Ipad

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Ipad

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.12.2010 21:30

Sain joululahjaksi (pikkuisen etukäteen ;-) ) 32gb Ipad:in pitihän siihen heti ostaa 24.90€ hintaan navionicsin merikortit. Täytyy sanoa että hyvältä näyttää/tuntuu ja sormella on helppo tökkiä näyttöä. Zoomaukset yms. toimivat aika mainiosti. Viellä kun jäät lähtis sais koittaa tositoimissa. Vähän arveluttaa miten näytön valoisuus riittää mutta eiköhän tuo menettele hyttipaatissa.
E mare libertas

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.12.2010 21:41

Moro

Onko iPadissakin GPS?
(iTunes App storessa iPhoneen Navionics Scandinavia on 9,95)
Mulla oli iPhone viimekesänä navigaattorikäytössä purjeveneessä. Ihan hyvin näkyy auringossakin. Näyttö on pieni mutta sormella zoomaus on kätevä. Hitaasti purjehdittaessa (alle 4 Knop) suuntanuoli ei näytä oikeaa suuntaa. TupSyt pitää olla kytkettynä koko ajan sillä gps ja navigointiohjelma syö akun puolessa tunnissa.
Telineen tein itse, sovite suoraan garminin jalkaan.
Kuvassa todella kirkas auringonpaiste.
Kuva

Nortti

PS. ai nii se olikin iPad eli se tabletti.
Viimeksi muokannut Northling, 20.12.2010 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.12.2010 22:03

Jep, siitä löytyy a-gps (eli jos jotain satelliitteja ei ole näkyvissä käyttää myös matkapuhelinverkkoa apuna tjsp. :) ) ja on aika hemmetin nopea viellä paikantamaankin.
Akunkesto mietityttää myös mutta tässä kotona surffaillessa 3pv:n käytön jälkeen akkua on vieläkin jäljellä 65% Eli suht hyvin tuntuu kestävän (aktiivista käyttöä noin 2h illassa) Tuo tup.syt johto nyt ainakin täytyy hommata. Niin ja jonkinnäköinen teline myös tehdä on yllättävän iso kapine kuitenkin.
E mare libertas

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.12.2010 23:49

Moro

Niin toi tabletti on aikalailla isompi kuin iPhone, siihenkin voitais muovista taivutella teline vähän samalla idealla kun mulla tossa iPhonessa.
Tietenkin se pitää tehdä tukevammasta materiaalista ja järeemmillä kiinikkeillä. Mut esmes joku tällanen:
Kuva

Tehtiin me joskus yhteen veneeseen plotterille vedenpitävä kotelo, kun laitteen oman kotelon vedenkesto oli vähän niin ja näin...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.12.2010 12:58

Vai on se Ande pihistänyt joulupaketin etukäteen :-)

Mikä tuon a-gps:n tarkkuus on - parilla kaverilla on semmoiset hirviporukassa niin ainakin Kestilän korvessa sen tarkkuus on kuuleman mukaan luokkaa 100-300m. Mutta se riippunee lähistöllä olevien mastojen lukumäärästä ja kentän vahvuudesta vai kuinka?

Meillä on tontut tuoneet lahjasäkin kodinhoitohuoneeseen odottamaan aattoa ja uskoisin saaneeni röntgenkatseella aika selvän kuvan yhden pitkulaisen paketin sisällöstä; vastakaarijousi metsästykseen ja taulunpuhkontaan ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja palonte » 21.12.2010 15:45

Samassa aiheessa, mutta hukan sivuun.
Kaveri hankki Samsung Galaxy tab:in , jossa on 7" näyttö ja osti vissiin samaisen softan karttoineen (pohjoismaat, rannikko, isoimmat järvet) Android shopista hintaan alle 15 EUR (?).
Toivottavasti tulevana kesänä kaikki joilla on näitä uusia "tabletteja" huomaavat kirjailla kokemuksiaan laitteista, sillä onhan noi melkoisia yhdistelmähärveleitä, jos vaan kestävät olosuhteita.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.01.2011 23:12

Anteeksi, tup syt, siis onko se tupakansytytinjohto :P ??? Tutustuin minäkin siihen ipadiin Jouluna ja saatte uskoa, että harkinnassa on !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.01.2011 1:00

Donna 28 kirjoitti:Anteeksi, tup syt, siis onko se tupakansytytinjohto :P ??? Donna 28 :)
Sehän se, puhekielessä tupsytti. Eikös se ole jo ihan käyttökieltä?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.01.2011 23:29

Jos ei vielä ole, niin taitaapa siitä tulla :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.06.2011 23:44

Moro

Vaimo lahjoi minuakin tuollaisella iiPadilla. Testailin sitä Navionicsin plotteri ohjelmalla viimeviikoloppuna kun seilattiin paatti luvialle. Aluksi hukkasi paikkaa, mutta sitten kun kytkin gps:n kokonaan pois ja takaisin päälle lähti toimimaan ja piti paikkansa ihan tarkalleen.
Lueskelin netistä että ohjelma hyytyy vähän väliä mutta taitaa olla pahimmat lapsentaudit jo kitketty.
Luulen että se alun virhe tuli siitä, että paikkatieto, joka maissa tulee gsm linkeistä, koitti pitää kiinni kun lähdettiin maista, tämä siksi että se sijoitti meidät vuoroin perää kahden linkkimaston paikkeille maihin.

