Sivu 1/1

Startin väsymys

Lähetetty: 16.03.2015 13:11
Kirjoittaja MikkoA
Starttiin (Yanmar 3GM30F) vaihdettiin vuosi sitten solenoidi ja itse startista tarkastettiin hiilet. Naksuttelu tokeni, mutta tilalle tuli heti ikävämpi piirre: käynnistettäessä kuulostaa aina siltä, että akku olisi melkein tyhjä ja kone käynnistyy niukinnaukin laiskasti viime hetkellä. Akku on uusi & täynnä ja liitokset on tsekattu, puhdistettu ja kiristetty. Noston jälkeen syksyllä se ei sitten enää viimeisellä yrityksellä suostunut starttaamaan.

Mikä tuota voisi vaivata? Voiko käynnistyspainike prakata ja oireet olla tuollaiset? Vai itse startti? Suoraa käynnistämistä kaapeleilla en tullut kokeilleeksi, mikähän siinä mahtaa olla järkevin tapa?

Tämä puoli selvästikin hakusessa.

Mikko

Re: Startin väsymys

Lähetetty: 16.03.2015 19:29
Kirjoittaja CC
Ehkäpä siinä remontissa joku meni pieleen... Tai tarkistus oli vajavainen.
Toki tietysti kaikki kaapelit ja erityisesti liitokset kannattaa käydä läpi joka tapauksessa. Startti ottaa sen verran virtaa, ettei kummosta kontaktiongelmaa tarvita. Koneen paksu maajohto pitää kans olla kunnossa.

Re: Startin väsymys

Lähetetty: 16.03.2015 22:31
Kirjoittaja Qubik
Sanoisin, ettei startteja kannattaa korjaa palikka kerralla. Jos purkunommiin ryhdyttaan, niin kaikki auki ja kunnolla. Todennäköisesti siellä on hiilet lopussa tai takertelee. Toki välillä korjattaan vaihdettaan startteja vaikka vikaa on kaapeleissa/kiinnityksissa.

Re: Startin väsymys

Lähetetty: 17.03.2015 20:46
Kirjoittaja pellamo
Itse starttimoottorin puslat/laakerit ovat syynä usein moiseen laiskuuteen.Alkaa hinkata ankkuri kenttään kun ovat väljät.
Halpa remontti verrattuna vaihtostarttiin.....samalla tietenkin hiilet.

Re: Startin väsymys

Lähetetty: 18.03.2015 20:53
Kirjoittaja matti
Pellamon kanssa sammaa mieltä, tosin on siinä hiilten tarkistusvaiheessakin voitu aiheuttaa ko vika; mennyt kasaus hieman (kohdistusnastat ei paikoillaan) vinoon tai jopa vain karisteltu hiilipölykokkareita ankkurin ja kentän väliin?

Tulee mieleen kun "pari" vuotta sitten kaveri soitti ja kertoi, että sähkölaitekorjaamolta (en kehtaa nimeä laittaa) huollosta tullut startti ei jaksa pyörittää volvoa käyntiin, kävin katsomassa ja sanoin; vie takaisin korjaajalle kun startti on niin kuuma ettei siedä kädellä koittaa 8o 8o

Re: Startin väsymys

Lähetetty: 19.03.2015 14:58
Kirjoittaja palonte
Vian kohde on helpoin hakea jännitehäviömittauksella. Yleismittari volttiasteikolle ja ensi kokeilla akun + navan ja startin +navan väliltä (startattaessa). Jännitehäviötä ei tulisi olla kuin ehkä 0,1-0,3V . Seuraavaksi startin napojen väli sitten ehkä Startin rungon ja akun - navan väli jne...
Kuten CC :kin kommentoi, pitää sen paluulinjankin kunnossa olla.

Re: Startin väsymys

Lähetetty: 20.03.2015 22:56
Kirjoittaja raimå
Jos kaapelit ovat varmasti hyvässä kunnossa ja kengät puhtaina, suosittelen että otat startin ns. lapaseen kun niin helppo irroittaa kuitenkin.

Irroitat pitkät pultit ja pari napakkaa vasaran iskua ja niksnaks kuori ja käämiosa erillään. Sen jälkeen raakana molemmat uimaan vuorokaudeks dieseliä täynnä olevaan sankoon. Seuraavana päivänä pensselillä pesten skeidat pois, kuivatus ja sitten katsot missä kunnossa ne magneetit ovat. Monasti pelkkä paskan liuotus/putsaus riittää siihen että hiilet liikkuvat kevyesti ja syy saattaa löytyä tästä + hapettumisesta.

Jos hiilet kuluneet pois, saat Aditasta todennäköisimmin uudet. Ne paikalleen ja taas mennään:)

Faija duunas peruskorjas noita 30 minuutissa auki ja nippuuun ja kertaakaan ei tarvinnut mennä starttikauppaan:)