Kauko-säädin akkukytkimeen

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27.09.2013 10:14

Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 05.10.2013 23:54

Moro

Ajattelin asentaa akkukytkimen lähelle akkuja (startti ja käyttöakku). Kytkimellä valinnat olis 1 akku tai 2 akku tai molempiin tai 0. Tarviiko lisäksi sellaista pääkatkaisinta asentaa erikseen joka katkaisee kaikki virrat?

Sitten tuli ajatus että voisko tuon akkuvalintakytkimen käyton saada kaukosäätimellä jotenkin ohjaamoon ruorin lähelle missä muutkin namikat ovat. Vai pitääkö aina lähteä ryömimään sinne hytin takaosaan kesken ajon lattialle vääntämään kytkintä. Ajossahan tuo akun latausvaihto tehdään, vai?

S

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja CC » 06.10.2013 8:40

Aika monen vaihtokytkimen kanssa nimenomaan ei saa vaihtaa akkua koneen käydessä. Laturi saattaa tykätä huonoa.
Jos se ei ole erityisesti mainittu sallituksi, välttäisin kokeilua.

Itse en ole koskaan pitänyt tuota vaihtokytkinsysteemiä hyvänä ratkaisuna. Minusta parasta olisi olla hupiakkua niin paljon kun tila tai lompakko sallii, ja sitten lisäksi yksi akku moottorille, jota ei käytetä kuin korkeintaan ajon aikana laitteille. Molempiin lataus yhtä aikaa ilman mitään vipujen kääntelyn muistamista.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja matti » 06.10.2013 10:22

Melkosen tyhjentävä toi CC:n vastaus, mutta lisään vielä, että jos muistikuva on oikea, niin ainakin toiset tollaisista vaihtokytkimistä toimii siten, että vaihtotilanteessa on molemmat akut kytkettynä, eli yhteys ei katkea, jos katkeaa, niin todennäköisesti laturi poksahtaa kuten edellä on sanottu.
Releellähän sen saa latauksen molempiin yhtäaikaa ilman mitään kääntelyitä; http://www.bluesea.com/products/7610" onclick="window.open(this.href);return false;
Minäkin jotenkin vieroksun tollaista päävaihtokytkintä, kait olen sen jotenkin itselleni perustellutkin?
(Omassa veneessä on kaksi toisistaan riippumatonta akkujärj. latureineen, molemmilla erillinen oma pääkytkin ja hätätilanteiden varalle järjestelmät yhteenkytkevä pääkytkin)

Niitä on myös kauko-ohjattavia pääkytkimiä, jotta sen voi laittaa lyhyillä johdoilla jonnekin "tavoittamattomiin"
http://www.bluesea.com/products/categor ... y_Switches" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27.09.2013 10:14

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 06.10.2013 15:46

Mitä tuo rele tekee noinniinku tarkalleen ja mitä tapahtuu jos ei relettä laita vaan suora kaapeli molmpiin akkuihin. Osaako laturit itsessään säädellä latausta ajossa jos vaikka toinen tulee täyteen ja toinen on vielä vajaa. Entä kun molemmat täyttyy, alkaako laturi keittää akkuja.

S

matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja matti » 06.10.2013 20:14

sammyseilori kirjoitti:Mitä tuo rele tekee noinniinku tarkalleen ja mitä tapahtuu jos ei relettä laita vaan suora kaapeli molmpiin akkuihin. Osaako laturit itsessään säädellä latausta ajossa jos vaikka toinen tulee täyteen ja toinen on vielä vajaa. Entä kun molemmat täyttyy, alkaako laturi keittää akkuja.

