Energian käyttö veneessä

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja raimå » 29.11.2012 10:11

Seurassamme on herännyt tiivas energian käyttöön liittyvä keskustelu. Ajattelinkin kysäistä miten kukin täällä käyttää laiturissa ollessa sähköverkkoa ja kuinka omavaraiseksi on veneen kulutuksen rakentanut?

Itse olen tottunut nykyisellään pitämään C-Tekiä varten sekä myös kesäkuussa jääkaappia varten verkkovirran veneessä kiinni. Mikäli veneellä useampi päivä viikossa käyntiä (ei välttämättä ajoa) pidän kylmäkoneen päällä ja kaljat kylmänä. Jos taas kaappi tyhjänä ja ei käyntiä veneellä, pidän sen sammuksissa.

En koe olevani ekoterroristi, mutta seuran viherpoliisin ja muutamien muiden mukaan kyllä. Silti nämä ihmiset käyttävät aurinkopaneeleillaan jääkaappia ja muuta veneen sähkölaitteistoa ja turvautuvat jokatapauksessa sähköverkkoon pilvisellä säällä ja täydennystarpeeseen.

Kertokaapa mielipiteitä, omasta kulutuksestanne ja pidättekö veneen laturissa kiinni laiturissa ollessanne?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Northling
Viestit: 2643
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.11.2012 10:28

Moro

Kyllä minulla ainakin on vene kiinni maasähkössä aina kun se on mahdollista. Kulutus tosin on minimaallista vaikka jääkaappi onkin päällä kesäkuusta elokuuhun. Ilman maasähköä pysyy akut ainakin kaksi viikkoa ihan kohtuullisessa latinkissa vaikka jääkaappi on päällä ja nehän oli 2x 140 Ah. Eli se kulutus mitä akkulaturit rannassa ottaa on noiden kahden akun täydentäminen niiltä osin mitä jääkaappi kuluttaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MikkoA
Viestit: 81
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 29.11.2012 15:26

Moi!

Kaljat kylmenee ajaessa eli en pidä piuhassa. Sinnehän voi hinata kylmät juotavat mennessään "käymään veneellä". Katolla oleva 44 W:n paneeli pitää hupiakun latingissa kotisatamassa.

Sen sijaan vierassatamissa C-Tek on yleensä käytössä. Tarkoitus olisi keväällä tuplata nykyinen (ehkä hymyä nostattava) 75 Ah:n hupikapasiteetti, jotta useamman yön luonnonsatamaoleskelu putkeen onnistuisi päristelemättä. Paneeli on selvästi pidentänyt sähkön riittävyyttä, mutta eihän se silti riitä kovin pitkäksi aikaa kaapille ainakaan lämpimillä säillä, saatikka lämppärille kylmässä. Pelkkää kylmää riittää nykyvärkein 35-40 tunniksi, lämpöä + viilennystä kaappiin ulkolämmöstä riippuen noin 10-15 tunniksi.

Huoletonta oli veneily ennen sähköhärpättimiä...

Mikko

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja raimå » 30.11.2012 18:21

113 lukukertaa ja kolme viestiä? Laitelkaapa muutkin kommentteja niin ei tarttee puhua itteksensä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja Pellis » 30.11.2012 21:41

Täällä on 30W aurinkopaneeli ja 220 Ah hupisähköä normiakuilla. Noin neljän tunnin ajolla joka toinen päivä latautuu ainakin lähes täyteen tavan 70 Ah laturilla, eikä robleemia. Aurinkopaneelista tulee lähinnä pari vuotta lisää akuston ikään. Ei maasähköä. Ensi keväänä muuttuu hupiakut 2*110 Ah 3*85 Ah tavan hupiakuiksi uuden akkulaatikon sisään. Neljäs akku tulee olemaan 62 Ah AGM startti (sama kuin nytkin) ja kyseiset keskustelevat jakoreleen välityksellä (ei jännitehäviötä niin kovin, kuten Diossa). Aurinkopaneeli jaksaa latailla poutapäivänä kumpaakin haaraa (savolaisittain ääntämättä) :-) .

Kulutuksena on kahdelta vuorokaudelta wallaksen 2400 noin 16 tuntia (20 W) ja 48tuntia Engelin jääkaappia (20 W). Päälle valoja ja radiota noin 6 tuntia 20 W 48H. Syteemi on 12 volttinen.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2726
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.11.2012 22:55

Raimålle, ettei tartte yksin höpistä, kuten minäkin useimmin. Nyt Donnaan tulee useamman akun järjestelmä, tarkoitan tällä sitä, että tavallisia 60 AH:n akkuja tulee vino pino sarjaan kytkettynä ja ryhmitellen. Miksikö, siksi, etten jaksa puljata joka syksy ja kevät niiden helvetin painavien akkujen kanssa, mitkä ovat ollet tähän saakka pääasialliset virtalähteet, ovat käsittääkseni vähän halvempiakin, ehkä ??? Salongin katolle, kattoluukkujen väliin tulee aurinkopaneeli, jonka tehtävänä on ylläpitää jotain akustoa,
maasähkö ilman muuta akkulatureineen ja inverttereineen, vaikkei maasähköstä ole juuri hyötyä omassa laiturissa, vaikka siellä sellainen on, kun pari vuotta sitten Haminan kaupungin teknisen toimiston valtaapitävät sanoivat virran kulutuksen olevan suurempi, kuin laituripaikoista saatu hyöty ja he tiputtivat sitten 1/2 tunnin hyppysähköksi, kunkin 4:n veneen tolpparyhmän, siis sähkö täytyy kuitata puolen tunnin välein, muuten se katkeaa, ellei joku ole kuittaamassa, siis päivystämässä laiturilla muiden puolesta. Mutta onneksi sähköä on saatavissa vierasvenepaikoissa. Omavaraisuutta pyrin vielä lisäämään tarpeen vaatiessa ottamalla 2000 W agrekaatin mukaan, josta tosin toisenkin veneen ollessa samassa satamassa, se toinen häiriintyy takuu varmasti puksutukseen. Kun nyt kuitenkin Webasto 2000 lämmittimen lisäksi sinne salonkiin ja etuhyttiinkin tule jonkimoinen putkipatteri, niin onpahan se siihenkin hyvä saada virtaa ainakin kevät ja syyskylmillä. moottorin laturi tuottanee virtaa n. 60 - 70 W ajossa.
Donna 28 :)
P.S. Raimå, näitä katselijoita on nykyään enemmän, kun ne ovat vieraita, jotka eivät ole kirjautuneet millään nimimerkillä sisään ja me muut olemme jotenkin laiskistuneet näiden kirjoittamisten osalta, pitää olla pirun hyvä aihe, jos esim. vanhat parrat jaksavat vaivautua, kuten esim. no. olkoon... :-) :-) ;-)
D28 :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja raimå » 01.12.2012 18:31

Vai on täällä jotain ihme stalkkereita vai:)

Olishan tuo nättiä jos aurinkopaneeli hoitaisi vuorokautisen kulutuksen ja verkkovirta/c-tek hoitaisi vain back-upin jos aurinkoa ei ole saatavilla. Varmaan olisi järkevintä heti lätkäistä joku 150W paneeli niin ei lopu heti kesken. Sijoituspaikka vielä hakusessa. Ei liene ihan pieni tuon kokoluokan paneeli.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 1899
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja matti » 01.12.2012 21:09

Jaakolla tuntuu olevan melko pieni laturi koneessa???????
vaiko yksiköt sekaisin, Mary III laturi tuottaa yli 70A, siis 70x12V=840W

Varsinaiseen aiheeseen; Mary III on poijussa jossa oltava omavarainen, aurinkopaneli, muistaakseni jotain 44W tuntuu latailevan, koska mittarin mukaan vajaat akut täyttyvät.
Hupiakkuina 2x 6v/360Ah syväpurkausakut, starttiakku 75Ah sinikantinen Optima
Matkalla mukana Ctekki, että voi vierasvenesatamassa törkätä verrkosähköllä akut täyteen, koska purjehtiessa ei koneen laturit lataa (latureita kaksi 40A,alkup., joka lataa starttiakkua ja 70A jälkiasennettu joka lataa hupiakkuja), navikaattorina on läppäri joka on "syöppö"- yli A
ja radio ja kaiku yms syö melkein toisen A, lämmityslaitteena Safire joka kuluttaa vain 0,5A

Laitoin toisen laturin-vyö ja henkselit meiningillä, olishan sen pienen alkup voinut korvata isommalla, mutta kun on kaksi ja kytkimillä voi yhdistää jomman kumman lataamaan molempia akkuja, niin ainakin "perustoimeentulo" on taattu vikatilanteessakin.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2726
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.12.2012 1:17

Matti, Sinähän tiedät minut, varsinaisen sähköexpertin. Onko ne 6 v :n akut jotenkin parempia kuin nämä 12 v, muistan joskus kauan sitten 66 Volkkarissani olleen sellaiset, lähti Lampinsaaren nevaltakin käyntiin yli 40-asteen pakkasessa yli kuukauden seisottuaan se Volski. Se 75 -76 talvi oli todella kova niin pakkasten kuin lumen määrän suhteen ainakin Alpua Raahe linjalla, olin silloin kesätöissä ensimmäistä ja viimeistä talvea Outokumpu Oy:n malminetsinnässä. Sinä talvena ei suvennut kertaakaan, ennen kuin lumi alkoi sulaa. Se talvi oli myös minulle viimeinen, jolloin suostuin vielä ajamaan moottorikelkalla, tosin sain palkan siitä 2-telaisen Ski Doo Valmontin monitoriagregaattiyhdistelmän ajamisesta. Silloin tuli Oulu, ns. merikaapunniksikin sanotun SkiDoon varaosamyymälä jumalattoman tutuksi, kun siellä piti käydä vähintäin kerran viikossa. Siltä ajalta jäi kuitenkin yksi talviharrastus, nimittäin lumikengillä kävely.
Sillä kun se kelkka sippasi johonkin korpeen oli sieltä omia jälkiä pitkin käveltävä aidoilla Canadalaisilla lumikengillä autolle, jotta pääsi kämpille ja tilaaman milloin variaattorin hihnaa tai uutta mattoa. No lipsahti taas pikkasen asian sivuun. ja vielä täältä sivusta,
se kesä 76 oli muuten ensimmäinen kesä, jolloin tutustuin mereen ja sen rantatyrksyihin
meriläismallisesta soutuveneestä käsin Raahen alapuolella Okun kesänviettopaikassa.
Tällaisia nämä minun ADHD sähköjutut tahtoo olla 8} !!! No, tulipahan lörpöteltyä.
Donna 28 :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 1899
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja matti » 02.12.2012 20:59

Eihän ne 6V ole sen kummempia kuin 12V, ainoastaan olivat ulkomitoiltaan tilaan kaikkein sopivimmat, siis kapeat ja korkeat http://www.trojanbattery.com/Products/J305H6V.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
12v olisivat olleet hieman halvemmat/Ah, mutta ei olis mahtunut mittojen puoleen kuin päällekkäin pinoamalla, jota en mielellään tee. Kun on vain yhdessä kerroksessa, niin huolto on helpompaa.

portis
Viestit: 13
Liittynyt: 11.09.2012 12:35

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja portis » 24.01.2013 17:06

Northling kirjoitti:Moro

Kyllä minulla ainakin on vene kiinni maasähkössä aina kun se on mahdollista. Kulutus tosin on minimaallista vaikka jääkaappi onkin päällä kesäkuusta elokuuhun. Ilman maasähköä pysyy akut ainakin kaksi viikkoa ihan kohtuullisessa latinkissa vaikka jääkaappi on päällä ja nehän oli 2x 140 Ah. Eli se kulutus mitä akkulaturit rannassa ottaa on noiden kahden akun täydentäminen niiltä osin mitä jääkaappi kuluttaa.

Nortti
Näin meilläkin!




____________________________________________________________________________________________________________
kirjanpito Turku kirjanpito Vantaatilitoimisto Turku

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja Warjo » 26.01.2013 19:44

Meillä on käytössä hupikäyttöön 2 X 180 Ah akkua ja koneelle toinen samanlainen satsi.
Hupiakkuja käytetään pääasiassa valaistukseen, läppärin/puhelimen lataukseen. Jääkaappi ja liesi toimii kaasulla.
Ylimääräistä laiturilatausta on käytetty vain talvisin, ettei akut jäädy (varmuuden vuoksi).
Raudassa ei ole raha hukassa...

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.01.2013 8:56

Mulla on Bellassa maasähkö järjestelmä, joka on ed. omistajan(ruotsalaisen) peruja. Käytän sitä muutaman kerran talvella lataamaan akkuja, yht. 195 Ah. Katolla on kaksi aurinkopaneelia yht 75W, ne riittävät jääkaappiin ja lämppäriin, yleensä jos tarvitaan jääkaappia, ei tarvita lämmitystä ja kylmällä aikaa päin vastoin. Tietokonetta käytän yleensä vain ajaessa, säätilan muutokset katon joskus netistä, jos on mokkula mukana. TV:tä katson syksyisin, kun pimeys alkaa n. klo 17, eikä pimeässä ole juuri muutakaan tekemistä. Ennen TV:tä lueskelin kirjaa. Pilvisellä ilmalla joutuu käyttämään puoli tuntia Yanmaria, jos siinä olisi tehokas laturi, vartti riittäisi lataamaan akut En käy vieras-satamissa, enkä kuulu maasähköveneilijöihin, se ei ole "mun juttuni", viimeksi poikkesin Lappossa -08.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja vilreu » 12.02.2013 14:48

Minulla on aika usein maasähköjohto tolpassa kiinni vaikka ei tarvitsisikaan. Yleensä se johtuu imurin tai muun työkalun käytöstä, kun siivous on jäänyt "kesken". Lähinnä hyvä tekosyy lähteä taas seuraavana päivänä käymaan veneellä. :)
Kaasukaapit pistän maasähkölle yleensä vasta päivää ennen reissua, mutta silti kun nyt tarkemmin miettii, niin kyllä se johto lähes aina siellä tolpassa kiinni on. Johonkin sitä valovirtaa kai aina tarvitsee :)

Ei ole vielä tullut ketään valittamaan, vaikkei meilläkään niitä pistorasioita joka veneelle riitä. Laituripaikan hinta on sen verran kova, että ei mulla ainakaan huonoa omaatuntoa tule sähkön käytöstä.
Kuva

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Energian käyttö veneessä

Viesti Kirjoittaja raimå » 14.02.2013 0:55

Juu. Samaa mieltä. EIpä sitä nyt sähkölämppäriä kukaan jättais päälle soimaan poistuessaan. Mutta onhan ihmisiällä mökeillä ja kotonaankin jääkaapit 365 vrk päällä ja monella lamputkin loistaa vaikka ulkona olisi valoisaa. Edelleenkin aion juodu hyvällä omallatunnolla kaljat kylmänä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin