Wikström lataus
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Täytyykin tarkistaa näkyykö katkonaisia "lankoja" jossain päin säädintä.
Taas sitä pienenhetken kerkesin tänään ihmettelee. Tosiaan akun varaus pysyy tasan samana oli ne releen nastat kytkettynä tai ei. Eli kun käymnistää koneen niin toinen niistä latausreleen naatoista (vasemman puolimmaimen) vetää kiinni ja latausvalo sammuu.
Myös oikean puoleinen nasta siirtyy toiseen ääriasentoon. Tämä nasta kipinöi hieman kokoajan (putsasin). Jos siirrän kädellä tämän oikean puoleisen nastan takaisin toiseen asentoon, siirtyy myös vasemman puoleinen nasta ja latausvalo syttyy taas. Voltit pysyy tämän toimenpiteen aikana kokoajan samana.
Kun mittaan noista dynan kahdesta nastasta (kuva aikaisemmin) näyttää mittari n. 0,4 v enemmän kuin akun varaustaso.
Sitten katselin jotain tuollaista kytkentäkaaviota ja huomasin että minulla menee akun + navasta johto päävirtakytkimen kautta dynan D-
-liittimeen. Siihen kait pitäis tulla akun - -johto. En tiedä ymmärtääkö tää mun vene mihin suuntaan se virta siellä kulkee vai lykkääkö dyna ton moottorin käymään aina takaperin ;)
Tästä + maadoitteisuudesta tulikin mieleeni että voiko tuo systeemi toimia noilla eväillä ylipääään?
Toinen asia mikä tuli mieleeni että kun asensin tuohon tupakan sytyttimen josta voi ladata vaikka puhelinta tai jotain muuta nykyaikaista älyvehjettä, voiko tuo kytkentä rikkoa jotain?
Toivottavasti joku ymmärsi mun sönkötyksestä jotai ;).. Ihan käsi näiden sähköhommien kanssa
Taas sitä pienenhetken kerkesin tänään ihmettelee. Tosiaan akun varaus pysyy tasan samana oli ne releen nastat kytkettynä tai ei. Eli kun käymnistää koneen niin toinen niistä latausreleen naatoista (vasemman puolimmaimen) vetää kiinni ja latausvalo sammuu.
Myös oikean puoleinen nasta siirtyy toiseen ääriasentoon. Tämä nasta kipinöi hieman kokoajan (putsasin). Jos siirrän kädellä tämän oikean puoleisen nastan takaisin toiseen asentoon, siirtyy myös vasemman puoleinen nasta ja latausvalo syttyy taas. Voltit pysyy tämän toimenpiteen aikana kokoajan samana.
Kun mittaan noista dynan kahdesta nastasta (kuva aikaisemmin) näyttää mittari n. 0,4 v enemmän kuin akun varaustaso.
Sitten katselin jotain tuollaista kytkentäkaaviota ja huomasin että minulla menee akun + navasta johto päävirtakytkimen kautta dynan D-
-liittimeen. Siihen kait pitäis tulla akun - -johto. En tiedä ymmärtääkö tää mun vene mihin suuntaan se virta siellä kulkee vai lykkääkö dyna ton moottorin käymään aina takaperin ;)
Tästä + maadoitteisuudesta tulikin mieleeni että voiko tuo systeemi toimia noilla eväillä ylipääään?
Toinen asia mikä tuli mieleeni että kun asensin tuohon tupakan sytyttimen josta voi ladata vaikka puhelinta tai jotain muuta nykyaikaista älyvehjettä, voiko tuo kytkentä rikkoa jotain?
Toivottavasti joku ymmärsi mun sönkötyksestä jotai ;).. Ihan käsi näiden sähköhommien kanssa
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Simonille pisteet oikeasta vinkistä!!!
