12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnistua

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja Pellis » 02 Loka 2013 22:49

Tinattu kaapeli "tinned wire" on meriolosuhteisiin ja muihin kosteisiin paikkoihin soveltuvaa hapettumatonta laatua. Biltemalla ainakin on 2,5 mm2 ja omituista 4,5 mm2 parikaapelia. Maritimilla löytyy skyllermark merkkistä meriolosuhteisiin soveltuvaa tinattua kaapelia ja liittimiä. Suomen vesillä pärjää kuitenkin tavallisella hienosäikeisellä ajoneuvokarvallakin, kunhan tekee liitokset huolella siten etteivät altistu pahasti kosteudelle. Oikealla merellä ei tällainen kuparikarva kauaa sähköä johdakaan, kunnes mustuu, vihertyy ja hapettuu.

http://www.ebay.com/bhp/tinned-marine-wire" onclick="window.open(this.href);return false;
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 28 Loka 2013 19:58

matti kirjoitti:
sammyseilori kirjoitti:Muistelen lukeneeni että liian ohut kaapeli lämpenee liikaa, ja tarpeeksi sähköä ei mahdu kulkemaan laitteeseen. Mutta onko kaapelin liialla paksuudella merkitystä, tai haittaa.. jos samalla 35 tai 50mm2 kaapelilla vetää akut, startit, sillä plussan ja miinuksen sähkökeskukselle.

S
Ei todellakaan haittaa, tein juuri noin, samalla 35mm2 johdolla startti ja pääkeskuksen syötöt pääkytkimien kautta
http://dl.dropboxusercontent.com/u/32496642/006.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; , molemmat + sekä miinus mustalla (jää jätepätkiä vähemmän), + johtimiin punaiset kutistesukat molempiin päihin selvyyden vuoksi 8]
Ohuista pitkistä piuhoista tulee monesti ongelmaksi jännitteen tippuminen ja tietysti jos kuormaa on paljon niin lämpeneminen ja jopa poikki sulaminen. mitä enemmän ja ohuempia säikeitä on sen laadukkaampaa (ja kalliimpaa) kaapeli on. tinapinnoitetu kaapeli on ihan peruskauraa teollisuudessa eikä hinta ole juurikaan korkeampi.. päin vastoin voi olla tietyissä paikoissa halvempaakin kun volyymit kohdistuu niihin. itse vedin "överiksi" mutta toisaalta mitään haittaa ei ole, eli veneessä moottori keskellä ja akut keulassa.. 5,5m kaapelit startilta akuille. sähköpääkeskukseen pari metriä ehkä pitemmästi. kaapeleina AWG4/0 8-| ja tietysti tina pinnoitteisena ja hienosäikeisenä. hienosäikeinen taipuu paremmin. pikkupiuhat keskuksella jousiliittimistä (terminaalit) muistaakseni AWG14 /600V. aivan pikkuruiset kuten mittarien valot ja varoitussummerit AWG24 600V. 600V kaapelia koska se on volyymi tyyppi (UL1015) ja kuori yli kaksinkertainen tavalliseen nähden ja kestää tarvittaessa hankaustakin.

liittimien tinaus (kolvi tina) ei ole pelkästään turhaa, vaan myös typerää. mikäli crimppaus ei onnistuja johdin jää löysäksi on liitin väärän kokoinen tai pihdin väärät ja joutaa sulattoon.


Linkki AWG->mm2
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja Ande » 28 Loka 2013 20:56

Niinno tää mnenee vähän just siihen hifistelyn puolelle IMHO. Vähän sama kuin ostais keittiiöön kaasuhellan kun sillä nyt vaan saa paremmat piffit :)
Normisti ainakin itellä menee hinta ja laatusuhde just silleen sopivast että paskaa ei osteta muttei ihan uberiikaan..
Jokanenhan päättää lompakollaan ja täällä on varmaan tullu juuri nuo kaikki skenaariot esiin. Just in my 2 cents ;-)
E mare libertas

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Loka 2013 19:09

Apico liittimet olen nähnyt ja Koitossa joka vuosi aikoinaan pilssipumppujen kanssa pelatessa jopa kuorinut johtoja ja sitten niitä pieniä sinisiä tai punaisia, joihin menee johto molemmista päistä, puristellutkin ko. pihdeillä. Siinä suurin piirtein kokemukseni venesähköistä. Tietysti automaattisulakkeiden rumplutus ylös-alas-ylös... (ja CRC:tä väliin), joka kevät, jotta sai kytkimet pelaamaan tarkoitetulla tavalla.
Nyt kun ajattelin näitä perusjohtoja ostaa ennakkon ennen infernaalisia sähkötöitä, niin minkähän koko luokan johtoja tarvitsen seuraaviin. Käynnistysakulta päävirtakatkaisimelle ja edelleen starttimoottorille, laturilta käynnistyakulle, sekin varmaan menee päävirtakatkaisimen kautta kuten lähes kaikki muut, paitsi pilssipumput. Laturilta ilmeisesti releen kautta hupiakuille, jotka ovat rinnan kytketyt. Päävirtakatkaisimelta automaattisulakkeille, joista ajovaloille; sivuvaloille, mastovaloille ja perävalolle. Ankkurivalolle omansa, tuulilasinpyyhkijöille omansa (2 kpl), äänimerkille ja mahdolliselle hakuvalolle ainakin varaus. Hyttien sisävaloille, veden ja kahvinkeittimelle, 1200 W:n ja 300 W: inverttereille, jonne myös maasähköpiuha tai pitäisikö sanoa johto. Meinasi unohtua, jo aikoja sitten ostamani Webasto 2000, mitähän kautta siihen sähkö otetaan ja minkälaisella johdolla. Maasähköä käytän myös akkujen lataamiseen, niin minkälaista johtoa siinä tarvitaan ja minkälaista laturia. Voi hyvinkin olla, että minunkin akut menevät keulaan, jolloin pisin johdotusväli olisi noin 8 m, moottorille sieltä n. 3 m, salonkiin 4,5 - 7 m ja meinasi unohtua tuo peräpotkuri varaus, siis vain varaus tässä vaiheessa, mutta johtoa voi mennä kaikkine mutkineen päivineen kymmenenkin metriä, ellei sitten tee niin, että laitetaan akku peräpotkurille perään ja lataus moottorilta n. 6 m johdon perään.
Löytyisiköhän näihin kymysyksiin vastausta arvon raatilaisilta.
Minulla menee peukalo suuhun ja kuitenkin lopputulos voi olla sellainen, ettei se sähköt teke-
välle kelpaa mikään alkuunkaan. 8o 8} 8-| Perskuta rallaa, meinasi unohtua, minkälaisia liittimiä näihin johtoihin tarvitaan, sinisiäkö ja punaisiako ???, mikä mihinkin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja Ande » 30 Loka 2013 20:18

Tuota en tiedä oletko lukenut mutta suosittelen http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi/sahko.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ja siitä aukaiset sen pdf:än ja luet ajatuksella!
Sen jälkeen kun olet sitä makustellut niin tiiät paljon jo enempi :)
E mare libertas

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Loka 2013 22:06

Olen itsekin Suomenlahden Puuveneilijöiden jäsen ja käyn normaalioloissa n. kerran viikossa yhdistyksen sivuilla, mutta tuota "Sähkö" osiota en ole ennen huomannut. Olin viime syksynä menossa, muistaakseni se oli Porvoossa, Puuveneilijöiden veneen sähköistyskurssille,
mutta en nyt muista, miksi jouduin sen perumaan - olisiko ollut sappikivet.
Hyvä on, että tuollainen selostus on olemassa veneen sähköistyksestä, mutta en noidenkaan ohjeiden avulla lähtisi sitä itse tekemään, nyt pitänee selvittää laitteet ja niiden amp:t, jotta voin hankkia tarvittavat johdot, kun joka tapauksessa niiden piilottaminen olisi nyt kohta puoleen helpompaa ennen kuin kaikki paikat on viimeistelty. Sitten perskuta rallaa fitittää ne näkyvät johdot, kun ne aikaisemmin laittamalla olisi saanut piiloon. Kiitokset muistutuksesta siitä, että Suomenlahden Puuveneilijöiden sivuilta voi löytyä yllätyksiä.
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14 Kesä 2014 00:52

minä tein veneeseen nuo sähköt niin kytkentäkaapeleina käytin kolmea eri johtoa, punanen ja musta AWG14 ja olisko ollu keltanen vai musta AWG22 ja kaikki tinapinnoitteisia. tuo AWG14 on yläkanttiin paksuus mutta se ei haittaa koska pikemminkin paree niin ei tule jännitehäviöitä ja raaskii tarvittaessa laittaa virtaakin hiukan enemmän. usein virhe on että käytetään liian ohutta neliömäärää. niin ja omat kaapelit oli kaikki 600V UL1015 piuhaa niin kuoren paksuus on suurinpiirtein tuplat tavalliseen nähden. tällä saadaan vielä hiukan mekaanista kestoa kaapeleihin. tuolla ohuella AWG22 piuhalla kytkin esim mittaristojen valot, summerit ja vastaavat.

jos kelan ostaa ihan tuota punasta ja mustaa, maksaa se jonkun verran muttei tarvi ikänä enää pihaa ostaa. jos firman nimissä osteloo niin täälläpäinkin on pari firmaa mistä noita parempia tinattuja voi kysellä. tinapinnoitetun etu siis se ettei hapetu (oksidoidu) lainkaan.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 14 Kesä 2014 03:30

Joo niin väitetään, Mutta tasa-virta systeemeis ongelma ei ole kaapelin neliökoko vaan se onko se kaapeli tarpeeksi hienojakosta kupari säijettä mitä ilmotetaan kooksi, Yksi säikeinen mmj 2,5 neliömetriä on paksuudeltaan noin 2,5mm mutta saman neliöluokan hienosäikeinen johto on halkaisialtaan lähellä 3mm-3,8mm. :-) no homma perustuu sähkön kulkuun johtimessa jossa sähkö kulkee aina vain positiivisesti ulko-kuorta pitkin... hopea johtaa paremmin kulta vielä paremmin siksi pinnotus riittää ku kulkee vaan ulkokehällä. Mutta kaikki liitokset hapettuu,kovettuu,syöpyy,sulaa..

Hopea sulaa alle 1000c' kupari kestää paljo enempi, veneilyssä makuasia millä tekee liitokset jos ne tehään oikein,kunnon työkaluilla, suojataan esim veden kestävällä vaseliinilla,ja käytetään tasavirralle tarkoitettua johtoa!!!

:-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 14 Kesä 2014 03:37

Mitä apicoihin tulee liitos on varma ja kestävä jos uhraa rahaa oikeisiin puristus-pihteihin halvat hyvät maksaa 40e puristus osa on yhtä leveä kun liittimen muovi-osa, sitten se pitää puristaa oikein päin se liitin ;-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 14 Kesä 2014 03:57

Eli täsmennän nyt vähä vielä, jos liitetään ruuviliitoksella esim sokeripala,riviliitin. Niin on tärkeää että johtimen koko vastaa liittimen reikää koska ruuvi painaa säikeet kasaan, jos johdin on pieni ruuvi lyttää sen ja vahingoittaa suurta osaa säikeitä tällöin liitos lämpee käytös ja laajenee kun jäähtyy pienenee ja jää löysäksi, ajan kanssa kipinöi kuumenee omiaan sekä aiheuttaa tulipaloja tästä syystä ruuviliitokset pitäisi kiristää kerta vuoteen...

Wago liittimet hienosäikeiselle on jousi-puristus liittimiä jotka toimii luotettavasti pitkään vaikka nykis vahingossa johtoja, Riviliitin liitos ei kestä asentomuutosta koska kupari kovettuu johtimena lämmönvaihteluista!
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14 Kesä 2014 12:48

Näin just.

sokerinpaloissa kupari tyssääntyy ja löystyy värinöistä jne. mikäli momenttivääntimellä kiristää niin huomaa kuinka nopeasti muuttuu kun kupari pehmeää. jousiliitintyyppinen on ainoa oikeasti toimiva liitos. esim cage clamp tyyppinen jousi muodostaa kaasutiiviin kontaktin jolloin kestää virtaa liitos enemmän kuin itse kaapeli matkalla.
ne kodin valokatkaisijoiden ja pistorasioiden jousiliittimet on hiukan eri tyyppiset eikä ne oikein ole oikea tyyppi veneeseen.. tosin parempi ehkä kuin ruuviliitos.

siksi vr ja wärtsiläkin mm vaihtoi ruuviliittimet jousiliittimiin että sai jättää huollon yhteydessä kiristysruljanssin pois.

parhaat 'abiko' pihdit on juuri sellaisia kuin kuvailit, eli kuvio on epäsymmetrinen ja liitin täytyy laittaa pihtiin juuri oikein päin. ne on yleensä jo aika kalliita pihtiä (JST mm yli 220€). 'Tarvike' pihditkin on aivan ok joissa kuvio symmetrinen, pääasia tosiaan että puristaa koko puristukseen tarkoitetulta alueelta (leveä) ja lukitus ettei vapaudu ennen kuin tiukkuus on oikea.

Virta kulkee niin AC kuin DC puolella mielellään pintoja pitkin. hienosäikeisessä on pintoja hurjasti enemmän kuin karkeasäikeisessä tai solidissa. hienosäikeinen on miellyttävämpi asntaakkin koska taipuu paksutkin kaapelit aivan hyvin. sitten on myös punosta joka on äärettömän hienosäikeistä ilman omaa kuorta, se on tarkoitettu yleensäkoneiden sisään jossa ahtauden vuoksi ei muuten onnistuta tai jos joku komponentti liikkuu niin tämä myötäilee hyvin. päälle vaikka silikonilasikuitusukka.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23 Touko 2014 16:32

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 14 Kesä 2014 13:08

Jos yksinkertasesti ajattelee sähkö on niin kuin vesi, Se menee aina sinne minne pääsee helpoiten. 8|
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27 Touko 2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja Jyde » 14 Kesä 2014 22:47

Sen verran nyt täytyy puuttua asiaan että tuo säikeiden määrällä hifistely on täyttä kakkapuhetta, joka ilmeisesti autohifiporukoista on liikkeelle joskus lähtenyt. Tasavirralla ei ahtautumista esiinny, eli koko kaapelin neliömäärä tulee käytetyksi oli se sitten jäykkää tai hienosäikeistä. Eikä tällä "skin-efektillä" ole merkitystä muutenkaan kuin suurilla taajuuksilla ja paksuilla johtimilla. Itseasiassa jäykän ML- ja muutamalankaisen MK-tyyppisen johtimen tasavirtaresistanssi on pienempi kuin vastaavan hienolankaisen MKEM-johtimen (esim. ML/MK 1.5mm2 12.1ohm/km, MKEM 1.5mm2 13.3ohm/km). Tosin ajoneuvokäyttöön ainoa oikea johdin on juurikin tuo hienolankainen tärinän keston takia, vaikka sen johtavuus ei jäykkien johtimien tasolle aivan ylläkään.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnist

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Kesä 2014 23:31

Jyde kirjoitti:Sen verran nyt täytyy puuttua asiaan että tuo säikeiden määrällä hifistely on täyttä kakkapuhetta, joka ilmeisesti autohifiporukoista on liikkeelle joskus lähtenyt. Tasavirralla ei ahtautumista esiinny, eli koko kaapelin neliömäärä tulee käytetyksi oli se sitten jäykkää tai hienosäikeistä. Eikä tällä "skin-efektillä" ole merkitystä muutenkaan kuin suurilla taajuuksilla ja paksuilla johtimilla. Itseasiassa jäykän ML- ja muutamalankaisen MK-tyyppisen johtimen tasavirtaresistanssi on pienempi kuin vastaavan hienolankaisen MKEM-johtimen (esim. ML/MK 1.5mm2 12.1ohm/km, MKEM 1.5mm2 13.3ohm/km). Tosin ajoneuvokäyttöön ainoa oikea johdin on juurikin tuo hienolankainen tärinän keston takia, vaikka sen johtavuus ei jäykkien johtimien tasolle aivan ylläkään.
Jep, rf hommat erikseen. Ja 2,5mm halkaisijan neliöt ei ole 2,5...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

dunderson
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Marras 2017 07:57

Re: 12V johtojen kytkentä apico-liittimillä ei meinaa onnistua

Viesti Kirjoittaja dunderson » 02 Heinä 2018 14:08

Vanhaan hyvään ketjuun uusi kysymys. Mistä mahtaa kuluttaja saada ostaa messinkisiä, puristettavia johtoliittimiä, kuten rengasliittimiä. Kävin venetarvikemarketissa ja Fixuksella, eikä Motonet / Biltema -linjan liikkeissäkään taida olla.

Vastaa Viestiin