Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja ijp » 28.05.2015 21:31

Partiolippukunnan veneen sähköjä pitäisi päivittää maasähköllä, lisäakulla ja älykkäällä akkulaturilla.

Tällä hetkellä veneessä on kaksi identtistä akkua 90 Ah kumpikin, toinen starttiakkuna ja toinen käyttöakkuna. Akkujen välissä on kaksoisakkurele: http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/K ... 1224V-120A.

Tarkoitus olisi kytkeä nykyiset akut rinnan käyttöakuiksi ja lisätä kolmas akku (~60 Ah) starttiakuksi. Käyttöakuston ja starttiakun välissä olisi edelleen kaksoisakkurele.

Miten älylaturit, esim. Ctek, juttelee kaksoisakkureleen kanssa? Mihin väliin älylaturi pitäisi kytkeä?

Miten maasähkö kannattaa toteuttaa? Tarkoitus olisi, että maasähkön ollessa kytkettynä voisi sähkölaitteita käyttää huoletta ja akut latautuisivat. Riittääkö yhdessä älylaturissa kapasiteetti sekä akuston lataamiseen että sähkölaitteiden virransyöttöön. Sähkölaitteiden kulutus on maksimissaan ~20 A (12 V).
Ilkka

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja Northling » 28.05.2015 22:03

Moro

En muista tiedä kuin Vetuksen jakodiodista ja C-tekin älylaturista. Ne ei ainakaa toimineet niin, että olisi voinut ladata jakodiodin läpi. Laturi kun tarvitsee tietoja akusta ja diodi ei päästä tietoja läpi. Eli mulla on kahdelle akustolle kummallekin oma suoraan akkuun liitetty C-tek laturi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja ijp » 28.05.2015 22:47

Kiitos tästä tiedosta!

Taidamme kytkeä Ctekin suoraan käyttöakustoon. Starttiakulle saa koneen laturi riittää. Kaksoisakkurele pitää huolen, että starttiakussa riittää virtaa.
Ilkka

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja ijp » 29.05.2015 18:36

Nyt vasta tajusin, että viestini lipsahti väärälle osastolle. Ylläpito voi siirtää tämän sähkölaitteet osioon jos katsoo tarpeelliseksi.
Ilkka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2726
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.05.2015 23:49

Jakodiodi on kyllä eri asia kuin kaksoisakkurele. Laitettiin Donnan tänää ko. rele. Diodin kautta lataus ei kuulemma onnistu aivan täydellisesti, diodi
vie sen verran virtaa itsessään, että niistä on luovuttu yleisesti. C-tecistä en tiedä, miten se käyttäytyy tämän releen kanssa. Rele asennettiin starttiakun viereen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Rosvolinna
Viestit: 3
Liittynyt: 11.06.2009 0:24

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01.06.2015 0:12

Minulla on linja-autossani tuollainen erotusrele. Hyvin toimii akkulaturin kanssa. Laturin voi kytkeä kumpaan napaan vaan. Piiri sulkeutuu, kun jännite on tarpeaksi korkea. Erotusrele tarkkailee napojen jännite-eroa ja sen mukaan sulkee ja avaa piiriä,

C-tekin kytkisin hupipuolelle ja laittaisin starttauksen tunnistimen toimintaan. Tunnistin nappaa navat irti, kun startin solenoidille tulee jännite. Voi tempaista koneen käymään vaikka kippo olisi maasähköissä ja C-tek työntouhuissa.
BB-signatures are way too over-rated

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja palonte » 17.06.2015 16:07

Menee hieman ohi kysärin, mutta ymmärsikö oikein, että aiot kytkeä nykyiset akut (2kpl) yhdeksi akustoksi ja sitten tämän akuston rinnalle käynnistysakun ja kaksoisakkureleellä sitten erotetaan/kytketään kaikki kolme yhdeksi akustoksi moottorin ollessa käynnissä, jolloin kaikki akut varautuvat.
Mikäli näin, niin rinnan pysyvästi kytketyt akut tulevat syömään toisensa ennenaikaisesti hautaan. Toki ne pari kesää kestävät, mutta kuitenkin.