En tuollaista sulake lankaa ollut huomannutkaan, mutta sellainen (katkennut) sieltä tosiaan löyty! Pikku pelästyksen tuokin operaatio aiheutti: yritin kolvata saman paksuisen rautalangan pätkän siihen muttei tina tarttunut. Kolvasin sitten siihen pätkän ohkasta sähköjohtoa ja starttasin. Starttirele vaa naksutti!! Ei startannu lainkaan. Aattelin et jos siellä sitte on joku kytkentä väärin ja katkaisin sen juuri kolvaamani johdon ja yritin uudestaan. Sama juttu. Tässä vaiheessa jo meinas v...ttaa kun aattelin että nyt sieltä sitte palo joku.. No sitte hoksasin kattoo akun navat. Oli tullu vettä pieni kuuro. Ja kun mulla oli pinnoitteiden kuivattamisen takia akun laatikon kansi auki, oli napojen ja kenkien välii Menny vettä ;)(kengät ei ole ollut kiristettynä). No kolvasin sitte tina lunssin siihen katkaisemaani johtoon ja käyntiin. Tyhjäkäynnillä joku 13 volttia! Eihän tämä hirveästi ole mutta jotain sentään tapahtuu ;)
Nyt siellä on sitte niinku sulakkeena se tinalunssi
Onko tuo langan pätkä siis oikeasti joku sulake vai joku hätähätävara? Eli siis pitäskö tuohon väliin laittaa vaikka ihan oikea vaihdettava sulake? Ja jos, niin minkä vahvuinen
En tuollaista sulake lankaa ollut huomannutkaan, mutta sellainen (katkennut) sieltä tosiaan löyty! Pikku pelästyksen tuokin operaatio aiheutti: yritin kolvata saman paksuisen rautalangan pätkän siihen muttei tina tarttunut. Kolvasin sitten siihen pätkän ohkasta sähköjohtoa ja starttasin. Starttirele vaa naksutti!! Ei startannu lainkaan. Aattelin et jos siellä sitte on joku kytkentä väärin ja katkaisin sen juuri kolvaamani johdon ja yritin uudestaan. Sama juttu. Tässä vaiheessa jo meinas v...ttaa kun aattelin että nyt sieltä sitte palo joku.. No sitte hoksasin kattoo akun navat. Oli tullu vettä pieni kuuro. Ja kun mulla oli pinnoitteiden kuivattamisen takia akun laatikon kansi auki, oli napojen ja kenkien välii Menny vettä ;)(kengät ei ole ollut kiristettynä). No kolvasin sitte tina lunssin siihen katkaisemaani johtoon ja käyntiin. Tyhjäkäynnillä joku 13 volttia! Eihän tämä hirveästi ole mutta jotain sentään tapahtuu ;)
Nyt siellä on sitte niinku sulakkeena se tinalunssi
Onko tuo langan pätkä siis oikeasti joku sulake vai joku hätähätävara? Eli siis pitäskö tuohon väliin laittaa vaikka ihan oikea vaihdettava sulake? Ja jos, niin minkä vahvuinen
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Wikström lataus
No hyvä kun homma selvisi, en tiedä onko se oikeasti "sulakelanka", mutta joku häikkä on ollut kun tuo on sieltä katkennut.
Mittasin tänään oman vikun latausjännitteen ja tuo tyhjäkäynti jännite on 13 v. Täysillä kierroksilla dyna antaakin sitten runsas 14 volttia.
Mittasin tänään oman vikun latausjännitteen ja tuo tyhjäkäynti jännite on 13 v. Täysillä kierroksilla dyna antaakin sitten runsas 14 volttia.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wikström lataus
Se sulakelanka palaa heti jos esimerkiksi kääntää pääkytkimen pois päältä koneen/dynastartin vielä pyöriessä.
Saman se tekee jos akukenkä on huonosti kiinni ja pätkii kontaktia.
Näin tapahtuu ainakin jos kytkennät on Bosch:in ohjeiden mukaan tehty ja se sulake suojaa samalla itse dynaa
kärähtämiseltä.
Saman se tekee jos akukenkä on huonosti kiinni ja pätkii kontaktia.
Näin tapahtuu ainakin jos kytkennät on Bosch:in ohjeiden mukaan tehty ja se sulake suojaa samalla itse dynaa
kärähtämiseltä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Pitäsköhän siihen väliin sitte asentaa ihan oikea sulake? .. Mikäköhän vahvuus tällä sulakkeella tulisi olla
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wikström lataus
Voi hitsi.Olispa ehyt sellainen lanka ja alkais mittaamaan oikeasti paljonko kestää virtaa ennenkuin sulaa!
Itsekin olen tinannut muutamia(enempi muiden polttamia ) säätimiä jollain rautalangan pätkillä vaan että saa toimimaan latauksen.
Oliskohan verrattavissa sen dynan max. latausvirtaan ja siihen ripaus(meilläpäin 5A) päälle sen kokoinen sulake.
asiaa sivuten:Tulee väkisin mieleen kun edelleenkin käyttöautonani oleva VW-Carawelle vm-90 takatuuppari poltti hehkun sulakkeen 4 vuotta sitten.Sekin on sellainen lankasulake joka tosin on ruuvattu päistään liittimiin.
Tutkin ensin ettei ole oikosulkuja ja sen jälkeen aloin testata moninko kerroin 0.5mm rautalankaa pitää olla että kestää
hehkujen viemän virtamäärän. Tulos oli että 3 lankaa piti olla että kesti n.15 sekunnin hehkutuksen....
Pistin kuitenkin talven varalle silloin vissiin 5 kertaisen satsin......Ovat muuten siellä vieläkin
muttaku uusia oikeita sulakkeita ei saa kuin Pörhön VW-kaupasta ja ei mun rippipuku mahu enää päälle ja sinne ei kehtaa iliman pukua
mennä.....oon käyny kyllä parkkipaikalla "tiedustelemassa" meininkiä.Myyjätkin oli niinku riikinkukkoja ku niitä näky ikkunan läpi.
Maksaiskin varmaan 5e ....puvun silityksen ja "venytyksen" lisäksi.
En ole köyhä enkä katkera mutta pitäkööt sulakkeensa .....kele
Itsekin olen tinannut muutamia(enempi muiden polttamia ) säätimiä jollain rautalangan pätkillä vaan että saa toimimaan latauksen.
Oliskohan verrattavissa sen dynan max. latausvirtaan ja siihen ripaus(meilläpäin 5A) päälle sen kokoinen sulake.
asiaa sivuten:Tulee väkisin mieleen kun edelleenkin käyttöautonani oleva VW-Carawelle vm-90 takatuuppari poltti hehkun sulakkeen 4 vuotta sitten.Sekin on sellainen lankasulake joka tosin on ruuvattu päistään liittimiin.
Tutkin ensin ettei ole oikosulkuja ja sen jälkeen aloin testata moninko kerroin 0.5mm rautalankaa pitää olla että kestää
hehkujen viemän virtamäärän. Tulos oli että 3 lankaa piti olla että kesti n.15 sekunnin hehkutuksen....
Pistin kuitenkin talven varalle silloin vissiin 5 kertaisen satsin......Ovat muuten siellä vieläkin
muttaku uusia oikeita sulakkeita ei saa kuin Pörhön VW-kaupasta ja ei mun rippipuku mahu enää päälle ja sinne ei kehtaa iliman pukua
mennä.....oon käyny kyllä parkkipaikalla "tiedustelemassa" meininkiä.Myyjätkin oli niinku riikinkukkoja ku niitä näky ikkunan läpi.
Maksaiskin varmaan 5e ....puvun silityksen ja "venytyksen" lisäksi.
En ole köyhä enkä katkera mutta pitäkööt sulakkeensa .....kele
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Tuli tälläne viriteltyä. Katotaas pysyykö sulakkeet ehjinä.
https://www.dropbox.com/s/nuvzb2cp9gj4s ... 7.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nuvzb2cp9gj4s ... 7.jpg?dl=0
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 02 Huhti 2016 18:12
Re: Wikström lataus
Joo.. Aikojen alussa oli tasajännite, (pitäisi olla TASAVIRTA), laturit joissa käytettiin staatorina kiinteää magneettia ja roottorina "toisio" kääminä. Ongelma oli EMC= "Electro Magnetic Craft" siis tasavirtageneraarrorin piti saavuttaa "yli" sekä Jännite V ja virta A. jotta se pystyy "antamaan" enemmän kuin otaa (HP) tyypillisesti nämä olivat, (autoissa), luokkaa 0,5-1,0HP, eli jos veneesi moottorin rpm. on alhainen niin se EI saavuta "magnetoinnin permabiliteettiä, eli kyllästymispistettä.aparaatti kirjoitti:Järkevin / helpoin tapa sammuttaa latausvalo???
Ei oikein tunnu lataavan noilla "ajokierroksilla". Hiukka kun kaasua antaa niin sammuu mutta on taas veneelle turhan suuret kierrokset. Eli vene resonoi, kolisee rämisee jne.
Ei taida tuosta lataussäätimestä pystyä säätää mitää mistä olis hyötyä?
Eli pienempi hihnapyörä laturin päähän?
Kyseessä siis toi dynastartti
Olen itse "joskus" uudelleen magnetoinut DC-laturin. Helppo homma. kimmo.selin@pp.inet.fi
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
ei oo dyna ladannu tänäkään kesänä
eka 5 amp sulake oli jossakin vaiheessa palanut. Vaihdoin 10 amp. Joka ainakin viimeksi tarkastaessa oli ehjä.
Täytyy yrittää enempi vielä volttimittarilla tutkia mitä jännitteitä se näyttelee. Välillä ajossa näyttää 9volttia(?). Tiiä sitte johtuuko siitä että akun varaus jo huono tässä vaiheessa..vai voiko se ladata jotenkin väärään suuntaan??(ei kai). Mikään muuhan tässä ei sähköä pitäisi kuluttaa kuin sytytysvirta ja joskus harvoin kulkuvalot.
Tuossa keväällä kun noita sähköjä ihmettelin niin huomasin että tämä on + maadoitettu. Voiko vaikuttaa asiaan jotenkin?
Voishan sitä tietysti kokeeksi kääntää akun ja kokeilla. Ei kai siitäkään mitään haittaa ole kun ei pahemmin elektroniikkaa veneeni sisällä?
eka 5 amp sulake oli jossakin vaiheessa palanut. Vaihdoin 10 amp. Joka ainakin viimeksi tarkastaessa oli ehjä.
Täytyy yrittää enempi vielä volttimittarilla tutkia mitä jännitteitä se näyttelee. Välillä ajossa näyttää 9volttia(?). Tiiä sitte johtuuko siitä että akun varaus jo huono tässä vaiheessa..vai voiko se ladata jotenkin väärään suuntaan??(ei kai). Mikään muuhan tässä ei sähköä pitäisi kuluttaa kuin sytytysvirta ja joskus harvoin kulkuvalot.
Tuossa keväällä kun noita sähköjä ihmettelin niin huomasin että tämä on + maadoitettu. Voiko vaikuttaa asiaan jotenkin?
Voishan sitä tietysti kokeeksi kääntää akun ja kokeilla. Ei kai siitäkään mitään haittaa ole kun ei pahemmin elektroniikkaa veneeni sisällä?
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
tuli tässä näitä viestejä lukiessani mieleeni vielä tuo "sulake" langan palaminen säätimessä.
Eli kun tuolla aikaisemmin sanottiin että löysä akunkengän liitos tai virran katkaisu moottorin käydessä rikkoo sulakkeen tai jotain muuta. Eli silloin ei todennäköisesti saisi kääntää virta-avaintakaan off asentoon kun sammuttaa moottorin?? Juuri näin olen tehnyt aina . Eli oikeaoppisesti pitäisi kääntää siihen asentoon jossa latausken merkkivalo vielä palaa?
Veneessä on siis erikseen vielä "päävirtakytkin".
Entäs onko tietoa millaisella jännitteellä wikken dynastartti vielä pyörii? Eli onko mahdollista että se pyörii vielä niin alhaisilla jännitteillä että on mahdollisuus akunkin rikkoutumiseen (syväpurku vai mikä se nimeltään onkaan, on alkanut), vai voiko akku käyttää huoletta niin kauan kuin startti toimii ja ladata vasta sitten kun se ei enää sillä starttaa?
Eli kun tuolla aikaisemmin sanottiin että löysä akunkengän liitos tai virran katkaisu moottorin käydessä rikkoo sulakkeen tai jotain muuta. Eli silloin ei todennäköisesti saisi kääntää virta-avaintakaan off asentoon kun sammuttaa moottorin?? Juuri näin olen tehnyt aina . Eli oikeaoppisesti pitäisi kääntää siihen asentoon jossa latausken merkkivalo vielä palaa?
Veneessä on siis erikseen vielä "päävirtakytkin".
Entäs onko tietoa millaisella jännitteellä wikken dynastartti vielä pyörii? Eli onko mahdollista että se pyörii vielä niin alhaisilla jännitteillä että on mahdollisuus akunkin rikkoutumiseen (syväpurku vai mikä se nimeltään onkaan, on alkanut), vai voiko akku käyttää huoletta niin kauan kuin startti toimii ja ladata vasta sitten kun se ei enää sillä starttaa?
