Kompassi - sähkölaitteet

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Kompassi - sähkölaitteet

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 26.03.2011 13:59

Tuli tuossa erään projektin yhteydessä esille ongelma jossa muutoin oikein näyttävä kompassi "sekoaa" kun joitakin veneen sähkölaitteista kytketään päälle. Kompassi, Suunto, uppoasennuksella ohjaamon ikkunan sisäpuolella "kojelaudan" päällä. Matkaa kojelaudan kytkimille 80cm, lähimpään sähkölaitteeseen 50cm (GPS). Kompassin alta n. 15cm:n etäisyydellä kulkee johdotukset ajovaloille, lasipyyhkimelle +muutamalle muulle laitteelle. Asiakas ehdotti kompassin alapuolelle lyijystä tehtyä laatikkoa poistamaan magneettiset häiriötekijät. Ajatus ei tuntunut hullummalta.
Mielipiteitä?

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: Kompassi - sähkölaitteet

Viesti Kirjoittaja Viilari » 26.03.2011 15:20

Lyijy ei eristä magneettikenttää.Kokeile kierää johdot yhteen,puhelintekniikassa käytetään kierrettyä parikaapelia,koska siinä häiriöt kumoavat toisensa.

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Kompassi - sähkölaitteet

Viesti Kirjoittaja Keimo » 26.03.2011 18:50

Joo lyijy ei ole paras vaihtoehto. Suoja pitäisi tehdä mieluummin vaikka teräksestä tai muusta magneettiin tarttuvasta materiaalista (rauta, nikkeli), joka ei läpäise johtojen aiheuttamaa magneettikenttää. Kovin massiivinen rautakappale ihan kompassin vieressä saattaa tosin aiheuttaa sitten omia häiriöitänsä kompassin toimintaan.

Häiriöiden minimoimiseksi tosiaan eri suuntiin kulkeva sähkö eli plus- ja miinus-johdot pitäisi kulkea mahdollisimman lähellä toisiaan ja mieluiten tietysti symmetrisesti kierrettynä kuten Viilari esitti.

Eli mikäli mahdollista, johdot nippuun ja mahdollisimman kauas kompassista, ja johtojen päälle suojaksi vaikka teräksestä putki, kouru tms.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Kompassi - sähkölaitteet

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 27.03.2011 12:03

Kiitos. Täytyypi kokeilla tuota parikiertoa. Siinä mielessä vähän hankala paikka, että noita johtoja ei oikein helposti saa kulkemaan kauempaa kompassista, tai sitten johtimille tulee suhteettomasti lisää pituutta.

Vastaa Viestiin