Se on naapureitten vika, jos joutuu ittes kehumaan, sanoo vanha satakuntalainen kansanviisaus. On niitä oppirahojakin tullut maksettua, kerran tein kuparisen öljynlauhduttimen fosforikuparilla juottamalla, siitä sitten tietysti meni kupariputki tärinästä poikki ja mustaa Dextan öljyä oli melko uuden puupaatin pohjalla. 8\

. Voin tuota Foortti juttua vähän täsmentää, olin Repolan Kalakerhoa kyytimässä 2vrk:n onkireisulla, sateisena iltana kateltiin TV:stä jalitsun MM-kisoja, aamulla meinasin ladata akkuja, mutta moottori sanoi vain klonks, kurkkasin konehuoneeseen ja vesi lorisi ilmanputsarista. Hetken shokista toivuttuani, laitoin pohjahanan kiinni, irrotin kumisen pakoputken, venttilikansi pois, kaikki pakoventtiilit kuusi avainväliä kantamaan ja sitten starttasin, kun kaikki pakoventtiilit olivat auki, niin moottori tyhjeni vedestä pakoputken kautta paatin pohjalle. Sitten taas kaikki pakoventtiilit kuusi avainväliä aukipäin ja kumiputki paikoilleen. Sitten starttasin käymään ja avasin pohjahanan. Moottori kävi hyvin Foorttimaisesti, kun pysäytin moottorin ja katsoin öljytikkua, niin näin veden menneen kampikammioon asti ja öljy oli harmaata, jonka pumppusin pois. Uutta öljyä oli vain 4ltr, eli n.puolet määrästä. Mutta joskus laiskuudestakin on apua, konehuoneessa oli kanisterillinen ed. syksyn öljynvaihdossa poistettua öljyä. Siitä sitten lisää öljyä moottoriin. Kun sitten lähdettiin kotiinpäin seuraavana päivänä, laitettiin moottori ensin käyntiin, sitten vasta pohjahana auki. Näin ajelin vielä pariviikkoa kunnes sain valmiiksi uuden, teräksisen vesijäähdytteisen pakosarjan valmiiksi. Vesi oli mennyt moottoriin, koska alumiininen Bowmanin pakosarja oli syöpynyt puhki vesitilasta pakoputkeen, vesi täytti ensin pakoputken, mutta kun pakoputken pää oli korkeammalla, kuin moottori, niin vesi meni toiseen suuntaan eli moottoriin. Että semmonen tapaus.
Noista veneen rakentamisista en paljon perusta,kun on ollut kova halu hankkia isompi vene, eikä ollut rahaa teettää, aloin miettiä jos rakentasi itte, kun olin Lauma-Lepolassa nuorempana levyseppänä. Tein "omasta päästäni"

peltisen pienoismallin 1:10, jonka saumat tiivistin silikonilla, uitin sitä pikkupaatin perässä, mutta en siitä muuta ymmärtänyt kuin, että sen keula ainakin oli perää ylempänä. Sitten vaan kerroin pienoismallin mitat kymmenellä ja jatkoin vähän pituutta, siitä tuli sitten 11,85 m pitkä ja painoi kaikki veneomaisuus päällä ja 2tn lyijylastin kanssa 15 tn.

Laitan taas (moneen kertaan nähdyn) kuvan
http://kuvablogi.com/nayta/880491/" onclick="window.open(this.href);return false; paatista, joka on nykyään Nässyllä. Samalla systeemillä tein sen kulkevan alumiinipaatin, jonka sain veteen 14 v myöhemmin, sillä ajoin 9v. Tarviiko laittaa kuva (taas)? Jonkin verran iällä olevana sanon, että sanonnassa, mies pääsee läpi vaikka harmaan kiven, jos se oikein haluaa, on jonkin verran perää. Mua hiukan helpotti tuo sattumalta saatu metallisekatyömiehen ammatti, joka on jo taakse jäänyttä elämää, tosin saan kyllä vielä kaksi rautaa kiinni niin, ettei potkaisemalla irtoa. Sitä vielä joskus on silloin tällöin tullut tuikittua puikkokoneella, että olen alkanut eppäillä, olenko tullut hitsaus-savusta riippuvaiseksi

Ikinä ennen en ollut tehnyt venettä Ei muuta kuin vain kaikki innokkaat rakentamaan venettä, ei se niin vaikeaa ole, kun minäkin kansakoulu pohjalta olen tehnyt kaksi. Uskokaa itteenne!
lisäys 20.2 klo 16.45
Tuossa kuvakansiossa näkyy myös se Foortti,numerolla 5, Laivaston entinen K3-veneen moottori Hangosta ja jokunen rakennusaikainen kuva