käyttöakulle kaveri

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
g.perkka
Viestit: 78
Liittynyt: 26.04.2006 18:17

käyttöakulle kaveri

Viesti Kirjoittaja g.perkka » 05.07.2012 22:43

Sähkölaitteet(kaan) eivät ole alaani, joten kysyn vinkkejä
Veneessäni on käyttöakku ja starttiakku, kumpikin oman kytkimen takana. Käyttöakulla on ollut taipumusta kulutuksen takia ehtyä, kun kone ei ole käynyt pitkään aikaan eikä aurinkokennon virta riitä.
Olen ajatellut laittaa käyttöakun kaveriksi vanhan, mutta mielestäni yhä toimivan akun. Tarkoitus on käyttää yli jäänyttä 4 millin kaapelia. Akku tulisi vajaan 2 metrin päähän varsinaisesta käyttöakusta. Suurin kuluttaja on kompressorijääkaappi.
Kytkenkö akun suoraa käyttöakkuun vai sen kytkimeen? Onko vaara, että 4 vuotta vanha käyttöakku ei pidä siitä, että siihen kytketään varmaankin noin 10 vuotta vanha akku? Muuta huomioon otettavaa?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: käyttöakulle kaveri

Viesti Kirjoittaja raimå » 05.07.2012 23:20

Huoh:)

Vaikka sähköpuoli itselle se heikoin lenkki vaikuttaa että kysymyksiesi takana piilee niin monta pommia että ei oikein tässä pysty niitä setvimään. Älä ainakaan sitä heikkohappista käyttöakkua käytä muuhun kuin sorttipisteen täyttämiseen. Jos laittaa kaksi akkua pitää ne tsekata asiantuntevan liikkeen mittareilla että ovat ns. pareja. Kaapelit aikuisen miehen etusormen paksuutta. Aurinkopaneelin lataus ei varmastikaan riitä sen kompurakaapin ym. laitteiden pyörittämiseen, joten lisää tehoa tai vähemmän kulutusta. Suosittelisin Ctek tms. automaattilaturia siihen oheen. Kuitenkin kun mukana tuo arskapaneeli, säädin blaa blaa, menee järjestelmä sen verran haastavaksi että lopetan tähän. Onko mahdoton ajatus teettää työtä jollain venesähkön ammattilaisella?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 1905
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: käyttöakulle kaveri

Viesti Kirjoittaja matti » 06.07.2012 14:26

Mitään sähköstä ymmärrä, mut kuitenkin;
Mitä se auttaa jos on jano ja vesi loppuu ja vuotavan ämpärin viereen laittaa toisen vuotavan ämpärin?
Eikö se olis paree laittaa suurempi hana josta sitä ainetta tulee????
Kyllä Raimo on oikeassa; osta uusi kunnollinen-tai kaksi akkua ja huolehdi niitten riittävästä latauksesta.
Jos todellakaan sähkö ei riitä, niin sitä pitää kuluttaa vähemmän tai tuottaa enemmän.
Jos tuotto on (periaatteessa) riittävä-ja täyttövälit harvat,, niin lisäämällä Ah-määrää selviät niistä pitemmistä seisokeista jolloin ei ole latausta, laturinkin tulee olla riittävä jos akkukapasiteetti kasvaa, että saat ne ajon aikana täyteen.
Akkujen syklinen kesto on rajallinen=jos lataat kerran vko jaloppuaika on periaatteessa purkausta, niin "tavallinen" starttiakku on melko nopeasti kaput, etenkin jos kulutat kapasiteetista liikaa.
Sykliseen käyttöön tehdyissä syväpurkausakuissa käyttöikä on moninkertainen, etenkin kun muistaa, että jännite ei saa laskea alle 12,3V=ladattava
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... =139924760" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on tommoiset veneessä, ei ole sähkö loppunut.

Surkein tilanne, jonka moni perämoottorin omistaja on itselleen aiheuttanut; kun pienikin akku on tyhjä,koska ei ehdi latautua parin ajominuutin aikana saareen, niin vaihdetaan akku isommaksi jolloin tilanne eikun pahenee, pieni laturi ei jaksa täyttää sitä vähääkään ja se suuri akku menee pilalle kun on aina tyhjä/melkein.(selviää jonnein puoleen kesään jos on ladattu keväällä maissa)
Akut ovat (kesto)kulutushyödykkeitä, ei niistä ole perintökaluiksi 8}

Matti

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: käyttöakulle kaveri

Viesti Kirjoittaja palonte » 06.07.2012 14:56

Ihan asiakommentteja edellä. Sellainen tarkennus, että akkuja kytkettäessä rinnan ideahan on juurikin kasvattaa Ah määrää ja näin se toki onnistuu, mutta mutta..
Kytkettäessä akkuja akustoiksi, tulee akuston kaikkien yksittäisten akkujen olla samanlaiset ja samankuntoiset. Mikäli näin ei ole, syö huonompikuntoinen parempikuntoisen ensin omalle tasolleen, jonka jälkee parempikuntoisestakin tulee "valmis". Oikein tehdyissä veneiden kaksoisakkujärjestelmissäkään akut eivät ole yhdessä muuten kuin latauspiirinsä kautta, eivätkä pakottaudu samaan napajännitteeseen muulloin kuin generaattorin painaessa niihin tavaraa sisään.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

g.perkka
Viestit: 78
Liittynyt: 26.04.2006 18:17

Re: käyttöakulle kaveri

Viesti Kirjoittaja g.perkka » 06.07.2012 16:38

Kiitos kommenteista, joista viimeisin oli, sanoisinko, valaisevin. Olen maallikkona arvellutkin, että toisiinsa kytkettävien akkujen on hyvä olla kutakuinkin samankuntoiset.
Sen verran alkup. viestissä liioittelin, että toisin kuin edellisessä veneessäni (Excide alkoi tempuilla juuri takuuajan umpeuduttua), nykyveneeni akut ovat riittäneet, mutta silmällä pitoa ne ovat vaatineet.
Enpä taida ruveta kaapeleita virittelemään, vaikuttaa epäonnistuneelta yritykseltä.

Avatar
KS1030
Viestit: 691
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: käyttöakulle kaveri

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 08.08.2012 9:48

akkujen väliin diodisilta tai erotusrele tai jos on tilaa ja isovene niin täysin erilliset systeemit kahdella laturilla...
_________________________
KS1030-76 , Valmet 361D -61
Kuva

Vastaa Viestiin