Sähköä roikalla

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja raimå » 11.01.2011 22:46

Pitää varmaan huomenna soittaa Aditaan ja varmistaa onko omassa C-Tekissä galvaaninen eristys. Ainakin marine malleissa on.

Jos ja kun C-Tekeissä on tuo eristin, ei ole mitään syöpymisriskiä puuveneessä, jossa maasähköt on täysin "kelluvat" ja ainoa kohta mikä koskettaa akkuja tai muita veneen sähköasennuksia on C-Tekin omat piuhat? Vai onko meillä olemassa niinsanottua "hyppysähköä" :)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12.01.2011 11:28

Notreal kirjoitti:
Keimo kirjoitti:Korroosion kannalta kysymys on siitä, onko maasähkön maadoitus yhdistetty veneen veteen yhteydessä oleviin metalliosiin.

Pitääkö tämä maadoitus sitten tehdä? Määräysten osalta jäänyt itselle epäselväksi.
Huviveneen potentiaalintasausta (maadoitusta)
ei saa liittää maasyötön suojajohtimeen vaan suojamaadoitus on kytkettävä erotusmuuntajan kautta.
Näin sannoo STEK:n opus....( SFS 6000-7-709 Venesatamat )
Täytyy vetää vähän sanoja takaisin tuon suojamaadoituksen kytkentämääräyksen osalta... :P
Samaisesta opuksesta löytyy kytkentäohje jossa maasähkön maadoitus on kytketty veneen "maadoitukseen"
ilman erotusmuuntajaa?
Maininta osiossa -Galvaaninen eristin- sivulla 39 ja kuva nro: 11.9

Ota tästä nyt sitten selvää??? 8\
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Keimo » 12.01.2011 12:33

CC kirjoitti:
Keimo kirjoitti: Tätä haluan korjata sen verran, että vikavirtasuojan käyttö ei edellytä maadoitusta.
Ei tietenkään edellytä. Mutta on turha antaa vuotaa 10mA jonkun laitteen kautta vaikkapa veteen, jos suojamaan läsnäolo olisi
laukaissut suojan jo.
Minkäslaisia vikoja vastaan tämä vikavirtasuoja sitten olikaan.. Hyvä esimerkki voisi olla vaikka pihalla pitkä roikka, jonka eristeet jostain kohtaa hankautuneet niin että vaihe on paljaana. Jos töpseli on seinässä ja menee koskemaan tuohon vaurioituneeseen kohtaan, saa siitä helposti sähköiskun (ellei sitten ole saappaat jalassa jne.). Tässä kohtaa vikavirtasuoja tulee, toimii ja yrittää suojata. Vikavirtasuoja laukeaa, jos tuo vaurioitunut kohta osuu maahan. Erityisen hyvin jos maa on kostea. Laukeaa se sittenkin, kun joku siihen koskee ja tässä kohtaa avainasemassa on suojan nopea laukeaminen.

Jos vaihe koskee maadoitusta, laukeaa suoja silloinkin. Ja jos vikavirtasuojaa ei ole, laukeaa sulake eli tässä tapauksessa vikavirtasuojasta ei varsinaisesti ole hyötyä.

Siirrytään maalta takaisin veneeseen. Jos maadoitetussa laitteessa on sellainen vika, että virta pääsee vuotamaan kuoreen, laukeaa vikavirtasuoja. Ok, tätä varten maadoitus on tärkeä. Jos maadoitus jostain syystä välistä puuttuu tai on poikki, viallisen laitteen kuori tulee jännitteelliseksi. Nyt sitten jos laite koskettaa veteen yhteydessä olevaa osaa veneestä (moottoria) laukeaa vikavirtasuoja. Samoin käy, jos ihminen on välissä.
Jos taas veneessä on viallinen sähköjohto, jossa vaihe on paljaana, pitäisin todennäköisempänä että siihen vikakohtaan osuu joko henkilö tai sitten vikakohta osuu veneessä riittävän johtavaan kohtaan tai veteen, kuin että vikakohta osuu maasähkön maadoitettuun kohtaan.

