNITEhäviö sen sijaan vaatii tosiaan jonkun kompensoinnin. Jos laturista löytyy erillinen tunnistinjohto, niin se siirretään B+ navasta diodin jälkeen. Tai huijataan sitä säädintä erillisellä pikkudiodilla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja kimsir » 02.07.2015 9:29

Ok.


Selvittelen tuon diodin mahdollisen jännitehäviön Mastervoltilta ja päättelen sitten lisätoimenpiteiden tarvetta.

Kaapelien pituudet on edestakaisin mitattuna vajaat kaksimetriä n. 1,6-1,8 m, joten pituudet vissiin kohdallaan. Diodi ja monivalintakykinkin on niin lähellä akkua kuin mahdollista, eli kaapelit noin 0,40 m pituisia.


Jos laturista löytyy erillinen tunnistin johto, niin siirrettynä diodin jälkeen tarkoittaako se sitä, että se on akun ja diodin välissä? Miten sellainen kytkentä tehdään? Kytkenkö piuhan suoraan plus napaan?

Sähköön liittyvä kokonaisuus vielä hakusessa, mikäli kyssärit näyttäytyy hölmöiltä.


Kimmo
HELMIIDA

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja kimsir » 02.07.2015 9:46

Tere


Mastervoltilta sanottiin ostamani diodia käytettävän pääasiassa perämoottoriveneissä malli on 720, jolloin jännitehäviöllä ei ole merkitystä latauksen ollessa jatkuvaa. Purjeveneeseen Mastervoltilta löytyy myös jännitehäviötön malli, joka on tarkoitettu purjeveneisiin. Sillä saa laitteiden osalta jännitehäviöt veke. Enpä tuota osannut myjältä kysyä.

Kimmo
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1161
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.07.2015 11:07

Moi. Näistä sähköistä mäkin olen pihalla.. Mikä on diodin tehtävä kaksiakkusysteemissä?

Chouanissa on kaksi akkua, jotka on eroteltu kytkimellä. Käytännössä itse valitaan, kumpi akku on kytkettynä koneeseen eli lataukseen, vai ovatko molemmat. Sitten on toiseen akkuun viety suoraan jääkaappi, ja kumpaankin akkuun yksi pilssipumppu. Käytännössä kone starttaa aina jommalla kummalla, ja pidemmällä matkalla lataan molempia. Systeemi on periaatteessa yksinkertainen ja toimiva, mutta ei kai oikein tätä päivää...

Onnea vesillelaskuun!

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 02.07.2015 18:06

Onko sulla Solen moottorin ja ohjauspaneelille menevä tehtaan johtosatsi ?
Voin olla väärässä muistikuvani kanssa mutta muistaakseni siinä lataus kulkee solenoidilta akuille starttikaapelia pitkin.
Eli laturilta tuee johto joka menee solenoidin kantaan.

Jos teet oma rinnakkaisen johdotuksen tuloksena voi olla odottamattomia tilanteita.
Joten tuo kannattaa tsekata.

Aleksi

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja kimsir » 02.07.2015 21:47

Moro

Diodi mun käsityksen mukaan on laite, joka estää kaksiakkujärjestelmässä akkujen hallitsemattoman purkautumisen, eli virta menee diodin läpi vain yhteen suuntaan, eli akuille. Molempien akkujen pluskaapelit on kytketty diodiin, kuin myös laturilta tuleva latausvirran-kaapeli, joka syöttää virtaa diodin läpi akuille. Diodin kanssa ei ole tarvetta myöskään huolehtia kytkimen asennoista, vaan asennus ohittaa pääkytkimen ja lataa suoraan laturilta diodin kautta ne akut. Tämä on se ominaisuus, jota etsin. Ei tarvitse muistaa kääntää katkaisijaa, vaan latausrele/-säädin ja diodi hoitaa latauksen automaattisesti. Näin siis luulen tapahtuvan, en tiedä. Uskon myyjää ja hänen asiantuntemustaan.

