starttimoottori

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

starttimoottori

Viesti Kirjoittaja matti » 04.06.2015 16:40

80-luvun harmaan Suzukin startin kentän kestomagneetit olivat irti.
Tarinan mukaan kaksi vuotta sitten oli kytketty akku väärinpäin josta seurauksena oli startin kuumeneminen ja toiminnan loppu, toiminta oli tietysti loppunut koska magneetit olivat kinni ankkurissa.
Liimasin ne kiinni, liimaus onnistui, mutta startti pyörii väärään suuntaan.(erittäin todennäköistä, että käsittelyvaiheessa niiden paikka sekä suunta on vaihtunut) :P
Ekalla kertaa liimasin, siten, että kaikkien magneettisuus veti yhteen, irroitin ja liimasin uudestaan, nyt siten, että on kaksi paria jotka vetää keskenään ja parien väli hylkii. Sama juttu pyörii, mut väärään suuuntaan, kun kytkee + runkoon ja - johtimeen, niin pyörimmissuunta on oikea.

Miten määritellään ko magneettien suunta????
(liimaa on vaan kolmanteen yritykseen) 8}

Matti

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: starttimoottori

Viesti Kirjoittaja CC » 05.06.2015 1:23

Todellisuudessa vain ankkurikäämin tekijä tietää oikean asennon... Mutta jos niitä on 4, niin yleensä olisivat N-S-N-S järjestyksessä, siis yleensä, ei välttämättä. Jos pyörii väärinpäin, niin pitänee vaihtaa N ja S keskenään.

Jos kohdistuskolot ei oo kovin isot, niin kokeile kääntää runkoa 90 astetta suhteessa hiilipäähän, suunta pitäs vaihtua.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: starttimoottori

Viesti Kirjoittaja matti » 05.06.2015 7:11

Ekan liimauksen jälkeen kokeilin, käänsin rungon, ei vaikutusta, runko on merkattu stanssauksella, joten päällä on väliä.
Olis pitänyt merkata ne huolellisesti tussilla tms, piruvie syöksähtlevät pöydällä työkalujen perässä. 8\

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: starttimoottori

Viesti Kirjoittaja CC » 05.06.2015 12:12

Siis kiertää suhteessa hiiliin, ei kääntää toisinpäin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: starttimoottori

Viesti Kirjoittaja matti » 05.06.2015 16:04

Kiitos rautalangasta, kun ei lue ajatuksella, tai ei ymmärrä lukemaansa, niin...
Yritetään.

matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: starttimoottori

Viesti Kirjoittaja matti » 05.06.2015 16:36

CC kirjoitti:Todellisuudessa vain ankkurikäämin tekijä tietää oikean asennon... Mutta jos niitä on 4, niin yleensä olisivat N-S-N-S järjestyksessä, siis yleensä, ei välttämättä. Jos pyörii väärinpäin, niin pitänee vaihtaa N ja S keskenään.

Jos kohdistuskolot ei oo kovin isot, niin kokeile kääntää runkoa 90 astetta suhteessa hiilipäähän, suunta pitäs vaihtua.

Käänsin, niin se toimii!! :)) :))

Kiitoksia kovasti!!!!!!
Matti

PS Kävin äsken kastelemassa parrasta, melko puuskaista, arvio 10-13m/s, kakkosreivi, huiput 7,8kn :))

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: starttimoottori

Viesti Kirjoittaja CC » 06.06.2015 1:34

Hyvä, että "etäkorjaus" välillä onnistuukin. Onko voimaa normaalin olosesti? Jos on, ja se on tukevasti kasassa, niin eiköhän se oo käyttöä vaille.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: starttimoottori

Viesti Kirjoittaja matti » 07.06.2015 8:49

On paikoillaan, pyörittää kivasti. :))

Tein uudet kohdistuskolot 4mm poralla.

Vastaa Viestiin