Edelleen, jos ymmärsin oikein, minne kytket varsinaisen generaattorin? Ilmeisesti starttiakuston puolelle, jolloin yhdistysrele yhdistää, kun ko. akun varaus on ylittänyt tuon 13,6V:n kynnysjännitteen.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja ijp » 17.06.2015 23:57

Hyvä pointti! Enpä ollut tätä ajatellut.

Tarkoitus on tosiaan kytkeä nykyinen startti- ja käyttöakku (identtiset) rinnan käyttöakustoksi ja hankkia kolmas akku starttiakuksi. Käyttöakuston ja startin väliin tulee nykyinen kaksoisakkurele.

Johonkin väliin tarvitaan ilmeisesti vielä diodi / diodeja ettei akut pura toinen toistaan? Sotkeekohan diodit älylaturin tai kaksoisakkureleen toimintaa? Sillä eikös diodi aiheuta ~0,7 voltin jännitehäviön?
Ilkka

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.06.2015 0:28

Moro

Mulla on tuollanen vetusmalli joka EI aiheuta jännitehäviötä, mutta se vaatii sitten jaetuille akustoille omat älylaturit.

http://www.marinea.fi/mastervolt_batter ... 3_ig_1224v
(mulla vanhempi malli tosin)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja palonte » 18.06.2015 8:58

Juu ne diodit tosiaankin tuottaa monenlaista päänvaivaa, en suosittele. Oletko harkinnut että siirrät toisen nykyisistä akuista starttiakuksi ja hommaat hupiakuksi yhden isomman mahdollisesti jopa AGM-akun. Kapasiteetin kasvattaminen lisäämällä akkuja rinnakkain tulisi olla aina tilapäisratkaisu. Toki onnistuu erilaisilla diodi tai relekytkennöillä, mutta kun hyvät hupiakut eivät enää kustanna kivitaloja niinkuin ennenmuinoin, niin kannattaa noudattaa periaatetta "keep it simple".
Jos kuitenkin halutaan toimia alkuperäisen suunnitelman mukaan, voisi ajatella, että laittaisi 220V kontaktorin "maasähkö kytketty" ohjaamaan isoa relettä, jolla akut yhdistetään maasähkön ollessa kytkettynä. Samaa relettä ohjattaisiin diodien kautta aina kun sytysvirta on päällä.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja palonte » 18.06.2015 10:19

Enpä malttaanut olla miettimättä alkuperäistä kyssäriä. Oheisella kytkennällä, jossa jätetään se älykäs yhdistysrele pois ja korvataan normaalilla (50A+) releellä, alkuperäinen toivomus toteutuisi. Eri asia on, kuinka hyvin älykäs verkkolaturi osaa varata kolmea eri kuntoista akkua.

Samoin kytkennässä on tuollaisenaan se ongelma, että starttaus tapahtuu aina kaikilla kolmella akulla. Tämäkin toki helposti muutettavissa/estettävissä eri tavoin. Esimerkiksi oikeanpuoleisen releen ohjaus laturin kenttädiodeilta tai viemällä releen kelan maadoitus startin kautta tms.....
kaksoisakku.jpg
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja ijp » 18.06.2015 15:25

Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Nykyiset akut on melko uudet ja hyväkuntoiset enkä lähtisi niitä tässä vaiheessa vaihtamaan yhteen isoon AGM-akkuun. Partiolippukunnan rahatkin kun ovat rajalliset. Systeemi pitää koittaa tosiaan pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Veneellä on monta kipparia ja virhetilanteiden riski kasvaa jos systeemi on kovin monimutkainen.

