Sivu 1/1

Litiin sähkökone

Lähetetty: 06.07.2012 23:41
Kirjoittaja MrC
Ajattelin laittaa meitin retki Lightningiin sitloodan paapuurin puolelle pikalukituksella irroitettavan konetelineen, johon sitten kiinni sähkömoottori auttamaan satamaanmenoa ja ulostuloa sekä pikku siirtoja. Sähkömoottori on minulle varsin outo alue joten osaako kukaan arvioida että riittääkö tämä linkin kone Litille ja millainen voisi olla veneen arvioiutu ajoaika 2 x 60ah akulla.

http://www.navimare.fi/product_details.php?p=28

Näissä käytetään tehoina työntövoimaa, jota en millään kykene suhteuttamaan / vertaamaan vaikkapa nyt esim 2,5 hv perämoottoriin, jonka teho on helpompaa hahmottaa.

Samalla saitilla sanotaan seuraavaa: "Tämä sähköperämoottori kuluttaa uistelunopeudella noin kymmenen amppeerin virran eli tavallinen 60 Ah:n auton akku kestää noin kuusi tuntia ennen tyhjenemistä.". Eihän se näin voi mennä koska kun jännite laskee riittävästi niin virta loppuu. Jostakin kuulin että jos akku päästetään 50% tyhjäksi, se ei enää anna virtaa, eli tuon myyjän laskelmat ei pitäisi paikkaansa.

Miten siis tämä oikein on ja menee, ja onko kellään omakohtaista kokemusta?

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 06.07.2012 23:51
Kirjoittaja CC
Haulla voisi löytää pari aiempaa tästä aiheesta.
Normi starttiakkua saa purkaa n. 20% ja ns. syväpurkuakkua n. 40% kapasiteetistaan ilman eliniän ennenaikaista
loppua. Joten väärää infoa pukkaa.

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 07.07.2012 18:49
Kirjoittaja jonnekar
Tässä on kokolailla sama aihe vajaa pari vuotta sitten:

http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... ori#p67194" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 08.07.2012 14:28
Kirjoittaja CC
Mökkinaapuri kulkee pienellä soutuveneellä ja sähköperällä. Eipä paljon tartte tuulla vastaan, kun menee soutuhommiksi.

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 08.07.2012 15:19
Kirjoittaja MrC
Se on sitten bensahommia. Löytyyköhän enään jotakin 1,5 hp konetta niin kuin joskus on ollut? Kattelin niin pienin olisi 2,4 hp joka sekin on aika iso tähän ajatukseen.

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 09.07.2012 12:27
Kirjoittaja palonte
CC:lle täytyy antaa eteenpäin neuvo vietäväksi mökkinaapuriin, että hankkii uuden akun tai etsii muuten systeemissään olevan vian.
Meillä samoin mökillä sähköperäkone soutupaatissa (minkota 28 + päijän) akkuna toimii 110Ah normaali märkäakku (startti).
Laite kulkee tyynessä kovempaa kuin pariairoilla raavailla miehillä (itse en siis osallistu). Tyypillinen ajoreissu on kolmen kilometrin päähän oluelle ja takaisin, ei ole koskaan akku loppunut. Joskus on lapset ajelleet koko päivän nurkissa, eikä ole akku loppunut.
Työntövoima tuossa malliston pienimmässä jää hieman 1,5hp Hondalle, mutta vain sen verran että olettaisin isompien mallien jo olevan tuolla tasolla tai hieman yli.

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 09.07.2012 21:05
Kirjoittaja CC
Tuskin niiltäkään akku loppuu. Huvittaa vaan seurata, kun meidän saunan terassin ohitus kestää vartin.
Joo, eikä ole niin iso sauna.

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 11.07.2012 8:18
Kirjoittaja keelson
Miten sen sähköperämoottoreiden työntövoiman voisi muuttaa sellaiseksi tehoksi että sitä voitaisiin rinnastaa vanhan ajan hevosvoimiin?

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 11.07.2012 13:33
Kirjoittaja CC
keelson kirjoitti:Miten sen sähköperämoottoreiden työntövoiman voisi muuttaa sellaiseksi tehoksi että sitä voitaisiin rinnastaa vanhan ajan hevosvoimiin?
Se on vähän ongelmallista, koska ei se työntövoima korreloi mitenkään suoraan hevosvoimien kanssa.
Yhdessä toisessa yhteydessä kirjoitin, että 60hp hinaaja pystyy liikuttamaan isoakin laivaa, mutta 700hp liipparilla ei hinaa mitään.

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 25.07.2012 19:09
Kirjoittaja palonte
Tänään sitten sain mitattua kuinka soutuvene kulkee sähköllä. Moottorissa on viisi "vaihdetta", joista kaksi ensimmäistä ovat lähinnä manövereihin tai hiljaiseen siirtelyyn kalastuksen ohessa, mutta nopeudet 3,4 ja 5 soveltuvat jo ajeluun. Koska keli ei ollut täysin tyyni, jouduin tyytymään summittaisiin lukemiin, mutta aika hyvin totuudessa pysyy kun ilmoittaa nopeudet joihin vähintäinkin kullakin vaihteella pääsee.
Aika kivasti nopeudet noudattelevat vaihdenumeroa, eli 3 = 2,9 - 3,4 Km/h , 4 = 4,1 - 4,6 Km/h ja 5 = 5,4 - 6,1Km/h.
Kuormaa yksi henkilö ja moottorina Minn Kota 30 ( muistin aiemmin että olisi ollut 28 )

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 26.07.2012 20:16
Kirjoittaja karl.cc
palonte kirjoitti:Tänään sitten sain mitattua kuinka soutuvene kulkee sähköllä. Moottorissa on viisi "vaihdetta", joista kaksi ensimmäistä ovat lähinnä manövereihin tai hiljaiseen siirtelyyn kalastuksen ohessa, mutta nopeudet 3,4 ja 5 soveltuvat jo ajeluun. Koska keli ei ollut täysin tyyni, jouduin tyytymään summittaisiin lukemiin, mutta aika hyvin totuudessa pysyy kun ilmoittaa nopeudet joihin vähintäinkin kullakin vaihteella pääsee.
Aika kivasti nopeudet noudattelevat vaihdenumeroa, eli 3 = 2,9 - 3,4 Km/h , 4 = 4,1 - 4,6 Km/h ja 5 = 5,4 - 6,1Km/h.
Kuormaa yksi henkilö ja moottorina Minn Kota 30 ( muistin aiemmin että olisi ollut 28 )
Uteliaisuudesta, millaisella akulla ajelet ja montako tuntia voi päästellä ennen kuin meno hyytyy?

Teeppäs muuten nyt samalla kun siellä vesillä kurvaat, sellaanen oikeen simppeli käytännön testi kaikille niille - kuten minulle - jotka raapii päätään noissa työntövoimakäppyroissä ja sen sellaissa viisautta vaativissa tulkinnoissa. Kysehän on kokolailla tarkkaan VAIN että paljonko se kulkee milläkin akkusysteemillä ja montako tuntia :-)

Re: Litiin sähkökone

Lähetetty: 18.08.2012 18:26
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla on MK 30 soutuveneessä kiinni. Kokemuksesta voin sanoa, että 10km ajelee 70Ah hupiakulla. Viimeiset kilometrit mennään melko hitaasti, mutta menomatka 4-4,5km täyteen ladatulla akulla lähtee 8km/h nopeudella. Yksi aikuinen kolme lasta ja eväät. Sitkeä vekotin. Enää en viitsi soutaa samaa matkaa :)