Sivu 1/1

Akku Perkinsiin?

Lähetetty: 06 Maalis 2005 13:51
Kirjoittaja erika
Minkähän kokoinen akku sopii Perkins 4.236:seen? Alkuperäinen oli 130 Amh.

Lähetetty: 06 Maalis 2005 16:16
Kirjoittaja Vandrock
Uskoisin että toimii hyvin puolta pienemmälläkin, ellet aio seilata talvella. Käyttösähköä varten voi olla hyvä hankkia toinen akku.

Omassa Perkinsissä 3.152 on yksi halpa Bilteman 60 Ah perusakku riittänyt vallan mainiosti, vaikka laturi on vanha tasavirta.

Mutta vastatkoot sähkömiehet paremmin.

Akku

Lähetetty: 12 Maalis 2005 08:26
Kirjoittaja erika
Saisko muilta lukijoilta vielä ehdotuksia?

Re: Akku

Lähetetty: 12 Maalis 2005 10:22
Kirjoittaja hkhk
erika kirjoitti:Saisko muilta lukijoilta vielä ehdotuksia?
Jos kone on kunnossa, öljyt hyvät, laturi pelaa, ja sähkösysteemi ei vuoda ja tosiaan kesällä ajaa kesällä, ei akun kummoinenkaan tarvitse olla. Ehkäpä pitkän päälle on syytä tarkkailla, onko akun paikka tärisevä, ja kestääkö akku tärinää.

hkhk

Lähetetty: 12 Maalis 2005 10:35
Kirjoittaja isomakke
joo ei se pelkäksi starttiakuksi vaadi paljon 60ah:ta ihmeellisempää,mutta lisäkulutus ratkaisee ja ajotunnit että ehtiikö laturi lataamaan sen täyteen,turhan iso akku on lyhyillä ajomatkoilla ja tasavirtalaturilla aina vajaa latauksessa ja sen kapasiteetti kuoleentuu pikkuhiljaa,ihanteellisin on varmaankin jossain 105ah:n paikkeilla,siinä riittää puhtia ja on kuitenkin sopivan kokoinen ja kevyt siirrellä.

Lähetetty: 12 Maalis 2005 12:35
Kirjoittaja Ande
No vaikka 2x60Ah rinnakkain niin mulla oli :-)
tai sitte joku 90ah:n akku kyllähän tuollanen jo perkinssiä pyörittää komiasti jos todella ei ole tarkoitusta siitä kauhiasti ratiota rannassa kuunnella....

Lähetetty: 13 Maalis 2005 09:41
Kirjoittaja erika
Kiitoksia vastuksista. Se 130 Ah:n akku on pirun painava ja vaatii talvella jatkuvaa voimaharjottelua että sen saa keväällä takaisin veneeseen. Koitan nyt tulla toimeen 100:lla.

Lähetetty: 13 Maalis 2005 11:39
Kirjoittaja Vandrock
Suosittelen mieluumin 2x60. Kuten todettu, kesästartteja varten pienempi akku riittää. Vain runsaat kulutuslaitteet kaipaavat enemmän a-tunteja. Mutta silloin on turvallisempaa, että ne imevät tehonsa toisesta akusta. Ulkosaaristoon on ikävä jäädä lillumaan, jos jotain on unohtunut yöksi päälle ja kone ei starttaa. Kaksoisakkujärjestelmä on helppo kasata. Ja noita pienehköjä perusakkuja saa varsin halvalla. Toinen voi olla vaikka auton ikääntynyt patteri.

Oman Perkinsin hihnapyörässä on paikka jopa kammelle, mutta kun kone on paatin pohjalla, puolet pyörähdyksestä menisi pohjan läpi ;-)

Lähetetty: 14 Maalis 2005 16:05
Kirjoittaja Martti J
Miksi se akku pitäisi talveksi voimailla johonkin muualle. Akku säilyy veneessä täyteen ladattuna talven mainiosti. Pieni purku ja lataus keskellä talvea tekee tietysti hyvää.

Lähetetty: 14 Maalis 2005 16:20
Kirjoittaja erika
Olen kuvitellut rosvojen vievän kaiken irtaimen.

Lähetetty: 14 Maalis 2005 16:32
Kirjoittaja Kinde
mulla on 3 60 ah akkua ja koneena 30hp sole. Mulla on noita sisävaloja paatissa useampi ja pennut ja itekki tykkään leskella veneessä ja sitten noi muut vehkeet vie osansa. 2 akkua rittää pitkäks ajaksi valolle ja kolmas jää starttiakuksi.

Mullakin akut on venessä talven ihan vaan siksi että kyllä ne siellä kestää jos ne on täysiä ja onpahan valoa kun käy paatilla tarkistamassa että kaikki on ok.