S
Jos tuo lontoo yhtään taipuu, niin linkin sivulla se lukee selvästi;
sinnepäin suomeksi; suojaa herkät "mökkipiirin" kulutuslaitteet käynnistettäessä jännitepiikeiltä
sietää 120A jatkuvan latausvirran, 5 min 210A
kytkee 13,6V, aukeaa 12,75V
Eli kun ko laite on kytketty akkujen välille, niin molemmat akut alkavat latautua automaattisesti käynnistyksen jälkeen kun jännite on noussut latauspiirissä yli 13,6V ja kun kone on pysäytetty ja on kulutusta joka laskee jännitteen alle 12,75V niin rele aukeaa erottaen akut toisistaan jolloin käynnistysakkua ei voi tyhjentää vahingossa.
Laturi osaa säädellä latausta (kunnossa ollessaan) automaattisesti oikein, kun akut ovat kytkeytyneet ko releen kautta rinnan, niin käsittääkseni molemmat täyttyvät samaa tahtia (edellyttäen tietysti, että molemmat akut ovat kunnossa)

Laittamalla suora kaapeli molempiin ovat akut rinnan kytketyt jolloin ei tarvita mitään vaihtokytkintä= SINULLA ON YKSI AKKU JONKA Ah KOKO ON KO AKKUJEN YHTEENLASKETTU Ah, jolloin akkujen on oltava mielellään samankokoiset ja samanikäiset
Tällaisessa tapauksessa on hyvä käyttää yhdyskaapelina samaa starttikaapelia, ettei tarvi uusia kytkentöjä savun hälvettyä
tällöin menetät sen kahden akun edun, että on täysi starttiakku vaikka olet jättänyt valot päälle tms ja käyttöakku on tyhjä

Nyt tuntuu, että ehkä olis hyvä ottaa joku osaava kaveriksi sähkötöihin? 8}

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 06.10.2013 21:10

Moi.

Keskustelu on menossa oikeille jäljille.
Pari asiaa vielä huomioitavaksi.

Laturin teho vs akun koko.
Jokaiselle laturille on max antoteho tietyllä pyörimisnopeudella ja sen mukaan tulisi mitoittaa akusto jota ladataan. Eli normaali autonakku tai mökkiakut ei lataudu kunnolla jos latausjännite on liian pieni. Jokaisella akulla on lataukselle oma kynnyksensä.
Esim Dynastartilla on turha koittaa tunkea sähköä 500 Ah akustoon. Jännite putoaa ja virta jää liian pieneksi jolloin akkuihin ei mene virtaa koska laturin antoteho on aivan liian pieni.
Mutta 60A tai 100A laturi jaksaa antaa tarpeeksi virtaa tuollaiseenkin pakettiin.

Latausrele
Edellä jo mainittiin tuon latausreleen käyttö akun purku tilanteessa. Radio pauhaa hupiakut tyhjiksi mutta saadaan silti kone käyntiin starttiakulla ja akut latautumaan.

Latauksessa releen ideana on se että laturi lataa ensin starttiakun täyteen siten että jännite nousee täyden akun tasolle. Sen jälkeen rele vetää toiset akut rinnalle ja laturin virta suuntautuu noihin hupiakkuihin. Koska Starttiakku ei enään ota virtaa vastaan kun jänniteero latauksen ja täyden akun varauksen välille ei ylitä "latauskynnystä".
Tällä tavoin starttiakku latautuu ensin nopeammin max virralla. Ja sitten muut akut perään latautuu isommalla virralla. Esim 100Ah akku puolityhjänä latautuu 50A virralla karkeasti tunnissa täyteen. Sitten hupiakkujen vuoro. 200Ah puolityhjät hupiakut menisi täyteen seuraavan 2h aikana. Jolloin jo 1h ajolla saadaan puolityhjä starttiakku ihan täyteen.
Latausreleen kanssa siis selviää paremmin myös pienemmällä laturilla.


Suora kaapeli
Suora kaapeli akkujen välillä tekee tosiaan yhden ison Akun. Jolloin laturilta vaaditaan enemmän. Ylläolevaan verraten Starttiakku 100Ah + hupiakut 200Ah yhteensä 300Ah ja kaikki puolityhjiä ladataan 50A virralla niin kestäisi 3h saada ne täyteen. Eli lyhyillä ajomatkoilla akut ei edes täyttyisi. Tunnin ajon jälkeen starttiakku on yhä siis lähes puolityhjä.


Ylläoleva on karkea yksinkertaistus periaatteesta mutta ehkä selvittää latausreleen hyötyä lisää.
Lataus ei tapahdu koskaan ihan lineaarisesti ja noin selkeällä hyötysuhteella.
Samoin ajonaikainen sähkönkulutus vaikuttaa tuohon.
Koneen/laturin kierrosluku vaikuttaa laturin tehoon.
jne...

