Autohelm st7000

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Autohelm st7000

Viesti Kirjoittaja vilreu » 20.06.2013 14:08

Mulla on veneessä tuollainen aikoinaan huippumallin autopilotti veneessä. se toimii muuten hyvin, mutta näytön kontrasti sekoilee. Lämmittämällä näytön saa toimimaan oikein, muuten joutuu kurkkimaan terkemmin lukemia. LCD-näytön kontaktipinnat on jotain hiilentapaista ja olen niitä yrittänyt puhdistaa, kun tuntuu, että kyseessä olisi jännitepula. Olisiko jollain tietoa tuollaisten pintojen oikeanlaisesta puhdistamisesta, kun ei oikein uskalla lähteä hiomaankaan :)

Kysyin muuten uutta ohjauspaneelia raymarinelta ja hinnat oli alkaen 400, joka oli langaton kaukosäädin. Kiinteät on vielä hintavampia. Katsoin myös käytettyjä autohelmin laitteita ja oli aika yllätys huomata, että hinnat oli noin 500 euroa, dollaria tai puntaa! En olisi ikinä uskonut, että 20 vuotta vanha elektroniikka voi olla noin kallista.
Kuva

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Autohelm st7000

Viesti Kirjoittaja CC » 20.06.2013 14:12

Minä lähtisin etsimään vikaa jostakin kortin juotoksista, enkä ollenkaan itse näytön liitoksesta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Autohelm st7000

Viesti Kirjoittaja vilreu » 20.06.2013 14:24

CC kirjoitti:Minä lähtisin etsimään vikaa jostakin kortin juotoksista, enkä ollenkaan itse näytön liitoksesta.
Kaikki juotokset käyty läpi pariin kertaan. Selvitin myös näytönohjainpiiristä kontrasti nastat ja mittasin jännitteet, jotka oli ok.
Kuva

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Autohelm st7000

Viesti Kirjoittaja CC » 21.06.2013 1:51

Se on tuo lcd virrankäytön suhteen lähes staattinen, niin saa olla melko totaalinen katkos, että se kärsii jännitepulasta. Ihan sillä arvelin.
Onko siinä näytön ja printin välissä sellanen raidallinen kumijuttu, seeprakumi? Mulla on tuosta se 4000 versio, mutta ei muista rakennetta, vaikka kerran olen avannutkin sen...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Autohelm st7000

Viesti Kirjoittaja vilreu » 25.06.2013 9:17

CC kirjoitti:Se on tuo lcd virrankäytön suhteen lähes staattinen, niin saa olla melko totaalinen katkos, että se kärsii jännitepulasta. Ihan sillä arvelin.
Onko siinä näytön ja printin välissä sellanen raidallinen kumijuttu, seeprakumi? Mulla on tuosta se 4000 versio, mutta ei muista rakennetta, vaikka kerran olen avannutkin sen...

Voi se olla kumiakin, mutta niin kovettunut että luulin hiileksi. Siinä lcd:n puolella on ylhäällä ja alhaalla 2 raitaiset ja piirikortin puolella mustat tai mustuneet nastat.
Kuva

Vastaa Viestiin