2 akkua

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01.07.2011 9:18

2 akkua

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 01.07.2011 9:23

Laitoin vanhukseen toisen akun ja välille kytkimen

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=38-6786" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitus oli turvata käynnistys jos laitteet maissa syövät akkua. Nyt kun laitoin volttimittarit erikseen molemmille akuille huomaan että jännite pysyy samana molemmissa.
Mistä "tasoitus" mahtaa vuotaa?

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Jyde » 01.07.2011 9:57

Jos olet kytkenyt oikein, niin ei tuo täysin mekaaninen kytkin mistään vuoda. Itsellä on prikulleen sama kytkin veneessä kolmatta kesää ja hyvin pelaa. Vähän kun selvennät miten olet kytkenyt niin katsotaan josko pystyisi neuvomaan.

Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01.07.2011 9:18

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 01.07.2011 10:11

Laturilta vetelin piuhan katkaisijalle. Katkaisijalta 1 lähtee käynnistysakulle ja 2 hupiakulle. Mittarivienneissä hiukan laiskottelin ja otin virran myös tuolta kytkimeltä (1 ja 2 navoista). Mittarin virtalukolle tarkoitetun virran otin myös tolta katkaijan laturinavalta (tälle välille virtakatkaisija).

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Jyde » 01.07.2011 10:29

No jos vedit mittareille sekä 1 että 2 navoista niin siitähän ne sitten ovat jo yhdessä. Muutenkin tuo systeemi kuulostaa vähän huonolta viritykseltä.

Helpoin tapa lisätä toinen akku ja vaihtokytkin on vedellä akkujen plussat yhteen kuten normaalissa rinnankytkennässä. Sitten vaan maajohdot vedetään akuilta kytkimen 1 ja 2 napoihin ja alkuperäinen maajohto lähtee sitten kytkimen yhteisestä navasta.

Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01.07.2011 9:18

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 01.07.2011 10:38

Jaahas. Vedellään uusiksi paremmalla ajalla. Mittarit siis toki erilliset 1 ja 2 joten mistä ne nyt yhdessä on?

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Jyde » 01.07.2011 10:42

Aivan, tarkoitit siis noita volttimittareita jotka on otettu 1 ja 2 navoista. Eli kun käännät kytkimen vaikka asentoon 1, niin molemmat volttimittarit näyttää silti samaa?

Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01.07.2011 9:18

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 01.07.2011 10:50

Juu selvennetään. 2 digitaalista volttimittaria. Molempien maa yhteisesti maihin. Molemmista virta akkukatkaisijalle (toinen 1 ja toinen 2 liitokseen). Virtalukolta tarkoitettu käyttövirta yhteisesti katkaisijan kautta.Kun laitan koneen käyntiin akkukatkaisijan ollessa asennossa 2 nousee jännite molemmissa mittareissa.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Jyde » 01.07.2011 22:44

Funtsailin taas asiaa lisää. Eli KAIKKI veneen sähköt on kytketty tuohon kytkimen COMMON napaan, mihin myös laturilta tuleva piuha on kytketty (poislukien V-mittarit)? Eikä esim. alkuperäisen akun plusnavassa ole mitään vanhaa piuhaa jäänyt huomaamatta?

Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01.07.2011 9:18

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 03.07.2011 11:58

Istuskelin paatilla ja päätin kokeilla mittarikytkentää eri lailla. Siirsin nuo virtalukolle tarkoitetut piuhat myös akkukatkaisijalle eri napoihin ja siirsin mittareiden maadoitusjohdot käyttökytkimelle. Nyt aloin saamaan järkeviä lukuja eli kytkimestä valitun akun jännite nousi moottorin käydessä. Yli 40 v. paatin akkutilassa on häärinyt moni ennen minuakin joten akun +navasta lähti useita vetoja (radio, kaiku yms) Nuo täytynee vielä vedellä uusiksi. Onko tuo akkukytkimen common oikea paikka vai mihin vetäisit.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Jyde » 03.07.2011 12:28

KAIKKI veneen sähkölaitteet pitää lähteä common navasta, ja siihen tuodaan myös laturilta tuleva piuha. Akkujen plus navoista lähtee vain ja ainoastaan johdot kytkimen 1 ja 2 napoihin. Muuten olet ihmeessä, kun esim. kaiku ja radio nappaa virtaa aina ykkösakulta ja pitelet kytkintä 2-asennossa jolloin mikään ei lataa ykkösakkua. Se tuossa täysin mekaanisessa on se haittapuoli että se pitää muistaa koneen käydessä laittaa BOTH-asentoon jotta molemmat akut latautuvat, ja muistaa kääntää hupiakun puolelle heti koneen sammutuksen jälkeen (tai vaikka vähän ennen) jotta starttiakkua ei päästä millään purkamaan.

Nuo volttimittarit voit toki kytkeä 1 ja 2 napoihin, sillä volttimittarin kulutus on yleensä luokkaa "kärpäsen p***a".

Ja tuohon "latausongelmaankin" on helppo ratkaisu laittaa laturin varoitusvalon ohjaama rele yhdistämään akut toisiinsa silloin kun latausta on saatavilla, jolloin kytkimen voi pitää hupiakun puolella käytännössä aina.

Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01.07.2011 9:18

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 03.07.2011 12:38

Kiitokset Kotkaan. vm-68 Seppälän Melaisa on koko alkutaipaleensa seillaillut niillä nurkilla kunnes keväällä raahattiin se Pirkanmaalle.
Täytyy tosiaan purkaa nuo viritykset ja siirtää katkaisijalle. Myös laturilta lähtee vetoja
runsaasti. En niitä vielä seuraillut mitä kaikkia sieltä löytyy.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Jyde » 03.07.2011 12:47

Eipä kestä, autetaan se mitä osataan. Laturilta monesti otetaan koneelle tai koneen lähellä tarvittavia sähköjä, eikä siitä mitään haittaa ole koska ne kuitenkin ovat sitten valmiiksi tämän Common-navan takana.

Mahogany
Viestit: 39
Liittynyt: 01.07.2011 9:18

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Mahogany » 03.07.2011 12:57

Vaikka vene on suht. pienikokoinen olisi sillä tarkoitus hiukan yöpyäkin. Tällöin mukana virtaa syömässä kylmälaukkua, läppäriä, yms nykyajan city-ihmiselle välttämätöntä roinaa. Tätä silmällä pitäen ajattelin veneen varustaa viellä näillä:

http://www.akkunetti.fi/product_info.ph ... s_id=13507" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon ennen asennusta?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Jape » 03.07.2011 21:06

Jyde kirjoitti: Se tuossa täysin mekaanisessa on se haittapuoli että se pitää muistaa koneen käydessä laittaa BOTH-asentoon jotta molemmat akut latautuvat, ja muistaa kääntää hupiakun puolelle heti koneen sammutuksen jälkeen (tai vaikka vähän ennen) jotta starttiakkua ei päästä millään purkamaan.
Ja tuollaisen kytkimen kanssa pitää muistaa että sitä ei saa käännellä koneen käydessä. Se polttaa laturin jostain syystä

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: 2 akkua

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.07.2011 22:11

Moro

Niin, sitä ei saa koneen käydessä kääntää 0-asentoon, koska silloin laturin takana ei ole mitään, jonne laturin tuottama virta menisi. Silloin palaa jännitteen säädin tai jotai???
Sen voi kyllä kääntää Both asennon kautta.
(Edellyttäen tietysti että laturi on johdettu tuon kytkimen kautta. Suoraan akkuun kytketty laturi taas ei piittaa tuosta kytkimestä.)

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 03.07.2011 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin