Sähköä roikalla

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 10.01.2011 14:46

Muutamankin kerran (jääkaapin takia) tyhjällä hupiakulla vierasvenesatamassa yöpyneenä aloin miettiä helpotusta tilanteeseen, mutta tajusin sitten samalla etten näköjään tajuakaan perussähköasioista juuri mitään...

Kun paatissa ei ole maasähköjä, niin onko huono ajatus ladata akut veneessä ottamalla roikalla + vikavirtasuojalla 230 V laiturilta ja tökkäämällä Ctekin laturi suoraan akkuihin? Mahtaako tällaisesta tilapäismaasähköstä olla haittaa naapuriveneiden sinkkianodeille tai peräti omalle terveydelle?

Vai onkohan tämä kaikki ihan turhaa pähkäilyä?

Mikko

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Ana » 10.01.2011 15:41

Eihän tuossa ole mitään vikaa ja CTEK:kihän myy tuollaista pakettia jo valmiina samalla periaatteella.

http://www.ctek.com/files/folders/folder_marine_uk.pdf
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 10.01.2011 15:43

Kuten aiemmin kerroin niin olen toiminut kertomallasi mallilla.

Kaveri veneseurassa joka sähköistä tietää sanoi että tämä on halpa maasähkö.

tässä mun maasähkö:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=262" onclick="window.open(this.href);return false;

Töpselit päihin ja roikan väliin. Hyvin toiminut ja kerran lauennutkin toi vikavirtasuoja. Hintaa tuli joku 13€.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.01.2011 16:38

Ei kait tuossa ole mitään laitonta tai epämoraalista joten siitä vaan. Näkyy olevan ainakin täällä pohjoisessa ihan yleisesti käytössä oleva "maasähkö" kotilaiturissa.
Mutta tietääkseni joissakin satamissa homma on periaatteessa kielletty muutoin kuin väliaikaisratkaisuna esim. äkillisesti tyhjentyneiden akkujen lataamiseksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10.01.2011 16:45

Veli-Matti kirjoitti:Ei kait tuossa ole mitään laitonta tai epämoraalista joten siitä vaan. Näkyy olevan ainakin täällä pohjoisessa ihan yleisesti käytössä oleva "maasähkö" kotilaiturissa.
Mutta tietääkseni joissakin satamissa homma on periaatteessa kielletty muutoin kuin väliaikaisratkaisuna esim. äkillisesti tyhjentyneiden akkujen lataamiseksi.
Tarkoittaako että troikka pitää muistaa irroittaa kun irtoo laiturista 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.01.2011 21:37

Pitänee se irroittaa "oikeastakin" maasähkösydeemistä ellein jollakin ole niin ultramodernia sydeemiä että käytössä on ns. pomppuvirtaa... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja raimå » 10.01.2011 22:13

Mikä helkkarin maasähkö - tuota oon miettiny monesti. Kait sillä halutaan sanoa että veneen sähkövedot on suojattu vikavirtasuojalla joka haistelee jännite-eroja ja pätkäisee sähkönkulun välittömästi jos eroa syntyy (vuoto maihin jostain) ja näin ei kerkeä saamaan sähköiskua, jos vikavirtasuoja toimii moitteettomasti.

Ja mitä on tullut vierasvenesatamia kierrettyä niin kyllä niin hasardeilla tavoilla sähköjä vedellään ristiin rastiin, piuhat vedessä ja lätäköissä että huhhhuh. Ei muuta kuin tölppää piuhan kiinni seinään, bilikan vikavirtasuojan väliin ja mikroaaltouuniin popparit porisemaan:)

Ja ystäväni sähköerikoismiesmän sanoi että ei siinä EU säädöksien mukaisessa sinisessä kolminapaisessa töpselissä ole mitään turvallisuutta parantavaa, kun että periaatteessa tietää missä navassa kulkee mitäkin (en osaa selittää tätä oikein sanoin sorry, anyone?) ja kun veneen sisällä olevat vedot voivat kuitenkin olla ihan kumminpäin tahansa tehty, ei asiasta ole kuitenkaan mitään selvyyttä. Säädettiin nyt vaan tietynlaiset töpselit ja saadaan kaikki ostamaan kaikki mahdolliset adapterit saadakseen sähköt juoksemaan:(
Viimeksi muokannut raimå, 10.01.2011 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja raimå » 10.01.2011 22:22

C-Tekissä suojaerotusmuuntaja on vakiona tietääkseni? Ja ainakaan itsellä ei verkkovirrasta kulje akkuihin mitään muita piuhoja kuin C-Tekin latauspiuhat eli aivan erillinen systeemi on tuo verkkovirta.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja CC » 11.01.2011 2:31

tevisu kirjoitti:Kaipa tuossa "maasähkön" käytössä on vaarana se oman - tai vieraan veneen syöpyminen. Siihen jonkinlainen apu on suojaerotusmuuntajan laittaminen veneen maasähköjärjestelmään.
Kyllä useinpien laturien rakenne on toiminnallisesti vastaava, kuin suojaerotusmuuntajan käyttäminen lisänä. Kukaan jatkossakin
latureita tekevä ei uskalla jättää galvaanista yhteyttä toision ja ensiön välille. Siis syöpymisvaaran kannalta.
Kysymys onkin; Maadoittaako vai ei?

Jos on vanhanaikainen perinnemuuntajalla oleva laturi, joka on luokiteltu suojaeristetyksi (eli on ilman pistotulpan maakontakteja),
niin sen kytkeminen akkuun ei varmasti aiheuta vuotovirtoja omaan, eikä muihinkaan veneisiin. Sama koskee useinpia hakkurilla
olevia latureita.

Käyttäjäturvan puolesta taas suojaerotuksen käyttäminen vähentää riskiä sähköiskun saamiseen verkkojännitepuolelta, mutta
syöpymiseen sillä ei ole vaikutusta. (Jos et lataa akkua suoraan verkkojännitteestä hehkulampun ja seleenitasurin kanssa)

Maadoituksen lisääminen kuvioon tuo ne ongelmat. Liitännöissä on maakontaktit ja niitä pitäisi käyttää, jotta vikavirtasuoja
toimisi ja suojamaatettujen laitteiden käyttöturva olisi kohdallaan. Tämä on ihan ok, JOS kaikkien sataman veneiden maatot
ovat täsmälleen samassa potentiaalissa, mikä ei suinkaan aina toteudu. Vielä pahemmaksi tilanne muuttuu, jos siellä onkin
yksi vene jonka sähköt onkin tehty väärin. Tai vaan huonosti. Väärin tai huonosti ei aina ole edes tahallista, aika ja olosuhteet
kohtelee julmasti liitoksia, eikä kummoista maajohdon vikaa tarvita, että veteen yhteydessä olevaan metalliosaan tulee pieni
jännite.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Keimo » 11.01.2011 10:36

Korroosion kannalta kysymys on siitä, onko maasähkön maadoitus yhdistetty veneen veteen yhteydessä oleviin metalliosiin.

Pitääkö tämä maadoitus sitten tehdä? Määräysten osalta jäänyt itselle epäselväksi.
Selkein tapaus mitä kautta tämä vahingossa tapahtuisi on akkulaturi. Ja ne puolestaan ovat pääsääntöisesti tietääkseni kaksoiseristettyjä (=ei maadoitettuja). Toinen tapaus on sitten muu suojamaadoitettu laite, jonka metallirunko on syystä tai toisesta kosketuksissa veneen metalliosiin. Puuveneessä ehkä ei niin todennäköistä, ellei sitten moottorin päällä pidä ja molemmissa metallipinnat paljaina.
CC kirjoitti:Maadoituksen lisääminen kuvioon tuo ne ongelmat. Liitännöissä on maakontaktit ja niitä pitäisi käyttää, jotta vikavirtasuoja toimisi ja suojamaatettujen laitteiden käyttöturva olisi kohdallaan.
Tätä haluan korjata sen verran, että vikavirtasuojan käyttö ei edellytä maadoitusta.
raimå kirjoitti:Ja ystäväni sähköerikoismiesmän sanoi että ei siinä EU säädöksien mukaisessa sinisessä kolminapaisessa töpselissä ole mitään turvallisuutta parantavaa, kun että periaatteessa tietää missä navassa kulkee mitäkin (en osaa selittää tätä oikein sanoin sorry, anyone?) ja kun veneen sisällä olevat vedot voivat kuitenkin olla ihan kumminpäin tahansa tehty, ei asiasta ole kuitenkaan mitään selvyyttä.
Jos veneen maasähköjärjestelmä liitetään kolminapaisella sinisellä ja sähköt on oikein kytketty sekä veneessä että rasiassa, josta sähköt otetaan, on joka paikassa tiedossa mikä mikäkin johto ja napa on. Jos jossain välissä maalta veneelle on adapteri ja käytetään tavallista maadoitettua pistoketta, mene vaihe ja nolla toki sekaisin. Onko niillä sitten jotain väliä, edes turvallisuuden kannalta, tavalliselle käyttäjälle? Ehkä siinä tapauksessa, että pitää merkityksellisenä sitä kumminko päin sen pistokkeen sinne pistorasiaan työntää (siis muuten kuin esteettisessä mielessä).

