Akku Perkinsiin?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Akku Perkinsiin?

Viesti Kirjoittaja erika » 06 Maalis 2005 13:51

Minkähän kokoinen akku sopii Perkins 4.236:seen? Alkuperäinen oli 130 Amh.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 06 Maalis 2005 16:16

Uskoisin että toimii hyvin puolta pienemmälläkin, ellet aio seilata talvella. Käyttösähköä varten voi olla hyvä hankkia toinen akku.

Omassa Perkinsissä 3.152 on yksi halpa Bilteman 60 Ah perusakku riittänyt vallan mainiosti, vaikka laturi on vanha tasavirta.

Mutta vastatkoot sähkömiehet paremmin.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Akku

Viesti Kirjoittaja erika » 12 Maalis 2005 08:26

Saisko muilta lukijoilta vielä ehdotuksia?

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja hkhk » 12 Maalis 2005 10:22

erika kirjoitti:Saisko muilta lukijoilta vielä ehdotuksia?
Jos kone on kunnossa, öljyt hyvät, laturi pelaa, ja sähkösysteemi ei vuoda ja tosiaan kesällä ajaa kesällä, ei akun kummoinenkaan tarvitse olla. Ehkäpä pitkän päälle on syytä tarkkailla, onko akun paikka tärisevä, ja kestääkö akku tärinää.

hkhk
Kyyrö

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 12 Maalis 2005 10:35

joo ei se pelkäksi starttiakuksi vaadi paljon 60ah:ta ihmeellisempää,mutta lisäkulutus ratkaisee ja ajotunnit että ehtiikö laturi lataamaan sen täyteen,turhan iso akku on lyhyillä ajomatkoilla ja tasavirtalaturilla aina vajaa latauksessa ja sen kapasiteetti kuoleentuu pikkuhiljaa,ihanteellisin on varmaankin jossain 105ah:n paikkeilla,siinä riittää puhtia ja on kuitenkin sopivan kokoinen ja kevyt siirrellä.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 12 Maalis 2005 12:35

No vaikka 2x60Ah rinnakkain niin mulla oli :-)
tai sitte joku 90ah:n akku kyllähän tuollanen jo perkinssiä pyörittää komiasti jos todella ei ole tarkoitusta siitä kauhiasti ratiota rannassa kuunnella....

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 13 Maalis 2005 09:41

Kiitoksia vastuksista. Se 130 Ah:n akku on pirun painava ja vaatii talvella jatkuvaa voimaharjottelua että sen saa keväällä takaisin veneeseen. Koitan nyt tulla toimeen 100:lla.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 13 Maalis 2005 11:39

Suosittelen mieluumin 2x60. Kuten todettu, kesästartteja varten pienempi akku riittää. Vain runsaat kulutuslaitteet kaipaavat enemmän a-tunteja. Mutta silloin on turvallisempaa, että ne imevät tehonsa toisesta akusta. Ulkosaaristoon on ikävä jäädä lillumaan, jos jotain on unohtunut yöksi päälle ja kone ei starttaa. Kaksoisakkujärjestelmä on helppo kasata. Ja noita pienehköjä perusakkuja saa varsin halvalla. Toinen voi olla vaikka auton ikääntynyt patteri.

Oman Perkinsin hihnapyörässä on paikka jopa kammelle, mutta kun kone on paatin pohjalla, puolet pyörähdyksestä menisi pohjan läpi ;-)
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Martti J
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Loka 2004 16:19

Viesti Kirjoittaja Martti J » 14 Maalis 2005 16:05

Miksi se akku pitäisi talveksi voimailla johonkin muualle. Akku säilyy veneessä täyteen ladattuna talven mainiosti. Pieni purku ja lataus keskellä talvea tekee tietysti hyvää.
Martti J

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 14 Maalis 2005 16:20

Olen kuvitellut rosvojen vievän kaiken irtaimen.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 14 Maalis 2005 16:32

mulla on 3 60 ah akkua ja koneena 30hp sole. Mulla on noita sisävaloja paatissa useampi ja pennut ja itekki tykkään leskella veneessä ja sitten noi muut vehkeet vie osansa. 2 akkua rittää pitkäks ajaksi valolle ja kolmas jää starttiakuksi.

Mullakin akut on venessä talven ihan vaan siksi että kyllä ne siellä kestää jos ne on täysiä ja onpahan valoa kun käy paatilla tarkistamassa että kaikki on ok.

Vastaa Viestiin