Aleksi

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27.09.2013 10:14

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 07.10.2013 11:41

Suora kaapeli oli ehkä kehno sanavalinta. En ole kytkemässä rinnan enkä vielä sarjaankaan. Tarkoitin että jos ei laiteta mitään relettä tai diodeja, mitä joissain kaavioissa esitetään.

S

MikkoA
Viestit: 81
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 07.10.2013 15:57

Veneily ilman relettä tai diodia onnistuu mainiosti. Meillä ei ole laturi poksahtanut eikä akut kiehuneet kymmeneen kesään ankarasta asennon vaihtamisesta huolimatta. Myönnettävä kuitenkin on, että rele olisi kiva, kun ei muutenkaan muista mitään. Suurin riski on, että kääntää kytkimen vahingossa 0-asennon kautta akkua vaihtaessa. Sen sijaan BEP Marinen peruskaksoisakkukytkin (malli 701S) meni tuhannen pirstaleiksi kuuden kesän jälkeen heikon muovirakenteen takia. Sitä en siis suosittele.

Mikko

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27.09.2013 10:14

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 07.10.2013 21:01

Kiitos selventävistä vastauksista, sekoitan välillä asioita koska ymmärrän vielä niin vähän..

Toiset sanoo että ei saa kääntää kytkintä koneen käydessä ja toiset sanoo että onnistuu 8-| 8} Itsekin ihmettelen miksi ei onnistuisi, lataushan tapahtuu ajossa tai koneen käydessä. Erikoisia kytkimiä jos pitää meren selällä sammuttaa kone ja sitten vasta voi vaihtaa piiriä.

Millaisia sitten ovat oikeasti.. vai onko sitten kahdenlaisia kytkimiä niinkuin joku taisi jotain mainita. Pitää varmaan olla välissä se 1+2 eli 1, 1+2, 2, 0 ???

No.. pitää selvittää jostain. Kyllä tämä tästä, pikkuhiljaa hahmotan asian ehkä oikein ja ehkäpä kohta osaan jopa kysyä oikein. ;-)

S
Viimeksi muokannut sammyseilori, 07.10.2013 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja Simon » 07.10.2013 21:45

Oikeastaan ensimmäisellä sivulla vastasit jo itsellesi: kyllä .. 1-2- "yhdessä" ja Nolla. On toimiva järjestelmä ja vieläpä yllättävän helppo. Vaihdettaessa vain pitää akut kääntää "yhdessä" kytkennän kautta.
Mitä tulee tuohon Kaukosäätimeen, niin se on mahdollista, kuten olet jo lukenutkin. Olettaisin tuon asian kyllä ratkeavan enempi ko. alan sähkömiesten avustuksella. Toki täälläkin niitä on, mutta aluksessasi käyvä sähkäri osaisi heti hahmottaa tarpeesi.

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja luototo » 14.10.2013 8:38

En ole ikinä tutkinut näitä 1,1+2,2,0- kytkimiä sen tarkemmin, mutta olen aina olettanut, että ainoa asento jossa akut ovat kokonaan kytketty irti latauspiiristä on tuo 0. Veneillessä ei oleensä sovi olettaa mitään vaan tietää, mutta tätä asiaa ei ole tullut opittua kantapään kautta :) Olen veneillyt vuosia erilaisilla veneillä joissa on nimenomaan tuo 1,1+2,2,0- kytkin eikä mitään ongelmia ole ikinä ollut. Muistaa vaan vaihtaessa varoa ettei pimeässä tai apumies punssissa mene vääntämään kytkintä väärään suuntaan eli EI 1,0,2 vaan 1,1+2,2. Lisäksi olen aina merkinnyt kytkimeen mitä akkua mikin asento tarkoittaa ja samoin merkinnyt akkuun mitä akkua mikin kytkimen asento tarkoittaa. Näin ne on helppo muistaa eivätkä mene sekaisin.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 14.10.2013 19:34

Ainakin joissain mallissa on eri asentojen kohdilla vaan kuparinastat.
Ja asennosta toiseen käännettäessä tulee aina katkos.

Voithan laittaa kaksi normaalia on/off virtakytkintä joiden kautta akut tulee rinnan.
Kummatkin päällä, tai toinen päällä, tai kummatkin pois.

Lienee helpoin tapa.
Aleksi

sole
Viestit: 29
Liittynyt: 16.10.2008 21:59

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja sole » 16.10.2013 11:48

MikkoA kirjoitti:Veneily ilman relettä tai diodia onnistuu mainiosti. Meillä ei ole laturi poksahtanut eikä akut kiehuneet kymmeneen kesään ankarasta asennon vaihtamisesta huolimatta. Myönnettävä kuitenkin on, että rele olisi kiva, kun ei muutenkaan muista mitään. Suurin riski on, että kääntää kytkimen vahingossa 0-asennon kautta akkua vaihtaessa. Sen sijaan BEP Marinen peruskaksoisakkukytkin (malli 701S) meni tuhannen pirstaleiksi kuuden kesän jälkeen heikon muovirakenteen takia. Sitä en siis suosittele.

Mikko

Mulla on Vetuksen (Mitsubishi) 20hv diesel ja kaksi kertaa olen vahingossa vuosien varrella kääntönyt akun toiselle nollan kautta koneen käydessä. Tiedän ettei näin pitäisi tehdä, mutta vahingot on vahiinkoja. Mitään ei ole kuitenkaan hajonnut, joten ei se pyörivän laturin irroitus virtapiiristä aina fataalia ole.

Avatar
KS1030
Viestit: 691
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 16.10.2013 23:38

Kirjotin joskus juttua tänne tuosta releestä. oikea termi on erotusrele ja maksaa kympin verran. kaikki tiedetään mitä tapahtuu akuille pidemmän päälle mikäli ne on kytketty rinnakkain pysyvästi.. tiedetään myös kuinka tympeää niitä on kytkimellä kytkeä päälle puhumattakaan siitä että unohtuisi erotus.

Erotusrele (vaikka bosch) sopii tähän käyttöön hyvin. akut kytketään siten että starttiakku menee startille ja hupiakku menee muille laitteille. manuaalinen kytkin voi olla välissä siltä varalta että hinkkaa starttiakun joskus tyhjäksi ja tarvii apuvirtaa hupiakusta.
pointti on akkujen lataus johon tarvitaan erotusrele. laturilta latausjohto tulee kiinteästi starttiakkuun ja releen kautta hupiakulle. heräte latausvalolta.
tapahtuu seuraavaa: veneen käynnistettyä laturi alkaa lataamaan ja jännitteen noustua 13,5-15VDC latausvalosammuu ja potentiaali valon johdossa muuttuu niin että rele vetää ja kytkee latauspiiriin hupiakun.

summa summarum. akut ovat aina veneen ollessa sammuksissa galvaanisesti eroitetut toisistaan eikä purkaudu toisinsa. käynissä ollessa akut ovat rinan kytketty lautaksen osalta ja kummatkin täyttyvät.

seuraava parempi ratkaisu on laittaa kaksi laturia.. kummallekkin akulle oma.


EDIT: venealeksin mainitsema kytkentä releelle kuulostaa fiksulta. kysehän on siitä että missä vaiheessa halutaan että rele vetää. miten ohjaus on toteutettu venealeksin systeemissä? eli kuinka rele on kytketty? mistä se tietää että ykkösakku on täynnä että osaa vaihtaa toiselle?
Viimeksi muokannut KS1030, 17.10.2013 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________
KS1030-76 , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27.09.2013 10:14

Re: Kauko-säädin akkukytkimeen

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 17.10.2013 11:19

KS1030 kirjoitti:oikea termi on erotusrele ja maksaa kympin verran
Hyviä kommentteja teiltä kokeneilta, tässähän viisaantuu kokoajan..

Voitko vinkata mistä tuollaisia kympin edullisia releitä löytyy veneeseen. Kattellut niitä releitä ja maksavat yleensä kahdeksaakymppiä ym.

S

Biltemassa on tuollainen, liekö tuo huonompikaan.
Edit: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... ele-25230/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin