2 akkua
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.07.2011 9:18
2 akkua
Laitoin vanhukseen toisen akun ja välille kytkimen
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=38-6786" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitus oli turvata käynnistys jos laitteet maissa syövät akkua. Nyt kun laitoin volttimittarit erikseen molemmille akuille huomaan että jännite pysyy samana molemmissa.
Mistä "tasoitus" mahtaa vuotaa?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=38-6786" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitus oli turvata käynnistys jos laitteet maissa syövät akkua. Nyt kun laitoin volttimittarit erikseen molemmille akuille huomaan että jännite pysyy samana molemmissa.
Mistä "tasoitus" mahtaa vuotaa?
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.05.2009 20:41
- Paikkakunta: Kotka
Re: 2 akkua
Jos olet kytkenyt oikein, niin ei tuo täysin mekaaninen kytkin mistään vuoda. Itsellä on prikulleen sama kytkin veneessä kolmatta kesää ja hyvin pelaa. Vähän kun selvennät miten olet kytkenyt niin katsotaan josko pystyisi neuvomaan.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.07.2011 9:18
Re: 2 akkua
Laturilta vetelin piuhan katkaisijalle. Katkaisijalta 1 lähtee käynnistysakulle ja 2 hupiakulle. Mittarivienneissä hiukan laiskottelin ja otin virran myös tuolta kytkimeltä (1 ja 2 navoista). Mittarin virtalukolle tarkoitetun virran otin myös tolta katkaijan laturinavalta (tälle välille virtakatkaisija).
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.05.2009 20:41
- Paikkakunta: Kotka
Re: 2 akkua
No jos vedit mittareille sekä 1 että 2 navoista niin siitähän ne sitten ovat jo yhdessä. Muutenkin tuo systeemi kuulostaa vähän huonolta viritykseltä.
Helpoin tapa lisätä toinen akku ja vaihtokytkin on vedellä akkujen plussat yhteen kuten normaalissa rinnankytkennässä. Sitten vaan maajohdot vedetään akuilta kytkimen 1 ja 2 napoihin ja alkuperäinen maajohto lähtee sitten kytkimen yhteisestä navasta.
Helpoin tapa lisätä toinen akku ja vaihtokytkin on vedellä akkujen plussat yhteen kuten normaalissa rinnankytkennässä. Sitten vaan maajohdot vedetään akuilta kytkimen 1 ja 2 napoihin ja alkuperäinen maajohto lähtee sitten kytkimen yhteisestä navasta.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.07.2011 9:18
Re: 2 akkua
Jaahas. Vedellään uusiksi paremmalla ajalla. Mittarit siis toki erilliset 1 ja 2 joten mistä ne nyt yhdessä on?
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.05.2009 20:41
- Paikkakunta: Kotka
Re: 2 akkua
Aivan, tarkoitit siis noita volttimittareita jotka on otettu 1 ja 2 navoista. Eli kun käännät kytkimen vaikka asentoon 1, niin molemmat volttimittarit näyttää silti samaa?
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.07.2011 9:18
Re: 2 akkua
Juu selvennetään. 2 digitaalista volttimittaria. Molempien maa yhteisesti maihin. Molemmista virta akkukatkaisijalle (toinen 1 ja toinen 2 liitokseen). Virtalukolta tarkoitettu käyttövirta yhteisesti katkaisijan kautta.Kun laitan koneen käyntiin akkukatkaisijan ollessa asennossa 2 nousee jännite molemmissa mittareissa.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.05.2009 20:41
- Paikkakunta: Kotka
Re: 2 akkua
Funtsailin taas asiaa lisää. Eli KAIKKI veneen sähköt on kytketty tuohon kytkimen COMMON napaan, mihin myös laturilta tuleva piuha on kytketty (poislukien V-mittarit)? Eikä esim. alkuperäisen akun plusnavassa ole mitään vanhaa piuhaa jäänyt huomaamatta?
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.07.2011 9:18
Re: 2 akkua
Istuskelin paatilla ja päätin kokeilla mittarikytkentää eri lailla. Siirsin nuo virtalukolle tarkoitetut piuhat myös akkukatkaisijalle eri napoihin ja siirsin mittareiden maadoitusjohdot käyttökytkimelle. Nyt aloin saamaan järkeviä lukuja eli kytkimestä valitun akun jännite nousi moottorin käydessä. Yli 40 v. paatin akkutilassa on häärinyt moni ennen minuakin joten akun +navasta lähti useita vetoja (radio, kaiku yms) Nuo täytynee vielä vedellä uusiksi. Onko tuo akkukytkimen common oikea paikka vai mihin vetäisit.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.05.2009 20:41
- Paikkakunta: Kotka
Re: 2 akkua
KAIKKI veneen sähkölaitteet pitää lähteä common navasta, ja siihen tuodaan myös laturilta tuleva piuha. Akkujen plus navoista lähtee vain ja ainoastaan johdot kytkimen 1 ja 2 napoihin. Muuten olet ihmeessä, kun esim. kaiku ja radio nappaa virtaa aina ykkösakulta ja pitelet kytkintä 2-asennossa jolloin mikään ei lataa ykkösakkua. Se tuossa täysin mekaanisessa on se haittapuoli että se pitää muistaa koneen käydessä laittaa BOTH-asentoon jotta molemmat akut latautuvat, ja muistaa kääntää hupiakun puolelle heti koneen sammutuksen jälkeen (tai vaikka vähän ennen) jotta starttiakkua ei päästä millään purkamaan.
Nuo volttimittarit voit toki kytkeä 1 ja 2 napoihin, sillä volttimittarin kulutus on yleensä luokkaa "kärpäsen p***a".
Ja tuohon "latausongelmaankin" on helppo ratkaisu laittaa laturin varoitusvalon ohjaama rele yhdistämään akut toisiinsa silloin kun latausta on saatavilla, jolloin kytkimen voi pitää hupiakun puolella käytännössä aina.
Nuo volttimittarit voit toki kytkeä 1 ja 2 napoihin, sillä volttimittarin kulutus on yleensä luokkaa "kärpäsen p***a".
Ja tuohon "latausongelmaankin" on helppo ratkaisu laittaa laturin varoitusvalon ohjaama rele yhdistämään akut toisiinsa silloin kun latausta on saatavilla, jolloin kytkimen voi pitää hupiakun puolella käytännössä aina.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.07.2011 9:18
Re: 2 akkua
Kiitokset Kotkaan. vm-68 Seppälän Melaisa on koko alkutaipaleensa seillaillut niillä nurkilla kunnes keväällä raahattiin se Pirkanmaalle.
Täytyy tosiaan purkaa nuo viritykset ja siirtää katkaisijalle. Myös laturilta lähtee vetoja
runsaasti. En niitä vielä seuraillut mitä kaikkia sieltä löytyy.
Täytyy tosiaan purkaa nuo viritykset ja siirtää katkaisijalle. Myös laturilta lähtee vetoja
runsaasti. En niitä vielä seuraillut mitä kaikkia sieltä löytyy.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27.05.2009 20:41
- Paikkakunta: Kotka
Re: 2 akkua
Eipä kestä, autetaan se mitä osataan. Laturilta monesti otetaan koneelle tai koneen lähellä tarvittavia sähköjä, eikä siitä mitään haittaa ole koska ne kuitenkin ovat sitten valmiiksi tämän Common-navan takana.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 01.07.2011 9:18
Re: 2 akkua
Vaikka vene on suht. pienikokoinen olisi sillä tarkoitus hiukan yöpyäkin. Tällöin mukana virtaa syömässä kylmälaukkua, läppäriä, yms nykyajan city-ihmiselle välttämätöntä roinaa. Tätä silmällä pitäen ajattelin veneen varustaa viellä näillä:
http://www.akkunetti.fi/product_info.ph ... s_id=13507" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon ennen asennusta?
http://www.akkunetti.fi/product_info.ph ... s_id=13507" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon ennen asennusta?
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 2 akkua
Ja tuollaisen kytkimen kanssa pitää muistaa että sitä ei saa käännellä koneen käydessä. Se polttaa laturin jostain syystäJyde kirjoitti: Se tuossa täysin mekaanisessa on se haittapuoli että se pitää muistaa koneen käydessä laittaa BOTH-asentoon jotta molemmat akut latautuvat, ja muistaa kääntää hupiakun puolelle heti koneen sammutuksen jälkeen (tai vaikka vähän ennen) jotta starttiakkua ei päästä millään purkamaan.
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: 2 akkua
Moro
Niin, sitä ei saa koneen käydessä kääntää 0-asentoon, koska silloin laturin takana ei ole mitään, jonne laturin tuottama virta menisi. Silloin palaa jännitteen säädin tai jotai???
Sen voi kyllä kääntää Both asennon kautta.
(Edellyttäen tietysti että laturi on johdettu tuon kytkimen kautta. Suoraan akkuun kytketty laturi taas ei piittaa tuosta kytkimestä.)
Nortti
Niin, sitä ei saa koneen käydessä kääntää 0-asentoon, koska silloin laturin takana ei ole mitään, jonne laturin tuottama virta menisi. Silloin palaa jännitteen säädin tai jotai???
Sen voi kyllä kääntää Both asennon kautta.
(Edellyttäen tietysti että laturi on johdettu tuon kytkimen kautta. Suoraan akkuun kytketty laturi taas ei piittaa tuosta kytkimestä.)
Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 03.07.2011 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing