Bosch:n startti

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15.02.2010 20:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja KooTa » 08.02.2011 23:47

Startti (Bosch EJD 1.8/12R29) temppuili vähän viimekesänä. Lähti kyllä pyörimään, kun vasaralla kopautti solenoidiin. Nyt aloin "huoltamaan" starttia ja kuten kuvat kertoo ei ihme, että vähän jumitti. Solenoidi ei liikkunut enää mihinkään ja hiilistä oli kaksi täysin jumissa jousten ollessa poikki. Löysin purkukuvat ja varaosaluettelon netistä. Nyt on toiveissa, että keväällä starttaa ilman vasaraa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja stresspill » 09.02.2011 11:51

Mun boschi näytti vielä totakin kurjemmalta, mutta reilua putsausta ja herkistelyä, niin toimii taas uudenveroisesti. Mitään ei tarvinut uusia, jopa solenoidikin herkistyi crc-liottelulla ja ronskilla jumpalla hyväksi. Hiilen jousiin laitoin litiumimölyrasvat suojaamaan jatkossa, kotelon saumat umpeen tiivistesilikonilla, jos pysyisi suurimmat kosteudet ulkona. Siis toi D12 bemarin startti, joka on nyt myynnissä, kun itse kone ei enää herkistynyt 8-|

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja bonito » 17.02.2011 9:34

Miten startti saadaan tuon näköiseksi 8-| , uittamalla se säännöllisestikö? Mulla on ollut startattavia moottoreita veneissä 5kpl/40v. eikä yhdenkään startti ole ikinä ollut tuollainen, ei edes ole ikinä(kop kop kop) tarvinnut avata sen jälkeen, kun olen moottorin asentanut paattiin. Yksikään moottori ei ole ollut uusi, eikä tehdasvalmisteinen merimoottori. Kyllä pitäisi huolehtia vehkeistään vähän paremmin, taidatte veneillä sisämaassa, tuuli vie aina johonkin rantaan jos ei käynnisty. Täällä Pohjanlahden rannalla voi tuuli viedä Ruottin puolelle, eikä pienissä saarissamme ole autoteitä, että pääsis hakemaan varaosia. Viimeinen asia on, että joutuisin soittamaan jonkun hinaamaan. Kerrankin 6 syl Foortti oli niin täynnä merivettä, että ylimääräiset lorisi imusarjasta, kun se oli vesilinjan alapuolella ja pakosarja syöpyi puhki, silti tultiin ajamalla kotiin 25 mpk:n päästä. 8}

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja Jude » 17.02.2011 21:48

bonito kirjoitti:Kyllä pitäisi huolehtia vehkeistään vähän paremmin, taidatte veneillä sisämaassa, tuuli vie aina johonkin rantaan jos ei käynnisty.
Ei taida olla aivan KooTan jäljiltä tuo startti. Lienee siintä Puhäjärven tankkerista, jonka osti hiukan aikaa sitten.
bonito kirjoitti: Viimeinen asia on, että joutuisin soittamaan jonkun hinaamaan. Kerrankin 6 syl Foortti oli niin täynnä merivettä, että ylimääräiset lorisi imusarjasta, kun se oli vesilinjan alapuolella ja pakosarja syöpyi puhki, silti tultiin ajamalla kotiin 25 mpk:n päästä. 8}
Sinulla on sitä osaamista.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.02.2011 23:02

Kyllä sitä "ropaamista" hiukan kannattaa opiskella.. Ettei turhaan trossia soittele filtterin tukoksen takis tms.
E mare libertas

Avatar
KooTa
Viestit: 36
Liittynyt: 15.02.2010 20:30
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja KooTa » 18.02.2011 11:47

Startti on todellakin Pyhäjärven Tankkerista ja ollut vuonna 2006 merellä, Helsingin Merisatamarannassa 20 venepaikalla nro 118. Oiskohan jäänyt laittamatta vesille seuraavan kesänä, koska ei starttaa ; ) Vene on ollut minulla nyt vuoden päivät.