Tässä linkki reittiin, jonka se piirsi. Nopeus ei ole todellinen, kun aika sisältää tankkaus ja septin tyhjennys pysähdyksenkin Laitakarissa.
http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... ml&ie=UTF8" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla vielä lopussa muutama kuva telineestä jonka iPadille väsäsin.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 7060086581" onclick="window.open(this.href);return false;


Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Ande » 22.06.2011 14:42

No mulla toi navionicsi ei suostunut toimimaan kunnolla.. Pysyy päällä noin 10 minuuttia jonka jälkeen kaatuu. Hommasin sitte vastaavan InavX softan ja siihen kartat toimii ja ominaisuuksia on huomattavasti enempi tosin on kalliimpikin! Asennus tosin vaati ihmekimurantteja toimenpiteitä. Muistaakseni tuota softaa testailtiin, joko venemestarissa vai oliko Kipparissa. Telineenkin ostin tuohon ipadiin huutonetistä, siellä näyttää vieläkin olevan samanlainen myynnissä.
E mare libertas

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja vilreu » 23.06.2011 0:03

Mulla on Sony Erikssonin X 10 puhelin. Viime syksyn ja tämän kesän ensimmäisten testien perusteella toimii moitteetta. Paikkatieto pitää kutinsa. Testailin ajamalla metrin päästä merimerkeistä ja aina näytti ohituksen oikein. Tämä androidin navionics ei muuten ole vielä kaatunut kertaakaan, mutta nopeusnäyttö on jotenkin hidas. En tiedä mittaako se jotain keskinopeutta.
Ajattelin ihan tosissani laittaa tälle paikan kojelautaan, kun kuitenkin on se oikea merikortti aina auki, niin tämän kokoinen näyttö riittää.

En ole ennen käyttänyt navionicsin merikortteja, mutta mun mielestä tämä ei ole yksinään riittävä. Puuttuu syvyystietoja ja kaveri, jolla on sama kartta kalapaatissa (hintaan 200€ :) ) väitti, että puuttuu kiviä verrattuna viralliseen korttiin.

Mielenkiintoinen ominaisuus on, että jos lisään karttaan kohteita esim. kivikon keskelle airistoa, niin kaikki käyttäjät näkevät sen..... Voin kuvitella mitä kaikkea haittaa, hyötyä ja hauskaa tästä seuraa, kun kaikki käyttäjät ei kuitenkaan tiedä tälläisen koiruuden mahdollisuudesta ;)
Kuva

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja stresspill » 23.06.2011 10:20

vilreu kirjoitti:kaveri, jolla on sama kartta kalapaatissa (hintaan 200€ :) ) väitti, että puuttuu kiviä verrattuna viralliseen korttiin.
Tästä olis hyvä saada vahvistus, tuntuu kyllä oudolta että kortteja olisi jotenkin muuteltu, kun ne varmaankin tulevat samasta aineistosta kun muutkin kartat. Seurailen aina välillä navionicsia (android) ja c-mappia (jeppesen 2010) rinnakkain eli täytyypä tarkkailla löytyykö eroja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.08.2011 22:57

Moro

Tässä tämänpäiväinen ajelu talennettuna iPadilla ja Navionicsilla:
http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... ml&ie=UTF8" onclick="window.open(this.href);return false;

Loma loppuu taas ja nyt ollaan kotisatamassa.

Nortti

Edit linkki korjattu
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Mikko V
Viestit: 16
Liittynyt: 02.05.2010 19:37

Re: Ipad

Viesti Kirjoittaja Mikko V » 19.08.2011 16:48

Moro,

itselläni ollut navionics ipponessa nyt kaksi kesää ja hyvin futaa joitakin kaatumisia lukuunottamatta. Mutta haluaisin siltikin isomman näytön navigaattoriin ja pitää puhelimen varattuna puhelinkäyttöön. Olen vahvasti kallistumassa ipadiin, koska siitä on kovasti muutakin iloa ja näytön kokokin on todella mukava. Toisaalta vähän kutkuttaisi joku yhdistelmä missä olisi kaikukin ja joku ihan oikeasti navigointiin tehty laite joka kestää kosteutta jne.. Kertokaapa nyt miksi hankkisin jonkun lowrancen / raymarinen/ tai jonku muun enkä ipadia? Onko toisaalta joku halpa peruskaiku osittautunut tosi hyväksi ja hankkisinkin sen ihan erikseen ipadin kaveriksi ja unohtaisin yhdistelmät. Sukeltajana pohjan kaiuttelu on aina mukavaa puuhaa ja jos jollakin on tietoa hyvistä kaikuluotaimista ni sekin tieto kiinnostaa vaikka meneekin vähän off topic.

M.

Vastaa Viestiin