Wikström lataus
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Eilen sitte kävi niin että kun olin perheen (onneksi) jättänyt "satamaan" niin ei akku jaksanutkaan pyörittää starttia.
Ei muutaku veivi käteen ja opettelee sitäki. Onneks se vaihdekepin juuressa töröttävä mutteri (johon helposti teloo rystyset) ei yhtään helpota tuota suoritetta. No pari kertaa kerkesin pyöräyttää kun se kynsi joka vastaa veiviin KATKES!!
Onni onnettomuudessa oli että sattu olee kaveri lähellä veneilemässä ja rannasta köyty kaapelit niin saatiin käymään.
Paljonkohan muuten on tuon dynastartin latausteho? Oletan että aika olematon...ja paljonkohan se starttaaminen puolestaan sitä kuluttaa
Ei muutaku veivi käteen ja opettelee sitäki. Onneks se vaihdekepin juuressa töröttävä mutteri (johon helposti teloo rystyset) ei yhtään helpota tuota suoritetta. No pari kertaa kerkesin pyöräyttää kun se kynsi joka vastaa veiviin KATKES!!
Onni onnettomuudessa oli että sattu olee kaveri lähellä veneilemässä ja rannasta köyty kaapelit niin saatiin käymään.
Paljonkohan muuten on tuon dynastartin latausteho? Oletan että aika olematon...ja paljonkohan se starttaaminen puolestaan sitä kuluttaa
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wikström lataus
Boschin dynstarttiin saa myös uusia elektroonisia säätimiä, jolloinka ei tarvitse ainakaan niitä releen kärkiä ja jousia säädellä. Jännite pysyy tasan tarkkaan 14v lukemissa, jos vain itse laturi on kunnossa.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Eilen testasin ajossa akun navoista voltit.
Latausvalo sammuneena näytti 12,6 ja sitten kun latausvalo syttyi niin samat 12,6.
Latausvalo sammuneena näytti 12,6 ja sitten kun latausvalo syttyi niin samat 12,6.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wikström lataus
Eli laturi tekee sähköä, mutta ei kytke latausvirtaa akulle. Akun navoissa pitäisi olla n.13v, kun latausvalo sammuu, kovemmilla kierroksilla 14v.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Kyllä se jotain varmaa tekee kun se latausvalo tosiaan välillä sammuu. Mutta tosiaan ..eihän noi lukemat mihinkä lataukseen riitä. Tutkitaan taas paremmin kun keretään
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wikström lataus
Latausvalo kertoo onko laturin ja akun välillä jännite-eroa.
Aluksi kun laturi ei tee sähköä ollenkaan laturin jännite on 0v ja akun jännite 12v, jolloin merkkivalo palaa kirkkaasti 12v jännitteellä. Sitten kun laturi herää tekemään sähköä ja jännite nousee ensin esim. 8v lukemiin, niin latausvalo palaa 4v jännitteellä, eli jo aika himmeästi. Lopulta kun laturin ja akun jännite on sama, niin latausvalo sammuu, koska jännite-ero on 0v. Jos kierroksia nostetaan ja takavirtarele ei kytke laturia akkuun, niin latausvalo alkaa kiilumaan uudelleen, koska laturin jännite voi olla esim.15v ja akku 12v, jolloin merkkivalolle tulee taas 3v jännite. Merkkivalon rinnalla oleva takavirtareleen kärki pitäisi sulkeutua n.12,5v lukemissa, jolloin latausvalo ei enää syty, vaikka laturin jännite nousee akkua korkeammalle.
Aluksi kun laturi ei tee sähköä ollenkaan laturin jännite on 0v ja akun jännite 12v, jolloin merkkivalo palaa kirkkaasti 12v jännitteellä. Sitten kun laturi herää tekemään sähköä ja jännite nousee ensin esim. 8v lukemiin, niin latausvalo palaa 4v jännitteellä, eli jo aika himmeästi. Lopulta kun laturin ja akun jännite on sama, niin latausvalo sammuu, koska jännite-ero on 0v. Jos kierroksia nostetaan ja takavirtarele ei kytke laturia akkuun, niin latausvalo alkaa kiilumaan uudelleen, koska laturin jännite voi olla esim.15v ja akku 12v, jolloin merkkivalolle tulee taas 3v jännite. Merkkivalon rinnalla oleva takavirtareleen kärki pitäisi sulkeutua n.12,5v lukemissa, jolloin latausvalo ei enää syty, vaikka laturin jännite nousee akkua korkeammalle.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Käväsin rannassa testaa sitä ja laitoin volttimittarin akun napoihin kiinni.
Jännite oli akussa 12,6.
Laitoin käymään ja latausvalo sammui. Jännite 12,5. Nostin kierroksia, ei vaikutusta vaan sama 12,5. Jossain vaiheessa alkoi latausvalo taas pala. Silloinkin jännite sama12,5 ??
Takavirtarele kyllä sulkeutui niinkuin kuuluukin. Eli silloin kun valokaan ei pala. Ihmeellinen "ylläpito laturi" toi. Mutta kait siellä sähkössä jotain muutosta tapahtuu kun kerran välillä valo palaa ja välillä ei?
Pystyisköhän siitä säätimestä kokeilee säätää jotai?
Jostakin laturin perseessä olevista nastoista sain mitattua luvun 12.3!! Eli vähemmän kuin akun jännite.
Voip olla että täytyy vaa ostaa täksi kesäksi toinen vara-akku ja mennä kahden akun taktiikalla;)
Tai sitte yrittää purkaa ja tutkia sitä ajan kanssa siellä ahtaassa veneessä.
Jännite oli akussa 12,6.
Laitoin käymään ja latausvalo sammui. Jännite 12,5. Nostin kierroksia, ei vaikutusta vaan sama 12,5. Jossain vaiheessa alkoi latausvalo taas pala. Silloinkin jännite sama12,5 ??
Takavirtarele kyllä sulkeutui niinkuin kuuluukin. Eli silloin kun valokaan ei pala. Ihmeellinen "ylläpito laturi" toi. Mutta kait siellä sähkössä jotain muutosta tapahtuu kun kerran välillä valo palaa ja välillä ei?
Pystyisköhän siitä säätimestä kokeilee säätää jotai?
Jostakin laturin perseessä olevista nastoista sain mitattua luvun 12.3!! Eli vähemmän kuin akun jännite.
Voip olla että täytyy vaa ostaa täksi kesäksi toinen vara-akku ja mennä kahden akun taktiikalla;)
Tai sitte yrittää purkaa ja tutkia sitä ajan kanssa siellä ahtaassa veneessä.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Saas nähdä kuinka käy tänä kesänä latauksen kanssa. Irroitin talvella laturin ja säätimen ja putsailin liitokset ja vaihdoin liittimet. Laturin hiilet oli ihan ok.
Täytynee kokeilla vielä tuossa kuivalla maalla käynnistää ja mitata lataako millään kierroksilla.
Vaikka pihassa lataisiki niin Sitä tyhjäkäyntiajon lataustahan ei tiedä kuin vasta järvessä kun on "kuormaa" päällä.
Myöskään tuota vauhtipyörän akselissa olevaa käynnistyskammen nastaa en saanut vaihdettua. Nysä ei lyömällä pois lähtenyt. Porakone ei mahtunut niin suoraan väliin että olis pystynyt poraa, enkä saanut vauhtipyörän mutteria auki vaikka kuumensin sitä (en paljoa uskaltanut kun aattelin että siellä takana joku kumi stefa) ja löin tuurnalla (molempiin suuntiinkin kokeilin kun epäilin että väärän kätinen jenka). Täytyy siis luottaa siihen että startti toimii ja virtaa sille riittää
Kuvassa vene lähtövalmiudessa. Ootellaan et saahaan maajussi hetkeks pois pellolta ;)
https://www.dropbox.com/s/8jto8f5i3nu13 ... 5.jpg?dl=0
Täytynee kokeilla vielä tuossa kuivalla maalla käynnistää ja mitata lataako millään kierroksilla.
Vaikka pihassa lataisiki niin Sitä tyhjäkäyntiajon lataustahan ei tiedä kuin vasta järvessä kun on "kuormaa" päällä.
Myöskään tuota vauhtipyörän akselissa olevaa käynnistyskammen nastaa en saanut vaihdettua. Nysä ei lyömällä pois lähtenyt. Porakone ei mahtunut niin suoraan väliin että olis pystynyt poraa, enkä saanut vauhtipyörän mutteria auki vaikka kuumensin sitä (en paljoa uskaltanut kun aattelin että siellä takana joku kumi stefa) ja löin tuurnalla (molempiin suuntiinkin kokeilin kun epäilin että väärän kätinen jenka). Täytyy siis luottaa siihen että startti toimii ja virtaa sille riittää
Kuvassa vene lähtövalmiudessa. Ootellaan et saahaan maajussi hetkeks pois pellolta ;)
https://www.dropbox.com/s/8jto8f5i3nu13 ... 5.jpg?dl=0
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
tuli eilen kuivakäynnistettyä pihassa. ei vaa viittis kauheesti revitellä ja mittailla kun vaihde ei pysy vapaalla ja kolisee ja lonkottaa koko paatti kun ei ole vedessä =)
lepotilassa akun navoista 12,6
kone käynnissä (latausvalo sammuu) akun navoista 12,6
laturin kyljestä kun mittasin kahdesta laturin päällä olevasta piuhasta( laitan kuvan) näytti mittari 12.8. ja kun vähän anto kierroksia niin nousi 13.0 ..eli jotain liikettä oli.
ihmetyttää että eikös tämän 13.0. pitäis sitten akussakin näkyä kun kerran latausvalokin sammui?
onko nuo edes oikeat nastat laturissa mistä mitata? ..ja jos on oikeat niin pitäisikö näkyä rapiat 14v vaikka olisi säädin rikki?
mites tästä nyt lähtis tutkimaan
https://www.dropbox.com/s/0man1b0ke5x06 ... 6.jpg?dl=0
lepotilassa akun navoista 12,6
kone käynnissä (latausvalo sammuu) akun navoista 12,6
laturin kyljestä kun mittasin kahdesta laturin päällä olevasta piuhasta( laitan kuvan) näytti mittari 12.8. ja kun vähän anto kierroksia niin nousi 13.0 ..eli jotain liikettä oli.
