johtojen jatkaminen

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
juovi
Viestit: 39
Liittynyt: 27.03.2011 18:30

johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja juovi » 13.03.2012 21:50

Olisikohan hyviä vinkkejä tiedossa, miten saisi johtoja liitettyä/jatkettua? Veneen sähköjä hieman uusitaan ja ajatus olisi, että esim. sulakepohjasta lähtee yksi johto ja tähän liitetään perävalo, sivuvalot ja kattovalo.

Meinasin ihan tinata johdot ja kutistesukka päälle. Tiedän, että tuo murtuu ajastaan tinauksen vierestä, mutta taitaa kestää aika pitkään. 8-|

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Keimo » 13.03.2012 23:29

Ihan sähkönjohtumisen kannalta tuo on tietysti hyvä tapa. Ja ne huonot puolet on tuo mainitsemasi murtumisherkkyys ja toisaalta hankaloituva vianetsintä ja korjaus.

Murtumisherkkyyttä pitäisi järjellä ajateltuna voida pienentää tukemalla liitoskohtaa palan matkaa tinauskohdan alueella. Mikä sitten on sopiva "palan matkaa", siitä ei ole minulla tarkkaa käsitystä. Mutta näin ajatuksen tasolla ei se tina hirveän kauas kuparisäikeitä pitkin imeydy. Hihasta ravistamalla pari senttiä luulisi olevan jo turvallisen puolella (ellei sitten niin "tinaile" että johtimen kuorikin on hyvän matkaa käristetty rullalle). Kutistesukkakin jo tukee jonkin verran (riippuen kutistesukasta toki). Kunhan se ei nyt ihan pahimmassa tärinässä ole, niin uskaltaisin olla samaa mieltä siitä että hyvin tehtynä "aika pitkään kestää".

Itse en ihan (vieläkään) niin pitkällä ole projektin kanssa, että tietäisin kertoa miten tuon omalla kohdalla toteutan. Tällä tietoa varmaan paras arvaus on että laitan katkaisijalta jokaiselle oman johdon.. ..tai sitten en :)

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.03.2012 0:35

Moro

Kyllä paras keino veneen sähköjen vetämiseen olis se, että jokainen virtasyöttö vedetään taululta laitteelle yhtäjaksoisella johdolla, jossa ei ole liitoksia. Ja kyllä, molemmat piuhat plus ja miinus omina piuhoinaan taululta laitteelle. Ei mitään kiertäviä miinuksia.
Tinaa ei kannata muutenkaan veneessä (Ainakaan merellä) paaljoa käyttää koska se hapettuu ja esin johdon päät jos on tinattu tulee aika pian kosketushäiriöitä. Liittiminä kannattaa käyttöö niitä suojaamattomia messinkisiä joihin laitetaan suoja kutistemuovilla erikseen. Näissä liittimissä on se puristusliitos sellainen että toiset "kynnet" puristuvat kuparin ympäri ja toiset suojakuoren päälle. Näin liitoksesta tulee paremmin tärinää kestävä. Päältä puristettavat valmiiksi suojatut Abikot kannattaa jättää subbari pojille autohifi käyttöön.

Näin vältetään monta vikaantuvaa kohtaa ja toisaaalta vikatilanteessa vian etsintä helpottuu, kun kosketushäiriöitä voi olla vain laitteessa tai taulussa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja bonito » 14.03.2012 8:56

Olen jatkanut johdot Abikon puristettavilla liittimillä, jotka krympätään vaikka sytkärillä, vesitiiviys muodostuu jonkinlaisesta liimasta, joka pursuu hieman ulos kuumennuksen jälkeen. Sikahintaisia, mutta hyviä. Ovat pitäneet Busterissakin, esim. pilssipumpun johtoliitoksissa, jotka ovat veden kanssa kosketuksissa, ainakin ajoittain :P , sademäärästä riippuen.

juovi
Viestit: 39
Liittynyt: 27.03.2011 18:30

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja juovi » 14.03.2012 12:09

Kyllä paras keino veneen sähköjen vetämiseen olis se, että jokainen virtasyöttö vedetään taululta laitteelle yhtäjaksoisella johdolla, jossa ei ole liitoksia. Ja kyllä, molemmat piuhat plus ja miinus omina piuhoinaan taululta laitteelle. Ei mitään kiertäviä miinuksia.
^^
Vanhat sähköt on juuri toteutettu tällä tavalla, eli kaikkille laitteille (esim. yksittäinen valo) menee oma johto. On aika sotku tuolla "sähkökeskuksessa" ja nyt ajattelin hieman yrittää tehdä asian toisin. Yhden sulakkeen takse ei toki ole tarkoitus laittaa useaa laitetta, vaan hyvänä esimerkkinä esim. ensimmäisessä viestissä mainitut ajovalot.

Olen jatkanut johdot Abikon puristettavilla liittimillä, jotka krympätään vaikka sytkärillä, vesitiiviys muodostuu jonkinlaisesta liimasta, joka pursuu hieman ulos kuumennuksen jälkeen. Sikahintaisia, mutta hyviä.
^^
Minkälaista Apikoa tarkoitit. Laita linkki, jos löydät kuvan.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja palonte » 14.03.2012 14:16

Kannatan myös joka laitteelle omat + oma paluu, eli jos suinkin mahdollista, kannattaa tehdä nk. 2-johdinjärjestelmä, jossa sanaa "maadoitus" käytetään ainoastaan startilla/laturilla/muut laitteet joissa - on rungossa.
------------------
Abikot eivät liity sähköjärjestelmiin lainkaan ja ne tulisi palovakuutusehdoissa tulkita tahalliseksi vahingonteoksi. Bonito tarkoitti varmaankin duraseal nimikkeen alla olevaa sähköliitinsarjaa, joka kieltämättä hieman muistuttaa abikoja, mutta ei sitten kuitenkaan. Ovat ihan OK varsinkin jos joutuu jatkamaan, mutta olen samalla kannalla Nortin kanssa että nk. crimp-liitos on ainoa oikea. Siihen kun sitten laittaa kutisteen päälle, niin on hyvä. Tiloissa joissa vesi voi roiskua, saattaisin kääntyä durasealin kannalle, vaikka sähköinen liitos huonompi onkin.
-------------------
Kupari vastaan tinattu olen kyllä hieman eri mieltä Nortin kanssa, sillä ainakin sotilastekniikan puolella kaikki sähköliitokset johtimia myöden tulee olla nimenomaan vähintäin tinattua (liittimet yleensä kullattuja). Muistaakseni tina ei muodosta sähköparia eikä siten syövy kosteuden avulla, vaikka aika epäjaloa onkin. Kemia ei oikein putoa, joten en osaa perustella aihetta muutenkuin edellä mainitulla
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Keimo » 14.03.2012 15:08

Mikäs tuossa duraseal-tyyppisessä on noin ratkaisevasti abikoa parempaa?

Ja sikäli mikäli oikein ymmärsin, niin tarkoitettiin mm. seuraavissa linkeissä esiteltyä jatkoliitintä:
YEInternational
Finnsco
Sähkökaluste.fi

Samanlaisiahan tekee myös Abiko.

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.03.2012 19:04

Täsä

Kuva
Kuva
Kuva

Mulla on tännäköinen sähkötaulu ja sähkökaappi
(kotitekonen)
Kuva
Kuva


Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 14.03.2012 20:48

Siistin näköisiä asennuksia.
Tuollaisilla "lattamallin" pihdeillä en tosin puristelis minkäänlaisia liittimiä...Tuollaisten takia
on täysin käyttökelpoiset aidot abikot osittain saaneet huonoa mainetta.
Ei taida ne pihdit ja liittimet jotka kuvassa ovat kuulua samalle työmaallekaan.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Keimo » 14.03.2012 20:59

pellamo kirjoitti:Siistin näköisiä asennuksia.
Tuollaisilla "lattamallin" pihdeillä en tosin puristelis minkäänlaisia liittimiä...Tuollaisten takia
on täysin käyttökelpoiset aidot abikot osittain saaneet huonoa mainetta.
Ei taida ne pihdit ja liittimet jotka kuvassa ovat kuulua samalle työmaallekaan.
Eikös ne juuri samaa sarjaa ollut Nortilla, ensin tarpeet ja tuökalut ja sitten kuvat minkälaista jälkeä niillä saa aikaan.

Se toki, että niitä litistettäviä liittimiä on mukavampi mieluummin puristaa toisenlaisilla pihdeillä (jos ylipäätään kannattaa ollenkaan). Mutta näitä "kynnet johtimien läpi" puristavia liittimiä liittämään tuollaiset "lattamallin" pihdit on ihan toimiva työkalu. Toki niitäkin saa monenlaisia, kannattaa jossain enemmän tai vähemmän "alan liikkeessä" vertailla, eroja nimittäin löytyy.

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Keimo » 14.03.2012 21:06

Ja se piti vielä sanomani, että tuossa Nortin toisessa kuvassa oli vielä oikein yritetty tarkoituksella kiinnittää huomio "monitoimityökalun" oikeaan kohtaan, jota kyseisten liittimien kanssa käytetään.

Ja joo, komiaa on jälki Ottilianassa. Itte en ihan yhtä ammattimaisia kalusteita taida raaskia tuohon oman projektin sähkökeskukseen laittaa, on venekin vähän eri sarjassa :)

juovi
Viestit: 39
Liittynyt: 27.03.2011 18:30

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja juovi » 14.03.2012 21:08

Joo on siistin näköisiä asennuksia. Omaassa laitoksessa on tainnut vimeiset kaksi edellistä seppää vähän lisäillä kojeita ja lopputulos on sen mukainen. 8-|

Kahdella johdolla ajattelin vetää ja mitään jouluvaloja ei olla rakentamassa (tästä oli kommettia aikaiseemin tässä ketjussa). Pitää vielä miettiä tuota johtojen jatkamis asiaa uudestaan. Helpommalla voisi selvitä, jos esim. vetää kaikkille valoille oman johdon. Harmittaa vain tuo johtoviidakko, mutta saahan siitä näköjään siistin kun vähän käyttää aikaa.

Ajatus oli, että ainakin ajovaloissa ja sisävaloissa voisi vetää yhdellä johtoparilla pääkeskukselta ja liittää/jatkaa johtoa seuraavalle valolle.

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.03.2012 21:49

Moro

Just niinku Keimo sano. Vaikka noi pihdit näyttää halpisabikoilta, ne on oikeesti Würthin monitoimityökalu just noille liittimille. Toki noille liittimille on oma erikoistyökalukin olemassa, mutta jälki on samanlaista. Monitoimipihti on mun tapauksessa kätevä olemassa veneen pakissa, kun en ole ammatti sähköasentaja, että kannattais yhdenkäytön erikoistyökalua tuohon hommaan hankkia.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja bonito » 15.03.2012 9:24

Puhuin vastoin parempaa tietoa Abikoista, tarkoitin juuri noita, YEInternational tapaisia liittimiä. Kun ne puristaa kunnon pihdeillä niin hyvä tulee, toisissa liittimissä, esim. noissa punaisissa, 1,5 neliön johdolle tarkoitetuissa kupariholkeissa ulkomitat ovat liian pienet, lukittuvat Abikopihdit eivät purista tarpeeksi tiukkaan, joudut säätämään lisää puristusta, niin taas joudut niitä löysäämään, kun puristat normaaleja Abikoja. Silloin kun tein alumiiniveneeni, vedin kaikki sähköt 2-nap 2,5 neliön kaapeleilla, enkä jatkanut kuin mittarivalojen johdon aina seuravaan mittariin, jne. Tietysti on paras, jos ei tarvi jatkaa kaapeleita, näissä vanhoissa vehkeissä ei aina viitsi/voi alkaa vetämään jälkiasennusjohtoja alusta asti, kun niissä on olemattomat johtokanavat. Olen tehnyt uusia sulake ja maadotusrasioita 6 neliön kaapeleilla, josta jatkan eteenpäin 2,5 neliöllä, yhdessä rasiassa on jatkuvavirta, Safire kärsii, jos virta katkeaa kesken. Miksi tehtailla ei laiteta keulasta perään vaikka 4" muoviputkea, jokusella oksalla varustettuna, samaa putkea pitkin menisi ohjaus-ja kaukosäätökaapelit,letkuja, sähköä ym.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: johtojen jatkaminen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15.03.2012 23:41

Kyllä se vaan on jokaisen oma asia kuinka hyvän ja laadukkaan sähkötyön itselleen tekee.
Noilla lattarautapihdeillä on hyvä katkoa ruuveja(pehmeitä). Mutta jos käyttää laatuliittimiä
oikein tarkoituksella niin miksei käytä myös OIKEITA pihtejä niiden puristamiseen.......
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin