Sivu 1/2

Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 28 Touko 2015 21:31
Kirjoittaja ijp
Partiolippukunnan veneen sähköjä pitäisi päivittää maasähköllä, lisäakulla ja älykkäällä akkulaturilla.

Tällä hetkellä veneessä on kaksi identtistä akkua 90 Ah kumpikin, toinen starttiakkuna ja toinen käyttöakkuna. Akkujen välissä on kaksoisakkurele: http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/K ... 1224V-120A.

Tarkoitus olisi kytkeä nykyiset akut rinnan käyttöakuiksi ja lisätä kolmas akku (~60 Ah) starttiakuksi. Käyttöakuston ja starttiakun välissä olisi edelleen kaksoisakkurele.

Miten älylaturit, esim. Ctek, juttelee kaksoisakkureleen kanssa? Mihin väliin älylaturi pitäisi kytkeä?

Miten maasähkö kannattaa toteuttaa? Tarkoitus olisi, että maasähkön ollessa kytkettynä voisi sähkölaitteita käyttää huoletta ja akut latautuisivat. Riittääkö yhdessä älylaturissa kapasiteetti sekä akuston lataamiseen että sähkölaitteiden virransyöttöön. Sähkölaitteiden kulutus on maksimissaan ~20 A (12 V).

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 28 Touko 2015 22:03
Kirjoittaja Northling
Moro

En muista tiedä kuin Vetuksen jakodiodista ja C-tekin älylaturista. Ne ei ainakaa toimineet niin, että olisi voinut ladata jakodiodin läpi. Laturi kun tarvitsee tietoja akusta ja diodi ei päästä tietoja läpi. Eli mulla on kahdelle akustolle kummallekin oma suoraan akkuun liitetty C-tek laturi.

Nortti

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 28 Touko 2015 22:47
Kirjoittaja ijp
Kiitos tästä tiedosta!

Taidamme kytkeä Ctekin suoraan käyttöakustoon. Starttiakulle saa koneen laturi riittää. Kaksoisakkurele pitää huolen, että starttiakussa riittää virtaa.

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 29 Touko 2015 18:36
Kirjoittaja ijp
Nyt vasta tajusin, että viestini lipsahti väärälle osastolle. Ylläpito voi siirtää tämän sähkölaitteet osioon jos katsoo tarpeelliseksi.

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 29 Touko 2015 23:49
Kirjoittaja Donna 28
Jakodiodi on kyllä eri asia kuin kaksoisakkurele. Laitettiin Donnan tänää ko. rele. Diodin kautta lataus ei kuulemma onnistu aivan täydellisesti, diodi
vie sen verran virtaa itsessään, että niistä on luovuttu yleisesti. C-tecistä en tiedä, miten se käyttäytyy tämän releen kanssa. Rele asennettiin starttiakun viereen.
Donna 28 :)

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 01 Kesä 2015 00:12
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla on linja-autossani tuollainen erotusrele. Hyvin toimii akkulaturin kanssa. Laturin voi kytkeä kumpaan napaan vaan. Piiri sulkeutuu, kun jännite on tarpeaksi korkea. Erotusrele tarkkailee napojen jännite-eroa ja sen mukaan sulkee ja avaa piiriä,

C-tekin kytkisin hupipuolelle ja laittaisin starttauksen tunnistimen toimintaan. Tunnistin nappaa navat irti, kun startin solenoidille tulee jännite. Voi tempaista koneen käymään vaikka kippo olisi maasähköissä ja C-tek työntouhuissa.

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 17 Kesä 2015 16:07
Kirjoittaja palonte
Menee hieman ohi kysärin, mutta ymmärsikö oikein, että aiot kytkeä nykyiset akut (2kpl) yhdeksi akustoksi ja sitten tämän akuston rinnalle käynnistysakun ja kaksoisakkureleellä sitten erotetaan/kytketään kaikki kolme yhdeksi akustoksi moottorin ollessa käynnissä, jolloin kaikki akut varautuvat.
Mikäli näin, niin rinnan pysyvästi kytketyt akut tulevat syömään toisensa ennenaikaisesti hautaan. Toki ne pari kesää kestävät, mutta kuitenkin.