Mulla Solen moottorissa on yksi johtonippu, joka menee ohjauspaneelille. Pitää soitella uudelleen Tekno-Marineen ja kysästä tarkemmin toi Aleksin epäilys. Tekno-Marinen kaveri varoitteli monivalintakytkimen käytöstä ja totesi sen sekoittavan systeemin. Ehkä näin on käynyt ehkä ei? En tiedä.

Sellainen havainto kytkennän osalta tänään tuli tehtyä, että olin vetänyt akuilta pluskaapelit monivalintakytkimeen omiin napoihinsa (1 hupi-2 startti) ja monivalintakytkimen (2 startti) kaapelin navasta syöttö suoraan solenioidiin. Tällä kytkennällä ohjauspaneelin off asennossa oleva kytkin päästi virran läpi ja kone myös pyörähti sähköllä. Siirsin monivalintakytkimen (2 startti) navalta sen jatkokaapelin siihen kolmanteen napaan, joka noissa monivalintakytkimissä on (common), niin tässä asetelmassa näyttää siltä, että virrat toimii oikien, eli kakkosasennossa kone starttaa, ykkös asennossa virrat on päällä mutta kone ei starttaa?

Tämmöstä. Vene ei ainakaan vielä ole kärhtänyt, joten mitään tosi väärää kytkentää ei liene ole tullut tehtyä. Ihemttely jatkuu. Hieman käy kateeksi toi MÖsterin systeemi kaikessa yksinkertaisuudessaan. Pitänee mitettiä, josko tekis smanlaisen kytkennän.

Erikoista on myös se, että Sole käsikirjassa ei ole sähköistä juuri mitään mainintaa. Ohjauspaneelista jotain, mutta perusjuttuja ei, eli esim toi Aleksin tuoma pointti.


Kimmo
HELMIIDA

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja CC » 03.07.2015 0:17

Minä heivaisin mäkeen kaikki akkujen vaihtokytkimet, niistä ei ole kuin turhaa miettimistä ja muuta harmia. Otetaan yksi pienehkö akku, joka kytketään starttiakuksi, ja tämän akun virtapiiriin kytketään vain ajon(moottori) aikana käytettävät laitteet. Sitten hupi/käyttöpuolelle otetaankin niin paljon akkua, kun tila ja lompakko sallii (siis vene, jolla retkeillään ja asutaan). Tähän akkusettiin sitten kaikki muut laitteet ja mahdollinen kiinteä maasähkölaturi. Molempien akkujen lataus moottorilta diodin kautta.
Näin meillä. Akutkin alkoivat kestämään, kun lisäsin hupiakuston kapasiteetin 450 ampeerituntiin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja kimsir » 03.07.2015 19:53

Tere

Diodi jonka jo vaihdoin malliin jossa ei ole jännitehäviötä vaihtui akkujen välille asennettavaan releeseen Tekno-Marinen suosituksen mukaisesti. Aleksi muisteli oikein. Solessa laturi ja starttimoottori on kytketty johdolla toisiinsa ja tarvitaan vain yksi plus piuha akulta, starttaamiseen ja lataamiseen ja se kytketään solenoidiin. Maapiuha tietysti lisäksi moottoriin johonkin kohtaan. Tällä hoituu starttaus ja lataus akuille. Samaan syssyyn suositeltiin molemmille akuille omaa pääkytkintä. Toisaalta monivalintakytkin myös soveltuu pääkatkaisijaksi. Rele asennetaan noiden kahden akun välille. Tällä systeemillä pääsee vähemmillä piuhoilla ja rele säätelee latausta.

Mastervoltin myyjä oli toki sitä mieltä että heidän diodinsa on parempi sillä, jos rele hajoaa niin sitä ei huomaa. Diodi lienee vakaampi systeemi ja se ei päästä akkuja purkautumaan?? En oikeasti tiedä. Käyttävät kuulemma Svaneissa ja muissa järeissä veneissä tuota Mastervoltin diodia.

Tekno-Marinessa ovat asentaneet releitä jo kaksikymmentä vuotta ja kokemuket hyviä.

Huomenna sähköasennukset uusiksi.


Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 1899
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja matti » 03.07.2015 20:22

kimsir kirjoitti:Tere

Diodi lienee vakaampi systeemi ja se ei päästä akkuja purkautumaan?? En oikeasti tiedä.

Kimmo
Eipähän päästä se relekään sitä toista akkua purkautumaan.
Se toimii siten, että koneen käydessä ja jännitteen noustessa yli raja-arvon, jotain 13,6v tms kytkeytyy ja molemmat akut latautuvat.
Jää kiinni hetkeksi kun koneen sammuttaa, mutta kun em jännitteen raja-arvo alittuu, muutaman minuutin kuluttua jos ei ole kuormaa, heti jos hupipuolella on kuormaa =erottaa akut toisistaan jolloin mökkiakkua purkava kuorma ei tyhjennä käynnistysakkua.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/K ... 1224V-120A
Muista laittaa se releen vaatima maajohto, että toimii(joskus joltain unohtunut?) :)

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja kimsir » 04.07.2015 22:26

Vielä kyssäri. naapurikunnan veneasiantuntija sanoi että laturista pitäis veilä vetää poiuha releeseen, jolla latausvirta johtuu akkuihin. Osaaks joku sanoa pitääks laittaa vai ei?? Tekno-Marinen kaveri ei tästä maininnut mitään ja nyt alkaa jo pikkuhiljaa homma hiostamaan, joten onks tietoo.

Maapiuha on kytekettynä kyllä. Kiitos Matille huomautuksesta.

Kimmo
HELMIIDA

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 04.07.2015 22:43

Jos laturin johto tulee solenoidin kautta starttiakulle.... ( Vrt aikaisempi sole kommentti )
Niin releellä on lataus jännite valmiina jos starttiakku on kytketty releen toiseen napaan.
Kun starttiakun jännite nousee ladatun tasolle alkaa rele lataamaan hupiakkua.
( Huom aikaisempi kommentti releen maadoitus johdosta tarvii olla kuosissa )

Eikös se näin haluta toimivan.
Aleksi

PS: Jos piirrät kytkennän ensin se on helpompi käsitellä itse ja muiden. Jos piirtäminen ei onnistu tulee kyseenalaistaa myös kytkennän onnistuminen.

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Viimehetken hyvät neuvot??

Viesti Kirjoittaja kimsir » 05.07.2015 10:37

Moi

Liitteenä kuva kytkennästä.

En piirtänyt tuohon kuvaan solenoidin ja laturin välistä piuhaa, vaikka laturiin tulee piuhoja siitä Solen ohjauspaneelin johtonipusta kyllä, mutta piuhat ei tule näkyvästi solenoidilta laturille, vaan putken sisältä, jolloin kytkentää ei pääse näkemään. Voi kyllä olettaa että sieltä joku laturia ja solenoidia yhdistävä piuha tulee ja kun Tekno-Marinen kaveri myös asian vahvisti, että latausvirta kulkee sitä starttiakun/solenoidin yhdistävää piuhaa pitkin, niin kai se nyt sitten niin on.

Starttimoottorin kyljessä on kaksi mustaa kuutiota, lienevät latausrele-/säädin, joihin solen nipusta niitä piuhoja on kytketty.

Sulakkeita en ole vielä piuhojen väliin asentanut. Ne tulee seuraavassa vaiheessa, kunhan aikataulupaineet ja työn määrä vähenee.
Moottorin maapiuha on kytketty laturin hihnan kiristyssäätimen pulttiin, kun sopivampaa maadoituspistettä ei oikein löytynyt.

Kytkimet ja säätimet on riittävän kestäviä käytettävissä oleviin virtoihin. Piuhat maksimissaan noin 120 cm pitkiä. Pääasiassa lyhyempiä. Paksuus 35 mm2, paitsi releen maadoitus on 2,5 mm2.

Hupisähköt teen myöhemmin, kunhan sais moottorin käyntiin ja latauksen toimimaan, niin se riittäis tässä vaiheessa.

Eli laturilta ei sitten ole tarve kytkeä piuhaa releelle ja asennus on niin kuin pitääkin?

Kimmo
Liitteet
050720151444.jpg
HELMIIDA

Vastaa Viestiin