Sähkömoottori uistelukäyttöön

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Olli M
Viestit: 40
Liittynyt: 14.12.2007 15:30
Paikkakunta: Tampere

Sähkömoottori uistelukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Olli M » 28.02.2011 16:14

Olen ajatellut laittaa ensi kesäksi tuulilasiveneeseeni sähkömoottorin, jota käyttäisin uistellessa. Sähkömoottori tulisi siis bensamoottorin rinnalle, ja siirtymiset menisi edelleen bensakoneella. Sähkömoottorissa houkuttaa äänettömyys ja se, ettei tarvitse haistella pakokaasuja myötätuuleen lipuessa. Kiikarissa olisi joku tuollainen Minn Kota Endura 30 tai 40.

Vielä mietityttää se, että kuinka paljon työntövoimaa vaaditaan uistelunopeuteen ja kuinka pitkään akku kestää. Veneeni on 5m pitkä, mutta painoa en osaa tarkkaan sanoa, alle 500kg se lienee kuitenkin. Minn Kotan moottoreita löytyy eri tehokkuuksilla, mutta mikähän niiden ero on käytännössä (nopeus vs sähkönkulutus)? Vähintään kaksi tuntia pitäisi pystyä uistelemaan yhdellä latauksella.

Onko kellään kokemuksia tuollaisista sähkömoottoreista?

hesep
Viestit: 20
Liittynyt: 31.08.2010 16:16

Re: Sähkömoottori uistelukäyttöön

Viesti Kirjoittaja hesep » 01.03.2011 16:36

Veneesi ei ole rungon muodoltaan kaikista suotuisin sähkömoottorikäyttöön ja painoakin on perus soutuvenettä enemmän. Suosittelisin vähän kookkaampaa sähköperämoottoria, vähintään minn kotan endura 40lbs mallia, mielellään 50lbs. Tyynessä kelissä saattaisi riittää malliston pienimmätkin uistelunopeuteen, mutta tuuli + aallokko lisää tehontarvetta.

Endura mallistossa ei ole digital maximazer ominaisuutta, joka on kalliimmissa malleissa. Tämä ominaisuus tarkoittaa laitteen sisälle sijoitettua Pwm-säädintä, sillä saadaan pudotettua virrankulutusta huomattavasti.
Tuo ominaisuus pudottaa kulutusta nimenomaan alhaisemmilla vaihteilla (1-4, joita uistelussa käytetään), huippukulutukseen se ei vaikuta (joka on mallista riippuen yleensä 30-50A). Jos on yhtään virittelijän vikaa niin tuon pwm-säätimen laittaa koneeseen kohtuu helposti itsekin, tuolla esimerkki
http://koti.mbnet.fi/~oju/Veneet/Minn_K ... .html#grid" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa katsoa tuolta linkinsä tuo kulutustaulukko, huomaa selkeästi säätimen hyödyn. Jos et jaksa itse viritellä, niin osta kalliimpi digital maximizer malli, suosittelen. Itsellä 5m pitkässä avoveneessä minn kotan endura 50, itse viritettynä tuolla pwm säätimellä. Toimii hienosti uistelussa, kun keli pysyy maltillisena. Pwm säätimen ansiosta ajoaika miltei tuplaantui, omalla 120Ah akulla

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sähkömoottori uistelukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.03.2011 20:03

Tämä nyt ei varsinaisesti liity teidän aiheeseenne muuten kuin tuon Mini Kotan suhteen, sillä kysyisin, onko kukaan viritellyt tällaista sähkömoottoria ohjauksen suhteen kaukosäädön perään, minulla on siihen taka-ajatus 8o Ei liity kalastukseen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Olli M
Viestit: 40
Liittynyt: 14.12.2007 15:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottori uistelukäyttöön

Viesti Kirjoittaja Olli M » 04.03.2011 17:49

Kiitos vinkeistä. Ehkä päädyn sittenkin tehokkaampaan moottoriin, ettei tarvitse katua jälkeenpäin... Kiinnostaisi vain saada vertailutietoa eri mallien suorituskyvyistä nimenomaan uistelunopeuksilla. Kuinka pitkään sulla hesep tuo 120Ah:n akku riittää?

Kauko-ohjausta en sähkömoottorille ajatellut virittää.

hesep
Viestit: 20
Liittynyt: 31.08.2010 16:16

Re: Sähkömoottori uistelukäyttöön

Viesti Kirjoittaja hesep » 05.03.2011 20:00

Tuo 120Ah vapaa-ajanakku kestää reilu 10 tuntia, kevyessä kelissä. Vähän tuulisemmassa n. 8 tuntia. Tuossa vaiheessa akku ei ole vielä tyhjä, mutta olen vienyt lataukseen, ettei purkaudu liiaksi.

Vastaa Viestiin