Edelleen, jos ymmärsin oikein, minne kytket varsinaisen generaattorin? Ilmeisesti starttiakuston puolelle, jolloin yhdistysrele yhdistää, kun ko. akun varaus on ylittänyt tuon 13,6V:n kynnysjännitteen.

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 17 Kesä 2015 23:57
Kirjoittaja ijp
Hyvä pointti! Enpä ollut tätä ajatellut.

Tarkoitus on tosiaan kytkeä nykyinen startti- ja käyttöakku (identtiset) rinnan käyttöakustoksi ja hankkia kolmas akku starttiakuksi. Käyttöakuston ja startin väliin tulee nykyinen kaksoisakkurele.

Johonkin väliin tarvitaan ilmeisesti vielä diodi / diodeja ettei akut pura toinen toistaan? Sotkeekohan diodit älylaturin tai kaksoisakkureleen toimintaa? Sillä eikös diodi aiheuta ~0,7 voltin jännitehäviön?

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 18 Kesä 2015 00:28
Kirjoittaja Northling
Moro

Mulla on tuollanen vetusmalli joka EI aiheuta jännitehäviötä, mutta se vaatii sitten jaetuille akustoille omat älylaturit.

http://www.marinea.fi/mastervolt_batter ... 3_ig_1224v
(mulla vanhempi malli tosin)

Nortti

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 18 Kesä 2015 08:58
Kirjoittaja palonte
Juu ne diodit tosiaankin tuottaa monenlaista päänvaivaa, en suosittele. Oletko harkinnut että siirrät toisen nykyisistä akuista starttiakuksi ja hommaat hupiakuksi yhden isomman mahdollisesti jopa AGM-akun. Kapasiteetin kasvattaminen lisäämällä akkuja rinnakkain tulisi olla aina tilapäisratkaisu. Toki onnistuu erilaisilla diodi tai relekytkennöillä, mutta kun hyvät hupiakut eivät enää kustanna kivitaloja niinkuin ennenmuinoin, niin kannattaa noudattaa periaatetta "keep it simple".
Jos kuitenkin halutaan toimia alkuperäisen suunnitelman mukaan, voisi ajatella, että laittaisi 220V kontaktorin "maasähkö kytketty" ohjaamaan isoa relettä, jolla akut yhdistetään maasähkön ollessa kytkettynä. Samaa relettä ohjattaisiin diodien kautta aina kun sytysvirta on päällä.

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 18 Kesä 2015 10:19
Kirjoittaja palonte
Enpä malttaanut olla miettimättä alkuperäistä kyssäriä. Oheisella kytkennällä, jossa jätetään se älykäs yhdistysrele pois ja korvataan normaalilla (50A+) releellä, alkuperäinen toivomus toteutuisi. Eri asia on, kuinka hyvin älykäs verkkolaturi osaa varata kolmea eri kuntoista akkua.

Samoin kytkennässä on tuollaisenaan se ongelma, että starttaus tapahtuu aina kaikilla kolmella akulla. Tämäkin toki helposti muutettavissa/estettävissä eri tavoin. Esimerkiksi oikeanpuoleisen releen ohjaus laturin kenttädiodeilta tai viemällä releen kelan maadoitus startin kautta tms.....
kaksoisakku.jpg

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 18 Kesä 2015 15:25
Kirjoittaja ijp
Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Nykyiset akut on melko uudet ja hyväkuntoiset enkä lähtisi niitä tässä vaiheessa vaihtamaan yhteen isoon AGM-akkuun. Partiolippukunnan rahatkin kun ovat rajalliset. Systeemi pitää koittaa tosiaan pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Veneellä on monta kipparia ja virhetilanteiden riski kasvaa jos systeemi on kovin monimutkainen.

Jos siis pystytään suunnitelmassa, että käyttöakusto on kaksi identtistä rinnan kytkettyä akkua niin olisiko hyvä idea laittaa akkujen väliin normaali rele, joka irrottaisi akut toisistaan kun päävirtakatkaisin käännetään off-asentoon? Näin eivät akut purkaisi toinen toistaan kun vene on pitempiä aikoja laiturissa. Käyttöakuston ja starttiakun välissä olisi edelleen tuo nykyinen kaksoisakurele.
Eli mulla on kahdelle akustolle kummallekin oma suoraan akkuun liitetty C-tek laturi.
Onko sulla Nortti siis käyttöakustona useita kiinteästi rinnan kytkettyjä akkuja ja yksi C-tek lataa näitä akkuja? Vai onko käyttöakkuna yksi iso akku?

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 18 Kesä 2015 16:58
Kirjoittaja venealeksi
Älylaturi ja kaksoisakku rele toimii aika mukavasti yhdessä.
Kunhan...
Älylaturi kytketään yhteen akkuun.
Ja akkurele tarkkailee tuon akun jännitettä kytkeäkseen toisen akun rinnalle.
Jolloin latauksessa sen ensimmäisen akun varaus on lähes täysi ennen kuin akkurele vetää toisen akun rinnalle.

Tähän kuitenkin poikkeus. Älylaturin akun elvytystoiminto ei toimi kuin yhteen akkuun kerrallaan.

Eli lataus ja ylläpito toimii riittävän kokoisella CTEK laturilla hyvin.
Kuitenkin Huom: Eli akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti ei saisi ylittää laturin ohjearvoja,

Oon tehnyt ja testannut tuollaisen kytkennän. Toimii.
Siis kyseessä kaksoisakku rele ei diodi. Diodi laskee aina latausjännitettä ja lataa kumpaakin akkua yhdessä.

Aleksi

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 19 Kesä 2015 00:15
Kirjoittaja CC
Jakodiodin jännitealenema on kierrettävissä laittamalla diodi myös laturin säätimen jännitetunnistuskarvaan, Joissain alunperin venekäyttöön tarkoitetuisa latureissa homma hoituu vielä helpommin siirtämällä erillinen tunnistinjohto diodin jälkeiseen kohtaan. Maasähkölaturin kanssa sekään ei toki auta, mutta harvoinpa starttiakku nitään latausta tarvitseekaan erikseen oikein tehdyssä systeemissä.

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Lähetetty: 19 Kesä 2015 14:38
Kirjoittaja ijp
venealeksi kirjoitti:Älylaturi ja kaksoisakku rele toimii aika mukavasti yhdessä.
Kunhan...
Älylaturi kytketään yhteen akkuun.
Ja akkurele tarkkailee tuon akun jännitettä kytkeäkseen toisen akun rinnalle.
Jolloin latauksessa sen ensimmäisen akun varaus on lähes täysi ennen kuin akkurele vetää toisen akun rinnalle.
Eli älylaturi kannattaa kytkeä tässä tapauksessa starttiakkuun, jonka varausta kaksoisakkurele valvoo. Jos laturin kytkee käyttöakkuun niin alussa laturi lataa molempia akkuja (jos starttiakku ei ole täysi) ja kun starttiakku on täysi putoaa se rinnalta pois, joka ei ilmeisesti ole älylaturin kannalta hyvä juttu.

palonte kirjoitti:Mikäli näin, niin rinnan pysyvästi kytketyt akut tulevat syömään toisensa ennenaikaisesti hautaan. Toki ne pari kesää kestävät, mutta kuitenkin.
Onko tosiaan niin, että kaksi identtistä pysyvästi rinnan kytkettyä akkua syö toisensa? Niiden varaustilathan ovat koko ajan suunnilleen samat ja jos toinen hieman luovuttaa varaustaan toiselle niin onko se tosiaan akkujen käyttöiän suhteen noin turmiollista?