Sähköasennukset pari kyssäriä

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Sähköasennukset pari kyssäriä

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 06.07.2011 14:20

Voisiko joku kommentoida, meneekö ihan metsään seuraavanlainen kaavailu:

Mitään 2-akkujärjestelmää en tee vaan yksinkertainen avoveneen sähköistys.

Lataus/käynnistysvirtapiiri moottorissani on 24 V eli akut on kytkettävä sarjaan. Akuista + -kaapeli suoraan päävirtakytkimelle josta lähtee startille ja sieltä kautta laturille.

Seuraavaksi päävirtakytkimeltä + -veto muuntajan (24V -> 12V) kautta sähkökeskukseen jossa olisi automaattisulakkeet josta sitten vedot katkaisijoille kaikuun, plotteriin jne.

Onko yllä kuvattu ajatus oikeansuuntainen? Lisäksi tietysti maat startilta, akuista ja sähkökeskuksesta.

Onko päävirtakytkimeltä vedettävä kaapeli startin kautta laturille vai voiko vetää päävirtakytkimeltä omat johdot sekä laturille, että startille eli miten asia kuuluu oikeasti tehdä?

Tyhmiä kysymyksiä mutta sähkö on allekirjoittaneelle aika utopiaa... -ajattelin kumminkin yrittää oppiakseni jotain uutta ja tunteakseni projektiveneen sähköjärjestelmän.

Niin ja vielä että mites nuo vedot virtalukolle ja öljynpaine/lämpömittareille + anturin merkkivaloille? Voiko ne plussat vetää mistä?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähköasennukset pari kyssäriä

Viesti Kirjoittaja Jape » 06.07.2011 17:02

Entäs jos ottaa sen 12V vain jommalta kummalta akulta. Ei tarvii väliin mitään muuntajia.

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Sähköasennukset pari kyssäriä

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 06.07.2011 20:07

Tuotapa en ole ajatellutkaan, helepottaisi varmasti mutta mitenkäs sellainen on sitten mahdollista; -jos kaksi akkua on kytketty sarjaan, niin vaikka ottaa vaan toisen akun + navasta lähdön niin eikös se ole silloin 24 V?

Vai enkö vaan taas tajua?

Oliko tuo kaavio ajatelma muilta osin mahdollinen vai oliko puutaheinää?

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Sähköasennukset pari kyssäriä

Viesti Kirjoittaja Jyde » 06.07.2011 23:22

Tokihan sieltä saa toisesta akusta sen 12V mutta unohda se alkuunsa, pelkkä toisen akun purkaminen sarjakytkennässä johtaa ongelmiin epätasaisen latautumisen myötä nopeasti.

Muuntaja taas ei toimi tasavirralla, joten ainut hyötysuhteeltaan järkevä konsti tuohon viritelmään on elektroninen 24V->12V invertteri. Sellaisten saatavuus/hinta riittävässä teholuokassa voi muodostua ongelmaksi.

On myös saatavilla halvempia transistoripohjaisia 24->12 muuntimia, joiden ongelma taas on se että ne ovat ns. jarruja, eli kun haluat 100W tehoa, menee toinen 100W lämpönä harakoille. Ei hyvä juttu veneessä missä virta muutenkin tuppaa pidemmässä kaljanjuontisessiossa olemaan tiukalla.

Itse toteuttaisin homman etsimällä jostain ainakin 508-mersusta löytyvän relepaketin, joka startatessa kytkee akut sarjaan, ja samalla irrottaa 12V laitteet startin ajaksi. Muutoin akut ovat rinnan. Valmiin releen puutteessa tälläisen kytkennän rakentaa itsekin parista vähän järeämmästä releestä ja muutamasta parin euron kilkkeestä. Tämä vaatii toki laturin vaihdon sitten 12V malliksi.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähköasennukset pari kyssäriä

Viesti Kirjoittaja Jape » 07.07.2011 8:14

Jyde kirjoitti:Tokihan sieltä saa toisesta akusta sen 12V mutta unohda se alkuunsa, pelkkä toisen akun purkaminen sarjakytkennässä johtaa ongelmiin epätasaisen latautumisen myötä nopeasti.
Kyllä niitä aika paljon on tehty niin että 12v + on otettu akkujen välistä, eikä niissä ole ollut ongelmaa. Miinus on sama 12 ja 24 voltin jännitteissä. Ladatessa tyhjempi akku latautuu vaan enemmän kun täydempi, mutta sarjakytkennässä ne eivät kuitenkaan pura toisiaan niinkuin rinnankytkennässä tapahtuu.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähköasennukset pari kyssäriä

Viesti Kirjoittaja kaller » 07.07.2011 10:31

Jape kirjoitti:
Jyde kirjoitti:Tokihan sieltä saa toisesta akusta sen 12V mutta unohda se alkuunsa, pelkkä toisen akun purkaminen sarjakytkennässä johtaa ongelmiin epätasaisen latautumisen myötä nopeasti.
Kyllä niitä aika paljon on tehty niin että 12v + on otettu akkujen välistä, eikä niissä ole ollut ongelmaa. Miinus on sama 12 ja 24 voltin jännitteissä. Ladatessa tyhjempi akku latautuu vaan enemmän kun täydempi, mutta sarjakytkennässä ne eivät kuitenkaan pura toisiaan niinkuin rinnankytkennässä tapahtuu.

Minulla oli veneessä juuri näin tehty kytkentä ja kun akkuja kierrättää välillä toisin päin ei ongelmia ole ollut. Halvin ja toimivin ratkaisu mielestäni--> ei vaadi mitään ylimääräisiä releitä, muuntajia, inverttereitä. Nämä kaikki muut ratkaisut syövät virtaa jonkin verran ja sitä kun ei ikinä tunnu olevan liikaa. Lisäksi mitä vähemmän on rikkoutuvia vehkeitä välissä sen varmempi systeemi on.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Sähköasennukset pari kyssäriä

Viesti Kirjoittaja Jyde » 07.07.2011 16:03

Jape kirjoitti:
Jyde kirjoitti:Tokihan sieltä saa toisesta akusta sen 12V mutta unohda se alkuunsa, pelkkä toisen akun purkaminen sarjakytkennässä johtaa ongelmiin epätasaisen latautumisen myötä nopeasti.
Kyllä niitä aika paljon on tehty niin että 12v + on otettu akkujen välistä, eikä niissä ole ollut ongelmaa. Miinus on sama 12 ja 24 voltin jännitteissä. Ladatessa tyhjempi akku latautuu vaan enemmän kun täydempi, mutta sarjakytkennässä ne eivät kuitenkaan pura toisiaan niinkuin rinnankytkennässä tapahtuu.
Sarjakytkennässä akkujen tulisi olla täysin samanlaiset, ja ne ei todellakaan ole samanlaiset jos toista puretaan enemmän kuin toista. Latausvirta kulkee molempien akkujen läpi ja jos laturi työntää esim. 40A virtaa kun toinen akku on vedetty tyhjäksi, voi jokainen miettiä mitä 40A virtaa tekee jo sille valmiiksi täydelle akulle. Olkoot kuinka huoltovapaa vaan, niin kuivaksi nekin kuplii kun tarpeeksi rääkkää. Lisäksi tuo 12V kulutus ruokitaan ajon aikana laturilla jo sen toisen akun läpi, ja isompien virtojen ollessa kyseessä rääkätään tätä valmiksi täynnä olevaa akkua taas lisää. Toki ongelma ei ole iso jos kulutus on luokkaa radio, mutta sähkövehkeiden lisääntyessä väittäisin ongelmia olevan tiedossa.

Vastaa Viestiin