Ja http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf tuon ohjeen vikavirtasuojaa käsitteleviin kuviin voisi sen verran puuttua, että veneen vikavirtasuojan pitäisi katkaista sekä vaihe että nolla. Näin siksi, että veneen syötön voi "tavallisella" maadoitetulla pistokkeella kytkeä kummin päin vain. Ei paljon lämmitä, jos pelkkä nolla katkaistaan vikatilanteessa. Tai no, saattaahan tuo lämmittää, suorastaan käristää.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.01.2011 11:25

Keimo kirjoitti:Korroosion kannalta kysymys on siitä, onko maasähkön maadoitus yhdistetty veneen veteen yhteydessä oleviin metalliosiin.

Pitääkö tämä maadoitus sitten tehdä? Määräysten osalta jäänyt itselle epäselväksi.
Huviveneen potentiaalintasausta (maadoitusta)
ei saa liittää maasyötön suojajohtimeen vaan suojamaadoitus on kytkettävä erotusmuuntajan kautta.
Näin sannoo STEK:n opus....( SFS 6000-7-709 Venesatamat )

Samaisen opuksen teksti mielestäni kertoo, että maasähkön maadoituksen liittäminen veneen -veteen yhteydessä oleviin metalliosiin- ei ole määräysten mukaan "pakollista" eli erotusmuuntajan hankkiminen ei ole välttämätöntä "laillisen" asennuksen kannalta .

Kaikki kiinteät asennukset
ovat sähköurakoitsijan työtä.

Muutama yritys on kehittänyt täydelliset järjestelmät
komponentteineen ja kaapeleineen. Ne perustuvat
erikoispistokkeisiin, jotka eivät tarvitse työkaluja.
Tämä tekee oman asennuksen sekä mahdolliseksi
että lailliseksi.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 11.01.2011 12:11

Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Mulle pöntölle ei silti edelleenkään kirkastunut se, onko oma tai naapuripaatit mahdollisesti syöpymisriskivyöhykkeellä, jos toisinaan lataan akkuja vikavirtasuojan, roikan ja Ctekin avulla? Laturimalli on Multi XS 7000 eli se ei ole sitä hintavampaa Marine-sarjaa eikä ainakaan nettiesite lupaa mitään galvaanisen virran olemattomuudesta.

Onko sillä siis mitään merkitystä, että (kaksoiseristetty) laturi lataa akkuja, jotka on maadoitettu koneeseen ja joka puolestaan on sähköisesti yhteydessä mereen?

Mikko

jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja jjude » 11.01.2011 12:29

Tätä vuotovirta-asiaa pohdin itsekkin.
Oma laturi Mansonin SBC-2220 (24V 20A) ja siinä on maadoitettu pistotulppa.
Mittasin turvallisuusterterillä verkkomaan ja akku miinuksen välisen vuodon,
vuotaa noin 400uA.
Eli tähän pitänee laittaa suojaerotusmuuntaja?
Vai voisko jättää suojamaan irti?
Muut sähkölaitteet pidän rungosta (teräs paatti) irti niin ei ole huolta...

Ja STEK:in ohjeen mukaan diodit suojamaahan+vikavirtasuoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja CC » 11.01.2011 12:44

Keimo kirjoitti: Tätä haluan korjata sen verran, että vikavirtasuojan käyttö ei edellytä maadoitusta.
Ei tietenkään edellytä. Mutta on turha antaa vuotaa 10mA jonkun laitteen kautta vaikkapa veteen, jos suojamaan läsnäolo olisi
laukaissut suojan jo.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.01.2011 13:06

MikkoA kirjoitti:Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Mulle pöntölle ei silti edelleenkään kirkastunut se, onko oma tai naapuripaatit mahdollisesti syöpymisriskivyöhykkeellä, jos toisinaan lataan akkuja vikavirtasuojan, roikan ja Ctekin avulla? Laturimalli on Multi XS 7000 eli se ei ole sitä hintavampaa Marine-sarjaa eikä ainakaan nettiesite lupaa mitään galvaanisen virran olemattomuudesta.

Onko sillä siis mitään merkitystä, että (kaksoiseristetty) laturi lataa akkuja, jotka on maadoitettu koneeseen ja joka puolestaan on sähköisesti yhteydessä mereen?

Mikko
Tuolla mainitsemallasi "laitepaketilla" ei
ole mitään ”metallista” – siis galvaanista - yhteyttä
venesähkön ja veneen ulkopuolisen sähkön välillä.
Veneessä ei ole
”maasähkömaata” eli se on galvaanisesti ( laturin rakenne ) erotettu.

Sanoisin siis, että oma ja naapuriveneet eivät ole syöpymisriskivyöhykkeellä.

"Jos olen oikein tulkinnut" syöpymisriski syntyy, jos liität kyseisen roikan perään esim. veneen lämminvesivaraajan sähkövastuksen ja jonka rungon suojamaadoitus olisi ohjeiden vastaisesti suojamaadoitettu veneen ruonkoon ( esim. moottoriin) ilman erotusmuuntajaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin