Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 18 Tammi 2012 16:32
Mitähän kaikkea sitä on otettava huomioon ja hankittavaa, kun sähköistää veneen moottorista alkaen. Muistan joskus näillä sivuillakin olleen jonkun oppaan tästä asiasta,
mutten nyt muista missä yhteydessä se mahtoi olla. Sellaiset asiat kuin kulkuvalot ja
hyttien sisävalotkin on osin hankittu, mutta muuten paketti on alkutekijöissään.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
Ana
- Viestit: 245
- Liittynyt: 05 Loka 2009 13:56
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Ana » 18 Tammi 2012 16:46
-
jouhok
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Marras 2005 12:48
- Paikkakunta: Parikkala
Viesti
Kirjoittaja jouhok » 18 Tammi 2012 17:17
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 18 Tammi 2012 18:25
Kiitokset molemmille herroille. Siirrän nämä tiedot sähkösuunnitelman tekijälle, niin ottaa huomioon vene-erikoispiirteet, kummipojan isä, sähköteknikko, saa nyt vihdoin paneutua asiaan.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 29 Tammi 2012 21:23
Sain lauantaina kummipojan isältä kytkentäkaavion. Sanoi olleen huomattavasti hankalamman homman kuin omakotitalon sähköistyksen sunnittelun. Sen pohjalta on nyt sitten hyvä lähteä etenemään. Se ottaa huomioon niin moottorin itsensä tuottaman sähkön, kuin maasähkönkin sekä aurinkoenergian. En sano, että nämä kaikki olisivat kesällä paikallaan, mutta rekennetaan ainakin valmius niille. Yksityiskohtana mm. 2 kp inverttereitä. Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
Pellis
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Pellis » 26 Helmi 2012 21:51
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... atkytk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Homma lähtee virtalukon ja laturin oikeista kytkennöistä. Laturin ja ladattavan akun välillä ei saisi olla yli 0,2 V häviötä. Mitataan tyhjää akkua ladattaessa laturin plus-navan ja akun + välillä volttimittarilla varoen tietysti pyöriviä osia.
Oksa on puun kukkanen.
-
palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Viesti
Kirjoittaja palonte » 27 Helmi 2012 11:59
Henkilökohtaisena näkemyksenä sanoisin että amppeerimittari joka monimutkaistaaa turhaan kytkentää, joutaa sinne -60 luvulle jolloin niitä viimeksi autoihinkin asennettiin.
Samoin peruskytkennässä tulisi huomioida kaksoisakuston erilaiset kytkentävariantit ja niinkuin Donnakin huomioi, nykypäivänä vaihtoehtoiset sähköntuotantotavat sekä maasähkö. Omasta projektistani purin A-mittarin ensimmäisenä ja hyödynsin sille varatut paksut kaapelit hakuvalon syötöille, se kun haukkaa melkoisesti virtaa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
rickenbacker
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Viesti
Kirjoittaja rickenbacker » 28 Helmi 2012 00:02
Kyllä minusta ampeerimittari on olennainen osa sekä akun (akkujen), että laturin (laturien) kunnon ja toiminnan seurantaa yhdessä jännitemittauksen kanssa. Enkä kokisi tuota johdotusta mitenkään ongelmallisena. Turvallisuusvaruste, sanoisin.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Helmi 2012 14:41
Mitä täällä on tullut kohta kymmenkunta vuotta seurattua keskusteluja mm. veneiden sähköistämisestä niin teetpä sen miten tahansa niin aina se on jonkun "asiantuntijan" mielestä tehty päin persettä ja saatu rakennettua oikea kelluva pommi.
Mitä tuohon varsin vaatimattomaan ampeerimittariin tulee niin se on ihan pakollinen tai sitten ihan ylimäärinen varuste vähän asiantuntijalähteistä riippuen mutta vähintäänkin volttimittari on hyvä olla. Ja jos ei laita omaa volttimittaria molemmille akustoille niin yhden mittarin voi kytkeä niin että sen saa näyttämään vuoron perään molempien akustojen voltit. Mulla on Dejah Thoriksessa ampeerimittari mutta pärjäsin aivan hyvin ilman sitäkin - eipä siitä juuri käytännön iloa ole missään suhteessa.
