Startin väsymys

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Startin väsymys

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 16.03.2015 13:11

Starttiin (Yanmar 3GM30F) vaihdettiin vuosi sitten solenoidi ja itse startista tarkastettiin hiilet. Naksuttelu tokeni, mutta tilalle tuli heti ikävämpi piirre: käynnistettäessä kuulostaa aina siltä, että akku olisi melkein tyhjä ja kone käynnistyy niukinnaukin laiskasti viime hetkellä. Akku on uusi & täynnä ja liitokset on tsekattu, puhdistettu ja kiristetty. Noston jälkeen syksyllä se ei sitten enää viimeisellä yrityksellä suostunut starttaamaan.

Mikä tuota voisi vaivata? Voiko käynnistyspainike prakata ja oireet olla tuollaiset? Vai itse startti? Suoraa käynnistämistä kaapeleilla en tullut kokeilleeksi, mikähän siinä mahtaa olla järkevin tapa?

Tämä puoli selvästikin hakusessa.

Mikko

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Startin väsymys

Viesti Kirjoittaja CC » 16.03.2015 19:29

Ehkäpä siinä remontissa joku meni pieleen... Tai tarkistus oli vajavainen.
Toki tietysti kaikki kaapelit ja erityisesti liitokset kannattaa käydä läpi joka tapauksessa. Startti ottaa sen verran virtaa, ettei kummosta kontaktiongelmaa tarvita. Koneen paksu maajohto pitää kans olla kunnossa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Startin väsymys

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16.03.2015 22:31

Sanoisin, ettei startteja kannattaa korjaa palikka kerralla. Jos purkunommiin ryhdyttaan, niin kaikki auki ja kunnolla. Todennäköisesti siellä on hiilet lopussa tai takertelee. Toki välillä korjattaan vaihdettaan startteja vaikka vikaa on kaapeleissa/kiinnityksissa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Startin väsymys

Viesti Kirjoittaja pellamo » 17.03.2015 20:46

Itse starttimoottorin puslat/laakerit ovat syynä usein moiseen laiskuuteen.Alkaa hinkata ankkuri kenttään kun ovat väljät.
Halpa remontti verrattuna vaihtostarttiin.....samalla tietenkin hiilet.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Startin väsymys

Viesti Kirjoittaja matti » 18.03.2015 20:53

Pellamon kanssa sammaa mieltä, tosin on siinä hiilten tarkistusvaiheessakin voitu aiheuttaa ko vika; mennyt kasaus hieman (kohdistusnastat ei paikoillaan) vinoon tai jopa vain karisteltu hiilipölykokkareita ankkurin ja kentän väliin?

Tulee mieleen kun "pari" vuotta sitten kaveri soitti ja kertoi, että sähkölaitekorjaamolta (en kehtaa nimeä laittaa) huollosta tullut startti ei jaksa pyörittää volvoa käyntiin, kävin katsomassa ja sanoin; vie takaisin korjaajalle kun startti on niin kuuma ettei siedä kädellä koittaa 8o 8o

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Startin väsymys

Viesti Kirjoittaja palonte » 19.03.2015 14:58

Vian kohde on helpoin hakea jännitehäviömittauksella. Yleismittari volttiasteikolle ja ensi kokeilla akun + navan ja startin +navan väliltä (startattaessa). Jännitehäviötä ei tulisi olla kuin ehkä 0,1-0,3V . Seuraavaksi startin napojen väli sitten ehkä Startin rungon ja akun - navan väli jne...
Kuten CC :kin kommentoi, pitää sen paluulinjankin kunnossa olla.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Startin väsymys

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.03.2015 22:56

Jos kaapelit ovat varmasti hyvässä kunnossa ja kengät puhtaina, suosittelen että otat startin ns. lapaseen kun niin helppo irroittaa kuitenkin.

Irroitat pitkät pultit ja pari napakkaa vasaran iskua ja niksnaks kuori ja käämiosa erillään. Sen jälkeen raakana molemmat uimaan vuorokaudeks dieseliä täynnä olevaan sankoon. Seuraavana päivänä pensselillä pesten skeidat pois, kuivatus ja sitten katsot missä kunnossa ne magneetit ovat. Monasti pelkkä paskan liuotus/putsaus riittää siihen että hiilet liikkuvat kevyesti ja syy saattaa löytyä tästä + hapettumisesta.

Jos hiilet kuluneet pois, saat Aditasta todennäköisimmin uudet. Ne paikalleen ja taas mennään:)

Faija duunas peruskorjas noita 30 minuutissa auki ja nippuuun ja kertaakaan ei tarvinnut mennä starttikauppaan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin