Akkujen yhteensopivuus

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja raimå » 27.01.2013 1:17

Rinnakkaiset akut hupipuolella on todella yleisiä porukalla. Kuinka moni on ostaessa testannut että ovat ns. pareja keskenään?

Itse ostin hätäpikaa vanhan 150A tilalle bilikasta 130A hupiakun ja taitaa olla niin että pitäis toinen vastaava hommata rinnalle kun tulee kunnon lämppärit asennettavaks ja muutakin sähkönkulutusta saattaapi olla. Mietityttää kuinka paljon tuosta on haittaa että ostan summamutikassa samanlaisen akun rinnalle, mutta luonnollisesti en niitä pysty testaamaan ennen ostopäätöstä?

Toinen homma, itsellä starttiakkuna 75A jokin tanakammin virtaa antava malli. Monella starttiakkuna on kuitenkin yli 100 amppeerinen. Onko tuolla kapasiteetilla seksuaalista merkitystä? Hyvinhän tuo höräytti käyntiin vanhan traaderinkin niin miksei uudempaa volvoakin.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Keimo » 27.01.2013 13:50

Moro
raimå kirjoitti:Rinnakkaiset akut hupipuolella on todella yleisiä porukalla. Kuinka moni on ostaessa testannut että ovat ns. pareja keskenään?
Valistakaa keltanokkaa: Miten tämä testaus tapahtuu? Siis mitä akuista mitataan, jotta saadaan selville, ovatko ne pareja?

Siis sen ymmärrän kyllä, että akkuja yhteen kytkettäessä niiden pitää (pitäisi) olla keskenään samanlaiset (kapasiteetti, kunto ja rinnankytkettäessä luonnollisesti myös jännite). Mutta mitä tuo keskenään pari tuo tähän lisää?
raimå kirjoitti: Toinen homma, itsellä starttiakkuna 75A jokin tanakammin virtaa antava malli. Monella starttiakkuna on kuitenkin yli 100 amppeerinen. Onko tuolla kapasiteetilla seksuaalista merkitystä? Hyvinhän tuo höräytti käyntiin vanhan traaderinkin niin miksei uudempaa volvoakin.
Samaa olen itsekin ihmetellyt, että miksi ihmeessä starttiakku pitää olla niin suuri, siis kapasiteetiltaan. Tässä kohtaa siis ymmärrän starttiakulla sellaista ratkaisua, että kyseinen akku ei sitten muuta tee kuin starttaa koneen. Starttiakun kapasiteettiä tärkeämpi ominaisuus on sen virrananto (CCA arvo), joka pitää olla käynnistettävään koneeseen nähden riittävä. Tokihan usein tuo virrananto kulkee käsikädessä kapasiteetin kanssa ja iso diisseli vaati ison virran. Tietysti sitten jos on tapana harrastaa koneen ilmausta usein ja hartaasti, niin tarvitaan sitä kapasiteettiakin, varsinkin kaukana rannasta ja mahdollisesta maasähköstä.

Mutta jonkun pienen bensakoneen kanssa kapasiteetiltaan iso akku menee mielestäni hukkaan.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja stresspill » 27.01.2013 22:08

200hp TD ja 75A akku täällä, hyvin on pärjätty. Hupiakkuina 2x180A, kone lähtee laakista käyntiin, joten en näe järkeväksi pitää tuossa yhtään isompaakaan.

Akkujen parituksen tarkistuksella varmaan tarkoitetaan sitä, että niillä on sama kapasiteetti, virrananto ja ottokyky. Tuon tarkistuksen voinee tehdä jollakin älyä sisältävällä mittarilla. Ilman tälläistä mittaria kannattaisi parittaa vain samaan aikaan samasta erästä ostettuja uusia akkuja.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja raimå » 27.01.2013 22:53

Juu ei mullakaan ole tarkempaa tajua miten se tehdään. Tosin ainakin Aditassa sellainen mittari löytyy. Ei vaan jeesaa rahikaista kun on jo uusi bilikan akku ostettu ja toista kaipais. Taidan käydä vaan hakemassa niin sillähän se tulee sitten testattua:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja raimå » 27.01.2013 23:12

Niin ja tosiaan eikös valtaosa venediisseleistä oo mekaanisella pumpulla että voipi ilmata sillä suurimmat ja sitten täräyttää kertasahauksella käyntiin?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Keimo » 28.01.2013 9:56

Niin jostain vaan joskus kuullu tapauksesta, että oli meinannu akkukin tyhjetä kun oli yritetty ilmata ja startata ja taas ilmata jne... Niin tulipahan mieleen, että siinä olis yksi syy olla iso starttiakku jos sellaasta ruukaa harrastaa :)

Itsekin tietysti harjoittelin koneen ilmaamista suht vieraalla koneella puhelimessa saaduilla ohjeilla keskellä väylää, mutta se kyllä onnistui ilman sen ihmeempiä ongelmia. Veneen toinen tankki oli melko tyhjä ja ajattelin ajaa sitä vielä vähän tyhjemmäksi ennen tankkausta.. no ei kovin suurta aaltoa tarvittu, että vene keinahti sen verran että höräisi ilmaa linjaan. Sitten vaihdettiin se täydempi tankki käyttöön ;-)

Tässä kun oikein tuumailin, niin sellainen pärähti mieleen, että sisäistä vastusta niistä akuista varmaan mitataan. Toki samaan asiaan se virranantokyky taitaa viitata. Jos sisäinen vastus on rinnankytketyillä akuilla eri, ne latautuu ja purkautuu eri tahtiin.

Itse kyllä uskaltaisin laittaa kaksi samanlaista akkua rinnan ilman sen tieteellisempää mittaamista. Ja samalla tarkoitan tässä samaa valmistajaa, samaa mallia ja samanikäistä. Miten paljon valmistustoleranssi vakuttaa tälläisessä kytkennässä käyttöikään, en tiedä enkä aio sillä päätäni vaivata. Jos sellainen mittari sattumalta olisi käsillä niin silloin ilman muuta mittaisin ja toteaisin parillisuuden tai parittomuuden. Mutta mitään joulujuhlaliikkeitä en sellaisen mittarin takia alkaisi harjoittelemaan.

Kun ei se kuitenkaan ole mikään sellainen ilmiö, että pieni ero johtaisi totaaliseen katastrofiin. Jos toinen on heikompi, niin yhteensä ne kestää yhtä kauan kuin se heikompi, näin niinku maalaisjärjellä.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja raimå » 30.01.2013 1:15

^^^ hehehe mahtava kommentti. Sait mut ainakin vakuuttuneeks että toinen vastaava rinnalle vaan ja kovaa ajoa!

Oon itse funtsannu sähköt niin että mikäli jostain ihmeen syystä starttiakku korventuisi tai tyhjentyisi esim. ilmatessa, saan liitettyä suht pienellä vaivalla hupiakut starttihommiin. Ei niitä kyllä väylällä aleta vaihtamaan enkä katsonut tarpeelliseksi mitään katkaisijaa siihen hommaan. Rele laukoo latauksen päälle kaikkiin kun voltit ylittää 13,8V so simppel:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Donna 28
Viestit: 2726
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.01.2013 21:19

Raimå, en täysin ymmärtänyt tuota logiikkaa, miksi niin paljon akkukapasiteettia lämmityslaitteiden takia ??? Toimiiko ne ehkä sähköllä 8-| Vakavasti puhuen, miten paljon kunnon lämmittimet vievät tunnissa tai vuorokaudessa, meneekö se puhallukseen vai nesteen kierrättämiseen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Akkujen yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Ande » 30.01.2013 23:48

No ei ehkä sähköllä mutta joskus oli wallaskin pirun kranttu lähtemään käyntiin jollei ollu akku täys.
Ja kappas kyselit tuossa muutakin. Niin siis esim webaston sivuilta löytyy tämmönen kulutus 12-40 W (booster-teholla 50 W)
Eli tuo vaikka 40w / 12 = 3.3 A Eli sen verran se haukkaa tunnissa. Tosta sitten kertomaan miten isoa akkua tarvitaan, että voi olla 2 yötä
saaressa ilman maasähköä.
E mare libertas

Vastaa Viestiin