ihmetyttää että eikös tämän 13.0. pitäis sitten akussakin näkyä kun kerran latausvalokin sammui?
onko nuo edes oikeat nastat laturissa mistä mitata? ..ja jos on oikeat niin pitäisikö näkyä rapiat 14v vaikka olisi säädin rikki?
mites tästä nyt lähtis tutkimaan
https://www.dropbox.com/s/0man1b0ke5x06 ... 6.jpg?dl=0
-
- Viestit: 2184
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Wikström lataus
No ei, koska se säädin säätelee laturin kenttäkäämin virtaa joka muuttaa sitä ulostulotehoa/jännitettä.aparaatti kirjoitti:
onko nuo edes oikeat nastat laturissa mistä mitata? ..ja jos on oikeat niin pitäisikö näkyä rapiat 14v vaikka olisi säädin rikki?
mites tästä nyt lähtis tutkimaan
https://www.dropbox.com/s/0man1b0ke5x06 ... 6.jpg?dl=0
Nyt kun luin juttujasi, niin tuli mieleen, että on joskus tullut säädettyä tuollaista relettä, en enää muista, saattoi olla jopa säätöruuvi josta voi ko operaation tehdä, piti kuitenkin irroittaa kansi (aikaa kulunut ainakin 30v)
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
no tuota säätöä mäkin ihan ensiks kyselin! venäläisten moottoripyörien mekaanisissa säätimissä säädetään/väännetään releestä sitä liparetta jossa jousi kiinni. Nyt en vain muista kumpaa niistä kahdesta =)
täytyy avata tuo säädin ja tutkia oisko siellä jotakin säädettävän näköistä juttua!
..ja jos joku tietää mistä/mitä etsiä niin otetaan ideat kiitollisena vastaan.
Tuli vielä mieleeni että mulla vois olla jossakin hyllyn perukoilla 2 bochin säädintä jostakin autosta..vai auheuttaako tuo dynastartin stratti ominaisuus säätimissäkin rakenteellisia eroavaisuuksia?
täytyy avata tuo säädin ja tutkia oisko siellä jotakin säädettävän näköistä juttua!
..ja jos joku tietää mistä/mitä etsiä niin otetaan ideat kiitollisena vastaan.
Tuli vielä mieleeni että mulla vois olla jossakin hyllyn perukoilla 2 bochin säädintä jostakin autosta..vai auheuttaako tuo dynastartin stratti ominaisuus säätimissäkin rakenteellisia eroavaisuuksia?
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
..itse itselleni vastaten
ilmeisesti tuo säädin on "yhdistelmä" säädin jossa rele lataukselle ja starttaukselle?
jos tämän haluaa korvata niin sitten kummatkin erikseen vai? millaiset?
ilmeisesti tuo säädin on "yhdistelmä" säädin jossa rele lataukselle ja starttaukselle?
jos tämän haluaa korvata niin sitten kummatkin erikseen vai? millaiset?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wikström lataus
Dynastarttiin saa ihan uutta elektroonista säädintä, jolla jännite pysyy tasan tarkkaan kohdallaan(ei tietenkään tyhjäkäynnillä lataa täyttä tehoa). Startti toiminto tarvitsee säätimen lisäksi erillisen solenoidin/kytkentäreleen.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Wikström lataus
Mutta siis kellän ei ole kokemusta/tietoa miten saa/saako tuota alkuperäistä säädintä säädettyä mitenkään?
Startti siis toimii, joten vois äkkiseltään kuvitella että se virtaa ulospäinkin antais jos vain säädin hoksais..
Startti siis toimii, joten vois äkkiseltään kuvitella että se virtaa ulospäinkin antais jos vain säädin hoksais..
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Wikström lataus
Älähän nyt tuskastu. Ajattelin ny tänne sun seuraksi kirjoitella. Ensinnäkin tuo dynastartin "rele" ei ole mikään säädin .
Dynastart on kaksijakoinen,sisältää käynnistys moottorin ja latausvirtaa suorittavan elementin. Ja tuo rele toimii käynnistyksen solenoidin ohjaukseen ja latausvirran ohjaukseen.
Sinun tapauksessa, kun latausvirtaa ei ilmeisesti tule tarpeeksi, niin olettaisin että: "sen releen alapohjassa oleva tinattu sulakelanka" on poikki.
Toki tämä on vain vähäinen aavistus, mutta pari kertaa tuollaisen vian olen korjannut.
Dynastart on kaksijakoinen,sisältää käynnistys moottorin ja latausvirtaa suorittavan elementin. Ja tuo rele toimii käynnistyksen solenoidin ohjaukseen ja latausvirran ohjaukseen.
Sinun tapauksessa, kun latausvirtaa ei ilmeisesti tule tarpeeksi, niin olettaisin että: "sen releen alapohjassa oleva tinattu sulakelanka" on poikki.
Toki tämä on vain vähäinen aavistus, mutta pari kertaa tuollaisen vian olen korjannut.