Jos siis pystytään suunnitelmassa, että käyttöakusto on kaksi identtistä rinnan kytkettyä akkua niin olisiko hyvä idea laittaa akkujen väliin normaali rele, joka irrottaisi akut toisistaan kun päävirtakatkaisin käännetään off-asentoon? Näin eivät akut purkaisi toinen toistaan kun vene on pitempiä aikoja laiturissa. Käyttöakuston ja starttiakun välissä olisi edelleen tuo nykyinen kaksoisakurele.
Eli mulla on kahdelle akustolle kummallekin oma suoraan akkuun liitetty C-tek laturi.
Onko sulla Nortti siis käyttöakustona useita kiinteästi rinnan kytkettyjä akkuja ja yksi C-tek lataa näitä akkuja? Vai onko käyttöakkuna yksi iso akku?
Ilkka

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 18.06.2015 16:58

Älylaturi ja kaksoisakku rele toimii aika mukavasti yhdessä.
Kunhan...
Älylaturi kytketään yhteen akkuun.
Ja akkurele tarkkailee tuon akun jännitettä kytkeäkseen toisen akun rinnalle.
Jolloin latauksessa sen ensimmäisen akun varaus on lähes täysi ennen kuin akkurele vetää toisen akun rinnalle.

Tähän kuitenkin poikkeus. Älylaturin akun elvytystoiminto ei toimi kuin yhteen akkuun kerrallaan.

Eli lataus ja ylläpito toimii riittävän kokoisella CTEK laturilla hyvin.
Kuitenkin Huom: Eli akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti ei saisi ylittää laturin ohjearvoja,

Oon tehnyt ja testannut tuollaisen kytkennän. Toimii.
Siis kyseessä kaksoisakku rele ei diodi. Diodi laskee aina latausjännitettä ja lataa kumpaakin akkua yhdessä.

Aleksi

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja CC » 19.06.2015 0:15

Jakodiodin jännitealenema on kierrettävissä laittamalla diodi myös laturin säätimen jännitetunnistuskarvaan, Joissain alunperin venekäyttöön tarkoitetuisa latureissa homma hoituu vielä helpommin siirtämällä erillinen tunnistinjohto diodin jälkeiseen kohtaan. Maasähkölaturin kanssa sekään ei toki auta, mutta harvoinpa starttiakku nitään latausta tarvitseekaan erikseen oikein tehdyssä systeemissä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kaksoisakkurele, älylaturi ja maasähkö

Viesti Kirjoittaja ijp » 19.06.2015 14:38

venealeksi kirjoitti:Älylaturi ja kaksoisakku rele toimii aika mukavasti yhdessä.
Kunhan...
Älylaturi kytketään yhteen akkuun.
Ja akkurele tarkkailee tuon akun jännitettä kytkeäkseen toisen akun rinnalle.
Jolloin latauksessa sen ensimmäisen akun varaus on lähes täysi ennen kuin akkurele vetää toisen akun rinnalle.
Eli älylaturi kannattaa kytkeä tässä tapauksessa starttiakkuun, jonka varausta kaksoisakkurele valvoo. Jos laturin kytkee käyttöakkuun niin alussa laturi lataa molempia akkuja (jos starttiakku ei ole täysi) ja kun starttiakku on täysi putoaa se rinnalta pois, joka ei ilmeisesti ole älylaturin kannalta hyvä juttu.

palonte kirjoitti:Mikäli näin, niin rinnan pysyvästi kytketyt akut tulevat syömään toisensa ennenaikaisesti hautaan. Toki ne pari kesää kestävät, mutta kuitenkin.
Onko tosiaan niin, että kaksi identtistä pysyvästi rinnan kytkettyä akkua syö toisensa? Niiden varaustilathan ovat koko ajan suunnilleen samat ja jos toinen hieman luovuttaa varaustaan toiselle niin onko se tosiaan akkujen käyttöiän suhteen noin turmiollista?
Ilkka

Vastaa Viestiin