ijp kirjoitti:Olisi kiva jos joku laskisisi mikä on akkujen virtojen ero tilanteessa, jossa kaksi akkua on rinnan ja esim 20 Amp kuorma on toisen akun navoissa.
Vastaan jälleen itse itselleni
. Sain laskettua virtaeron kahden akun tapaukselle. Laskenta ei ollut rakettitiedettä. Piti vain palauttaa mieleen vanhoista lukion fysiikan kirjoista Kirchhoffin ja Ohmin lait.
Eli seuraavilla lähtötiedoilla:
-yhden akun sisäinen resistanssi 0,02 ohmia
-navat yhdistävän liitoksen resistanssi(kaapeli + akkukengät + liittimet) 0,0015 ohmia
-kuormitusvirta 20 ampeeria (=240 wattia 12 V järjestelmässä)
Akun1 purkuvirta on 10,7 ampeeria ja akun2 9,3 ampeeria. Akku1 on se jonka napoihin kuorma on kytketty. Purkuvirtojen suhteellinen ero pysyy samana riippumatta kuormitusvirrasta. Eli 100 ampeerin kuormitusvirralla akkujen virrat on 53,5 ja 46,5 ampeeria.
Tilanne on sama akkuja ladatessa. Eli jos laturikin on kytketty toisen akun napoihin, niin 20 ampeerin latausvirralla akku1 latautuu 10,7 ampeerin ja akku2 9,3 ampeerin virralla.
Oleellista ei ole se kuinka suurella virralla akkuja kuormitetaan vaan se kuinka paljon akkujen latausta puretaan ampeeritunteina. Jos meillä on esimerkiksi kaksi täyteen ladattua 100 ampeeritunnin akkua kytketty rinnan ja akkujen latausta puretaan yhteensä 50 ampeerituntia. Akun1 varaus on tällöin 73,25 ampeerituntia ja akun2 76,75 ampeerituntia. Kytketään kuormitusvirta pois jolloin akku2 alkaa luovuttaa lataustaan akulle1, joka ei ole hyvä juttu niin kuin palonte aiemmin kirjoitti.
Ja kun vauhtiin pääsin niin pitihän sitä laskea myös virtaerot kolmen ja neljän akun tapaukselle. Eli samoilla lähtötiedoilla.
Kolme akkua:
akku1 8,13 ampeeria
akku2 6,35 ampeeria
akku3 5,52 ampeeria
Neljä akkua:
akku1 7,15 ampeeria
akku2 5,22 ampeeria
akku3 4,08 ampeeria
akku4 3,55 ampeeria
Eli mitä enemmän niitä akkuja on rinnan niin sitä tärkeämpää on, että kuormitusta ei kytketä yhden akun napoihin. Sama pätee laturiin. Ugh!