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Nyt kun eilinen tuli taas veneiltyä niin muistin että eihän sitä virta avainta saakaan kuin OFF asentoon sammuttaessa.
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29 Syys 2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Wikström lataus
Ratkesiko lataus ongelma? Onko vahvempi sulake pysynyt kunnossa? Paljonko näyttää voltteja akulta ajossa ja tyhjäkäynnillä
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Ei oo ratkennu ongelma.
10 a sulake on kestänyt mutta ei lataa. Jos lepojännite akussa esim. 12.8 niin käydessä joku 12,6-12,3. Eikä se siitä nouse vaikka laittaa vapaalle ja kierroksia. Latausvalo kuitenkin sammuu?. Mutta niinkuin jo tuossa aikaisemmin kysyin niin voisiko akun kääntäminen vaikuttaa asiaan?. Vai onko se dyna vain yksinkertaisesti kaput?. Myöskään siitä lataissäätimestä en ole mitään säätänyt kun en ole tarkkaa neuvoa saanut mitä pitäis säätää jos ylipäätään mahdollista.
Äkkiseltään kun kokeilin ajossa mitata siitä yhdestä dynan päällä olevasta nastasta niin näytti jotakin 10 volttia
10 a sulake on kestänyt mutta ei lataa. Jos lepojännite akussa esim. 12.8 niin käydessä joku 12,6-12,3. Eikä se siitä nouse vaikka laittaa vapaalle ja kierroksia. Latausvalo kuitenkin sammuu?. Mutta niinkuin jo tuossa aikaisemmin kysyin niin voisiko akun kääntäminen vaikuttaa asiaan?. Vai onko se dyna vain yksinkertaisesti kaput?. Myöskään siitä lataissäätimestä en ole mitään säätänyt kun en ole tarkkaa neuvoa saanut mitä pitäis säätää jos ylipäätään mahdollista.
Äkkiseltään kun kokeilin ajossa mitata siitä yhdestä dynan päällä olevasta nastasta niin näytti jotakin 10 volttia
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Voiko tämä lataamattomuus johtua pelkästään lataussäätimestä?
Siis jos se on rikki niin voiko ylipäätään dynan nastoista suoraan mittaamalla saada oikeita volttimääriä?
Ja mitenkähän tässä lataus asiassa kannattaisi edetä mahdollisimman helposti. Jos tuohon alkaa sovittaa erillistä vaihtovirta laturia, vaatii se sen verta modaamista ettei sinakaan enää tänä kesänä taida vesillä onnistua.
Vai pitäisikö ostaa toinen alkuperäinen rele jostain ja kokeilla sillä?
Vaiko esimerkiksi se kuplan säädin mistä jossain on ollut puhetta? ..ja jos etenee sillä niin mitä muuta se vaatii? Voiko käyttää kuplan latausrelettä ja siihen rinnalle jättää toi oma starttirele? kytkennät??
Siis jos se on rikki niin voiko ylipäätään dynan nastoista suoraan mittaamalla saada oikeita volttimääriä?
Ja mitenkähän tässä lataus asiassa kannattaisi edetä mahdollisimman helposti. Jos tuohon alkaa sovittaa erillistä vaihtovirta laturia, vaatii se sen verta modaamista ettei sinakaan enää tänä kesänä taida vesillä onnistua.
Vai pitäisikö ostaa toinen alkuperäinen rele jostain ja kokeilla sillä?
Vaiko esimerkiksi se kuplan säädin mistä jossain on ollut puhetta? ..ja jos etenee sillä niin mitä muuta se vaatii? Voiko käyttää kuplan latausrelettä ja siihen rinnalle jättää toi oma starttirele? kytkennät??
-
- Viestit: 2184
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Wikström lataus
https://www.google.fi/search?q=dynastar ... QxCQ_PM%3A
Jos mitään näen, niin eikö tuo keskimmäinen ruskea johto ole D- navassa (lue D miinus)joka on dynan kuori?
Kokeilisin kääntää akun.
https://www.google.fi/search?q=dynastar ... nc9z_lM%3A
Jos mitään näen, niin eikö tuo keskimmäinen ruskea johto ole D- navassa (lue D miinus)joka on dynan kuori?
Kokeilisin kääntää akun.
https://www.google.fi/search?q=dynastar ... nc9z_lM%3A