Ja jos tuolla 10mA viittasit sellaiseen vikaan, että veden kautta vuotava 10mA virta olisikin suojamaahan vuotaessaan yli vikavirtasuojan laukaisukynnyksen (nimellisesti 30mA), niin mielelläni kuulisin minkälainen vika tuossa voisi tulla kysymykseen.
raimå kirjoitti:Pitää varmaan huomenna soittaa Aditaan ja varmistaa onko omassa C-Tekissä galvaaninen eristys. Ainakin marine malleissa on.
Kun kyseessä ei ole suojamaadoitettu laite, siinä täytyy olla galvaaninen eristys töpselin ja latauspiuhojen välillä.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja CC » 12.01.2011 15:17

Keimo kirjoitti: Ja jos tuolla 10mA viittasit sellaiseen vikaan, että veden kautta vuotava 10mA virta olisikin suojamaahan vuotaessaan yli vikavirtasuojan laukaisukynnyksen (nimellisesti 30mA), niin mielelläni kuulisin minkälainen vika tuossa voisi tulla kysymykseen.
Kunhan vuotoreittiin muodostuu sopivasti vastusta, ehto täyttyy. Ja silloin vuotavan laitteen runko voi olla jo lähes täydessä jännitteessä.
Reaalimailman sähkölaitekorjauksia tehdessä tuollaisen vian mahdolliseen aiheuttajaan törmäsi lähes viikottain.
Lähinnä lika ja kosteus yhdessä, lämmön aiheuttama hiilettyminen ja omatoimiasentajien kytkennät. Onneksi eivät veneissä käytetyt
sähkölaitteet ole kovin alttiita näille mahdollisuuksille, paitsi sähkölämmittimet ja keittovehkeet. Eikä olosuhteetkaan ole
likaisimmasta päästä, vaikka kosteutta riittääkin.

Aihe on aika vaarallinen, pitäisi oikeastaan olla kirjoittamatta mitään vain lyhyellä miettimisellä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Keimo » 12.01.2011 16:11

CC kirjoitti: Kunhan vuotoreittiin muodostuu sopivasti vastusta, ehto täyttyy. Ja silloin vuotavan laitteen runko voi olla jo lähes täydessä jännitteessä.
Reaalimailman sähkölaitekorjauksia tehdessä tuollaisen vian mahdolliseen aiheuttajaan törmäsi lähes viikottain.
Lähinnä lika ja kosteus yhdessä, lämmön aiheuttama hiilettyminen ja omatoimiasentajien kytkennät. Onneksi eivät veneissä käytetyt
sähkölaitteet ole kovin alttiita näille mahdollisuuksille, paitsi sähkölämmittimet ja keittovehkeet. Eikä olosuhteetkaan ole
likaisimmasta päästä, vaikka kosteutta riittääkin.
Hyväksytään vastaus :)
Empä tuota tullut heti ajatelleeksikaan, kun päässä pyöri vaan tuollaiset radikaalimmat viat.
CC kirjoitti: Aihe on aika vaarallinen, pitäisi oikeastaan olla kirjoittamatta mitään vain lyhyellä miettimisellä.
Jep. Mutta näin kun suunsa aukaisee (tai tänne kirjoittaa), niin ehkä joku tulee kertomaan sen toisenkin näkökulman asiaan ja voi itse samalla oppia jotain, ehkä joku muukin (pitkään tätä foorumia pelkästään sivusta seuranneena luulen ainakin joskus jotain uutta oppineenikin, veneistä veneilystä ja joskus ehkä jostain ihan muustakin).

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14.01.2011 11:51

Kysäsempä aasinsiltana josko joku osaisi "suomentaa" mitä seuraava lauseke
tarkoittaa STEK:n opuksessa koskien akkujen nesteen lisäystä?

Elektrolyyttiä pitää olla noin 1 cm yli kennolevyjen,
tai sisällä korkin alla olevaan merkkitasoon asti.
Vain tislattua tai ns. akkuvettä saa käyttää akkujen
jälkitäyttöön. Kennolevyt eivät siedä kuivumista.
Jos näin tapahtuu, vettä ei saa lisätä. Se ei auta, vaan
ainoastaan laimentaa happoa, joka nyt on väkevää.


Lähinnä tuo viimeinen, kuivumiseen liittyvä kommentti ihmetyttää?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja palonte » 21.01.2011 13:06

Kyse varmaaankin panovirheestä ja tekstin tulisi olla jotain tyyliin "happoa ei lisätä,vaan ....."
Sarjassa hauskoja kämmejä tuli taannoin nähtyä ohje- "hydrauliöljysäiliön pinnan vajentuessa tulee lisätä jäähdytysnestettä ylämerkkiin asti".
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Keimo » 21.01.2011 15:28

Voipa tuossa olla ihan turvallisuusajattelukin takana. Jos väkevään happoon lisää vettä niin roiskuu. Siinä on sitten silmät ja muut vaarassa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21.01.2011 22:57

Jos nestepinta pitää olla 1cm yli kennolevyjen eikä kennot siedä kuivumista,
mitenkäs sen nestepinnan saa takaisin kennopinnan yläpuolelle jos vettä ei saa lisätä?

Niin siis siinätapauksessa että ves on päässyt vähenemään!
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Warjo » 21.01.2011 23:33

Notreal kirjoitti:Jos nestepinta pitää olla 1cm yli kennolevyjen eikä kennot siedä kuivumista,
mitenkäs sen nestepinnan saa takaisin kennopinnan yläpuolelle jos vettä ei saa lisätä?

Niin siis siinätapauksessa että ves on päässyt vähenemään!
Joo, eikun nimenomaan akkuun saa vain ja ainoastaan lisätä vettä (tislattua). Jos puhutaan vanhan mallin lyijyakuista. Ainoa aines mikä akusta haihtuu on vesi, ei rikkihappo.
Jos en ihan väärin muista, niin rikkihapon kaava oli H2SO4. Vetyä kaksi atomia, rikkiä yksi ja happea neljä ???
Eli haihtuesaan rikki jää vahvimpana jäljelle. Ensin haihtuvat H2O, eli vety ja happi, eli vesi 8-|
Joku kemisti tämänkin varmaan korjaa vääräksi tahi oikeaksi 8|
Keimo kirjoitti:Voipa tuossa olla ihan turvallisuusajattelukin takana. Jos väkevään happoon lisää vettä niin roiskuu. Siinä on sitten silmät ja muut vaarassa.
Ei se rikkihappo niin väkevää ole, että silmille roiskuisi, missään akussa.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Viilari » 06.02.2011 16:05

Meillä venekerhossa kiellettiin maasähkön valvomaton käyttö,syy näkyy kuvasta.Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin,ja palokunnan
ripeän toiminnan ansiosta vain 3 venettä paloi,Stalin oli oikeassa:Luottamus hyvä,valvonta parempi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Ande » 06.02.2011 18:05

No huh lähtikö keskimmäisestä?
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.02.2011 18:10

Mitä tarkoittaa "maasähkön valvomaton käyttö" noin niin kuin livenä...?

Sanallisestihan se tarkoittaa sitä että jos vene on kytketty maasähköön niin sitä pitää valvoa herkeämättä paikanpäällä - ei siis edes nukuta tai käännetä selkää ko. laitteille...
Perinteisesti sähkölaitteita valvotaan sulakkeilla, vikavirtasuojilla ja/tai ylikuumenemissuojilla...

Tai ehkä olisi pitänyt kysyä että miten vakuutusyhtiö sen tulkitsee - jos hommaa ei ole sen tarkemmin määritelty sanallisesti sopimuksessa niin niillä on täysin vapaat kädet korvausten maksamisen suhteen jos jatkossa tapahtuu jotakin vastaavaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: Sähköä roikalla

Viesti Kirjoittaja Viilari » 06.02.2011 18:11

Keskimmäisestä lähti,oli maasähkössä akkulaturi tai pilssipumppu.Seurakaveri yritti alkuun 5 Kg:n sammuttimella sammuttaa,sama kun metsäpaloon kusisi.Siinä vaiheessa kun kaasupullot alkoi räjähtelemään,tuli kiire rantavajan taakse suojaan.
Jos maasähköä käytetään,tulee käyttäjän olla välittömässä läheisyydessä,hereillä.Eli ei yölämmitystä.

Vastaa Viestiin