-
palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Viesti
Kirjoittaja palonte » 28 Helmi 2012 17:48
A-mittarin suurin kiusa on se että kertoakseen todellisuutta sen tulee olla päävirtapiirissä, joka ilman tätä laitetta olisi hyvin suoraviivainen ja lyhyt. Veneessä mittarin tuoma lisäpituus kaapeloinnissa on yleensä vielä dramaattisempi kuin autossa, koska etäisyys konehuoneesta mittaripaneliin on melkoinen. Ennen muinoin kun generaattorit olivat kokoluokassa 25-35A, hoitui johdotus n. 6 mm2 piuhalla, mutta nykyään kun genis voi olla luokkaa 70-90A muuttuukin johdotuksen tarve minimissään 10 mm2 mieluummin yli. Lisäksi kun tällaisi kaapeleita kuljetellaan pitkiä matkoja voi useiden läpivientien läpi, kasvaa oikosulkujen riski, jotka näillä kaapeleilla ovatkin jo sitten kA luokkaa.
Tämän päivän generaattorit kertovat rikkoutumisensa luotettavasti ja akkujen kuntoa ei A-mittarilla kyllä voi valvoa. Itse pidän ko.laitetta turvallisuutta vähentävänä enkä lisäävänä.
Samaan kasaan laittaisin nuo rimpulat "kaksoisakkupääkytkimet", jotka samoin ovat suurten virtojen virtapiireissä aina alimittaisia ja rimpuloita.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Helmi 2012 18:27
Hmmmm.... taitaa olla niin että kaikki uusimmat ampeerimittarit ovat sellasiia ettei kaikkea virtaa johdeta niiden läpi vaan ohuiden johtojen jatkeena olevan kelan läpi eli mittari menee kojetauluun ohuiden, olikos ne nyt 0,75mm2, johtojen perässä. Mulla tuo "kela" on, vai mikä johdotettu rinkula se sitten lieneekään, jossain laturin ja pääkytkimen tienoilla kaukana kojelaudasta.
Vanhat mittarithan vaativat kaiken virran kulun mittarin kautta - uudemmilla mittareilla se hoidetaan hiukan eri tavalla...
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 28 Helmi 2012 18:33
No V-M ehtikin jo, kun laittaa suntilla varustetun A-mittarin, tai nykyään sellaisen missä on molemmat A ja V ja vielä jonninmoinen muistikin joka ymmärtää minkäverran on ähkyä ämpärissä.
Määä laitoin tommosen, liekö siitä mitään hyötyä, makso jotain 100€
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... =107621456" onclick="window.open(this.href);return false;
Matti
-
palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Viesti
Kirjoittaja palonte » 28 Helmi 2012 20:44
Mutta toihan on fiksu laite, vielä jos siihen voi ostaa useamman mittapään, niin sitten voisi vaihtokytkimellä mittailla erikseen esim. aurinkopaneleiden tuotosta.
Minä kritisoinkin nimenomaan niitä vanhoja päävirtapiiriin sijoittuvia kiertokäämi mittareita, joissa olemattomalla hyödyllä riskeerataan pääjärjestelmän toiminta. Eri juttu sitten on, mitä hyötyä virran mittauksesta muuta on kuin mielenkiinto.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Helmi 2012 06:40
Niimpä....
Mitä sitten noihin mittareihin tulee niin kyllä tuommoinen mumeronäyttöinen mittari pitää ehdittomasti piilottaa johonkin ja suosittelisin ehdottomasti vaikka pilssin pohjimmasta osaa eli selkälautaa

-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 29 Helmi 2012 10:07
Veli-Matti kirjoitti:Niimpä....
Mitä sitten noihin mittareihin tulee niin kyllä tuommoinen mumeronäyttöinen mittari pitää ehdittomasti piilottaa johonkin ja suosittelisin ehdottomasti vaikka pilssin pohjimmasta osaa eli selkälautaa

Kun tuollainen on näkyvillä, niin veneessä käyvät vierailijat kiinnittävät siihen huomiota, lisäksi kun tulee ilmi, että se on itse asennettu, niin heille jää vaikutelma, kuin isäntä ymmärtäisi jotakin sähköstä?
Tiedän, että monet laittavat ko laiset kaappiin, sisustus on kesken...