Kasasin todella hyvin toimivana saman solenoidin. CRC-liuotuksessa vajaa pariviikkoa ja samalla pannuhuoneessa haihtumassa kaikesta kosteudesta. Valitettavasti solenoidi oli "niitattu" kiinni ja en pystynyt purkamaan ihan palasiksi. Uusin kuitenkin tiivisteet ja voiteilin akselin HHS 2000 synteettisellä vaseliinilla. Uskon vahvasti, että vasaraa ei tarvita starttamiseen ensi kesänä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja matti » 18.02.2011 11:58

Vuotava puuvene ja kone alhaalla, käynnistetään ennen tyhjäksi pumppaamista-vautipyöräkotelo vedessä, vauhtipyörä mättää startin vettä täyteen.
Yleensä marinoitujen koneiden ongelma, kaaveli ei ole vedenpitävä, ainakin V-P:ssa on umpinainen kotalo, tai ainakin alhaalta umpinainen. Kun Volvon upottaa muutamaan metriin, niin on työlästä saada vesi pois kaavelista!

Matti

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja Warjo » 18.02.2011 21:55

bonito kirjoitti: Mulla on ollut startattavia moottoreita veneissä 5kpl/40v. eikä yhdenkään startti ole ikinä ollut tuollainen, ei edes ole ikinä(kop kop kop) tarvinnut avata sen jälkeen, kun olen moottorin asentanut paattiin. Täällä Pohjanlahden rannalla voi tuuli viedä Ruottin puolelle, eikä pienissä saarissamme ole autoteitä, että pääsis hakemaan varaosia. Viimeinen asia on, että joutuisin soittamaan jonkun hinaamaan. Kerrankin 6 syl Foortti oli niin täynnä merivettä, että ylimääräiset lorisi imusarjasta, kun se oli vesilinjan alapuolella ja pakosarja syöpyi puhki, silti tultiin ajamalla kotiin 25 mpk:n päästä. 8}
bonito on triplaguru 8| 8| 8| , Mäkkaiveri 8| Tuollaiset taidot pitäisi olla kaikilla veneilijöillä ja lakisääteisesti 8o
Ei tartte auttaa 8-| 8-| 8-|
Raudassa ei ole raha hukassa...

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 18.02.2011 23:28

Nojoo...Täysmarinoitu Voortihan käykin merivedellä ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Ihmemies se on

Viesti Kirjoittaja Jude » 19.02.2011 9:34

Warjo kirjoitti: bonito on triplaguru 8| 8| 8| , Mäkkaiveri 8| Tuollaiset taidot pitäisi olla kaikilla veneilijöillä ja lakisääteisesti 8o
Ei tartte auttaa 8-| 8-| 8-|
Ilman huumoria voi sanoa Bonitoa harvinaisen osaavaksi, tietäväksi ja tekniikasta kiinnostuneeksi. En tiedä toista, joka olisi tehnyt ison alumiini- ja teräsaluksen, rakentelisi vanhoista läppäreistä toimivia GPS-paikantimia karttoineen ja tuntisi moottoreiden ja kytkinten toimintaa. Voi olla, että listaa voisi vielä jatkaa pitkälti.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.02.2011 10:44

haluu isona bonitoksi
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Bosch:n startti

Viesti Kirjoittaja bonito » 20.02.2011 0:23

Se on naapureitten vika, jos joutuu ittes kehumaan, sanoo vanha satakuntalainen kansanviisaus. On niitä oppirahojakin tullut maksettua, kerran tein kuparisen öljynlauhduttimen fosforikuparilla juottamalla, siitä sitten tietysti meni kupariputki tärinästä poikki ja mustaa Dextan öljyä oli melko uuden puupaatin pohjalla. 8\ :-( . Voin tuota Foortti juttua vähän täsmentää, olin Repolan Kalakerhoa kyytimässä 2vrk:n onkireisulla, sateisena iltana kateltiin TV:stä jalitsun MM-kisoja, aamulla meinasin ladata akkuja, mutta moottori sanoi vain klonks, kurkkasin konehuoneeseen ja vesi lorisi ilmanputsarista. Hetken shokista toivuttuani, laitoin pohjahanan kiinni, irrotin kumisen pakoputken, venttilikansi pois, kaikki pakoventtiilit kuusi avainväliä kantamaan ja sitten starttasin, kun kaikki pakoventtiilit olivat auki, niin moottori tyhjeni vedestä pakoputken kautta paatin pohjalle. Sitten taas kaikki pakoventtiilit kuusi avainväliä aukipäin ja kumiputki paikoilleen. Sitten starttasin käymään ja avasin pohjahanan. Moottori kävi hyvin Foorttimaisesti, kun pysäytin moottorin ja katsoin öljytikkua, niin näin veden menneen kampikammioon asti ja öljy oli harmaata, jonka pumppusin pois. Uutta öljyä oli vain 4ltr, eli n.puolet määrästä. Mutta joskus laiskuudestakin on apua, konehuoneessa oli kanisterillinen ed. syksyn öljynvaihdossa poistettua öljyä. Siitä sitten lisää öljyä moottoriin. Kun sitten lähdettiin kotiinpäin seuraavana päivänä, laitettiin moottori ensin käyntiin, sitten vasta pohjahana auki. Näin ajelin vielä pariviikkoa kunnes sain valmiiksi uuden, teräksisen vesijäähdytteisen pakosarjan valmiiksi. Vesi oli mennyt moottoriin, koska alumiininen Bowmanin pakosarja oli syöpynyt puhki vesitilasta pakoputkeen, vesi täytti ensin pakoputken, mutta kun pakoputken pää oli korkeammalla, kuin moottori, niin vesi meni toiseen suuntaan eli moottoriin. Että semmonen tapaus.

Noista veneen rakentamisista en paljon perusta,kun on ollut kova halu hankkia isompi vene, eikä ollut rahaa teettää, aloin miettiä jos rakentasi itte, kun olin Lauma-Lepolassa nuorempana levyseppänä. Tein "omasta päästäni" 8} peltisen pienoismallin 1:10, jonka saumat tiivistin silikonilla, uitin sitä pikkupaatin perässä, mutta en siitä muuta ymmärtänyt kuin, että sen keula ainakin oli perää ylempänä. Sitten vaan kerroin pienoismallin mitat kymmenellä ja jatkoin vähän pituutta, siitä tuli sitten 11,85 m pitkä ja painoi kaikki veneomaisuus päällä ja 2tn lyijylastin kanssa 15 tn. 8} Laitan taas (moneen kertaan nähdyn) kuvan http://kuvablogi.com/nayta/880491/" onclick="window.open(this.href);return false; paatista, joka on nykyään Nässyllä. Samalla systeemillä tein sen kulkevan alumiinipaatin, jonka sain veteen 14 v myöhemmin, sillä ajoin 9v. Tarviiko laittaa kuva (taas)? Jonkin verran iällä olevana sanon, että sanonnassa, mies pääsee läpi vaikka harmaan kiven, jos se oikein haluaa, on jonkin verran perää. Mua hiukan helpotti tuo sattumalta saatu metallisekatyömiehen ammatti, joka on jo taakse jäänyttä elämää, tosin saan kyllä vielä kaksi rautaa kiinni niin, ettei potkaisemalla irtoa. Sitä vielä joskus on silloin tällöin tullut tuikittua puikkokoneella, että olen alkanut eppäillä, olenko tullut hitsaus-savusta riippuvaiseksi :-) Ikinä ennen en ollut tehnyt venettä Ei muuta kuin vain kaikki innokkaat rakentamaan venettä, ei se niin vaikeaa ole, kun minäkin kansakoulu pohjalta olen tehnyt kaksi. Uskokaa itteenne!
lisäys 20.2 klo 16.45
Tuossa kuvakansiossa näkyy myös se Foortti,numerolla 5, Laivaston entinen K3-veneen moottori Hangosta ja jokunen rakennusaikainen kuva

Vastaa Viestiin